Bekijk volle/desktop versie : 'Met PVV regeren was grote inschattingsfout'



21-12-2012, 11:27
Het CDA maakte een grote fout door met de PVV in zee te gaan.





Voormalig CDA-voorman Maxime Verhagen geeft toe dat zijn partij een inschattingsfout maakte door in 2010 een samenwerking aan te gaan met de PVV. De gedoogconstructie werd vaak uitgelegd als een regering met de partij van Geert Wilders, wat Verhagen vooraf niet had voorzien. Dat zegt hij in een interview met de Volkskrant.

"Ik heb niet voorzien dat de scheiding tussen regeren en gedogen onvoldoende zichtbaar zou zijn voor de buitenwacht. Dat hebben we onvoldoende kunnen markeren. Dat heb ik onderschat", zegt Verhagen daarover. Volgens hem is er een groot verschil tussen meeregeren en gedogen. "Anders zou ik er niet aan zijn begonnen."

Verhagen zegt verder dat hij oud-premier Jan Peter Balkenende ruim voor de landelijke verkiezingen in 2010 adviseerde zich terug te trekken als CDA-leider. Volgens hem was Balkenende van te veel waarde geweest en moest hij nog een verkiezing zichzelf niet aan doen.

Balkenende stond daadwerkelijk op het punt om op te stappen maar SP-leider Agnes Kant was hem voor. "Dat gaf een dynamiek en maalstroom in de media: ik denk dat Jan Peter daar geen zin in had", aldus Verhagen.

De latere samenwerking met de PVV ging eigenlijk tegen het gevoel van Verhagen in, zegt hij nu. "Zoveel van wat ik vind, staat haaks op wat de PVV uitdraagt. Mensen uitsluiten, die enge nationale blik van eigenbelang op korte termijn. Die weerzin is zo sterk, dat ik niet met die partij in een regering wilde zitten."

21-12-2012, 11:31


Héheeeeeeeeeeeeeeeeeee! Sjonge jongen, moest daar een jaar overheen gaan om achter die conclusie te komen? Was een grote fout, CDA zijn alle stemmers kwijt door die samenwerking.

21-12-2012, 11:34

Citaat door Redactie:
Het CDA maakte een grote fout door met de PVV in zee te gaan.





Voormalig CDA-voorman Maxime Verhagen geeft toe dat zijn partij een inschattingsfout maakte door in 2010 een samenwerking aan te gaan met de PVV. De gedoogconstructie werd vaak uitgelegd als een regering met de partij van Geert Wilders, wat Verhagen vooraf niet had voorzien. Dat zegt hij in een interview met de Volkskrant.

"Ik heb niet voorzien dat de scheiding tussen regeren en gedogen onvoldoende zichtbaar zou zijn voor de buitenwacht. Dat hebben we onvoldoende kunnen markeren. Dat heb ik onderschat", zegt Verhagen daarover. Volgens hem is er een groot verschil tussen meeregeren en gedogen. "Anders zou ik er niet aan zijn begonnen."

Verhagen zegt verder dat hij oud-premier Jan Peter Balkenende ruim voor de landelijke verkiezingen in 2010 adviseerde zich terug te trekken als CDA-leider. Volgens hem was Balkenende van te veel waarde geweest en moest hij nog een verkiezing zichzelf niet aan doen.

Balkenende stond daadwerkelijk op het punt om op te stappen maar SP-leider Agnes Kant was hem voor. "Dat gaf een dynamiek en maalstroom in de media: ik denk dat Jan Peter daar geen zin in had", aldus Verhagen.

De latere samenwerking met de PVV ging eigenlijk tegen het gevoel van Verhagen in, zegt hij nu. "Zoveel van wat ik vind, staat haaks op wat de PVV uitdraagt. Mensen uitsluiten, die enge nationale blik van eigenbelang op korte termijn. Die weerzin is zo sterk, dat ik niet met die partij in een regering wilde zitten."
Was juist de slimste zet. Nu WEET iedereen het tenminste.

21-12-2012, 11:37
Inschattingsfout noemt hij het Er was nog wel een soort van referendum onder de CDA leden gehouden. Die werd, hoe tragisch belachelijk, publieklijk gehouden. Ik kan me de reacties van de CDA leden die voor waren (hun argumentatie) nog herinneren

21-12-2012, 11:42



Citaat door Al3ayla_:
CDA zijn alle stemmers kwijt door die samenwerking.
Da's dan wel weer fijn.

21-12-2012, 11:43
Grote inschatting fout??? Soebhana Allah.

21-12-2012, 16:43
Haha dus in andere woorden hebben ze ooit het land bestuurt, maar zijn ze niet in staat een inschatting te maken die een 16 jarige nog kan doen?

Wat een walgelijke partij dat CDA, geeft alleen om macht!

21-12-2012, 18:27
Wat heb ik een hekel aan achteraf gezeik....

21-12-2012, 18:30

Citaat door _Dramaqueen_:
Wat heb ik een hekel aan achteraf gezeik....
ik aan maxime verhage.

21-12-2012, 18:30
No shit Sherlock

Je hoeft geen rocket-scientist te zijn om te weten dat er niet valt te regeren met de PVV

21-12-2012, 18:52

Citaat door Redactie:
Het CDA maakte een grote fout door met de PVV in zee te gaan.





Voormalig CDA-voorman Maxime Verhagen geeft toe dat zijn partij een inschattingsfout maakte door in 2010 een samenwerking aan te gaan met de PVV. De gedoogconstructie werd vaak uitgelegd als een regering met de partij van Geert Wilders, wat Verhagen vooraf niet had voorzien. Dat zegt hij in een interview met de Volkskrant.

"Ik heb niet voorzien dat de scheiding tussen regeren en gedogen onvoldoende zichtbaar zou zijn voor de buitenwacht. Dat hebben we onvoldoende kunnen markeren. Dat heb ik onderschat", zegt Verhagen daarover. Volgens hem is er een groot verschil tussen meeregeren en gedogen. "Anders zou ik er niet aan zijn begonnen."

Verhagen zegt verder dat hij oud-premier Jan Peter Balkenende ruim voor de landelijke verkiezingen in 2010 adviseerde zich terug te trekken als CDA-leider. Volgens hem was Balkenende van te veel waarde geweest en moest hij nog een verkiezing zichzelf niet aan doen.

Balkenende stond daadwerkelijk op het punt om op te stappen maar SP-leider Agnes Kant was hem voor. "Dat gaf een dynamiek en maalstroom in de media: ik denk dat Jan Peter daar geen zin in had", aldus Verhagen.

De latere samenwerking met de PVV ging eigenlijk tegen het gevoel van Verhagen in, zegt hij nu. "Zoveel van wat ik vind, staat haaks op wat de PVV uitdraagt. Mensen uitsluiten, die enge nationale blik van eigenbelang op korte termijn. Die weerzin is zo sterk, dat ik niet met die partij in een regering wilde zitten."
Huichelaar.
Vroeger leerde ik van mijn ouders voor dat soort lieden een bepaalde uitdrukking, niet vleiend.

"Paapse sodomieter".

21-12-2012, 18:53
Ja ja. Huilen nu ze heel veel kiezers kwijt zijn, dat is het.

21-12-2012, 18:54



Citaat door Pomona:
No shit Sherlock

Je hoeft geen rocket-scientist te zijn om te weten dat er niet valt te regeren met de PVV
Nee slechts een kind met een normaal verstand, wat dus al genoeg zegt over deze walgelijke partij

22-12-2012, 00:12
Ja, dat was geen inschattingsfout, het was gewoon Fout, met een hoofdletter. Maar wat wilt Verhagen nu? Vergiffenis? Daar kan hij beter om vragen bij de biecht, maar niet hier!