Bekijk volle/desktop versie : Na negentien jaar wordt er eindelijk naar mij geluisterd." Dat zei Abdeslam



19-12-2012, 01:48
"Na negentien jaar wordt er eindelijk naar mij geluisterd." Dat zei Abdeslam, een van de zogenoemde 'Zes van Breda' in Nieuwsuur. De Hoge Raad bepaalde dinsdag dat de bijna twintig jaar oude moordzaak opnieuw moet worden behandeld.

Abdeslam, die altijd heeft volgehouden onschuldig te zijn, zei dat hij opgelucht is dat hij nu serieus wordt genomen. "Maar ze zijn er nog niet."

Samen met vijf anderen werd hij in 1995 veroordeeld door het gerechtshof in Den Bosch vanwege doodslag in 1993 op een vrouw in een Chinees restaurant in Breda. "Dan zakt de grond onder je vandaan. Alle hoop was gevestigd op het hoger beroep. Je denkt: als je onschuldig bent komt de waarheid wel boven tafel."

De man stuurde vervolgens brieven naar de minister van Justitie, naar koningin Beatrix en naar de vrouwen die een verklaring tegen hem aflegden. "Ik vroeg de meisjes: spreek alsjeblieft de waarheid."

Drie mannen werden veroordeeld tot een gevangenisstraf van tien jaar. Drie vrouwen kregen straffen variërend van twaalf tot 21 maanden voor medeplichtigheid. De drie vrouwen bekenden na lang onderzoek en verklaarden dat de drie mannen ook bij de zaak betrokken waren. Allen hebben hun straffen inmiddels uitgezeten.

In juni deed de procureur-generaal bij de Hoge Raad een verzoek om de veroordeling te herzien. Uit onderzoek was gebleken dat er geen enkel ondersteunend bewijsmateriaal is dat de zes bij de moord betrokken zijn geweest. De veroordeling werd uitsluitend gebaseerd op verklaringen van de drie vrouwelijke verdachten. Het lijkt erop dat deze verklaringen niet betrouwbaar zijn.
http://www.metronieuws.nl/nieuws/veroordeelde-bredase-moordzaak-opgelucht/IWIllr!fmJ9D0tQxF6410FFr1U7Gg/