Bekijk volle/desktop versie : Nederlands initiatief naar Marokko voor zwangere vrouwen



18-12-2012, 14:20
In Marokko sterven veel moeders en baby's tijdens de bevalling.





Dat is vooral te wijten aan een gebrek aan goede verpleegkundigen en ziekenhuisplaatsen waar de vrouwen terecht kunnen. Ook scheelt het vaak aan een slechte nazorg. Een Nederlands initiatief gaat daar in Marokko wat aan doen, zo liet de Rijksoverheid weten. ‘Goede zorg voor, tijdens en na de bevalling kan veel onnodig leed voorkomen.’

Dat zei minister Lilianne Ploumen voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking maandag bij het in ontvangst nemen van de Twin2twin-gids van de Koninklijke Nederlandse Organisatie voor Verloskundigen (KNOV). ‘Dagelijks sterven in de wereld 800 vrouwen tijdens de zwangerschap of de bevalling, voor 99 procent in ontwikkelingslanden. Dat is onacceptabel’, aldus Ploumen.

Nederlandse verloskundigen hebben de afgelopen vier jaar kennis en kunde over de zorg voor moeder en kind uitgewisseld met collega’s in Sierra Leone. Samen bliezen ze weer nieuw leven in de door de oorlog in het land nagenoeg verdwenen beroepsvereniging. Het succes van deze Twin2twin-methode zetten ze nu zonder overheidsgeld voort in Marokko.

De KNOV heeft de methode geëvalueerd en vastgelegd in een gids. Minister Ploumen kreeg de gids vandaag overhandigd door KNOV-voorzitter Angela Verbeeten. De gezondheid van moeders en babies is voor Ploumen topprioriteit en een van haar vier speerpunten.

18-12-2012, 14:30


Schandalig dit! Marokko moet hier zelf geld in investeren.

18-12-2012, 14:34
nederlandse FREGATTEN zijn belangrijker .

18-12-2012, 14:34
Marokko investeert alleen in huizenbouwen. Verder zijn ze nog niet gekomen in de afgelopen decennia..


18-12-2012, 17:40



Citaat door rotterdamboy:
Waarom vroeg geen porbleem jullie weet waar ik over heb vroeger vrouwen was geen porbleem nu wel porbleem tijden van vroeger was beter Dan nu

Vroeger gingen er ook gewoon veel vrouwen dood rond de bevalling...dat dat normaal was en men niet beter kon is waar, maar nu hebben we wel mogelijkheden om vrouwen te helpen en te zorgen dat ze blijven leven en hun kinderen liefdevol op kunnen voeden. Lijkt me een zeer goed iets!

Ik hoop dat ze veel vroedvrouwen opleiden!

18-12-2012, 17:45
Het heeft wel zo een grote voordeel want als je sterft tijdens je bevalling, sterf je gewoon als een martelaarster in islam.

18-12-2012, 23:13
GairIn`Sha`Allah..


18-12-2012, 23:19

Citaat door DiepOngelukkig_:
Het heeft wel zo een grote voordeel want als je sterft tijdens je bevalling, sterf je gewoon als een martelaarster in islam.
En dat zie je als een voordeel?
Als vrouw heb ik liever dat ik gewoon mijn kinderen kan grootbrengen, verder een goed leven heb en dan in de hemel kom. Ik zit liever niet in de hemel te genieten van mijn martelaarschap terwijl mijn kind zonder moeder op moet groeien. Sterker nog, ik zou grif mijn plaats in de hemel opgeven voor het welzijn van mijn kind als dat nodig zou zijn.

18-12-2012, 23:25

Citaat door corrie2:
Vroeger gingen er ook gewoon veel vrouwen dood rond de bevalling...dat dat normaal was en men niet beter kon is waar, maar nu hebben we wel mogelijkheden om vrouwen te helpen en te zorgen dat ze blijven leven en hun kinderen liefdevol op kunnen voeden. Lijkt me een zeer goed iets!

Ik hoop dat ze veel vroedvrouwen opleiden!
ik vind het ook wel een prima initiatief. Alleen jammer dat dat vanuit Nederland moet komen terwijl de Marokkaanse regering voor vele miljarden aan oorlogstuig koopt en de koning bezig is om een peperdure Formule 1 grand prix naar het land te halen.

Volstrekt verkeerde prioriteitstelling daar.

18-12-2012, 23:31

Citaat door Peej:
ik vind het ook wel een prima initiatief. Alleen jammer dat dat vanuit Nederland moet komen terwijl de Marokkaanse regering voor vele miljarden aan oorlogstuig koopt en de koning bezig is om een peperdure Formule 1 grand prix naar het land te halen.

Volstrekt verkeerde prioriteitstelling daar.
Ach, dit moet toch komen van de bevolking zelf en daar heb ik wel vertrouwen in, als ze de kennis maar krijgen.
Vroedvrouw is een eerzaam beroep, een dankbaar beroep ook, ik denk dat er genoeg vrouwen zullen zijn die dit gaan omarmen.

Overheden heb ik gewoon niet zoveel vertrouwen in, niet hier, niet daar, maar ik heb wel vertrouwen in het volk, hier en daar, voor het grootste deel dan

19-12-2012, 00:05

Citaat door corrie2:
Ach, dit moet toch komen van de bevolking zelf en daar heb ik wel vertrouwen in, als ze de kennis maar krijgen.
Vroedvrouw is een eerzaam beroep, een dankbaar beroep ook, ik denk dat er genoeg vrouwen zullen zijn die dit gaan omarmen.

Overheden heb ik gewoon niet zoveel vertrouwen in, niet hier, niet daar, maar ik heb wel vertrouwen in het volk, hier en daar, voor het grootste deel dan
ben ik helemaal met je eens . het zal zeker omarmd worden . en wat de zorg betreft kan geen enkele land aan nederland tippen.
dit waardeer ik enorm van nederland

19-12-2012, 11:38
Nou Belgie is op gezondheidszorg veel beter geregeld dan in NL, maar wel goed initiatief alleen jammer dat Marokko zelf er niet achter zit. Wel tramlijnen en winkelcentra bouwen maar een goede materniteits afdeling in ziekenhuizen ho maar. De rijken bevallen in prive klinieken of in het buitenland.


19-12-2012, 19:08


Alle vrouwen die ik ken in Marokko kiezen eerder voor een keizersnee dan normaal bevallen. In Marokko kan je daar uit kiezen. Echt weird.