Bekijk volle/desktop versie : Voor de Asharis onder ons



Pagina's : [1] 2

14-12-2012, 02:20
Hoe verklaren jullie dit, serieuze vraag:

روى إسحاق بن إبراهيم الحنظلي عن ابن المبارك أنه قال رأس المنارة أقرب إلى الله من أسفله

14-12-2012, 02:40


19 x bekeken, geen reacties. Moet ik eht vertalen naar het NL?

14-12-2012, 07:54

Citaat door Monsieur100:
19 x bekeken, geen reacties. Moet ik eht vertalen naar het NL?
salam alekom .

99 van de 100 zaken in islam moet je hier vertalen maar dat is de reden dat mensen zaken niet begrijpen.

je kunt dit soort zaken niet vertalen omdat het verkeerd begrepen word .

omdat de arabische taal daar te rijk voor is.

wie het arabisch niet leert en beheerst zal het nooit begrijpen.

14-12-2012, 12:23

Citaat door Monsieur100:
Hoe verklaren jullie dit, serieuze vraag:

روى إسحاق بن إبراهيم الحنظلي عن ابن المبارك أنه قال رأس المنارة أقرب إلى الله من أسفله
De uitspraak van ibn al-mubaraak
Over dat de top van de minaret dichterbij allah is dan de grond

waarmee de salafiyoen claimen dat hiermee wordt bedoelt dat allah boven is en de minaret ofte wel de hoogste gedeelde van de moskee is dus dichterbij allah dan de grond van de moskee

En ik heb hier over gelezen en ik heb de standpunten van de ashari geleerden hier over gelezen. En ik zal ze inschallah opzoeken en plaatsen.(want heb nu geen tijd ga nu naar de moskee)

Maar een vraag aan jouw monsieur. Een minaret in de zuidpool en een minaret in de noordpool ze wijzen allebij de andere kant op
Welke van de 2 is dichterbij of zijn ze allebei dichtbij? want 1minaret wijst naar het noorden en die andere minaret wijst naar het zuiden

Deze standpunt kan je alleen maar lettelijk nemen als je denkt dat de aarde plat is of dat je denkt dat alle minaretten de dezelfde kant opwijzen.

allah a3lam

14-12-2012, 15:24



Citaat door Karim00:
De uitspraak van ibn al-mubaraak
Over dat de top van de minaret dichterbij allah is dan de grond

waarmee de salafiyoen claimen dat hiermee wordt bedoelt dat allah boven is en de minaret ofte wel de hoogste gedeelde van de moskee is dus dichterbij allah dan de grond van de moskee

En ik heb hier over gelezen en ik heb de standpunten van de ashari geleerden hier over gelezen. En ik zal ze inschallah opzoeken en plaatsen.(want heb nu geen tijd ga nu naar de moskee)

Maar een vraag aan jouw monsieur. Een minaret in de zuidpool en een minaret in de noordpool ze wijzen allebij de andere kant op
Welke van de 2 is dichterbij of zijn ze allebei dichtbij? want 1minaret wijst naar het noorden en die andere minaret wijst naar het zuiden

Deze standpunt kan je alleen maar lettelijk nemen als je denkt dat de aarde plat is of dat je denkt dat alle minaretten de dezelfde kant opwijzen.

allah a3lam
Ik ben wel benieuwd naar het standpunt van Ashari geleerden hierover.

14-12-2012, 17:11

Citaat door Monsieur100:
Ik ben wel benieuwd naar het standpunt van Ashari geleerden hierover.
nou waarom reageer je niet op de opmerking van Karim00. Want ik vind dat wel een mooie opmerking. Dus vertel, hoe zit met een minaret op de noordpool en eentje op de zuidpool?

14-12-2012, 17:27
Allah is verheven boven (de begrenzing van) tijd en ruimte zoals wij dat kennen. Dus deze discussie is nutteloos.

14-12-2012, 18:13

Citaat door Karim00:
Maar een vraag aan jouw monsieur. Een minaret in de zuidpool en een minaret in de noordpool ze wijzen allebij de andere kant op. Welke van de 2 is dichterbij of zijn ze allebei dichtbij? want 1minaret wijst naar het noorden en die andere minaret wijst naar het zuiden

Deze standpunt kan je alleen maar lettelijk nemen als je denkt dat de aarde plat is of dat je denkt dat alle minaretten de dezelfde kant opwijzen.

allah a3lam
Allaah is onbetwistbaar boven de hemelen - Fee as-Samaa - en de hemelen zijn boven en de aarde ligt ten opzichte van de hemelen onder, zij het in noord- of zuidpool. De aarde draait om zichzelf heen en niet om de hemelen wat betekent dat waar je ook bent, zuid- of noordpool, de hemelen boven liggen. Daarom zul je niemand vinden met een gezonde verstand die zal beweren dat de hemelen nu boven bevinden en na een verstrek van tijd onder, zij het in zuid- of noordpool.

Om die zelfde reden is het tevens vals om te beweren dat de Engelen, die zonder verschil van mening boven de aarde bevinden, soms boven de aarde bevinden en soms onder.

En hierop een vraag aan jouw adres: "Wanneer je van Noordpool naar Zuidpool reist, zullen de hemelen dan onder of boven jou bevinden?"

14-12-2012, 23:56

Citaat door censuur:
Allaah is onbetwistbaar boven de hemelen - Fee as-Samaa - en de hemelen zijn boven en de aarde ligt ten opzichte van de hemelen onder, zij het in noord- of zuidpool. De aarde draait om zichzelf heen en niet om de hemelen wat betekent dat waar je ook bent, zuid- of noordpool, de hemelen boven liggen. Daarom zul je niemand vinden met een gezonde verstand die zal beweren dat de hemelen nu boven bevinden en na een verstrek van tijd onder, zij het in zuid- of noordpool.

Om die zelfde reden is het tevens vals om te beweren dat de Engelen, die zonder verschil van mening boven de aarde bevinden, soms boven de aarde bevinden en soms onder.

En hierop een vraag aan jouw adres: "Wanneer je van Noordpool naar Zuidpool reist, zullen de hemelen dan onder of boven jou bevinden?"
Hemel zal altijd boven mij bevinden waar ik ook ben zo is de schepping. Als ik in de zuidpool ben is de hemel boven mij en als ik in de noordpool ben is de hemel boven bij.

Maar de minaret in de zuidpool wijst naar de hemel en de minaret in de noordpool wijst naar de hemel. Maar de minaret in de zuidpool wijst naar het zuiden een een minaret in de noordpool wijst naar het noorden. En ook al wijzen ze allebei naar de hemel wijzen ze toch allebei in andere richting op.

En als jij in de noordpool wijst naar boven en zegt allah is daar en je gaat naar de zuidpool en wijst naar boven en zegt allah is daar. Dan wijs je wel allebei de keren naar de hemel maar wel naar 2 andere richtingen




allah a3lam

15-12-2012, 00:04
Monsieur je opent een topic en dan blijf je weg??

15-12-2012, 00:13
Uthman ibn Sa`id al-Darimi, ( dit is de persoon die deze overlevering heeft overleverd) in zijn boek Kitab al-naqd `ala al-jahmiyya

Pagina 20
"The Living, the Self-Subsistent, does what He wills, moves if He so wills, descends and ascends if He wills, collects and spreads and rises and sits if He wills, for the distinguishing mark between the living and the dead is movement: every living thing moves without fail, and every dead thing is immobile without fail. "

Pagina 23
Those who object claim that Allah has no limit, no boundary, and no end, and this is the principle upon which Jahm has built all of his heresy and from which he has carved his falsehoods; these are statements that we have never heard anyone say before him... Allah certainly has a limit... and so has His place, for He is on His Throne above the heavens, and these are two limits. Any person who declares that Allah has a limit and that His place has a limit, is more knowledgeable than the Jahmis

15-12-2012, 00:26
Imam tahawI heeft in zijn boek aqeedah tahawiyyah gezegd

“Hij (Allah) is verheven boven de grenzen geplaatst op Hem, of het beperkt zijn, of het hebben van delen of ledematen. Noch is hij beperkt door de zes richtingen zoals geschapen dingen dat zijn.”
(al-`aqīdat al-tahāwīyya, p.9)

Dit is de aqeedah van ahloe soennah wal djamah

En zoals een shayk ooit heeft gezegd. Het is een hele dunne boekje die je zo heb uitgelezen. Waarin staat waar wij moslims in geloven. Neem die boek gewoon en lees het. En ga niet naar een uitleg lezen van een shayk die er 800blz van heeft geschreven waarbij die de aqeedah tahawiyyah aanneemt maar DAN OP ALLERLEI PUNTEN GAAT VERANDEREN. Waardoor die uiteindelijk gaat afwijken van de aqeedah

Het is heel simpel
“Hij (Allah) is verheven boven de grenzen geplaatst op Hem, of het beperkt zijn, of het hebben van delen of ledematen. Noch is hij beperkt door de zes richtingen zoals geschapen dingen dat zijn.”
(al-`aqīdat al-tahāwīyya, p.9)

DIT IS DE AQEEDAH VAN AHLOE SOENNAH WAL DJAMAHA

En daarnaast heb ik atlijd geleerd dat dit een vraag is die niet gesteld zal worden op yamya qiyama. En daarom wil ik er ook niet meer zoveel tijd aan besteden. In plaatst van hier over de plek te discussieren kan ik beter nuttige kennis opdoen over belangrijker zaken die voor mij nuttig zullen zijn op yamya qiyama

15-12-2012, 00:44


En daarnaast heeft imam qurtubi ons uitgelegd hoe we met zulke zaken moeten handelen

الجامع لأحكام القرآن
الجزء 18 من الطبعة >> سورة الملك >> الآية: 16 {أأمنتم من في السماء أن يخسف بكم الأرض فإذا هي تمور}.

والأخبار في هذا الباب كثيرة صحيحة منتشرة، مشيرة إلى العلو لا يدفعها إلا ملحد أو جاهل معاند. والمراد بها توقيره وتنزيهه عن السفل والتحت. ووصفه بالعلو والعظمة لا بالأماكن والجهات والحدود لأنها صفات الأجسام

Maar laten we vooral kijken naar het eerste stuk. Daar legt die uit hoe de selef hiermee omgingen

15-12-2012, 13:19
Waleikom selam,

excuus karim, ik verlies soms men eigen topics uit het oog

Dank allen voor de reacties tot nu toe. Even voor de duidelijkheid: ik ben hier niet aan het discussieren of iets dergelijks. Dus voor de mensen die houden van discussieren, kunnen de topic verlaten. Ik ben hier om gewoon wat meer inzicht te krijgen in hoe een volgeer van de ashari aaqeedah denkt.

Andere vraag...De 4 imams, we zouden onmogelijk kunnen zeggen dat ze ashari/maturidi zijn toch? Dus hoe wordt dat uitgelegd dan?

15-12-2012, 13:37
Salam alaikom monsieur100

Monsieur100 beste is om het te laten. Om geen verwarring te veroorzaken. Wij als beginners moeten ons hier niet teveel mee bezig houden. En zoals ik al vaker heb gezegd dit is geen vraag die op yamya qiyama aan jouw gesteld zal worden. En iemand die anders beweert vraag ik aan hem WAT IS JOUW BEWIJS. En omdat deze vraag ons niet gesteld gaat worden is het beste om onze tijd aan andere zaken te besteden.

En mijn advies lees het boekje aqeedah tahawiyyah van imam tahawi en dit is een boekje die de maturidi de ashari's en de athari hebben geaccepteerd.

Je moet weten dat abdul hassan al ashari niks anders heeft gedaan dan de aqeedah van ahloe soennah wal djamah heeft vast gesteld. Omdat er in die tijd veel mensen waren met allerlei verschillende opvattingen. Heeft hij de aqeedah van ahloe soennah wal djama vast gesteld. Hij is niet iets nieuws begonnen.

Beste is om niet teveel tijd aan dit te besteden

allah a3lam

Pagina's : [1] 2