Bekijk volle/desktop versie : hulp nodig bij SPSS



Pagina's : [1] 2

06-12-2012, 22:51
Salaam alaikoum,

Momenteel ben ik bezig met een onderzoeksopdracht.
Verzamelde gegevens moe tik gaan analyseren. Het probleem is dat ik nog weinig kennis heb over SPSS en dat ik niet weet hoe ik dit moet doen.

Ken jij iemand die verstand heeft hierover, stuur me dan aub een pm.
Even voor de duidelijk: ik wil zelf mijn verzamelde gegevens analyseren, maar ik heb aanwijzingen nodig hoe ik dit moet doen.

Wie kan me hierbij verder helpen?

Baraka Allahu fiekoum.


wasalaam alaikoum,
BB

06-12-2012, 23:28


welke? waar kan ik ze vinden?

12-12-2012, 20:20
Ik kan je een boek adviseren (wel in het Engels) waarin alles uitgelegd wordt (dus het soort onderzoek). Ik ken de basics, maar daar kan ik je helaas niet genoeg mee van dienst zijn. Ben zelf druk bezig met het onder de knie krijgen van SPSS

12-12-2012, 22:42
Misschien kan ik helpen..

18-12-2012, 20:52


up!!

ik heb 2 hypothesen, 5 variabelen. deze moet ik analyseren.
Ik weet dat ik een gemiddelde moet uitvoeren en een 2 way anova

heeft iemand hier verstand van.

Ik heb diverse youtube tutorials bekeken, maar ik krijg de resultaten niet in mijn output te zien?
Wat doe ik niet of verkeerd?

19-12-2012, 21:45
Opmerking: 2 way anova werkt bij 2 categorische variabelen... Je kan een regressiemodel maken met je 5 onafhankelijke variabelen, en eventueel interactie erin gooien. Dit is praktisch gezien hetzelfde als "5-way" anova. Let wel op dat je continue afhankelijke variabele hebt. Hoe je dat doet in SPSS, geen idee...

19-12-2012, 22:27

Citaat door Integrand:
Opmerking: 2 way anova werkt bij 2 categorische variabelen... Je kan een regressiemodel maken met je 5 onafhankelijke variabelen, en eventueel interactie erin gooien. Dit is praktisch gezien hetzelfde als "5-way" anova. Let wel op dat je continue afhankelijke variabele hebt. Hoe je dat doet in SPSS, geen idee...
ooh daar kom ik wel achter, maar ik heb 3 onafhankelijke variabele en 2 afhankelijke variabele heb ik vandaag begrepen. dus dan moet ik de 2 way anova uitvoeren? Wat kan ik dan nog meer doen om een mooi resultaat stukje over te schrijven?

19-12-2012, 22:59
een afhankelijke variabele worden verklaard door een of meerdere onafh variabelen. Als je 2 van die onafh variabelen hebt, en ze zijn beiden categorisch dan doe je 2-way anova op dat probleem.

Wat je nog kan doen is een plot van de afhankelijke var tegen de onafhankelijke variabelen. Component + residual plot (added variable plot heet het ook wel). Plots zijn altijd mooi in een verslag

19-12-2012, 23:07
Nadeel is dat mijn begeleider wil dat ik alles onder elkaar zet. Hij wil dus een artikel en ik mag absoluut (heeft hij nadrukkelijk gezegd) geen tabellen en andere plaatjes gebruiken. Hoogstens 1 tabel voor in de bijlage maar niet in het verslag.

Heb je verstand van Recode?

19-12-2012, 23:37
Aha, jammer. Nooit van Recode gehoord, wat is dat dan?

20-12-2012, 11:08
hercoderen van de manupulatievragen.

4 manipulatievragen: 2 vragen van de 1e variabele en 2 vragen van 2e variabele.
Hercoderen, dan pak je 1 vraag van de ene manipulatie en die ga je dan hercoderen d.m.v. aantal subschalen die je hebt (in mijn geval 7subschalen: 1=7, 2=6 etc etc) en vervolgens moet ik de gem. uitrekenen van de recode + de 2e vraag van de desbetreffende variabele.

Bij de 1e variabele gaat het goed, maar de 2e variabele werkt niet mee subhanna'Allah. Ik krijg overal het getal 4,00 uit???? Heb van alles geprobeerd. Maar dat getal klopt niet..

20-12-2012, 12:36
Ik heb een boek waarin stash hoe je moet hercoderen geef je mail dat stuur ik je er fotos van x

20-12-2012, 12:56


misschien kun je ze hier plaatsen, dan hebben andere mensen er ook profijt aan?

20-12-2012, 13:33
Hoe kan ik foto's plaatsen?

20-12-2012, 14:01
imageshack.us
of iets met tinipic.nl volgens mij.

Pagina's : [1] 2