Bekijk volle/desktop versie : Onrust in Egypte



Pagina's : [1] 2 3

05-12-2012, 21:04
Egyptische oproerpolitie grijpt in – oppositie: Morsi verantwoordelijk


Egyptische voorstanders van president Morsi vallen een oppositiedemonstrant aan voor het presidentiële paleis. Foto EPA / Khaled Elfiqi
door Anouk van Kampen
Buitenland

De Egyptische oproerpolitie heeft vanavond in Kairo opgetreden om voorstanders en tegenstanders van de Egyptische president Mohammed Morsi uit elkaar te halen, meldt persbureau AFP. Beide groepen vielen elkaar sinds vanmiddag aan voor het presidentieel paleis.

Desondanks duren de gevechten tussen beide partijen voort in straten rondom het paleis. Gert van Langendonck, correspondent voor NRC Handelsblad in Egypte, was aanwezig bij de gevechten en tweet:

Twitter avatar twigggert Gert Van Langendonck I have just left what is now a full street battle. And slightly worrying: I saw guns fired on the anti-Morsi side #egypt 30 minuten geleden

De Arabische tv-zender Al Arabiya meldt dat bij de gevechten twee doden zijn gevallen:

Twitter avatar AlArabiya_Eng Al Arabiya English #BreakingNews: At least two protesters are killed in Egypt amid clashes outside presidential palace 49 minuten geleden

De doden zijn nog niet officieel bevestigd. Volgens bronnen binnen de presidentiële kringen zouden ondertussen drie adviseurs van president Morsi zijn opgestapt, meldt persbureau Reuters.
ElBaradei roept Morsi op te luisteren

Oppositieleider Mohammed ElBaradei verklaarde vanavond in een persconferentie dat hij de president verantwoordelijk houdt voor de gewelddadigheden die zich voordoen voor het paleis. Daar voegde hij aan toe dat het regime zijn legitimiteit aan het verliezen is. De oppositie is bereid tot dialoog, maar alleen als de president zijn decreet terugtrekt, vervolgde ElBaradei:

“We zullen niet deelnemen aan welke dialoog dan ook als de ontwerpgrondwet niet wordt geannuleerd.”

Hij noemt het regime van Morsi repressief en autocratisch, en roept Morsi op te luisteren naar zijn volk.

Twitter avatar ElBaradei Mohamed ElBaradei Morsi must stop bloodshed, rescind declaration, postpone referendum & enter into immediate dialogue with opposition. Egypt is under siege. 5 minuten geleden

De demonstranten protesteren tegen de recente machtsgreep die Morsi recentelijk deed met de invoering van een aantal maatregelen.

bron: http://www.nrc.nl/nieuws/2012/12/05/egyptische-oproerpolitie-treedt-op-oppositie-houdt-morsi-verantwoordelijk-voor-geweld/

05-12-2012, 21:58



Citaat door Falouja4ever:
Onrust?jah,waar niet ?
Nou, ik keek even uit het raam en zag dat het hier rustig was. Maar goed, wij hebben dan ook geen dertig jaar dictator achter ons. Het bevreemdt mij niet dat er na het afschudden van het juk niet meteen een nieuw rustig en breed gedragen bestuur is.

05-12-2012, 22:39

Citaat door Falouja4ever:
Jah,in een"Democratuur" valt het dan ook niet zo hard op hè.
Die overgang is dan ook niet altijd makkelijk. Als er maar geen burgeroorlog uitbreekt, zoals na de val van de Muur in Yoegoslavië.

05-12-2012, 23:07
6 adviseurs van Morsi zijn opgestapt uit protest tegen het ontstaan van een nieuwe dictator. Ik heb respect voor het volk dat zij geen nieuwe dictator model Khomeini accepteren. Hadden Iraniërs maar 33 jaar geleden massaal tegen oplichter en bedrieger Khomeini in opstand waren gekomen, dan hadden we nu niet veel ellende.
Een aantal kantoren van de partij Moslim Broederschap is in brand gestoken en er zijn twee doden en tientallen gewonden gevallen.
Er is nog lange weg naar echte democratie in Egypte.

05-12-2012, 23:08



Citaat door Falouja4ever:
Jah,in een"Democratuur" valt het dan ook niet zo hard op hè.
Wil je onderstaande zin voor mij in Nederlands vertalen, alvast bedankt.
ن الفقيه كل الفقه لا يؤيس الناس من رحمة الله، ولا يجرئهم على معاصي الله، واستحلال المحرمات كفر، واليأس من رحمة الله كفر.

05-12-2012, 23:10

Citaat door Tehrani:
Wil je onderstaande zin voor mij in Nederlands vertalen, alvast bedankt.
ن الفقيه كل الفقه لا يؤيس الناس من رحمة الله، ولا يجرئهم على معاصي الله، واستحلال المحرمات كفر، واليأس من رحمة الله كفر.
Sorry, ben Hollander. Als het Frans, Duits of Engels was, dan zou ik er nog wel raad mee weten...

05-12-2012, 23:28
De profeet Jezaja"

Sions heil komt
1 Om Sions wil zal ik niet zwijgen en om Jeruzalems wil zal ik niet rusten, totdat zijn heil opgaat als een lichtglans en zijn verlossing als een brandende fakkel. 2 Volken zullen uw heil zien, alle koningen uw heerlijkheid en men zal u noemen met een nieuwe naam, die de mond des HEREN zal bepalen; 3 gij zult een sierlijke kroon in de hand des HEREN zijn, een koninklijke tulband in de hand van uw God. 4 Men zal u niet meer noemen: Verlatene, en men zal uw land niet meer noemen: Woestenij; maar gij zult genoemd worden: Mijn Welgevallen, en uw land: Gehuwde. Want de HERE heeft een welgevallen aan u, en uw land wordt ten huwelijk genomen. 5 Want zoals een jongeling een maagd huwt, zullen uw zonen u huwen, en zoals de bruidegom zich over de bruid verblijdt, zal uw God Zich over u verblijden.
6 Op uw muren, o Jeruzalem, heb Ik wachters aangesteld, die de ganse dag en de ganse nacht nimmer zullen zwijgen. Gij, die de HERE indachtig maakt, gunt u geen rust. 7 En laat Hem geen rust, totdat Hij Jeruzalem grondvest en het stelt tot een lof op aarde. 8 De HERE heeft gezworen bij zijn rechterhand en bij zijn sterke arm: Nooit zal Ik uw koren meer aan uw vijanden tot spijze geven en nooit zullen vreemdelingen meer de most drinken, waarvoor gij gezwoegd hebt; 9 maar zij die het oogsten, zullen het eten en de HERE loven, en zij die hem inzamelen, zullen hem drinken in de voorhoven van mijn heiligdom.
10 Trekt, trekt door de poorten, bereidt de weg voor het volk, baant, baant de weg, zuivert hem van stenen, heft een banier omhoog boven de volken. 11 Want de HERE doet het horen tot het einde der aarde: Zegt tot de dochter Sions: zie, uw heil komt; zie, zijn loon is bij Hem en zijn vergelding gaat voor Hem uit. En men zal hen noemen: 12 Het heilige Volk, De Verlosten des HEREN; en gij zult genoemd worden: Begeerde, Niet verlaten Stad.

05-12-2012, 23:37

Citaat door tamar:
De profeet Jezaja"

Sions heil komt
1 Om Sions wil zal ik niet zwijgen en om Jeruzalems wil zal ik niet rusten, totdat zijn heil opgaat als een lichtglans en zijn verlossing als een brandende fakkel. 2 Volken zullen uw heil zien, alle koningen uw heerlijkheid en men zal u noemen met een nieuwe naam, die de mond des HEREN zal bepalen; 3 gij zult een sierlijke kroon in de hand des HEREN zijn, een koninklijke tulband in de hand van uw God. 4 Men zal u niet meer noemen: Verlatene, en men zal uw land niet meer noemen: Woestenij; maar gij zult genoemd worden: Mijn Welgevallen, en uw land: Gehuwde. Want de HERE heeft een welgevallen aan u, en uw land wordt ten huwelijk genomen. 5 Want zoals een jongeling een maagd huwt, zullen uw zonen u huwen, en zoals de bruidegom zich over de bruid verblijdt, zal uw God Zich over u verblijden.
6 Op uw muren, o Jeruzalem, heb Ik wachters aangesteld, die de ganse dag en de ganse nacht nimmer zullen zwijgen. Gij, die de HERE indachtig maakt, gunt u geen rust. 7 En laat Hem geen rust, totdat Hij Jeruzalem grondvest en het stelt tot een lof op aarde. 8 De HERE heeft gezworen bij zijn rechterhand en bij zijn sterke arm: Nooit zal Ik uw koren meer aan uw vijanden tot spijze geven en nooit zullen vreemdelingen meer de most drinken, waarvoor gij gezwoegd hebt; 9 maar zij die het oogsten, zullen het eten en de HERE loven, en zij die hem inzamelen, zullen hem drinken in de voorhoven van mijn heiligdom.
10 Trekt, trekt door de poorten, bereidt de weg voor het volk, baant, baant de weg, zuivert hem van stenen, heft een banier omhoog boven de volken. 11 Want de HERE doet het horen tot het einde der aarde: Zegt tot de dochter Sions: zie, uw heil komt; zie, zijn loon is bij Hem en zijn vergelding gaat voor Hem uit. En men zal hen noemen: 12 Het heilige Volk, De Verlosten des HEREN; en gij zult genoemd worden: Begeerde, Niet verlaten Stad.
Maar wat wil je hier nou mee zeggen?

05-12-2012, 23:38

Citaat door tamar:
De profeet Jezaja"

Sions heil komt
1 Om Sions wil zal ik niet zwijgen en om Jeruzalems wil zal ik niet rusten, totdat zijn heil opgaat als een lichtglans en zijn verlossing als een brandende fakkel. 2 Volken zullen uw heil zien, alle koningen uw heerlijkheid en men zal u noemen met een nieuwe naam, die de mond des HEREN zal bepalen; 3 gij zult een sierlijke kroon in de hand des HEREN zijn, een koninklijke tulband in de hand van uw God. 4 Men zal u niet meer noemen: Verlatene, en men zal uw land niet meer noemen: Woestenij; maar gij zult genoemd worden: Mijn Welgevallen, en uw land: Gehuwde. Want de HERE heeft een welgevallen aan u, en uw land wordt ten huwelijk genomen. 5 Want zoals een jongeling een maagd huwt, zullen uw zonen u huwen, en zoals de bruidegom zich over de bruid verblijdt, zal uw God Zich over u verblijden.
6 Op uw muren, o Jeruzalem, heb Ik wachters aangesteld, die de ganse dag en de ganse nacht nimmer zullen zwijgen. Gij, die de HERE indachtig maakt, gunt u geen rust. 7 En laat Hem geen rust, totdat Hij Jeruzalem grondvest en het stelt tot een lof op aarde. 8 De HERE heeft gezworen bij zijn rechterhand en bij zijn sterke arm: Nooit zal Ik uw koren meer aan uw vijanden tot spijze geven en nooit zullen vreemdelingen meer de most drinken, waarvoor gij gezwoegd hebt; 9 maar zij die het oogsten, zullen het eten en de HERE loven, en zij die hem inzamelen, zullen hem drinken in de voorhoven van mijn heiligdom.
10 Trekt, trekt door de poorten, bereidt de weg voor het volk, baant, baant de weg, zuivert hem van stenen, heft een banier omhoog boven de volken. 11 Want de HERE doet het horen tot het einde der aarde: Zegt tot de dochter Sions: zie, uw heil komt; zie, zijn loon is bij Hem en zijn vergelding gaat voor Hem uit. En men zal hen noemen: 12 Het heilige Volk, De Verlosten des HEREN; en gij zult genoemd worden: Begeerde, Niet verlaten Stad.
Van wie zijn deze woorden?
Het verhaal dat God en David met elkaar worstelen en Davis van de testikel van god grijpt om hem op de knie te krijgen komt in hetzelfde boek waar de bovenstaande woorden staan?

05-12-2012, 23:39

Citaat door fierljepper:
Maar wat wil je hier nou mee zeggen?
Goede vraag!

05-12-2012, 23:41

Citaat door fierljepper:
Sorry, ben Hollander. Als het Frans, Duits of Engels was, dan zou ik er nog wel raad mee weten...
Bedankt voor de reactie. Maar de vraag was gericht aan Falouja4ever bestemd. De Arabische zin is van hem.

05-12-2012, 23:44

Citaat door tamar:
De profeet Jezaja"

Sions heil komt
1 Om Sions wil zal ik niet zwijgen en om Jeruzalems wil zal ik niet rusten, totdat zijn heil opgaat als een lichtglans en zijn verlossing als een brandende fakkel. 2 Volken zullen uw heil zien, alle koningen uw heerlijkheid en men zal u noemen met een nieuwe naam, die de mond des HEREN zal bepalen; 3 gij zult een sierlijke kroon in de hand des HEREN zijn, een koninklijke tulband in de hand van uw God. 4 Men zal u niet meer noemen: Verlatene, en men zal uw land niet meer noemen: Woestenij; maar gij zult genoemd worden: Mijn Welgevallen, en uw land: Gehuwde. Want de HERE heeft een welgevallen aan u, en uw land wordt ten huwelijk genomen. 5 Want zoals een jongeling een maagd huwt, zullen uw zonen u huwen, en zoals de bruidegom zich over de bruid verblijdt, zal uw God Zich over u verblijden.
6 Op uw muren, o Jeruzalem, heb Ik wachters aangesteld, die de ganse dag en de ganse nacht nimmer zullen zwijgen. Gij, die de HERE indachtig maakt, gunt u geen rust. 7 En laat Hem geen rust, totdat Hij Jeruzalem grondvest en het stelt tot een lof op aarde. 8 De HERE heeft gezworen bij zijn rechterhand en bij zijn sterke arm: Nooit zal Ik uw koren meer aan uw vijanden tot spijze geven en nooit zullen vreemdelingen meer de most drinken, waarvoor gij gezwoegd hebt; 9 maar zij die het oogsten, zullen het eten en de HERE loven, en zij die hem inzamelen, zullen hem drinken in de voorhoven van mijn heiligdom.
10 Trekt, trekt door de poorten, bereidt de weg voor het volk, baant, baant de weg, zuivert hem van stenen, heft een banier omhoog boven de volken. 11 Want de HERE doet het horen tot het einde der aarde: Zegt tot de dochter Sions: zie, uw heil komt; zie, zijn loon is bij Hem en zijn vergelding gaat voor Hem uit. En men zal hen noemen: 12 Het heilige Volk, De Verlosten des HEREN; en gij zult genoemd worden: Begeerde, Niet verlaten Stad.
Nog een vraag: Is in het boek waar jouw woorden vandaan komen, staat vermeld dat gelovigen de eigendommen van anderen mogen onteigenen? Of is dat boek geen godsdienstig boek?

05-12-2012, 23:45



Citaat door Tehrani:
Van wie zijn deze woorden?
Het verhaal dat God en David met elkaar worstelen en Davis van de testikel van god grijpt om hem op de knie te krijgen komt in hetzelfde boek waar de bovenstaande woorden staan?
Volgens mij was dat niet David, maar Jakob. Het speelde zich af bij de Jabbok en was het de vreemdeling/god die Jakob op zijn heup sloeg.

05-12-2012, 23:51

Citaat door fierljepper:
Volgens mij was dat niet David, maar Jakob. Het speelde zich af bij de Jabbok en was het de vreemdeling/god die Jakob op zijn heup sloeg.
Bedankt voor de informatie. Is er nog iets over worstelen waarbij tegenpartij, Davis of Jacob de testikel van god grijpt, zodat god van pijn met vechten ophoudt en de voorwaarde van tegenpartij accepteert? Ook verhaal dat dochters van Lot met hem slapen om zijn nageslacht voort te zetten. Als ik me niet vergis, komt dit verhaal ook in dat boek.

05-12-2012, 23:56

Citaat door Tehrani:
Bedankt voor de informatie. Is er nog iets over worstelen waarbij tegenpartij, Davis of Jacob de testikel van god grijpt, zodat god van pijn met vechten ophoudt en de voorwaarde van tegenpartij accepteert? Ook verhaal dat dochters van Lot met hem slapen om zijn nageslacht voort te zetten. Als ik me niet vergis, komt dit verhaal ook in dat boek.
Ik ben redelijk bijbelvast, maar hier moet ik toch even over nadenken wat je precies bedoelt.

Pagina's : [1] 2 3