Actie-voor-Marokko
03-12-2012, 17:34
Salaam aleikoum wa Rachmatullahi wa Barakatu lieve broers zussen,
Hierbij enkele Hadith's over karakter en manieren.
1. De oprechtheid in het verrichten van daden
Omar Ibn oel-khattaab, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft overgeleverd: "Ik heb de Profeet horen zeggen: "De daden worden op grond van de intenties beoordeeld en iedereen wordt beloond naar zijn intenties. Degene die migreert voor Allah en Zijn gezant, die is ook met Allah en Zijn gezant verbonden door zijn keuze, maar degene die migreert vanwege wereldse voordelen of vanwege een huwelijk met een vrouw zal beoordeeld worden naar de intentie van deze keuze om te migreren'." [Overgeleverd door Boekhaarie en Moeslim].
De leerzame conclusies van de hadith:
De intentie vormt de basis in de Islam voor het verrichten van elke daad. Allah, de Verhevene, accepteert een deugdzame daad als de intentie zuiver is.
Een moslim wordt beloond in het tegenwoordige leven voor zijn daden die hij met een zuivere intentie heeft verricht. Al deze daden worden als aanbidding van Allah, de Verhevene, beschouwd. Voorbeelden daarvan zijn: de leraar in zijn functie, de leerling in zijn studie, de ambtenaar in zijn werk, de handelaar in zijn handel. Deze aanbidden Allah, de Verhevene, tijdens hun werkzaamheden, wanneer hun intenties zuiver zijn.
Als een moslim de intentie had om een goede daad te verrichten, maar het buiten zijn vermogen lag deze uit te voeren, wordt hij toch voor de intentie beloond.
Een zuivere intentie tegenover Allah staat in direct verband met voorspoed in het tegenwoordige leven en in het hiernamaals.
2. Goede manieren tijdens eten en drinken in de Islam
Naar een overlevering van Ibn Omar, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft de Profeet gezegd: 'Als je eet, eet dan met de rechterhand en als je drinkt, drink dan ook met de rechterhand, want de Satan eet en drinkt met zijn linkerhand.'[uiteindelijke overlevering door Moesliem]
De uitleg van de hadith: Het ontwikkelen en opvoeden van het individu binnen de Islam is een van de verheven doelen van religie, bestaande uit opvoeding tot goede manieren van gedrag en de ontwikkeling van veel geprezen eigenschappen. Vandaar bijvoorbeeld de nadruk op het gebruik van de rechterhand tijdens het eten en drinken. Toch zijn er mensen die in strijd handelen met de opdrachten van Allah en Zijn religie, een voorbeeld is het nabootsen van de Satan in zijn handelwijze.
Deze hadith is een duidelijke aanwijzing dat de moslim met zijn rechterhand hoort te eten en te drinken, hij mag niet met de linkerhand eten of drinken zoals de Satan eet en drinkt.
De moslim is opgedragen de handelwijze en het gedrag van de Satan te vermijden, wij hebben in dit verband een goed voorbeeld in het gedrag van de Profeet hij gebruikte namelijk zijn rechterhand om te eten, te drinken en zich om te kleden, de linkerhand gebruikte hij, zonodig, voor de overige handelingen.
3. Deugzame uitlatingen en vrolijkheid
Abu Thar, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft overgeleverd:"De Profeet zei tegen mij: 'Wees fatsoenlijk in je gedrag en minacht dit niet, ook al gaat het er maar om je broeder met een vriendelijk gezicht tegemoet te treden." [Overgeleverd door Moesliem]
De uitleg van de hadith: De hadith wijst de moslim er op dat het van belang is dat men zijn vrienden met een vriendelijk gezicht tegemoet treedt, met een glimlach en met blijdschap. Het uiterlijk van de mens is immers een weerspiegeling van zijn binnenste. Dit roept vreugde en liefde bij je mede moslims op.
4. Het aanmoedigen tot liefdadigheid
Naar een overlevering van Abu Huraira, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft de Profeet gezegd: 'Wie tot het volgen van het goede leidraad aanmoedigt heeft er net zoveel baat bij als degenen die hem daarin volgen, zonder dat hun beloning minder wordt. Maar wie tot het volgen van een dwaling oproept heeft net zoveel zonden als degenen die hem volgen, zonder dat hun zonden minder zouden zijn.' [uiteindelijke overlevering door Moesliem]
De uitleg van de hadith: De Profeet moedigt zijn volk aan tot het verrichten van liefdadigheden en het uit te dragen. Wie een ander aanmoedigt het goede te doen heeft enorme baat bij Allah, de Verhevene, zonder dat het een afname van de beloning betekent voor degene die de goede daad verricht. 'Wie bij een ander de liefdadigheid aanprijst heeft er net zoveel baat bij als degene die haar daden verricht'. Maar wie het verrichten van kwade daden aanprijst, daaraan bijdraagt of de opdracht daarvoor geeft heeft evenveel zonden als degenen die hem daarin volgen.
Hoe zit het dan met degenen die de opdrachten van Allah opzij hebben gezet en in plaats daarvan zelf gemaakte wetten gebruiken en de slopende goddeloze gedachtegang erkennen?
Al deze mensen hebben het boek van Allah niet gevolgd en zijn dus aan het dwalen. Zij zijn verantwoordelijk voor de zonden van veel jongeren die van het rechte pad van Allah zijn geraakt, als gevolg van hun dwalingen.
5. Het terug geven van toevertrouwde goederen
Abu Huraira, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft overgeleverd: "De Profeet heeft gezegd: 'Overhandig het toevertrouwde goed aan degene die jou heeft vertrouwd en verraad niet wie jou heeft verraden'." [uiteindelijke overlevering door Abu Daoud en Thermidi]
De uitleg van de hadith: In deze hadith geeft de Profeet de opdracht om het toevertrouwde te overhandigen aan wie het toebehoort. Het gaat om een goed dat geleend of in bewaring gegeven is. Het teruggeven van wat toevertrouwd is, neemt een belangrijk positie in de Islamitische religie in. Het behoort tot de deugdzame eigenschappen die elke moslim behoort te hebben.
Een betrouwbare persoon wordt gerespecteerd, komt geloofwaardig over bij zijn omgeving en neemt een goede positie in binnen zijn familie en bij zijn kennissen. Dit geldt ook voor de leraar die zijn plicht uitvoert. Hij is een betrouwbare persoon die dank verdient van Allah en van de mensen. Ook de leerling die zijn plichten volbrengt en het geld, het geheim of de eer dat hem toevertrouwd is in goede bewaring neemt, is ook een betrouwbaar persoon en verdient geprezen te worden.
Aan wie iets toevertrouwd is, bijvoorbeeld het geld, het geheim of de eer en dat ontkent en verder geen aandacht aan besteed, krijgt in zijn verdere leven alleen te maken met mislukking en minachting. Hij wordt ontslagen als hij een baan heeft en raakt klanten kwijt als hij een handelaar is omdat zij hem niet vertrouwen. Een moslim hoort dus betrouwbaar te zijn wat betreft het geld dat hij in bewaring heeft voor anderen, hij dient het goed te bewaren. Ook moet hij betrouwbaar zijn in de geheimen en de eer van anderen. Hij moet de mensen behandelen zoals hij behandelt wilt worden want wie niet betrouwbaar is, is niet gelovig.
6. Bedrog is ongeoorloofd
Abu Huraira, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft overgeleverd: 'De Profeet liep op een markt langs een hoop etenswaren die niet gewogen waren. Hij stak zijn hand erin en voelde nattigheid aan zijn vingers. Daarop heeft hij gevraagd: "Eigenaar van deze etenswaren, wat is dit?" Deze zei: "O gezant van Allah, het komt door de regen." Toen zei Hij: "Je had het bovenaan kunnen leggen zodat de mensen het konden zien." Vervolgens zei Hij: "Wie bedriegt hoort niet bij ons".[Uiteindelijke overlevering door Moesliem en Termidhi]
De uitleg van de hadith:De Profeet maakt in deze hadith duidelijk hoe de mensen zich behoren te gedragen in de handel en tijdens hun zakelijke activiteiten. Hij wijst oneerlijkheid en elkaar bedriegen af, want dat leidt tot haat, vijandschap en verdeeldheid in de moslimgemeenschap. Dit is wat de Islam niet wenst van zijn aanhangers. De koper wordt aangemoedigd om ook de nadelen van zijn product kenbaar te maken; de onzichtbare eigenschappen van dat product kunnen namelijk de beslissing van de koper be?nvloeden. Doet hij dit niet, is de verkoper een bedrieger en stelt zich op deze manier bloot aan de ontevredenheid van Allah, de Verhevene, en ook aan Zijn straf.
7. Het lasteren
Ibn Mas'ud, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft overgeleverd: "De Profeet heeft gezegd: 'Zal ik jullie vertellen wat de mensen in groepen kan verdelen? Dat is lasteren, kwaadspreken tussen de mensen'." [Uiteindelijke overlevering door Moesliem]
De uitleg van de hadith:De Islam moedigt de mensen aan om dichter bij elkaar te komen, om verbonden te zijn en om elkaar kracht te geven. Maar ze wijst ook op de gevaren van afgunst en onenigheid. Lasteren is een van de gevaren die de fundamenten van de samenleving kan afbreken en de hechte banden kan verbreken. Lasteren veroorzaakt haat en afstandelijkheid. De schade die een lasteraar of een leugenaar binnen een uur kan verrichten, kan iemand die hekserij uitoefent zelfs niet binnen een jaar verrichten. Je moet dus eerst nagaan of het wel waar is wat je gehoord hebt, daar zeker van zijn en niet op basis van twijfels gaan oordelen. Allah, de Verhevene, heeft gezegd.
'Jullie die geloven! Als een verdorvene met een mededeling tot jullie komt zorgt dan dat jullie duidelijke inlichtingen inwinnen, opdat jullie niet in onwetendheid mensen treffen en later wroeging krijgen over wat jullie hebben gedaan.' (Surah 49 : Ayah 6)
Hierbij enkele Hadith's over karakter en manieren.
1. De oprechtheid in het verrichten van daden
Omar Ibn oel-khattaab, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft overgeleverd: "Ik heb de Profeet horen zeggen: "De daden worden op grond van de intenties beoordeeld en iedereen wordt beloond naar zijn intenties. Degene die migreert voor Allah en Zijn gezant, die is ook met Allah en Zijn gezant verbonden door zijn keuze, maar degene die migreert vanwege wereldse voordelen of vanwege een huwelijk met een vrouw zal beoordeeld worden naar de intentie van deze keuze om te migreren'." [Overgeleverd door Boekhaarie en Moeslim].
De leerzame conclusies van de hadith:
De intentie vormt de basis in de Islam voor het verrichten van elke daad. Allah, de Verhevene, accepteert een deugdzame daad als de intentie zuiver is.
Een moslim wordt beloond in het tegenwoordige leven voor zijn daden die hij met een zuivere intentie heeft verricht. Al deze daden worden als aanbidding van Allah, de Verhevene, beschouwd. Voorbeelden daarvan zijn: de leraar in zijn functie, de leerling in zijn studie, de ambtenaar in zijn werk, de handelaar in zijn handel. Deze aanbidden Allah, de Verhevene, tijdens hun werkzaamheden, wanneer hun intenties zuiver zijn.
Als een moslim de intentie had om een goede daad te verrichten, maar het buiten zijn vermogen lag deze uit te voeren, wordt hij toch voor de intentie beloond.
Een zuivere intentie tegenover Allah staat in direct verband met voorspoed in het tegenwoordige leven en in het hiernamaals.
2. Goede manieren tijdens eten en drinken in de Islam
Naar een overlevering van Ibn Omar, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft de Profeet gezegd: 'Als je eet, eet dan met de rechterhand en als je drinkt, drink dan ook met de rechterhand, want de Satan eet en drinkt met zijn linkerhand.'[uiteindelijke overlevering door Moesliem]
De uitleg van de hadith: Het ontwikkelen en opvoeden van het individu binnen de Islam is een van de verheven doelen van religie, bestaande uit opvoeding tot goede manieren van gedrag en de ontwikkeling van veel geprezen eigenschappen. Vandaar bijvoorbeeld de nadruk op het gebruik van de rechterhand tijdens het eten en drinken. Toch zijn er mensen die in strijd handelen met de opdrachten van Allah en Zijn religie, een voorbeeld is het nabootsen van de Satan in zijn handelwijze.
Deze hadith is een duidelijke aanwijzing dat de moslim met zijn rechterhand hoort te eten en te drinken, hij mag niet met de linkerhand eten of drinken zoals de Satan eet en drinkt.
De moslim is opgedragen de handelwijze en het gedrag van de Satan te vermijden, wij hebben in dit verband een goed voorbeeld in het gedrag van de Profeet hij gebruikte namelijk zijn rechterhand om te eten, te drinken en zich om te kleden, de linkerhand gebruikte hij, zonodig, voor de overige handelingen.
3. Deugzame uitlatingen en vrolijkheid
Abu Thar, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft overgeleverd:"De Profeet zei tegen mij: 'Wees fatsoenlijk in je gedrag en minacht dit niet, ook al gaat het er maar om je broeder met een vriendelijk gezicht tegemoet te treden." [Overgeleverd door Moesliem]
De uitleg van de hadith: De hadith wijst de moslim er op dat het van belang is dat men zijn vrienden met een vriendelijk gezicht tegemoet treedt, met een glimlach en met blijdschap. Het uiterlijk van de mens is immers een weerspiegeling van zijn binnenste. Dit roept vreugde en liefde bij je mede moslims op.
4. Het aanmoedigen tot liefdadigheid
Naar een overlevering van Abu Huraira, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft de Profeet gezegd: 'Wie tot het volgen van het goede leidraad aanmoedigt heeft er net zoveel baat bij als degenen die hem daarin volgen, zonder dat hun beloning minder wordt. Maar wie tot het volgen van een dwaling oproept heeft net zoveel zonden als degenen die hem volgen, zonder dat hun zonden minder zouden zijn.' [uiteindelijke overlevering door Moesliem]
De uitleg van de hadith: De Profeet moedigt zijn volk aan tot het verrichten van liefdadigheden en het uit te dragen. Wie een ander aanmoedigt het goede te doen heeft enorme baat bij Allah, de Verhevene, zonder dat het een afname van de beloning betekent voor degene die de goede daad verricht. 'Wie bij een ander de liefdadigheid aanprijst heeft er net zoveel baat bij als degene die haar daden verricht'. Maar wie het verrichten van kwade daden aanprijst, daaraan bijdraagt of de opdracht daarvoor geeft heeft evenveel zonden als degenen die hem daarin volgen.
Hoe zit het dan met degenen die de opdrachten van Allah opzij hebben gezet en in plaats daarvan zelf gemaakte wetten gebruiken en de slopende goddeloze gedachtegang erkennen?
Al deze mensen hebben het boek van Allah niet gevolgd en zijn dus aan het dwalen. Zij zijn verantwoordelijk voor de zonden van veel jongeren die van het rechte pad van Allah zijn geraakt, als gevolg van hun dwalingen.
5. Het terug geven van toevertrouwde goederen
Abu Huraira, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft overgeleverd: "De Profeet heeft gezegd: 'Overhandig het toevertrouwde goed aan degene die jou heeft vertrouwd en verraad niet wie jou heeft verraden'." [uiteindelijke overlevering door Abu Daoud en Thermidi]
De uitleg van de hadith: In deze hadith geeft de Profeet de opdracht om het toevertrouwde te overhandigen aan wie het toebehoort. Het gaat om een goed dat geleend of in bewaring gegeven is. Het teruggeven van wat toevertrouwd is, neemt een belangrijk positie in de Islamitische religie in. Het behoort tot de deugdzame eigenschappen die elke moslim behoort te hebben.
Een betrouwbare persoon wordt gerespecteerd, komt geloofwaardig over bij zijn omgeving en neemt een goede positie in binnen zijn familie en bij zijn kennissen. Dit geldt ook voor de leraar die zijn plicht uitvoert. Hij is een betrouwbare persoon die dank verdient van Allah en van de mensen. Ook de leerling die zijn plichten volbrengt en het geld, het geheim of de eer dat hem toevertrouwd is in goede bewaring neemt, is ook een betrouwbaar persoon en verdient geprezen te worden.
Aan wie iets toevertrouwd is, bijvoorbeeld het geld, het geheim of de eer en dat ontkent en verder geen aandacht aan besteed, krijgt in zijn verdere leven alleen te maken met mislukking en minachting. Hij wordt ontslagen als hij een baan heeft en raakt klanten kwijt als hij een handelaar is omdat zij hem niet vertrouwen. Een moslim hoort dus betrouwbaar te zijn wat betreft het geld dat hij in bewaring heeft voor anderen, hij dient het goed te bewaren. Ook moet hij betrouwbaar zijn in de geheimen en de eer van anderen. Hij moet de mensen behandelen zoals hij behandelt wilt worden want wie niet betrouwbaar is, is niet gelovig.
6. Bedrog is ongeoorloofd
Abu Huraira, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft overgeleverd: 'De Profeet liep op een markt langs een hoop etenswaren die niet gewogen waren. Hij stak zijn hand erin en voelde nattigheid aan zijn vingers. Daarop heeft hij gevraagd: "Eigenaar van deze etenswaren, wat is dit?" Deze zei: "O gezant van Allah, het komt door de regen." Toen zei Hij: "Je had het bovenaan kunnen leggen zodat de mensen het konden zien." Vervolgens zei Hij: "Wie bedriegt hoort niet bij ons".[Uiteindelijke overlevering door Moesliem en Termidhi]
De uitleg van de hadith:De Profeet maakt in deze hadith duidelijk hoe de mensen zich behoren te gedragen in de handel en tijdens hun zakelijke activiteiten. Hij wijst oneerlijkheid en elkaar bedriegen af, want dat leidt tot haat, vijandschap en verdeeldheid in de moslimgemeenschap. Dit is wat de Islam niet wenst van zijn aanhangers. De koper wordt aangemoedigd om ook de nadelen van zijn product kenbaar te maken; de onzichtbare eigenschappen van dat product kunnen namelijk de beslissing van de koper be?nvloeden. Doet hij dit niet, is de verkoper een bedrieger en stelt zich op deze manier bloot aan de ontevredenheid van Allah, de Verhevene, en ook aan Zijn straf.
7. Het lasteren
Ibn Mas'ud, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft overgeleverd: "De Profeet heeft gezegd: 'Zal ik jullie vertellen wat de mensen in groepen kan verdelen? Dat is lasteren, kwaadspreken tussen de mensen'." [Uiteindelijke overlevering door Moesliem]
De uitleg van de hadith:De Islam moedigt de mensen aan om dichter bij elkaar te komen, om verbonden te zijn en om elkaar kracht te geven. Maar ze wijst ook op de gevaren van afgunst en onenigheid. Lasteren is een van de gevaren die de fundamenten van de samenleving kan afbreken en de hechte banden kan verbreken. Lasteren veroorzaakt haat en afstandelijkheid. De schade die een lasteraar of een leugenaar binnen een uur kan verrichten, kan iemand die hekserij uitoefent zelfs niet binnen een jaar verrichten. Je moet dus eerst nagaan of het wel waar is wat je gehoord hebt, daar zeker van zijn en niet op basis van twijfels gaan oordelen. Allah, de Verhevene, heeft gezegd.
'Jullie die geloven! Als een verdorvene met een mededeling tot jullie komt zorgt dan dat jullie duidelijke inlichtingen inwinnen, opdat jullie niet in onwetendheid mensen treffen en later wroeging krijgen over wat jullie hebben gedaan.' (Surah 49 : Ayah 6)