Bekijk volle/desktop versie : "Het verschil tussen Salafi-Manhadj en Salafi-sekte" Shaykh al-'Oethaymien.



Pagina's : [1] 2

01-12-2012, 21:46

================
Shaykh al-'Oethaymien
"wat houdt Salafieyyah in en wat is het verschil met de hedendaagse sekte die zichzelf 'salafi' noemt?"
================[/SIZE]


[SIZE=2]Vraag:[/SIZE]

Wat houdt het Salafisme in?

[SIZE=2]Antwoord:[/SIZE]

As-Salafieyyah (Salafisme) is het volgen van het pad van de Profeet (Salla Allaahoe 'alayhi wa Sallam) en diens Metgezellen, want zij zijn onze Salaf (voorgangers) en zij zijn ons voorgegaan. Het volgen van hen is het Salafisme. Maar wat betreft het toepassen van het Salafisme als een specifieke methodiek van een enkeling waarmee hij zich van andere onderscheidt en die de rest van de Moslims die het niet met hem eens zijn tot dwalenden verklaart – ook al bevinden zij zich op de Waarheid; zonder enige twijfel is dit tegenstrijdig aan het Salafisme.

De vrome voorgangers riepen allen op tot de Islaam en tot het vasthouden aan de Soennah van de Boodschapper (Salla Allaahoe 'alayhi wa Sallam). Zij verklaarden degene die tegenstrijdig is aan hen – doordat hij een verkeerde interpretatie erop na houdt – niet tot dwalend, behalve wanneer het om 'Aqiedah (geloofsleerkwesties) ging. Zij beschouwden degene die daarin tegenstrijdig is aan hen als een dwalende.

Maar sommige volgelingen van het Salafisme in deze tijd verklaren eenieder die het niet met hem eens is tot dwalende, ook al heeft de ander gelijk. Anderen praktiseren het Salafisme als een stelsel van een partij zoals de methodiek van andere partijen die zich toeschrijven aan de Islaam. Dit is wat afgekeurd dient te worden en niet toegestaan mag worden.

We zeggen ook: kijk naar de methodiek van de vrome voorgangers hoe ze te werk gingen en hoe ze ruimdenkend waren als het gaat om meningsverschillen over zaken waarover Idjtihaad{1} verricht kan worden. Zij hadden zelfs over vele zaken meningsverschillen. Meningsverschillen over sommige geloofsleerkwesties en enkele kenniskwesties. Je ziet dat sommigen van hen – bijvoorbeeld – ontkennen dat de Boodschapper (salla Allaahoe 'alaiyhi wa Sallam) zijn Heer heeft gezien, terwijl sommigen dat juist wel van mening zijn. Sommigen zeggen: ‘Het zijn de daden die op de Dag der Opstanding gewogen gaan worden.’ Anderen zijn van mening dat de registers waarin de daden staan geschreven gewogen gaan worden. Je ziet ook dat ze meningsverschillen hadden inzake rechtsleerkwesties, inzake huwelijkskwesties, erfrechtkwesties, wachttijdperiodes, handelskwesties en andere zaken. Ondanks deze meningsverschillen verklaarden zij elkaar niet voor dwalende.

[SIZE=2]Indien men het Salafisme toepast alsof het een partij is die zijn speciale kenmerken heeft en wiens aanhangers anderen voor dwalenden verklaren, in dat geval bevinden deze mensen zich dan totaal niet op het Salafisme.[/SIZE]

Het Salafisme is het volgen van de methodiek van de vrome voorgangers zowel in geloofsleer, in woorden, in daden, bij meningsverschillen, bij overeenstemming en qua barmhartigheid en liefde. Zoals de Profeet (Salla Allaahoe 'alayhi wa Sallam) heeft gezegd:

‘De gelijkenis van de gelovigen met betrekking tot hun wederzijdse liefde, genade en medeleven is zoals dat van een lichaam. Wanneer een van de lichaamsdelen pijnlijk aanvoelt, dan zal de rest van het lichaam ook de pijn ondervinden in de vorm van slapeloosheid en koorts.’

Dit is het ware Salafisme.



[SIZE=1]{Bron: Liqaa’aat Al-Baab Al-Maftoeh’, vraagnummer 1322


{1} Idjtihaad is het opmaken van Religieuze oordelen over zaken waar geen expliciet, tekstueel oordeel in de Qor’an of Soennah over bestaat. Idjtihaad wordt niet toegepast in zaken waarover wel een duidelijk tekstueel oordeel in de Qor’aan of Soennah over bestaat.

01-12-2012, 21:51


Zie voor een verzameling van topic's. Met Fataawa van grote geleerden, biografieën, video's etc:

Verzameling <Tawhied> Verzameling[/SIZE]


02-12-2012, 11:53
Barkkallahou Fiek voor het delen van je kennis broeder

02-12-2012, 12:01
moge Allah ons van de dahwah van mohamed ibn abdulwahhaab en Mohamed ibn saud bevrijden en de moslims weer verenigen.

02-12-2012, 13:57



Citaat door First_Tawheed:
Barkkallahou Fiek voor het delen van je kennis broeder
Wa fiek barakAllaah akh al kariem, we bedanken de Shaykh voor de kennis die hij heeft achtergelaten. Rahimahoellaah!

14-12-2012, 22:43

De Oemmah is broederschap en Mahabba!!!
De Oemmah is broederschap en Mahabba!!!
De Oemmah is broederschap en Mahabba!!!


14-12-2012, 23:39
[video=youtube;FFdyYVSdvBE]http://www.youtube.com/watch?v=FFdyYVSdvBE[/video]

19-12-2012, 23:14
Uit andere topic:

Shaykh Ibn al-'Othaymeen

Lezing: “Alaykum Bissunnah” (Uit een preek van Shaykh Ibn ‘Othaymeen (rahimahoellah) over het boek van Shaykh Safar al-Hawali genaamd: “Manhadj Ash’shariah fil-‘Aqeedah”.)
Naam: Shaykh Al-‘Allamaah Mohammad Ibn Saalih al-‘Othaymeen --Lid van de Hay’ah Kibaar al-‘Ulamaa (De Raad van Grote Geleerden) van Saudi Arabie-

"Er is geen twijfel, dat het een verplichting is voor iedere moslim om de weg van de Salaf en hun Madhab eigen te maken, en niet van een specifieke partij genaamd: “De Selefies”.

Het is dus de plicht van de Islamitische Oemmah (gemeenschap) om de weg van de Salaf As-Salieh (de vrome voorgangers) en hun Madhab (weg) te volgen.

En dus niet de dweepzucht (overdreven en met nadrukkelijke bewondering) en kwezelarij (overdreven vroomheid, onzin/beuzelarij) van degenen die zichzelf “Selefies” noemen!

Bron: Het is tevens ook een deel van zijn Sharh van An-Nawawi's 40 hadeeth: In de Sharh van de Hadeeth van Irbaad ibn Saariyah (no.28).

Het is beschikbaar als een audio bestand op de volgende link:
http://salafiyyah-jadeedah.tripod.co...r_salafiya.mp3


--------------------------------------------------
Een persoon uit India vraagt de Shaykh (rahimahoellah):

“In mijn landen roepen mensen op tot de Ikhwaanie (van Ikhwaan al-Moeslimeen) en Tablieghie (van Jamaat al-Tabliegh), zijn zij op de waarheid of op valsheid?”

Dus de Shaykh Ibn ‘Othaymeen geeft het antwoord:

“Als iemand zich een Ikhwaanie noemt (en hiernaar uitnodigt), of Tablighie of Selefie, dan is hij op valsheid...”

notitie: Niemand vroeg iets over de Selefies, maar de Shaykh zegt dat degene die zich Selefie noemt op valsheid is.

Bron: “Tot welke tijd zullen we (blijven) verschillen?” Blz. 36, verkrijgbaar in het Engels en Arabisch, het is gehaald uit een van de lezingen van Dr. Zakir Naik (hafidahoellah).

20-12-2012, 17:12
BaarakAllaahoe fiek akhi! Rahimahoellaah Shaykh al 'Oethaymien

21-01-2013, 21:23


21-01-2013, 21:36
Denk dat ik eens zal kijken hoe het zit met kleine panda's als huisdieren hehe..

21-01-2013, 21:48
Hahaha, moet je doen. Heb echt moeten lachen toen ik dat zag, zo droog opeens.
Wel schattig, hehe.

En ik ga nog steeds kijken hoe het zit met baby tijgertjes.

21-01-2013, 21:58


Veel succes met je tijgertjes. Zoiets komt bij mij niet erin haha, of ik ga eerst die tanden slijpen maar denk dat ze alsnog mijn botten zouden breken.

22-01-2013, 12:47
Hahaha, ik praat gewoon stoer hoor! Maar ik vind ze wel geweldig. Ik zou voor hen wel elke dag naar de dierentuin gaan om hun te bezoeken.

22-01-2013, 13:46
Ter aanvulling:

Mooie boodschap van scheick 'Uthaymeen (rahimahu Allah )
Vanaf ongeveer 9:30 tot het einde en ook vanaf 17min tot het einde
http://www.youtube.com/watch?v=tVrWcypYoWA&feature=youtube_gdata_player

Pagina's : [1] 2