================
Shaykh al-'Oethaymien
"wat houdt Salafieyyah in en wat is het verschil met de hedendaagse sekte die zichzelf 'salafi' noemt?"
================[/SIZE]
[SIZE=2]Vraag:[/SIZE]
Wat houdt het Salafisme in?
[SIZE=2]Antwoord:[/SIZE]
As-Salafieyyah (Salafisme) is het volgen van het pad van de Profeet (Salla Allaahoe 'alayhi wa Sallam) en diens Metgezellen, want zij zijn onze Salaf (voorgangers) en zij zijn ons voorgegaan. Het volgen van hen is het Salafisme. Maar wat betreft het toepassen van het Salafisme als een specifieke methodiek van een enkeling waarmee hij zich van andere onderscheidt en die de rest van de Moslims die het niet met hem eens zijn tot dwalenden verklaart – ook al bevinden zij zich op de Waarheid; zonder enige twijfel is dit tegenstrijdig aan het Salafisme.
De vrome voorgangers riepen allen op tot de Islaam en tot het vasthouden aan de Soennah van de Boodschapper (Salla Allaahoe 'alayhi wa Sallam). Zij verklaarden degene die tegenstrijdig is aan hen – doordat hij een verkeerde interpretatie erop na houdt – niet tot dwalend, behalve wanneer het om 'Aqiedah (geloofsleerkwesties) ging. Zij beschouwden degene die daarin tegenstrijdig is aan hen als een dwalende.
Maar sommige volgelingen van het Salafisme in deze tijd verklaren eenieder die het niet met hem eens is tot dwalende, ook al heeft de ander gelijk. Anderen praktiseren het Salafisme als een stelsel van een partij zoals de methodiek van andere partijen die zich toeschrijven aan de Islaam. Dit is wat afgekeurd dient te worden en niet toegestaan mag worden.
We zeggen ook: kijk naar de methodiek van de vrome voorgangers hoe ze te werk gingen en hoe ze ruimdenkend waren als het gaat om meningsverschillen over zaken waarover Idjtihaad{1} verricht kan worden. Zij hadden zelfs over vele zaken meningsverschillen. Meningsverschillen over sommige geloofsleerkwesties en enkele kenniskwesties. Je ziet dat sommigen van hen – bijvoorbeeld – ontkennen dat de Boodschapper (salla Allaahoe 'alaiyhi wa Sallam) zijn Heer heeft gezien, terwijl sommigen dat juist wel van mening zijn. Sommigen zeggen: ‘Het zijn de daden die op de Dag der Opstanding gewogen gaan worden.’ Anderen zijn van mening dat de registers waarin de daden staan geschreven gewogen gaan worden. Je ziet ook dat ze meningsverschillen hadden inzake rechtsleerkwesties, inzake huwelijkskwesties, erfrechtkwesties, wachttijdperiodes, handelskwesties en andere zaken. Ondanks deze meningsverschillen verklaarden zij elkaar niet voor dwalende.
[SIZE=2]Indien men het Salafisme toepast alsof het een partij is die zijn speciale kenmerken heeft en wiens aanhangers anderen voor dwalenden verklaren, in dat geval bevinden deze mensen zich dan totaal niet op het Salafisme.[/SIZE]
Het Salafisme is het volgen van de methodiek van de vrome voorgangers zowel in geloofsleer, in woorden, in daden, bij meningsverschillen, bij overeenstemming en qua barmhartigheid en liefde. Zoals de Profeet (Salla Allaahoe 'alayhi wa Sallam) heeft gezegd:
‘De gelijkenis van de gelovigen met betrekking tot hun wederzijdse liefde, genade en medeleven is zoals dat van een lichaam. Wanneer een van de lichaamsdelen pijnlijk aanvoelt, dan zal de rest van het lichaam ook de pijn ondervinden in de vorm van slapeloosheid en koorts.’
Dit is het ware Salafisme.
[SIZE=1]{Bron: Liqaa’aat Al-Baab Al-Maftoeh’, vraagnummer 1322
{1} Idjtihaad is het opmaken van Religieuze oordelen over zaken waar geen expliciet, tekstueel oordeel in de Qor’an of Soennah over bestaat. Idjtihaad wordt niet toegepast in zaken waarover wel een duidelijk tekstueel oordeel in de Qor’aan of Soennah over bestaat.