Bekijk volle/desktop versie : Een van de grootste maliki geleerde zegt in zijn boek in het begin



Pagina's : [1] 2

29-11-2012, 18:12
في عَقْدِ الأشعري وفقه مالك وفي طَريقَةِ الجُنَيْدِ السَّالِـكِ

Ibn ashir

Deze zin is totaal tegenstrijdig met de salafie gedachte.

29-11-2012, 18:57


Dit is vrijbekend in marokko. Ze hanteren de 'aqeedah al ash'ariyya, al fiqh almaalikie en dan ook nog ieder streek heeft eigen soefie tarieqah

29-11-2012, 20:23

Citaat door Karim00:
في عَقْدِ الأشعري وفقه مالك وفي طَريقَةِ الجُنَيْدِ السَّالِـكِ

Ibn ashir

Deze zin is totaal tegenstrijdig met de salafie gedachte.
Kunt u het vertalen?

29-11-2012, 23:58
عَقْدِ الأشعري
فقه مالك
طَريقَةِ الجُنَيْدِ

Aqeedah ashari
Fiqh imam Malik
Spirituele Junayd

Salafiyoen zeggen dit
Aqeedah salafia
Fiqh salafia
Spirituele Shirk/bidah

30-11-2012, 00:37


Je doet alsof je iets heel nieuws vertelt, haha

30-11-2012, 00:46
whats next? ga je vertellen dat an-nawawi bepaalde aaqeedah op nahield?

30-11-2012, 00:51
Het is algemeen bekend dat de grote geleerde die de ummah heeft gehad een andere aqeedah hadden dan de salafiyoen met een paar uitzonderingen.

Kijk alleen maar naar de grote geleerden in de maliki madhab. Bijna allemaal ashari's. Of kan jij mij een paar maliki geleerden noemen die de aqeedah hebben van de salafiyoen??

30-11-2012, 00:53
En ik heb daarvoor nog een topic ergens open staan. Met als onderwerp noem namen van geleerde waarop jullie kunnen terugvallen in de 5eeuwen tussen ibn taymiyyah en mohammed abdulwahab

Maar jammer genoeg kwamen we niet verder dan 1 naam. Van een geleerde die ik niet kende

30-11-2012, 01:13

Citaat door Karim00:
Het is algemeen bekend dat de grote geleerde die de ummah heeft gehad een andere aqeedah hadden dan de salafiyoen met een paar uitzonderingen.

Kijk alleen maar naar de grote geleerden in de maliki madhab. Bijna allemaal ashari's. Of kan jij mij een paar maliki geleerden noemen die de aqeedah hebben van de salafiyoen??
wat dacht je van imaam Maalik ibn Anas zelf?

Of Abu Umar ibn Abdil-Barr

of Abu Muhammad Abdullah ibn Abi Zayd Al-Qayrawani (Maalik As-Saghir)?

of Yahyaa ibn Ibrahiem At-Tolaytili

of Abu Umar At-Talamanki

of Abu Al-hasan Al-Qaabisi

of Abu Al-Qaasim Abdullah ibn Khalaf A-Muqri Al-Andalusi

of Abu Bakr Muhammad bin Wahb al-maliki, die commentaar schreef op "Ar-risalah" van ibn Abi Zayd, wiens inleiding alleen al genoeg is om de moebtadi3a het zwijgen op te leggen

of Abu Abdillah Muhammad ibn Zamanayn al-maliki

of Al-Qaadi Abdul-Wahhab, de imam van de Maalikiya in 'Iraaq

en nog veel, veel meer... heb nu geen tijd om te scannen, maar als je citaten wil, dan verwijs ik je gerust door!

30-11-2012, 22:22

Citaat door abu_aasia:
wat dacht je van imaam Maalik ibn Anas zelf?
of Abu Bakr Muhammad bin Wahb al-maliki, die commentaar schreef op "Ar-risalah" van ibn Abi Zayd, wiens inleiding alleen al genoeg is om de moebtadi3a het zwijgen op te leggen

( قول أبي بكر محمد بن موهب المالكي ) شارح رسالة ابن أبي زيد رحمة الله عليهما ، قد تقدم ذكره عند ذكر أصحاب مالك رحمه الله وحكينا بعض كلامه في شرحه ونحن نسوقه بعبارته قال : وأما قوله إنه فوق عرشه المجيد بذاته فإن معنى فوق وعلا عند جميع العرب [ ص: 188 ] واحد وفي كتاب الله وسنة رسوله صلى الله عليه وآله وسلم تصديق ذلك ، ثم ساق الآيات في إثبات العلو ، وحديث الجارية ، إلى أن قال : وقد تأتي ( في ) في لغة العرب بمعنى فوق ؛ وعلى ذلك قوله تعالى : ( فامشوا في مناكبها ) يريد فوقها وعليها ، وكذلك قوله تعالى ( ولأصلبنكم في جذوع النخل ) يريد عليها ، وقال تعالى : ( أأمنتم من في السماء أن يخسف بكم الأرض ) الآيات ، قال ( أهل ) التأويل العالمون بلغة العرب يريد فوقها وهو قول مالك مما فهم عن جماعة ممن أدرك من التابعين مما فهموه عن الصحابة رضي الله عنهم مما فهموه عن النبي صلى الله عليه وآله وسلم ( أن الله ) في السماء بمعنى : فوقها وعليها ، فلذلك قال الشيخ أبو محمد إنه فوق عرشه المجيد بذاته ، ثم إنه بين أن علوه على عرشه إنما هو بذاته ; لأنه بائن عن جميع خلقه بلا كيف وهو في كل مكان من الأمكنة المخلوقة بعلمه لا بذاته ; إذ لا تحويه الأماكن ; لأنه أعظم منها وقد كان ولا مكان ولم يحل بصفاته عما كان ; إذ لا تجري عليه الأحوال لكن علوه في استوائه على عرشه هو عندنا بخلاف ما كان قبل أن يستوي على العرش ; لأنه قال : ( ثم استوى على العرش ) وثم أبدا لا تكون إلا لاستئناف فعل يكون بينه وبين ما قبله فسحة ، إلى أن قال : وقوله : ( على العرش استوى ) فإنما معناه عند أهل السنة على غير الاستيلاء والقهر والغلبة والملك الذي ظنت المعتزلة ومن قال بقولهم إنه [ ص: 189 ] بمعنى الاستيلاء ، وبعضهم يقول : إنه على المجاز دون الحقيقة ، قال : ويبين سوء تأويلهم في استوائه على عرشه على غير ما تأولوه من الاستيلاء وغيره ما قد علمه أهل المعقول أنه لم يزل مستوليا على جميع مخلوقاته بعد اختراعه لها ، وكان العرش وغيره في ذلك سواء ، فلا معنى لتأويلهم بإفراد العرش بالاستواء الذي هو في تأويلهم الفاسد استيلاء وملك وقهر وغلبة ، قال : وكذلك بين أيضا أنه على الحقيقة بقوله عز وجل : ( ومن أصدق من الله قيلا ) فلما رأى المنصفون إفراد ذكره بالاستواء على عرشه بعد خلق سماواته وأرضه وتخصيصه بصفة الاستواء علموا أن الاستواء هنا غير الاستيلاء ونحوه فأقروا بصفة الاستواء على عرشه وأنه على الحقيقة لا على المجاز ; لأنه الصادق في قيله ، ووقفوا عن تكييف ذلك وتمثيله ; إذ ليس كمثله شيء من الأشياء ، وقد تقدم قول القاضي عبد الوهاب إمام المالكية بالعراق أن الاستواء استواء الذات على العرش ، وأنه قول أبي الطيب الأشعري حكاه عنه عبد الوهاب نصا وأنه قول أبي الحسن الأشعري نفسه صرح به في بعض كتبه وأنه قول الخطابي وغيره من [ ص: 190 ] الفقهاء والمحدثين ، ذكر ذلك كله الإمام أبو بكر الحضرمي في رسالته التي سماها بالإيماء إلى مسألة الاستواء فمن أراد الوقوف عليها فليقرأها ، وقد تقدم قول أبي عمر بن عبد البر ، ( وعلماء الصحابة ، والتابعين الذين حمل عنهم التأويل ، قالوا في تأويل قوله تعالى : ( ما يكون من نجوى ثلاثة إلا هو رابعهم ) : أنه على العرش وعلمه في كل مكان وما خالفهم في ذلك أحد يحتج بقوله ) ، وأهل السنة مجمعون على الإقرار بالصفات الواردة كلها في القرآن والسنة والإيمان بها وحملها على الحقيقة لا على المجاز إلا أنهم لا يكيفون شيئا من ذلك ولا يحدون فيه صفة محصورة ، وأما أهل البدع من الجهمية ، والمعتزلة كلها ، والخوارج فكلهم ينكرها ولا يحمل شيئا منها على الحقيقة ويزعمون أن من أقر بها مشبه ، وهم عند من أقر بها نافون للمعبود ، والحق فيما قاله القائلون بما نطق به كتاب الله تعالى وسنة رسوله صلى الله عليه وآله وسلم وهم أئمة الجماعة .


http://www.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?idfrom=70&idto=77&bk_no=116&ID=80

30-11-2012, 22:41
En uitspraken van de de selef...?

Komen niet aan bod?

01-12-2012, 00:35
Up...ben wel benieuwd naar Karim00 reactie

01-12-2012, 01:46



Citaat door abu_aasia:
wat dacht je van imaam Maalik ibn Anas zelf?

Of Abu Umar ibn Abdil-Barr

of Abu Muhammad Abdullah ibn Abi Zayd Al-Qayrawani (Maalik As-Saghir)?

of Yahyaa ibn Ibrahiem At-Tolaytili

of Abu Umar At-Talamanki

of Abu Al-hasan Al-Qaabisi

of Abu Al-Qaasim Abdullah ibn Khalaf A-Muqri Al-Andalusi

of Abu Bakr Muhammad bin Wahb al-maliki, die commentaar schreef op "Ar-risalah" van ibn Abi Zayd, wiens inleiding alleen al genoeg is om de moebtadi3a het zwijgen op te leggen

of Abu Abdillah Muhammad ibn Zamanayn al-maliki

of Al-Qaadi Abdul-Wahhab, de imam van de Maalikiya in 'Iraaq

en nog veel, veel meer... heb nu geen tijd om te scannen, maar als je citaten wil, dan verwijs ik je gerust door!
Wie van hen zei dat Allah in een richting (jiha) boven de troon is met Zijn wezen (bi dhatihi) en dat istiwa letterlijk zitten (juloos) of istiqraar (zetelen) inhoudt? Wie van hen zei dat Allah een grens (hadd) heeft? Wie van hen zei dat de letterlijke betekenis van yad/wajh/qadam/rijl/aynayn/soera bevestigd moet worden en dat het een bid'a is om te zeggen dat Allah geen lichaamsdelen kent?

NIEMAND!

Sterker nog; er zijn duidelijke uitspraken te vinden van de salaf dat de eigenschappen van Allah niet uitgelegd worden en geaccepteerd worden hoe ze zijn gekomen! Dat is niet wat wij terugvinden bij de latere Salafi's.

Terwijl als we kijken naar Imaam Maalik, dan zien we dat hij zelfs vertelde dat de hadith niet eens overgeleverd moest worden! En dit is wat je ziet overgeleverd in Kitab al-Jaami3 van Ibn Abi Zayd:

arration of certain Ahadith


Citaat:
Someone said, ‘What about one who narrates the hadith, ‘Allah created Adam on his form,’ and that ‘Allah will unveil His shank on the Day of Resurrection,’ and that ‘He will put His hand into Jahannam and bring out whomever He wills out of it’, and He (Malik) rejected them strenuously, and forbade anyone to narrate them. Someone said, ‘Ibn Ijlan has narrated it.’ He said, ‘He was not one of the people of fiqh.’ Malik did not reject the hadith of ‘descent’ nor the hadith of ‘laughter.’ Someone said, ‘What about the hadith that ‘the Throne shook because of the death of Sa’d?’ He said, ‘It should not be narrated, and what call has a man to narrate that when he sees what danger it contains?’”

http://ia700208.us.archive.org/21/items/Jamea_Qirwany/Jamea_Qirwany.pdf (p. 124)
Kortom, totaal iets anders dan de Salafi's van vandaag de dag!

05-12-2012, 00:38
Ben benieuwd naar je reactie Karim00.

05-12-2012, 00:48
Raise up heeft het al uitgelegd. Maar als je werkelijk denkt dat de madhab maliki de geleerden van de madhab en de aqeedah van de geleerden van de madhab. Overeen komen met wat hedendaagse salafies zeggen. Dan zit je er totaal naast. En dan adviseer ik jouw ook om eens een boek te openen van een maliki geleerden.

Heb je uberhaupt wel een boek geopend van een grote maliki geleerden. Of ben je gewoon aan het napraten

Pagina's : [1] 2