Bekijk volle/desktop versie : Fatwa's, hadiths en overleveringen..



25-11-2012, 00:20
Assalamo 3alaikom warahmato Allahi wabarakaatoe,

Ik open deze topic, in de hoop dat we onze Imaan zullen blijven versterken door middel van het plaatsen van Fatwa's, Hadith's, overleveringen. Kortom alles waar we uit kunnen leren over de Islam.

Inshaa Allah zullen jullie meeplaatsen, meepraten en vragen.

Laten we er een gezellige,leerzame topic van maken.. Bi idni Allah..

Wasalaam[/SIZE]

25-11-2012, 00:21


Ibn al Qayyim (rahimolah)zei:

"Als de dienaar zou beseffen dat de gunsten die Allah hem geeft door middel van de testen die hij ondergaat niet onderdoen tegenover de gunsten die hij krijgt door middel van tijden van voorspoed, dan zouden zijn hart en tong zich enkel en alleen met dankbetuiging bezighouden."
Tarieqoel Hidjrata

Hij zei ook:

"Pijnen, ziekten en moeilijkheden behoren tot de grootste gunsten, want zij behoren tot de wegen die leiden tot de gunsten. Het grootste genot is het genot dat komt na pijnen."
Shifaa ul ‘Aliel

Sufian Ath Thawri(rahimolah) zei:

"Het weerhouden van Allah is in werkelijkheid geven, omdat Hij niet iets weerhoudt uit gierigheid, of omdat Hij iets niet bezit. Maar Hij kijkt naar datgene wat het beste is voor Zijn moslimdienaar…zodoende kiest Hij op welk moment weerhouden beter is, nadat Hij naar de toestand van Zijn dienaar gekeken heeft."

Ibn al Qayyim (rahimolah) zegt, nadat hij de woorden van Sufian vermeldt:

"En het is inderdaad zoals hij gezegd heeft, want Allah wil enkel het goede voor de ware gelovige. Allah geeft aan deze dienaar, terwijl Hij je van zaken ontzegt. En Hij geeft gunsten, terwijl Hij je test. Zijn testen zijn een genezing, ook al lijken zij uiterlijk gezien op een ziekte.

Doch, uit onwetendheid denkt de dienaar dat gunsten zich enkel bevinden in voorspoed en gezondheid, en dat ze enkel zaken zijn die hij aangenaam vindt. Maar als deze dienaar kennis zou bezitten, dan zou hij beseffen dat Allah hem gunsten geeft wanneer Hij hem van iets ontzegt. En dan zou hij beseffen dat de testen een barmhartigheid zijn. Zodoende zou hij meer genieten van de testen dan van tijden van voorspoed, en zou hij meer van armoede genieten dan van rijkdom, en dan zou hij Allah dankbaarder zijn in tijden waarin hij weinig bezit dan in tijden waarin hij veel bezit!… En zo waren de voorgangers! De intelligente persoon is dus degene die tijden van tegenspoed als een genezing, een weerhouding als een gift, en armoede als rijkdom beschouwt. De slimme is dus degene die beseft dat de meeste gunsten zich bevinden in de zaken die Allah hem geeft waar hij niet van houdt."
Al Madaridj

Ibn Taymiyyah(rahimolah) zegt:

"Als men zegt dat iets een test en tegelijkertijd een gunst kan zijn, dan spreekt dit mekaar niet tegen. Wanneer men kijkt naar de manier waarop dit plaatsvindt, dan kan men zeggen dat het een rampspoed is. Maar als men naar het eindresulaat kijkt, dan zal men merken dat dit een barmhartigheid was. En dit is zoals een zieke die een medicijn drinkt dat hij niet lekker vindt, terwijl het een gunst is aangezien het de ziekte geneest…"
Tasliyatoe ahlul masaa3ib

En hij zegt ook:

"Wanneer de mens iets overkomt dat hem verblijdt, dan is dit een duidelijke gunst. En wanneer het iets is dat hem niet verblijdt, dan is dit ook een gunst, omdat het zijn fouten en zonden uitwist. Hij zal beloond worden als hij hier geduldig in is, en ook omdat hier een wijsheid achter schuilt waar hij niet van op de hoogte is:

Koran 2:216
"...het kan zijn dat jullie iets haten dat beter is voor jullie, en het kan zijn dat jullie van iets houden dat slecht is voor jullie. En Allah weet, en jullie weten niet."

En volgens de overlevering:

"En Allah beslist niets anders dan het goede voor de moslim. Wanneer hem iets goeds overkomt, dan is hij dankbaar en dit is beter voor hem. En wanneer hem iets slechts overkomt, dan is hij geduldig en dit is beter voor hem."
Moeslim

Wahb ibnu Moenabbih(rahimolah) heeft gezegd:

"Iemand is geen geleerde totdat hij beseft dat testen een gunst zijn, en totdat hij tijden van voorspoed als een test beziet, en dit omdat degene die zich in een test bevindt op een uitweg wacht, en omdat degene die zich in tijden van voorspoed bevindt op een test wacht."
‘Oedatoes-sabirien

En tot slot hebben sommigen van de geleerden gezegd:

"Het is ons geliefder dat Allah ons gunsten geeft door onze wereldlijke zaken te ontnemen, dan dat Hij ons gunsten geeft door ons wereldlijke zaken te geven, aangezien Allah ook niet het wereldlijke leven voor Zijn profeten wilde. Dus, is het mij geliefder om mij in een situatie te bevinden die Allah wilde voor Zijn profeet, dan mij in een situatie te bevinden die Allah niet voor Zijn profeet wilde!" ‘Oedatoes-sabirien[/SIZE]

25-11-2012, 00:26
Wij zijn van mening dat deze handeling onder de algemene betekenis van bepaalde ahadieth valt (degenen die de toevoegingen verbieden), zoals de uitspraak van de Profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem): “Pas op voor nieuwigheden want elke nieuwigheid is een innovatie en elke innovatie is een dwaling”[1] En in een andere overlevering staat: “En elke dwaling is in het Hellevuur.”[2]


Vele mensen hebben een bepaalde houding tegenover deze kwestie, zeggende: “Wat is daar mis mee? Het is maar een manier om onze liefde te tonen voor deze nobele Qor’aan.” Dus dan zeggen wij tegen hen: “Ja, dat klopt. Dit toont alleen iemands respect en liefde voor de nobele Qor'aan. Maar was deze vorm van respect verborgen van de eerste generatie, welke bestond uit de Metgezellen van de Boodschapper van Allaah? En was het tevens ook onbekend bij degenen die de Metgezellen opvolgden (Taabi'ien), en zo ook hun opvolgers (Atbaa' at-Taabi'ien) degenen die na hen kwamen? Er is geen twijfel over, dat het antwoord daarop is zoals de geleerden van de Selef gewoon waren te zeggen: “Als het goed was, dan waren zij ons daarin voorgegaan.””
Dit is één perspectief. Wat een ander perspectief betreft, daarvoor moeten we de vraag stellen: “Wat is het fundament betreffende het kussen van iets (dat het toegestaan is of verboden)?”
Dit verreist ons om de hadieth te vermelden die overgeleverd is door de twee Shoeyoekh (al-Boechaarie en Moeslim) in hun sahieh collectie, om degenen die dat willen te herinneren, en om duidelijk te maken hoe ver de Moslims vandaag de dag zijn verwijderd van hun rechtgeleide voorgangers, hun begrip en hun methoden die zij gebruikten om zaken die hen overkwamen op te lossen.
De hadieth die ik bedoel is degene die is overgeleverd door ‘Abbaas bin Rabie’ah die overlevert: “Ik zag Omar ibn Al-Khattaab (radiallaahoe 'anhoe) de (Zwarte) Steen kussen en zeggen: “Ik weet dat jij maar een steen bent en dat jij geen kwaad of goeds kan veroorzaken. Dus als ik de Boodschapper van Allaah jou niet had zien kussen, dan had ik jou niet gekust.””
Wat is de betekenis van deze woorden van Al-Faroeq (bijnaam (laqab) van Omar ibn Al-Khattaab): “Als ik de Boodschapper van Allaah jou niet had zien kussen, dan had ik jou niet gekust.”[3]
Dus waarom kuste Omar de zwarte steen, hetgeen waarover in de authentieke hadieth staat vermeld: “De Zwarte Steen komt uit het Paradijs.”?[4]
Kuste hij het vanwege één of andere logische beredenering die hij uitte, zoals hetgeen dat gegeven wordt door degenen waar dit vraagstuk over gaat, degenen die hun logica gebruiken bij deze kwestie, zeggende: “Dit is het Woord van Allaah, en wij zullen het kussen.”?
Zei Omar: “Deze steen is een relikwie van het Paradijs, hetgeen beloofd was aan degenen die Allaah gehoorzamen, dus zal ik het kussen. Ik heb geen enkele tekst nodig om mij te tonen dat het toegestaan is (in de Religie) om het te kussen!”? Of bejegende hij deze ‘onbeduidende’ zaak (zoals sommige mensen vandaag de dag zeggen) met de slogan waar wij naar uitnodigen, hetgeen wij de Selefie slogan noemen, en dat is: Het oprecht volgen van alleen de Profeet en degenen die zich houden aan zijn Soennah tot aan de Dag des Oordeels? Dit was het standpunt van Omar (radiallaahoe 'anhoe), en zelfs zodanig dat hij zei: “Als ik de Boodschapper van Allaah jou niet had zien kussen, dan had ik jou niet gekust.”
Dus de basis met betrekking tot dit soort van kussen is dat wij het behandelen, ons baserende op een Soennah die voorafgegaan is, en dat wij oordeel verstrekken volgens onze grilligheden, zoals wij al eerder vermeldden dat wij (bijvoorbeeld) zeggen: “Dit is iets goeds, dus wat is er mis mee?”!
Laten we samen in het geheugen roepen wat de (eerste) reactie van Zayd bin Thaabit (radiallaahoe 'anhoe) was, toen Aboe Bakr en Omar hem de taak gaven om de Qor’aan bijeen te brengen om het zodoende te beschermen tegen dat het verloren zou gaan. Hij (radiallaahoe 'anhoe) zei tegen hen: “Hoe kunnen jullie iets doen wat de Profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem) niet deed?”[5]

Maar de Moslims van vandaag de dag hebben dit soort begrip helemaal niet.
Wanneer er tegen iemand de Moes-haf (papierwerk de Qor’aan) kust wordt gezegd: “Hoe kun je iets doen wat de Profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem) niet deed?” Hij zal je tegenspreken met vele vreemde antwoorden, zoals: “Mijn broeder, wat is daar mis mee? Ik toon alleen maar respect voor de Qor’aan!” Er is geen twijfel over dat de Profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem) de Qor’aan respecteerde, maar desondanks kuste hij het niet.
Of zij beredeneren: “Jij verbiedt ons om de Qor’aan te kussen, terwijl kijk eens naar jezelf, je rijdt in auto's en reist per vliegtuig. Deze dingen zijn innovaties!” De weerlegging van dit is gebaseerd op hetgeen je eerder hebt gehoord, dat de innovatie die dwalend is, alleen hetgeen is dat zich voordoet met betrekking tot de Religie.
Wat de innovaties betreft die zich voordoen met betrekking tot wereldse zaken, zoals we eerder vermeldden, dan kunnen zij de ene keer toegestaan zijn en de andere keer verboden zijn, enzovoort. Dit is iets dat welbekend is, en het vereist geen voorbeelden.
Dus een persoon die aan boord van een vliegtuig reist om zo naar het Heilige Huis te gaan zodat hij de bedevaart (Hadj) kan verrichten, dan is er geen twijfel over dat dit toegestaan is. En een persoon die aan boord van een vliegtuig reist om naar het westen te reizen om daar bedevaart te verrichten, dan is er geen twijfel over dat dit een zonde is, enzovoort, enzovoort.
En wat de zaken betreft die betrekking hebben tot aanbidding, hetgeen waarover als je iemand zou vragen: “Waarom doe je dit?”, zijn antwoord dan zal zijn: “Om dichter bij Allaah te komen!”
Ik zeg: Er is geen manier om dichter bij Allaah te komen alleen door middel van hetgeen dat Allaah wettelijk heeft gemaakt en heeft voorgeschreven. Desondanks wil ik u herinneren aan iets wat naar mijn mening heel belangrijk is om deze stelregel te versterken en te ondersteunen (namelijk “Elke innovatie is een dwaling”. En het is absoluut niet mogelijk dat mijn intellect hier mee toestemt.

Sommigen van de Selef zeiden: “Geen innovatie wordt geïntroduceerd behalve dat het de oorzaak is dat een Soennah vergaat.”

Ik neem dit feit ter harte, alsof ik het voel met mijn hand, vanwege mijn constante nauwkeurige onderzoekingen van zaken om zo te weten te komen of het innovaties zijn, en of zij tegenstrijdig zijn met wat de Profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem) heeft gebracht.
Wanneer de ware mensen van kennis en deugdzaamheid de Qor’aan vastnemen om eruit te reciteren, dan zie je hen het niet kussen. Liever, handelen zij alleen in overeenstemming met hetgeen er in staat. Maar wat de algemene mensen betreft, degenen die geen regels of richtlijnen hebben om hun emoties in bedwang te houden, zei zeggen: “Wat is daar mis mee?”. En toch handelen zij niet in overeenstemming met hetgeen erin gevonden kan worden (aan wetten en voorschriften)!

[/SIZE]

25-11-2012, 00:26
Dus zeggen wij: “Geen innovatie wordt geïntroduceerd behalve dat het de oorzaak is dat een Soennah vergaat.”
Er is een andere innovatie die op deze lijkt. Wij zien sommige mensen - zelfs de verachtelijke zondaren onder hen die alleen nog maar een kleine hoeveelheid Iemaan in hun hart hebben - die wanneer zij de Moe’adhin horen die oproept tot het gebed, dan staan ze op! En als je ze vraagt: “Waarom sta je op?” Dan zeggen ze: “Uit respect voor Allaah!” Maar desondanks gaan zij niet eens naar de moskeeën! Zij besteden hun tijd aan schaken en het spelen van backgammon en zo verder. En toch geloven zij dat zij respect tonen aan hun Heer door zo te gaan staan. Waar komt dit soort van staan vandaan?? Vanzelfsprekend kwam het van een verzonnen hadieth die geen bron heeft, welke luidt: “Wanneer je de Adhaan (oproep tot het gebed) hoort, sta dan op.”[6]
Er is geen bron voor deze hadieth. Beter gezegd, het kwam via een vervorming (van een authentieke hadieth) door sommige zwakke overleveraars en leugenaren, die overleverden: “Sta” (qoomoo) in de plaats van “Zeg” (qooloo), en tegelijkertijd verkorten zij de authentieke hadieth: “Wanneer je de Adhaan hoort, zeg (qooloo) dan zoals hij zegt. En stuur dan Salaat over mij…”[7]
Dus kijk maar eens hoe de Duivel innovaties verfraait voor de mensen, zodat zij zich tevreden voelen over zichzelf, en dat zij gelovigen zijn die de rituelen van Allaah respecteren. Het bewijs hiervoor is: wanneer zij de moes-haf (Qor’aan) pakken, kussen zij het, en wanneer zij de adhaan horen, staan zij op!
Maar handelt hij dan volgens de Qor’aan? Hij handelt niet volgens de Qor’aan! Dus, bijvoorbeeld, het zou kunnen dat hij bidt, maar vermijdt hij het begaan van verboden (overtredingen)? Vermijdt hij het nemen van rente of het geven ervan? Vermijdt hij ook datgene onder de mensen te verspreiden wat hen zal doen toenemen in ongehoorzaamheid zijn aan Allaah? Vermijdt hij… vermijdt hij… en ga zo maar verder??? Deze vragen zullen wellicht nooit tot een einde komen. Dit is waarom wij stoppen en genoegen nemen met wat Allaah ons heeft voorgeschreven aan handelingen van gehoorzaamheid en aanbidding zonder hier ook maar één letter aan toe te voegen. Dit is ook wat de Profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem) zei:

“Ik heb niets achter mij gelaten van hetgeen dat Allaah u heeft bevolen, behalve dat ik jullie heb opgedragen het te doen.”

Dus deze handeling die je doet, zal het jou dichter bij Allaah brengen? Zo ja, breng dan een tekst van de Profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem) betreffende dat. Hun antwoord zal zijn: “Er is daar geen tekst voor.” En daarom is het een innovatie, en elke innovatie is een dwaling en elke dwaling is in het Hellevuur.

Niemand zou er moeite mee moeten hebben om betreffende deze zaak te zeggen: “Dit is een (qua belang) een minder onderwerp, maar desalniettemin is het een dwaling die degene die het doet naar de Hel neemt.”
Iemaam ash-Shaatibie gaf antwoord op een soortgelijke vraag, zeggende: “Elke innovatie, hoe klein het ook mag zijn, is een dwaling.”

Men zou niet naar deze regelgeving moeten kijken, met betrekking tot het feit dat het een dwaling is, en naar de innovatie zelf. Maar men zou eerder naar deze regelgeving moeten kijken met betrekking tot de plek waarin de innovatie wordt geïntroduceerd. Welke plek is dit? De plek waar ik naar verwijs is de Wetgeving van de Islaam, hetgeen perfect en compleet is. Dus het is behoorlijk voor iemand om te proberen het “te wijzigen” door er een innovatie aan toe te voegen, of het nou groot of klein is. Dit is hetgeen waar de “dwaling / misleiding” van de innovatie vandaan komt. De dwaling komt niet alleen doordat hij die innovatie in de Islaam introduceert, maar eerder doordat hij (zichzelf) de mogelijkheid geeft om de Wetgeving (van de Islaam) te wijzigen, boven datgene van onze Heer en boven onze Profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem).


Bron: ‘Kayfa yajiboe ‘alaynaa an Noefassir al-Qor’aan’ (blz. 28-34)

[1] Sahieh At-Targhieb wat-Tarhieb (1/92/34)
[2] Salaat at-Taraawieh (blz. 75)
[3] Sahieh At-Targhieb wat-Tarhieb (1/94/41)
[4] Sahieh al-Jaami’-us-Saghier (3174)
[5] Verwijst naar Sahieh Al-Boechaarie (Eng.) (vol. 6, hadeeth nr. 201). Zayd bin Thaabit (radiallaahoe ‘anhoe) was een van de eerste die de openbaring van de Profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem) op schreef.
[6] Silsilat-ul-Ahaadieth ad-Da’iefah (711)
[7] Sahieh Moeslim (384)

(Sorry voor te lange tekst!)[/SIZE]

25-11-2012, 00:27


Upp! Meeplaatsen...[/SIZE]

25-11-2012, 03:18

Athar:“Deze Kennis is religie,kijk dus uit waar jullie je religie vandaan
http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=4122150

Wat verplicht is om te weten over de Islaam
http://www.an-nasieha.nl/upload/Een_brief_aan_de_jongeren.pdf

hier kan je mp3's downloaden
handig als je iets gaat doen waarbij je tegelijkertijd kunt luisteren
http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=4306841
Aangeraden audiolessen voor beginnende studenten [NL/EN]
http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=4153010&highlight=
Een boodschap aan de vrouwen - Shaykh Saalih al-Fawzaan
http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=4419435&highlight=
Deze zuster heeft vele leerzame topics
http://forums.marokko.nl/search.php?searchid=2171653
Deze broeder heeft vele leerzame topics
http://forums.marokko.nl/search.php?searchid=2171437
Deze zuster heeft ook vele leerzame topics
http://forums.marokko.nl/search.php?searchid=2171445
Biografie van onze profeet salalahu alaihi wa sallam
http://www.sincerehearts.nl/boeken/word/Mohammed__Allah_s_zegen_en_vrede_zij_met_hem.doc
Korte Nederlandstalige lezing over onze Moeder der Gelovigen Aicha (Moge Allaah tevreden over haar zijn)
http://www.youtube.com/watch?v=BEXdhkaJI2c
De vruchten van taqwah (Godsvrees).
http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=4471991&highlight=
WAAROM ZIJN WIJ HIER....De bewijs voor het bestaan van een schepper
http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=4470161&highlight=
Lees De genade van Allah soebhana hoewa ta3ala
http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=4418624&highlight=
Vergeving van Allah de meest BARMHARTIGE de meest GENADEVOLLE
http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=4432857&highlight=
Berouw: Is een verplichting voor iedere gelovige
http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=4412408&highlight=
Hoe je het gebed correct verricht
http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=4415722&highlight=

Klik eveneens op m'n OT voor hadieth en Koran met audio
http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=4466147
http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=4430121



Ik zal in shaa Allah ook wat sites en YouTube filmpjes plaatsen die gerelateerd aan elkaar zijn..

Moge Allah sub7ana wa ta'alaa ons allen barmhartig zijn en met zijn gunst het paradijs doen laten betreden Alahoema Ameen
______________________________________________


[COLOR="Black"][B][SIZE="2"]

_______________________________________________

Imam Ibn Taymiyyah
(Majmoo` al-Fatawa 1:45, 7:487)
Vertaalde stuk: 10 Causes That Remove Punishment For A Sin


Shaykh ul Islam Ibn Taymiyyah, moge Allah hem genadig zijn, heeft gezegd:

De bestraffing voor een zonde begaan door een gelovige wordt verwijderd op tien manieren:

1: Hij toont berouw bij Allah (taubah), dus accepteert Allah zijn berouw, want degene die berouw toont voor zondigheid is als degene die geen zonden heeft.

2: Hij zoekt vergiffenis bij Allah (istighfar), dus vergeeft Allah hem.

3: Hij doet goede daden die zijn zonde uitwissen, omdat goede daden slechte (daden) uitwissen.

4: Zijn gelovige broeders (en zusters) bidden voor hem of zoeken vergiffenis voor zijn zonden gedurende zijn leven of dood.

5: Of ze [vragen Allah] om van de beloning van hun daden te schenken aan hem, waarmee Allah hem baat.

6: Zijn Profeet Muhammad, sallallahu `alayhi wa sallam, doet (op de Dag des Oordeels) aan voorspraak voor hem.

7: Allah beproeft hem met tests op deze wereld die zijn zonde compenseren.

8: Allah beproeft hem in al-Barzakh (het tussentijdse leven in het graf; tussen de dood en de Dag des Oordeels) wat zijn zonde compenseert.

9: Allah beproeft hem gedurende de verschillende stadia op de Dag des Oordeels wat zijn zonden compenseert.
[B][SIZE=4][COLOR="red"]
10: Of, de Meest Genadevolle van degenen die genade hebben heeft genade met hem.
[/SIZE].
[SIZE=3]
Degene die deze tien is misgelopen, kan niemand de schuld geven behalve zichzelf.
[/SIZE].
NB. Het volgende document bevat dezelfde 10 punten en meer informatie hieromtrent (Klik hier)

Lees verder PDF bestand
http://sincerehearts.nl/boeken/pdf/DeBestraffingvanhetHellevuurwordtVerbannendoorTien Oorzake1.pdf
[/COLOR][/SIZE][/B].

x De 9 fundamenten van Ahloes-Soennah wal-Djamaa'ah
http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=4138269&highlight=
[/COLOR][/B].

25-11-2012, 11:32
De Profeet, Salla Allahu 'alayhi wa salam, heeft gezegd:

"Het hart (qalb) komt van Taqalloeb, het verandert constant. Het hart kun je vergelijken met een veer die bij een boom ligt en constant door de wind wordt meegevoerd."

[Ah'mad 4/408, Sah'ieh' al-Djaami' 2364]

25-11-2012, 11:33


Als deze doe'aa opgedragen was dan resteert nog het onderzoek naar, of dit in overeenstemming is met onze wet. En de algehele stelregel in onze wet (die van Mohammed (salallaahoe 'alayhie was sallem)) is dat als een doe'aa verplicht of aanbevolen is dit goed is en dat de smeker hiervoor beloond wordt. Als deze doe'aa echter haraam (verboden) of afgeraden is dan zal hij het geloofsniveau van de smeker verlagen. En als deze smeekbede toegestaan is (beide kanten zijn gelijk) dan werkt het niet in zijn voordeel noch in zijn nadeel. Dit is het dus, en Allaah -Heilig zij Hij- Weet het, het beste!”

Al-Fataawa 8/335-336.

25-11-2012, 11:36
Al-Hasan al-Basri heeft in zijn uitleg over het overdenken van de Qur'aan gezegd:

"Wallaahi, het gaat niet om het reciteren van de Qur'aan, terwijl men zorgeloos is om wat de Qur'aan je leert...Sommigen zeggen:"Ik heb de hele Qur'aan uitgelezen en miste geen één letter." Wallaahi, hij miste de hele Qur' aan; er is niets van de Qur'aan in zijn karakter of daden te zien!"

[Zaad Al-Ma'aad- Ibn Qayyim]