Bekijk volle/desktop versie : Couscous



Pagina's : [1] 2

22-11-2012, 23:02
Zit recepten te zoeken en zie dat je een couscous pan nodig hebt. Wat is dat? Zoals een gewone Nederlandse stoompan, of zijn die gaatjes dan te groot? Niet dat ik die heb..
Hoe maak je couscous zonder couscouspan?

22-11-2012, 23:05


Ja gewoon die met gaatjes. Als je couscous natmaakt dan valt het niet uit die gaatjes zeg maar.

22-11-2012, 23:06
Nederlands recept is heet water erover heen gieten en laten intrekken(afgedekt), maar of dat lekker is??? geen idee!

Je hebt een stoompan nodig en nee gaatjes zijn niet te groot, je maakt de korrels eerst vochtig dus ze blijven gewoon in het mandje zitten.

22-11-2012, 23:09
Gewoon stroompan

22-11-2012, 23:10


Maar dat water overheen gieten heb ik ooit gedaan. Couscous blijft dan echt in je keel hangen. Je moet het echt stomen en wat boter bij doen dan worden de korrels lekker zacht.

22-11-2012, 23:10
Ja, een stoompan. Een Marokkaanse heeft alleen een langere onderpan maar met een gewone NL stoompan kan het ook.

Nee, Bulgur is van tarwe gemaakt en die kun je wel eten door enkel te weken maar couscous moet je echt stomen omdat die korrels gemaakt zijn van deeg zeg maar.

22-11-2012, 23:11
de nl stoompan is niet echt geschikt voor couscous hoor. De afstand tussen onderste pan en bovenste gedeelte is te kort. Hierdoor zal je papperige en aan elkaar gekleefde couscous krijgen wat niet de bedoeling is. Beter kan je bij de marokkaanse winkel een echte couscouspan kopen.

22-11-2012, 23:12

Citaat door Mely:
Gewoon stroompan
Onder stroom zetten uh

22-11-2012, 23:13

Citaat door puurtoeval:
de nl stoompan is niet echt geschikt voor couscous hoor. De afstand tussen onderste pan en bovenste gedeelte is te kort. Hierdoor zal je papperige en aan elkaar gekleefde couscous krijgen wat niet de bedoeling is. Beter kan je bij de marokkaanse winkel een echte couscouspan kopen.
Weer wat geleerd, heb je het zelf geprobeerd of hoe ben je er achter gekomen?

22-11-2012, 23:14

Citaat door puurtoeval:
de nl stoompan is niet echt geschikt voor couscous hoor. De afstand tussen onderste pan en bovenste gedeelte is te kort. Hierdoor zal je papperige en aan elkaar gekleefde couscous krijgen wat niet de bedoeling is. Beter kan je bij de marokkaanse winkel een echte couscouspan kopen.
Ik heb een Nederlandse stoompan en als je de pan niet te veel vult en een keertje bijvult met kokend water kan het prima hoor. Ik maak er zelfs seffa medfoena in en gaat prima.

22-11-2012, 23:15

Citaat door nadiak:
Onder stroom zetten uh

Zie het nu pas
Is automatische correctie op mobiel

22-11-2012, 23:18

Citaat door nadiak:
Weer wat geleerd, heb je het zelf geprobeerd of hoe ben je er achter gekomen?



Citaat door Jules:
Ik heb een Nederlandse stoompan en als je de pan niet te veel vult en een keertje bijvult met kokend water kan het prima hoor. Ik maak er zelfs seffa medfoena in en gaat prima.
ik heb zelf een nederlandse stoompan en kan deze echt niet voor couscous gebruiken. Of ik zou een zeer klein laagje water erin moeten doen en om de haverklap checken zodat de pan niet verbrand zal worden.
Ik heb dan wel een kleine stoompan, max. 20 cm hoog denk ik

Jules, is jouw stoompan groot dan?

22-11-2012, 23:18


Ik koop gewoon kip tajine wereldgerechten. Had eigenlijk couscous moeten heten, snap niet wat die tajine daar in de naam doet. Maar goed. Wereldgerechten dus. Niks stomen, geen gedoe. Gemak gaat boven alles beste mensen

22-11-2012, 23:19

Citaat door puurtoeval:
ik heb zelf een nederlandse stoompan en kan deze echt niet voor couscous gebruiken. Of ik zou een zeer klein laagje water erin moeten doen en om de haverklap checken zodat de pan niet verbrand zal worden.
Ik heb dan wel een kleine stoompan, max. 20 cm hoog denk ik

Jules, is jouw stoompan groot dan?
Een stoompan van 20 cm? Dat is geen stoompan maar een uit de kluiten gewassen meqra

22-11-2012, 23:28

Citaat door nadiak:
Nederlands recept is heet water erover heen gieten en laten intrekken(afgedekt), maar of dat lekker is??? geen idee!

Je hebt een stoompan nodig en nee gaatjes zijn niet te groot, je maakt de korrels eerst vochtig dus ze blijven gewoon in het mandje zitten.
Ja zo doet mn moeder t altijd.. Vind t best oke, maar ben benieuwd hoe het 'hoort'.

Doe je dat vochtig maken met koud, warm of heet water?

K dacht, aangezien ik geen stoompan heb, kan ik ook gewoon een vergiet boven kokend water hangen?

Citaat door Tesliem:
Ik koop gewoon kip tajine wereldgerechten. Had eigenlijk couscous moeten heten, snap niet wat die tajine daar in de naam doet. Maar goed. Wereldgerechten dus. Niks stomen, geen gedoe. Gemak gaat boven alles beste mensen
Wat is er zo bijzonder aan die couscous? En is dat niet heel duur in verhouding?

Pagina's : [1] 2