Bekijk volle/desktop versie : Vruchten van de salaat



20-11-2012, 23:15
Vruchten van de salaat

By Mohamed Ben Ayad


“En verricht de salaat op de beide uiteinden van de dag en in de vroege uren van de nacht. De goede daden verdrijven de slechte. Dat is een vermaning voor hen die gedenken. x En wees geduldig, Allah laat het loon van hen die goed doen niet verloren gaan.”Hoed 114.

Allah s.w.t. wijst ons hier op de voeding van de ziel. Hij raad ons ook aan om de dag met het verrichten van de salaat en dhikr te openen en ook af te sluiten. De salaat is een belangrijke aanbidding om onze ziel te zuiveren en te reinigen van verkeerd gedrag. De salaat voedt de ziel en maakt het actief. Allah s.w.t. heeft de salaat als een plechtige belofte gemaakt tussen Hem en zijn dienaren. Hij heeft zijn gezanten opdracht gegeven om hun volken tot de salaat op te roepen, want daarmee kunnen mensen steun krijgen om de moeilijkheden in het leven te overwinnen en om de driften en begeerten te verdringen. In verschillende verzen van de koran brengt Allah s.w.t. ons het belang van de salaat onder aandacht.

Allah s.w.t. zegt in de Koran:


“Wij hebben immers ook tot jullie een gezant uit jullie midden gezonden die jullie Onze verzen (ayaat) voorleest, die jullie loutert en die jullie het boek en de wijsheid onderwijst en die jullie onderwijst wat jullie niet wisten. x Gedenkt Mij, dan gedenk Ik jullie, en betuigt Mij dank en weest niet ongelovig aan Mij. x Jullie die geloven! Neemt jullie toevlucht tot geduld en de salaat. Allah is met hen die geduldig volharden.” 153 Al-Baqara.

Het doel van de recitatie van de koran is de ziel te zuiveren en wijzer te worden. De wijsheid leidt ons tot goed gedrag.

Allah s.w.t. zegt in de Koran: “Gedenkt Mij dan gedenk Ik jullie”

Als jullie Mij doormiddel van ta’a (gehoorzaamheid) gedenken, dan gedenk Ik jullie doormiddel van beloning en vergeving. De salaat verlicht ons hart en wij krijgen daarvan rust en barmhartigheid.

De profeet Mohammed v.z.m.h. zei:

“Wie de salaat goed verricht voor hem zal het als een licht, getuigenis en bescherming zijn op de dag des oordeels”



Salaat is de moeder van alle vormen van aanbidding
De salaat is de moeder van alle aanbiddingen en daarmee wordt het contact met Allah s.w.t. onderhouden en het verdriet verzacht. De salaat is een genot voor het oog van de liefhebbende, het paradijs voor asceten en het geeft een aangenaam gevoel voor degene die bescheiden is. De salaat is de genade van Allah s.w.t. gewijd aan zijn gelovige dienaren. De salaat speelt een belangrijke rol in het menselijk leven.

De profeet Mohammed v.z.m.h. vond zelf altijd zijn rust en vrede in de salaat en hij zei: “ik heb mijn genot voor het oog in de salaat”.

Ibn Hadjar zei: “wie zijn genot voor het oog in iets vindt, die zou wensen het nooit te verlaten, want daarin vindt hij zijn rust en daar wordt men gelukkig van. Men kan het bereiken doormiddel van doorzettingsvermogen.”

Naast de dagelijkse drukte van het leven heeft de mens ook behoefte aan momenten om tot rust te komen en stil te worden voor de schepper. Om deze redenen zei de profeet Mohammed v.z.m.h.tegen Bilaal:

“Bilal, roep op tot de salaat. laat ons daarin tot rust komen”. Aboe Dawood.

De salaat laat de mens de zorgen van het leven even opzij zetten en maakt zijn hart leeg voor zijn Heer, daarin vindt men zijn rust en daaruit haalt men zijn kracht. De salaat is een zeer belangrijk opvoedingsmiddel. De salaat zorgt dat men afstand neemt van alles wat in strijd is met de menselijke waardigheid en alles wat in strijd is met de moraal.

Allah s.w.t. zei:

“ Lees voor wat aan jou van het boek is geopenbaard en verricht de salaat; de salaat verbiedt wat gruwelijk en verwerpelijk is. Maar het gedenken van Allah is geweldiger. En Allah weet wat jullie doen.”

Allah s.w.t. noemt in de koran voorbeelden om ons te kunnen overtuigen van het belang van de salaat in het leven. We voldoen wel aan de praktische voorwaarden die de salaat geldig maakt, zoals woedoe en sitr alaoura etc. Maar naast deze praktische voorwaarden zijn er ook acceptatie voorwaarden.

In de hadith qudsi zegt Allah s.w.t.:

“Ik accepteer de salaat van degene die bescheiden zijn voor mijn verheerlijking, die ophouden met hetgeen ik verboden heb, die niet door blijven gaan met ongehoorzaamheid, die de hongeren verzorgen, die de naakten aankleden, die mededogen hebben met hen die getroffen zijn en zij die de vreemdelingen opnemen. Dit alles voor mij, Bij Mijn Glorie en Mijn Majesteit, het licht van zijn gezicht straald beter dan uit dan de zon”.

Ieder moslim die de salaat verricht en geen vruchten daarvan ziet in zijn gedrag die moet zichzelf afvragen of dat Allah s.w.t. zijn salaat wel geaccepteerd heeft. Degene die de salaat goed verricht heeft, die dient vruchten daarvan te kunnen zien in zijn gedrag.