Bekijk volle/desktop versie : Hou je staande in tijden van verandering



20-11-2012, 23:07
Alle lof zij Allah en gebeden en vrede zij met de Boodschapper van Allah en zijn familie, metgezellen en degenen die hem bijstonden.

Degene die daadwerkelijk gewonnen heeft en zich staande heeft weten te houden, is degene die sterft als moslim. Allah (de Verhevene) zegt:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ “O jullie die geloven, vreest Allah vol ware godsvrees voor Hem, en sterft niet anders dan als moslims.” (Aal cImraan, 102)
Oftewel wees standvastig, houd je staande en klamp je vast aan de Islam tot het moment komt dat je zal komen te overlijden.

Niet elke verandering is een verbetering
Veranderingen zijn er in twee soorten:

1.Prijzenswaardige veranderingen: Veranderingen die verbetering als doel hebben zijn prijzenswaardig en worden zelfs aanbevolen. Dit is wat leidt tot verbetering van iemands geloof, gedrag en denkwijze. Het is niet gepast dat de rest van de mensen vooruitgang boekt en dat wij gaan zitten luieren en niets doen. Men dient – volgens de voorschriften van de Islam – gebruik te maken van deze moderne middelen en te streven naar verbetering.

2.Niet-prijzenswaardige veranderingen: Dit zijn veranderingen die verslechtering als doel hebben. Helaas zien we dat vele van onze moslimbroeders en -zusters, voornamelijk de jongeren, zich niet staande kunnen houden ten opzichte van deze veranderingen. Dit zijn veranderingen die de denkwijze en het gedrag van een persoon bederven. Wellicht dat de ouders in de opvoeding tekortschieten of dat onwetendheid heerst waardoor deze jongeren deze niet-prijzenswaardige veranderingen als een goede zaak en succes ervaren.

De helpende hand vanuit de moslimgemeenschap
We zien om ons heen dat de niet-prijzenswaardige veranderingen het leven van onze moslimjongeren zijn gaan leiden. Zij kopiëren veelal het slechte gedrag dat zij aanschouwen in films, videoclips en reclames. Is het zo dat zij geen godsdienst hebben waarop zij terug kunnen vallen, een godsdienst die hen duidelijk maakt wat toegestaan en verboden is? Zij beschikken welzeker over een godsdienst! Als zij de godsdienst links hebben laten liggen, beschikken zij dan niet over een verstand?! Zien zij niet dat dit de samenleving de grond in helpt? Het leidt tot misdaad, agressie en brutaliteit.

Wij zijn het die hen een helpende hand dienen toe te reiken. Wij zijn het die allen een steentje moeten bijdragen om onze broeders en zusters uit hun moeilijkheden te helpen. Het is namelijk niet zo dat iedereen de weg kwijt is. De Profeet (Allah’s gebeden en vrede zij met hem) zegt:
لا تزال طائفة من أمتي ظاهرين على الحق لا يضرهم من خذلهم حتى يأتي أمر الله وهم كذلك “Een groep van mijn gemeenschap zal zich blijven vasthouden aan de Waarheid; zij worden niet geschaad door degenen die hen vernederen, totdat het Bevel van Allah komt en zij zo (in die toestand) zijn.” (Muslim)

Vind houvast in het geloof
Een moslim dient trots op zijn geloof te zijn en zich te beperken tot hetgeen Allah (de Verhevene) en Zijn Boodschapper (Allah’s gebeden en vrede zij met hem) hebben voorgeschreven in dit schitterende geloof dat Allah (de Verhevene) heeft gekozen voor Zijn dienaren. Hij voegt er niets aan toe en haalt er niets van af. De moslim dient niet een imitator te zijn die iedere dwaas volgt. Integendeel, hij beschikt over een persoonlijkheid dat voldoet aan de wetgeving van Allah (de Verhevene), opdat hij gevolgd wordt en niet volgt. Dit omdat de wetgeving van Allah volmaakt is in alle opzichten. Zoals Allah (de Verhevene) zegt:
الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينًا “Vandaag heb Ik jullie godsdienst voor jullie vervolmaakt, en heb Ik Mijn gunst voor jullie volledig gemaakt en heb Ik de Islam voor jullie als godsdienst gekozen.” (Al-Maa’idah, 3)

We maken veranderingen en moeilijke tijden mee en om je staande te houden, dien je voorbereid te zijn en over proviand te beschikken, want het is lastig. De Profeet (Allah’s gebeden en vrede zij met hem) zegt:
يَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ الصَّابِرُ فِيهِمْ عَلَى دِينِهِ كَالْقَابِضِ عَلَى الْجَمْرِ “Er zal voor de mensen een tijd komen waarin degene die geduldig (vasthoudt) aan zijn geloof als degene is die vasthoudt aan een hete kool.” (Overgeleverd door Attirmidhie en authentiek verklaard door imaam Al-Albaanie)
Ook is er overgeleverd dat de Profeet (Allah’s gebeden en vrede zij met hem) heeft gezegd: “Waarlijk, degene van jullie die leeft (in toekomstige tijden) zal veel verdeeldheid (onder de moslims) zien. Houdt jullie dan ook vast aan mijn handelswijze en de handelswijze van de rechtgeleide en rechtschapen opvolgers. Bijt jullie erin vast met de (achterste) kiezen en waakt jullie voor nieuwlichterijen. Want waarlijk elke (religieuze) innovatie is een afdwaling.” (Overgeleverd door Aboe Daawoed en authentiek verklaard door imaam Al-Albaanie)

Zo zien we ook in een andere overlevering dat de redding in tijden van veranderingen te vinden is in het vastklampen aan de Koran en de Soennah. Zo zegt de Profeet (Allah’s gebeden en vrede zij met hem):
تركت فيكم ما إن تمسكتم بهما لن تضلوا بعدي أبدا ، كتاب الله وسنتي “Ik heb (iets) tussen jullie achtergelaten, als jullie je hieraan vasthouden zullen jullie na mij nimmer dwalen; het Boek van Allah en mijn Soennah.” (Overgeleverd door Al-Haakim, authentiek verklaard door imaam Al-Albaanie)

Een smeekbede voor standvastigheid
Anas (moge Allah behaagd met hem zijn) heeft overgeleverd dat de Profeet (Allah’s gebeden en vrede zij met hem) vaak placht te zeggen:
يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ Yaa muqalliba-l-quloeb, thabbit qalbie calaa dienik.
“O Degene Die de harten doet omwenden, maak mijn hart standvastig op Uw Geloof.”

؟فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ آمَنَّا بِكَ وَبِمَا جِئْتَ بِهِ فَهَلْ تَخَافُ عَلَيْنَا “Ik (Anas) zei: ‘O Boodschapper van Allah, wij geloven in u en datgene waarmee u gekomen bent. Bent u dan bang voor ons?’
قَالَ نَعَمْ إِنَّ الْقُلُوبَ بَيْنَ أُصْبُعَيْنِ مِنْ أَصَابِعِ اللَّهِ يُقَلِّبُهَا كَيْفَ يَشَاءُ Hij (de Profeet, Allah’s gebeden en vrede zij met hem) zei: ‘Ja, de harten bevinden zich tussen twee vingers van de vingers van Allah. Hij doet ze keren zoals Hij wil.’” (Overgeleverd door Attirmidhie en authentiek verklaard door imaam Al-Albaanie)

Aboe Tariq