Bekijk volle/desktop versie : "Het haasten om antwoorden te geven" Imaam ibn Al-Qayyim.



15-11-2012, 11:48








In naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle. Moge Allah’s vrede en zegeningen met Zijn boodschapper, diens huishouden en metgezellen zijn tot de Dag des Oordeels.


Imam ibn Al-Qayyim رحمه الله heeft gezegd:

“De Salaf, de Sahaabah en de Tabi’ien zagen het als Makroeh om zich te haasten om een [COLOR="#FF0000"]Fatwah {Islamitische verdict} te geven. Elk van hun wenste dat een ander het zou doen maar als hij zich realiseerde dat hij geen ander alternatief had, dan zou hij zijn uiterste best doen om het oordeel hiervan te vinden in de Qor'aan en Soennah of in de woorden van de Rechtgeleide Khaliefen en dan zou hij zijn Fatwah geven.”[/COLOR]


Overgeleverd van Imaam 'Abdoellaah ibn Al-Moebarak رحمه الله die zei:

“Soefyaan leverde over van Ataa ibn Al-Saa’ib van 'Abdoer-Rahman ibn Abi Layla die zei: 'ik heb 120 Sahaabah van de Profeet صلى الله عليه وسلم ontmoet en niemand van hun wilde praten of hij had gewild dat zijn broeder dat al deed; niemand van hun wilde een Fatwah geven en dat hij niet wenste dat zijn broeder dat al deed."

Het zelfde wordt overgeleverd door Imaam Ahmad ibn Hanbal رحمه الله.


Imaam Maalik levert over dat Yahya ibn Sa’ied رحمهم الله zei:

“Ibn ‘Abbaas zei: 'iedereen die een Fatwah geeft aan mensen aangaande alles wat ze hem vragen is gek.”


Imaam Maalik zei dat hij hetzelfde hoorde van ibn Mas’oed. En Sahnoen ibn Sa’ied zei:

“De meeste onbeschaamde persoon bij het geven van een Fatwah is degene met de kleinste kennis; een persoon kan verstand hebben van één onderdeel van het geloof en dan denkt hij dat alle waarheid daarin zit.”


Het onbeschaamd zijn in het geven van Fataawah kan zijn vanwege een tekort aan kennis of een overvloed aan kennis. Als hij een tekort heeft dan geeft hij een Fatwah af aangaande alles waarover hij gevraagd is zonder kennis. Als deze kennis overvloedig is dan zal hij in staat zijn vele vragen te beantwoorden. Vandaar dat ibn ‘Abbaas één van de Sahaabah was die de meeste Fataawah heeft gegeven. We hebben eerder genoemd dat deze Fataawah gebundeld zijn in 20 boeken.

Sahnoen zei:

“Ik memoriseerde een aantal zaken waarover 8 meningen bestonden van bekende geleerden dus hoe kan ik mij haasten om een antwoord te geven voordat ik zeker ben welke correct is? Waarom zou iemand mij kwalijk nemen voor het niet geven van een antwoord? Ibn Wahb zei: 'Ashhal ibn Haatim vertelde ons van 'Abdoellaah ibn Awn van ibn Sirien die zei: ‘Hudhayfah zei:

'Diegene die zich haast om een Fatwah aan de mensen te geven is één van de drie:

1. of hij weet wat is ingetrokken van de Qor’aan;
2. of hij is een leider die geen keuze heeft dan dat hij een Fatwah geeft;
3. of hij is een gek die iets doet wat niet zijn taak is;

En hij zei: ‘Misschien zei ibn Sirien: 'ik ben niet van de eerste twee groepen en ik wil niet van de derde zijn.”







{bron: I’laam Al-Moewaqqi’ien, volume 1, pagina 28-29}

15-11-2012, 11:49


Zie voor een verzameling van topic's. Met Fataawa van grote geleerden, biografieën, video's etc:

http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=4420356[/SIZE]