Bekijk volle/desktop versie : Waarom draag JIJ! je hoofddoek?



Pagina's : [1] 2

12-11-2012, 17:01
Even een kort stukje over de hoofddoek van 2012.


Om na te gaan wat precies de religieuze regels zijn, bekeek ik de Koran (24/30-31): “Zeg tegen de gelovige mannen dat zij hun blikken neerslaan en hun intieme delen bedekt houden… En tegen de gelovige vrouwen dat ze hun blikken neerslaan en hun intieme delen bedekt houden en hun sieraad niet tonen, behalve wat (toch al) zichtbaar is. En laten zij hun sluiers over hun boezems trekken en hun sieraad niet vertonen…” en vervolgens wordt hier uitzondering gemaakt voor familie, bedienden en kinderen. Het gaat dus om bedekken van de “boezems” (die vaak ontbloot werden voor borstvoeding) en het “sieraad”, waarmee niet het haar of gezicht wordt bedoeld, maar volgens mij “verleidelijkheid”. De opmerking “behalve wat (toch al) zichtbaar is” zou ruimte geven aan vrouwen om zich ‘normaal’ te kleden, dat wil zeggen: wat normaal is binnen omstandigheden van plaats, functie, klimaat en maatschappij.

In een ander Koranvers (33/59) waar ook andere naar verwijzen, staat: “O Profeet, zeg tegen uw vrouwen en uw dochters, dat zij hun omslagdoeken om zich heen doen, zodat zij gekend worden en niet lastig worden gevallen. En God is vergevend en barmhartig”. Ik vindt het belangrijk dit binnen de historische context te zien. Dit werd namelijk in de zevende eeuw geopenbaard in de periode na de verhuizing van Mekka naar Medina. Ze waren hier migranten die door sommige inwoners als slaven werden gezien waardoor de vrouwen vaak lastig werden gevallen op straat. Hiertegen hielp deze omslagdoek.

Eén van de belangrijkste motieven voor bedekking is volgens de religieuze visie om de natuurlijke seksuele aantrekkelijkheid van vrouwen (het sieraad) te verbergen. Waarom moet die verborgen worden? Volgens mij moet seksuele prikkeling vermeden worden, wanneer die tot buitenechtelijke dingen kan leiden. Dit zou betekenen dat het alleen voor vruchtbare vrouwen nodig is en alleen ten opzichte van vreemde mannen. Daarom noemt het Koranvers dus die uitzonderingen. Dit motief wordt inderdaad genoemd voor moslimlanden ofwel landen waar moslims wonen. Ook is de hoofddoek in de stad als bescherming tegen onbekenden.
Ook in Nederland wordt dit als motief genoemd. Voor velen gaat het om meer dan het risico bij vruchtbaarheid, namelijk om het niet willen aanstoot geven op zich. Uit het Koranvers wordt begrepen dat “vrouwen worden geacht onweerstaanbaar verleidelijk te zijn voor mannen, maar mannen veel minder voor vrouwen. Vrouwen moeten zich immers meer bedekken dan mannen. Ik vergat te vermelden dat mannen tegelijkertijd geacht worden zich minder goed te kunnen inhouden. Wel attendeert Het erop dat de Koran in eerste instantie mannen aanspreekt op hun gedrag en er dus minder belang aan bedekking van vrouwen gehecht zou hoeven worden. Maar de hoofddoek wordt in de praktijk juist gebruikt om een beter gedrag bij mannen te bewerkstelligen.
[I]
De hoofddoek kan ook dienen om meer bewegingsvrijheid te krijgen. sommigen gebruiken de hoofddoek om in de Nederlandse samenleving te kunnen participeren, zonder hun familie ongerust te maken. In meerdere moslimlanden wordt dit als belangrijk motief genoemd. Ik merkte dit op naar aanleiding van mijn onderzoeken in Jordanië en Algerije tijdens mijn vakantie. De vrouwen kunnen zich vrijer in de openbare ruimte begeven. Aan de ene kant worden vrouwen hier economisch gedwongen buitenshuis te gaan werken, aan de andere kant is hun plaats volgens de gender-ideologie in huis als moeder en echtgenoot. In deze context beginnen vrouwen een hoofddoek te dragen, aldus mijn mening. Ze hebben het over de schoonheid en waardigheid van de hoofddoek. Ze maken er een statement mee. Namelijk, zo zegt één van de vrouwen waarmee ik dit onderwerp heb besproken, dat ze weliswaar buitenshuis werkt, maar dit niet voor zichzelf doet, maar voor de familie. Een andere zegt, dat volgens haar werken na het huwelijk slecht is, dus dat ze daar iets goeds tegenover moet stellen. Dankzij de hoofddoek hebben mannen respect voor hen en zullen niet over hen roddelen.

Andere verzen die gebruikt worden om de hoofddoek te verplichten, waren eigenlijk alleen bedoeld voor de vrouwen die het pad bewandelen van de profeet. Er blijken dus slechts enkele passages in de Koran te staan die handelen over bedekking van lichaamsdelen van man en vrouw. We constateren dat die niet erg duidelijk geformuleerd en voor verschillende interpretaties vatbaar zijn.
Echter komen we tot de conclusie dat er anno NU veel vrouwen de hoofddoek gebruiken als modehoofddoek en dit niet meer vanwege hun geloofsovertuigingen dragen maar meer om hun “sieraad” meer aantoonbaar te maken.
Slecht een klein gedeelte doet dit wel omdat het in de koran staat vermeld en omdat zij de weg van de profeet vzmh bewandelen.
Voor deze groep wil ik mijn respect nadrukkelijk geven.[/I]


Keep on doing the good work lady’s!

p.s Dit is geen haatzaaiende of zwartmakend stukje tekst.
Dit is MIJN MENING van de zusters van tegenwoordig.

Wasalam A3leikoum.

12-11-2012, 17:07


En gelijk heb je! De hoofddoek wordt nu meer gezien als een sieraad. Allahie hdina

12-11-2012, 17:10

Citaat door Love-it:
En gelijk heb je! De hoofddoek wordt nu meer gezien als een sieraad. Allahie hdina
Ameen!

12-11-2012, 17:11
Ik vraag Allaah dat Hij de wereld zuivert van zulke filosofische uitspraken/overtuigingen.

12-11-2012, 17:13



Citaat door Sahieh:
Ik vraag Allaah dat Hij de wereld zuivert van zulke filosofische uitspraken/overtuigingen.
Welke?

Citeer waar je het niet mee eens bent.

12-11-2012, 17:15
Ik citeer niks. de hele tekst met jou mening is niet zoals het hoort. beperk je tot het plaatsen van wat geleerden hebben gezegd en laat jou mening maar daar waar je die mag gebruiken.

12-11-2012, 17:17

Citaat door Sahieh:
Ik citeer niks. de hele tekst met jou mening is niet zoals het hoort. beperk je tot het plaatsen van wat geleerden hebben gezegd en jou jou mening maar daar waar je die mag gebruiken.
Dit is enkel het boek waar ik in geloof.
En als jij evenveel hebt gestudeerd & aan de IUR zoals ik heb gedaan
Wil ik wel met je in dialoog gaan.
Tot die tijd probeer je kennis uit te breiden.

12-11-2012, 17:22
Het maakt mij niet uit wat of waar jij of anderen hebben gestudeerd.Sterker nog, het komen tot zulke zaken en verkeerde interpretaties en eigen menig etc komt door dit soort studies. wil jij spreken over de Quraan en haar tafsier dan zeg ik Bismillaah en laten we de tafsier boeken erbij pakken, daar heb ik geen IUR voor nodig.

12-11-2012, 17:24

Citaat door Sahieh:
Het maakt mij niet uit wat of waar jij of anderen hebben gestudeerd.Sterker nog, het komen tot zulke zaken en verkeerde interpretaties en eigen menig etc komt door dit soort studies. wil jij spreken over de Quraan en haar tafsier dan zeg ik Bismillaah en laten we de tafsier boeken erbij pakken, daar heb ik geen IUR voor nodig.
Beste broeder,

Ik heb deze topic niet geopend om discussie´s te gaan voeren.
Heb nu 4jaar studie achter de rug op het Islamitische Universiteit in Rotterdam,
En ik weet wat ik zeg en wat ik niet kan zeggen.
Dit zijn feiten van de nobele quraan القرآن الكريم

12-11-2012, 17:28

Citaat door Assadullaah:
Beste broeder,

Ik heb deze topic niet geopend om discussie´s te gaan voeren.
Heb nu 4jaar studie achter de rug op het Islamitische Universiteit in Rotterdam,
En ik weet wat ik zeg en wat ik niet kan zeggen.
Dit zijn feiten van de nobele quraan.


Goed ik heb enkele vragen: (ik wil graag dat je deze antwoorden uit je hoofd geeft dus wat jij weet over deze zaken.)

Waaruit bestaat Alimaan? En wat betekend Alimaan als het samen met Alimaan in 1 context wordt genoemd en wat als zij apart worden genoemd?

12-11-2012, 17:34

Citaat door Sahieh:
Goed ik heb enkele vragen: (ik wil graag dat je deze antwoorden uit je hoofd geeft dus wat jij weet over deze zaken.)

Waaruit bestaat Alimaan? En wat betekend Alimaan als het samen met Alimaan in 1 context wordt genoemd en wat als zij apart worden genoemd?
Aliman bestaat uit Geloof(al-iman) & Praktijk (al-din)
En de vraag die je mij stelt is geen vraag die ik kan beantwoorden.
Een stuk uit de qur'aan wordt niet gelezen door 1 woord, Al-iman kan 2 betekenissen hebben en kan door de andere woorden die in de vers worden genoemd resulteren in de juiste betekenis.

12-11-2012, 17:36

Citaat door Assadullaah:
Aliman bestaat uit Geloof(al-iman) & Praktijk (al-din)
En de vraag die je mij stelt is geen vraag die ik kan beantwoorden.
Een stuk uit de qur'aan wordt niet gelezen door 1 woord, Al-iman kan 2 betekenissen hebben en kan door de andere woorden die in de vers worden genoemd resulteren in de juiste betekenis.
Ik ben heel benieuwd naar de boeken waar jullie les uit hebben gekregen.

12-11-2012, 17:37



Citaat door Sahieh:
Ik ben heel benieuwd naar de boeken waar jullie les uit hebben gekregen.
Je kan ze eventueel zelf bestellen.
heb je het ISBN nodig?

12-11-2012, 17:38

Citaat door Assadullaah:
Je kan ze eventueel zelf bestellen.
heb je het ISBN nodig?


Nee wil gewoon weten welke boeken. noem er een paar op.

12-11-2012, 17:44
Het is Hijaab en geen hoofddoek, hoofddoek is een doekje zoals we ik er honderden zie buiten. Maar Hijaab zijn er maar heel weinig

Pagina's : [1] 2