Assadullaah
12-11-2012, 17:01
Even een kort stukje over de hoofddoek van 2012.
Om na te gaan wat precies de religieuze regels zijn, bekeek ik de Koran (24/30-31): “Zeg tegen de gelovige mannen dat zij hun blikken neerslaan en hun intieme delen bedekt houden… En tegen de gelovige vrouwen dat ze hun blikken neerslaan en hun intieme delen bedekt houden en hun sieraad niet tonen, behalve wat (toch al) zichtbaar is. En laten zij hun sluiers over hun boezems trekken en hun sieraad niet vertonen…” en vervolgens wordt hier uitzondering gemaakt voor familie, bedienden en kinderen. Het gaat dus om bedekken van de “boezems” (die vaak ontbloot werden voor borstvoeding) en het “sieraad”, waarmee niet het haar of gezicht wordt bedoeld, maar volgens mij “verleidelijkheid”. De opmerking “behalve wat (toch al) zichtbaar is” zou ruimte geven aan vrouwen om zich ‘normaal’ te kleden, dat wil zeggen: wat normaal is binnen omstandigheden van plaats, functie, klimaat en maatschappij.
In een ander Koranvers (33/59) waar ook andere naar verwijzen, staat: “O Profeet, zeg tegen uw vrouwen en uw dochters, dat zij hun omslagdoeken om zich heen doen, zodat zij gekend worden en niet lastig worden gevallen. En God is vergevend en barmhartig”. Ik vindt het belangrijk dit binnen de historische context te zien. Dit werd namelijk in de zevende eeuw geopenbaard in de periode na de verhuizing van Mekka naar Medina. Ze waren hier migranten die door sommige inwoners als slaven werden gezien waardoor de vrouwen vaak lastig werden gevallen op straat. Hiertegen hielp deze omslagdoek.
Eén van de belangrijkste motieven voor bedekking is volgens de religieuze visie om de natuurlijke seksuele aantrekkelijkheid van vrouwen (het sieraad) te verbergen. Waarom moet die verborgen worden? Volgens mij moet seksuele prikkeling vermeden worden, wanneer die tot buitenechtelijke dingen kan leiden. Dit zou betekenen dat het alleen voor vruchtbare vrouwen nodig is en alleen ten opzichte van vreemde mannen. Daarom noemt het Koranvers dus die uitzonderingen. Dit motief wordt inderdaad genoemd voor moslimlanden ofwel landen waar moslims wonen. Ook is de hoofddoek in de stad als bescherming tegen onbekenden.
Ook in Nederland wordt dit als motief genoemd. Voor velen gaat het om meer dan het risico bij vruchtbaarheid, namelijk om het niet willen aanstoot geven op zich. Uit het Koranvers wordt begrepen dat “vrouwen worden geacht onweerstaanbaar verleidelijk te zijn voor mannen, maar mannen veel minder voor vrouwen. Vrouwen moeten zich immers meer bedekken dan mannen. Ik vergat te vermelden dat mannen tegelijkertijd geacht worden zich minder goed te kunnen inhouden. Wel attendeert Het erop dat de Koran in eerste instantie mannen aanspreekt op hun gedrag en er dus minder belang aan bedekking van vrouwen gehecht zou hoeven worden. Maar de hoofddoek wordt in de praktijk juist gebruikt om een beter gedrag bij mannen te bewerkstelligen.
[I]
De hoofddoek kan ook dienen om meer bewegingsvrijheid te krijgen. sommigen gebruiken de hoofddoek om in de Nederlandse samenleving te kunnen participeren, zonder hun familie ongerust te maken. In meerdere moslimlanden wordt dit als belangrijk motief genoemd. Ik merkte dit op naar aanleiding van mijn onderzoeken in Jordanië en Algerije tijdens mijn vakantie. De vrouwen kunnen zich vrijer in de openbare ruimte begeven. Aan de ene kant worden vrouwen hier economisch gedwongen buitenshuis te gaan werken, aan de andere kant is hun plaats volgens de gender-ideologie in huis als moeder en echtgenoot. In deze context beginnen vrouwen een hoofddoek te dragen, aldus mijn mening. Ze hebben het over de schoonheid en waardigheid van de hoofddoek. Ze maken er een statement mee. Namelijk, zo zegt één van de vrouwen waarmee ik dit onderwerp heb besproken, dat ze weliswaar buitenshuis werkt, maar dit niet voor zichzelf doet, maar voor de familie. Een andere zegt, dat volgens haar werken na het huwelijk slecht is, dus dat ze daar iets goeds tegenover moet stellen. Dankzij de hoofddoek hebben mannen respect voor hen en zullen niet over hen roddelen.
Andere verzen die gebruikt worden om de hoofddoek te verplichten, waren eigenlijk alleen bedoeld voor de vrouwen die het pad bewandelen van de profeet. Er blijken dus slechts enkele passages in de Koran te staan die handelen over bedekking van lichaamsdelen van man en vrouw. We constateren dat die niet erg duidelijk geformuleerd en voor verschillende interpretaties vatbaar zijn.
Echter komen we tot de conclusie dat er anno NU veel vrouwen de hoofddoek gebruiken als modehoofddoek en dit niet meer vanwege hun geloofsovertuigingen dragen maar meer om hun “sieraad” meer aantoonbaar te maken.
Slecht een klein gedeelte doet dit wel omdat het in de koran staat vermeld en omdat zij de weg van de profeet vzmh bewandelen.
Voor deze groep wil ik mijn respect nadrukkelijk geven.[/I]
Keep on doing the good work lady’s!
p.s Dit is geen haatzaaiende of zwartmakend stukje tekst.
Dit is MIJN MENING van de zusters van tegenwoordig.
Wasalam A3leikoum.
Om na te gaan wat precies de religieuze regels zijn, bekeek ik de Koran (24/30-31): “Zeg tegen de gelovige mannen dat zij hun blikken neerslaan en hun intieme delen bedekt houden… En tegen de gelovige vrouwen dat ze hun blikken neerslaan en hun intieme delen bedekt houden en hun sieraad niet tonen, behalve wat (toch al) zichtbaar is. En laten zij hun sluiers over hun boezems trekken en hun sieraad niet vertonen…” en vervolgens wordt hier uitzondering gemaakt voor familie, bedienden en kinderen. Het gaat dus om bedekken van de “boezems” (die vaak ontbloot werden voor borstvoeding) en het “sieraad”, waarmee niet het haar of gezicht wordt bedoeld, maar volgens mij “verleidelijkheid”. De opmerking “behalve wat (toch al) zichtbaar is” zou ruimte geven aan vrouwen om zich ‘normaal’ te kleden, dat wil zeggen: wat normaal is binnen omstandigheden van plaats, functie, klimaat en maatschappij.
In een ander Koranvers (33/59) waar ook andere naar verwijzen, staat: “O Profeet, zeg tegen uw vrouwen en uw dochters, dat zij hun omslagdoeken om zich heen doen, zodat zij gekend worden en niet lastig worden gevallen. En God is vergevend en barmhartig”. Ik vindt het belangrijk dit binnen de historische context te zien. Dit werd namelijk in de zevende eeuw geopenbaard in de periode na de verhuizing van Mekka naar Medina. Ze waren hier migranten die door sommige inwoners als slaven werden gezien waardoor de vrouwen vaak lastig werden gevallen op straat. Hiertegen hielp deze omslagdoek.
Eén van de belangrijkste motieven voor bedekking is volgens de religieuze visie om de natuurlijke seksuele aantrekkelijkheid van vrouwen (het sieraad) te verbergen. Waarom moet die verborgen worden? Volgens mij moet seksuele prikkeling vermeden worden, wanneer die tot buitenechtelijke dingen kan leiden. Dit zou betekenen dat het alleen voor vruchtbare vrouwen nodig is en alleen ten opzichte van vreemde mannen. Daarom noemt het Koranvers dus die uitzonderingen. Dit motief wordt inderdaad genoemd voor moslimlanden ofwel landen waar moslims wonen. Ook is de hoofddoek in de stad als bescherming tegen onbekenden.
Ook in Nederland wordt dit als motief genoemd. Voor velen gaat het om meer dan het risico bij vruchtbaarheid, namelijk om het niet willen aanstoot geven op zich. Uit het Koranvers wordt begrepen dat “vrouwen worden geacht onweerstaanbaar verleidelijk te zijn voor mannen, maar mannen veel minder voor vrouwen. Vrouwen moeten zich immers meer bedekken dan mannen. Ik vergat te vermelden dat mannen tegelijkertijd geacht worden zich minder goed te kunnen inhouden. Wel attendeert Het erop dat de Koran in eerste instantie mannen aanspreekt op hun gedrag en er dus minder belang aan bedekking van vrouwen gehecht zou hoeven worden. Maar de hoofddoek wordt in de praktijk juist gebruikt om een beter gedrag bij mannen te bewerkstelligen.
[I]
De hoofddoek kan ook dienen om meer bewegingsvrijheid te krijgen. sommigen gebruiken de hoofddoek om in de Nederlandse samenleving te kunnen participeren, zonder hun familie ongerust te maken. In meerdere moslimlanden wordt dit als belangrijk motief genoemd. Ik merkte dit op naar aanleiding van mijn onderzoeken in Jordanië en Algerije tijdens mijn vakantie. De vrouwen kunnen zich vrijer in de openbare ruimte begeven. Aan de ene kant worden vrouwen hier economisch gedwongen buitenshuis te gaan werken, aan de andere kant is hun plaats volgens de gender-ideologie in huis als moeder en echtgenoot. In deze context beginnen vrouwen een hoofddoek te dragen, aldus mijn mening. Ze hebben het over de schoonheid en waardigheid van de hoofddoek. Ze maken er een statement mee. Namelijk, zo zegt één van de vrouwen waarmee ik dit onderwerp heb besproken, dat ze weliswaar buitenshuis werkt, maar dit niet voor zichzelf doet, maar voor de familie. Een andere zegt, dat volgens haar werken na het huwelijk slecht is, dus dat ze daar iets goeds tegenover moet stellen. Dankzij de hoofddoek hebben mannen respect voor hen en zullen niet over hen roddelen.
Andere verzen die gebruikt worden om de hoofddoek te verplichten, waren eigenlijk alleen bedoeld voor de vrouwen die het pad bewandelen van de profeet. Er blijken dus slechts enkele passages in de Koran te staan die handelen over bedekking van lichaamsdelen van man en vrouw. We constateren dat die niet erg duidelijk geformuleerd en voor verschillende interpretaties vatbaar zijn.
Echter komen we tot de conclusie dat er anno NU veel vrouwen de hoofddoek gebruiken als modehoofddoek en dit niet meer vanwege hun geloofsovertuigingen dragen maar meer om hun “sieraad” meer aantoonbaar te maken.
Slecht een klein gedeelte doet dit wel omdat het in de koran staat vermeld en omdat zij de weg van de profeet vzmh bewandelen.
Voor deze groep wil ik mijn respect nadrukkelijk geven.[/I]
Keep on doing the good work lady’s!
p.s Dit is geen haatzaaiende of zwartmakend stukje tekst.
Dit is MIJN MENING van de zusters van tegenwoordig.
Wasalam A3leikoum.