Bekijk volle/desktop versie : Polygamie.



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8

10-11-2012, 00:25
Mag ik jullie even op de hoogte brengen?

Naast dat wij polygamie niet meer zien als een vanzelfsprekende situatie, is het wel iets dat toegestaan is in onze geloof. Velen vrouwen die het raar vinden, velen mannen die het raar vinden dat de vrouwen dit raar vinden. Vele discussies.

Ik wil eventjes iets plaatsen in de hoop jullie meer kennis mee te geven:


Citaat:
[video=youtube;TzBqIIWoBkU]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=TzBqIIWoBkU[/video]

en


Citaat:
Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah (may Allah have mercy on him) was asked about a man who married a woman, and she stipulated that he should not take another wife or make her move from her home, and that she could live with her mother, and he went ahead (with the marriage) on that basis. Is he obliged to adhere to that, and if he goes against these conditions, does the wife have the right to annul the marriage or not?

He replied: Yes, these conditions and similar ones are valid according to the madhhab of Imam Ahmad and others among the Sahaabah and Taabi‘een, such as ‘Umar ibn al-Khattaab, ‘Amr ibn al-‘Aas, Shurayh al-Qaadi, al-Awzaa‘i and Ishaaq. The view of Maalik is that if she stipulates that if he takes another wife or takes a concubine, she has the right to decide [whether to stay married to him or not], then this condition is also valid, and the woman has the right to leave him. This is similar to the view of Ahmad. That is because of the report narrated by [al-Bukhaari and Muslim] in al-Saheehayn, that the Prophet (blessings and peace of Allah be upon him) said: “The conditions that are most deserving to be fulfilled are those by means of which intimacy becomes permissible for you.” And ‘Umar ibn al-Khattaab said: “Rights are connected to conditions.” So the Prophet (blessings and peace of Allah be upon him) made that by which of means intimacy becomes permissible more deserving of being fulfilled than anything else.

End quote from al-Fataawa al-Kubra, 3/90.


Shaykh Ibn ‘Uthaymeen (may Allah have mercy on him) said:

If she stipulates that he should not take another wife, this is permissible. Some of the scholars said that it is not permissible, because it is restricting the husband in something that Allah has permitted to him, and it is contrary to the Qur'aan in which it says (interpretation of the meaning): “then marry (other) women of your choice, two or three, or four” [al-Nisa’ 4:3]. It may be said in response to that that she has a reason to ask him not to marry another wife and she is not transgressing against anyone. The husband himself is the one who is giving up his right; if he has the right to marry more than one, he is giving it up. So what is to prevent this condition being valid?

Hence the correct view with regard to this matter is the view of Imam Ahmad (may Allah have mercy on him), which is that this condition is valid.

Al-Sharh al-Mumti’, 5/243
Reacties alleen toegestaan mits ze op een vriendelijke manier worden gebracht. Up! ;o

10-11-2012, 00:27


Nu maar hopen dat jullie Engels kunnen lezen. Dat is ook weer een vak apart.

10-11-2012, 00:28
Waar blijven de mannen? Die houden van dit onderwerp.

10-11-2012, 00:28
Kapot veel Engelse tekst..geen zin. Maar ik ben er op tegen!

10-11-2012, 00:30


Check die video! Dat is heel kort en de samenvatting van de tekst eigenlijk.

De tekst zegt eigenlijk dat de vrouw het recht heeft om ertegen te zijn mits ze het echt niet kan opbrengen om haar man te zien met meerdere vrouwen.

10-11-2012, 00:31

Citaat door TheSupremeKing:
Normen en waarden worden bepaald naar maatstaven van westerse ideologieen.
Dus je wilt beweren dat deze geleerden verkeerde antwoorden geven op basis van westerse ideologieen. Interessant.

10-11-2012, 00:32
Het lijkt dan gewoon alsof hij vreemd gaat in mijn ogen..

10-11-2012, 00:35

Citaat door Mysterieux_Lady:
Het lijkt dan gewoon alsof hij vreemd gaat in mijn ogen..
Komt, omdat we zijn opgegroeid in een hele andere samenleving. We zijn het gewend dat een man maar 1 vrouw heeft etc.
Islamitisch gezien mag de man er 4, maar dat maken wij niet mee waardoor we dat als exceptioneel zien..

10-11-2012, 00:41
Jammer dat mijn inet verbinding te langzaam is anders had ik heelveel artikelen geplaatst. Maar er zijn hier verschillende meningen over. Deze fatawaa gaat over toestemming van de eerste vrouw en niet over of het nou niet toe gestaan is om meerdere vrouwen te trouwen of niet want dit is wel zeker toegestaan. Je moet ook de andere kant bekijken mamita en dan pas een keuze maken uit fataawa en niet naar begeerte als iets leest wat jou lekker zit dat je daar dan een keuze uit maakt.

10-11-2012, 00:45

Citaat door RIBOFLAVIN:
Jammer dat mijn inet verbinding te langzaam is anders had ik heelveel artikelen geplaatst. Maar er zijn hier verschillende meningen over. Deze fatawaa gaat over toestemming van de eerste vrouw en niet over of het nou niet toe gestaan is om meerdere vrouwen te trouwen of niet want dit is wel zeker toegestaan. Je moet ook de andere kant bekijken mamita en dan pas een keuze maken uit fataawa en niet naar begeerte als iets leest wat jou lekker zit dat je daar dan een keuze uit maakt.

Wanneer heb ik gezegd dat ik twijfel aan de recht die Allaahu sub7ana wa ta'ala gegeven heeft?????


Doe ik zeker niet. Zeker niet.

10-11-2012, 00:47

Citaat door TheSupremeKing:
Ik vind het werkelijk fascinerend dat je mijn woorden op die manier interpreteert en er een verkeerde uitleg aanplakt..

Ik wil zeggen dat Marokkanen in het westen kijken naar wat westerlingen normaal vinden en dat als uitgangspunt nemen. Snap je het nu wel?
Dat klopt maar dat heb ik ook vertelt met dat we het niet meer als vanzelfsprekend zien hier in NL.

Wat heeft dat te maken met de daliel die ik geplaatst heb?

10-11-2012, 00:48

Citaat door MaMiTa_GeK:

Wanneer heb ik gezegd dat ik twijfel aan de recht die Allaahu sub7ana wa ta'ala gegeven heeft?????


Doe ik zeker niet. Zeker niet.
Ik zeg niet dat je twijfelt beste mamita. Maar deze fatawa duiden op dat het is toegestaan. Alleen beter om niet te doen. Mits de eerste het er niet mee eens is snap je? Sommige geleerde zeggen dat je het niet eens hoeft te vragen omdat dit de recht van de man is. Deze onderwerp is veel breder dan 2 fatawa alleen.

10-11-2012, 00:50



Citaat door TheSupremeKing:
Ben je tegen de rechten die door de Almachtige aan de man zijn gegeven? Islam hoor je in zijn geheel te omarmen. Door te zeggen dat je erop tegen bent, zeg je in feite dat je het niet eens bent met Allah .. heb je dat wel door? Hoe kunnen wij simpele zielen het opnemen tegen de Alwetende??
Volgens geleerden hebben wij het recht om dit te spreken alvorens we het huwelijkscontract tekenen. Als ik tegen mijn man zeg: Ik wil niet dat jij meerdere vrouwen neemt zolang ik leef, ben ik dan fout bezig? Het is toch mijn recht?

Hij heeft dan de keuze om te beslissen: Trouw ik met haar en ben ik tevreden met één, of trouw ik niet met haar en neem ik iemand die het wel accepteert. Simpel.

10-11-2012, 00:52

Citaat door TheSupremeKing:
Het is een respons op je eerste reactie, waarin je zegt dat als raar wordt beschouwd.
Miscommunicatie dan, mijn excuses.

Citaat door Sakeenah.:
Sis!
Heb ik gedaan! X

10-11-2012, 00:52

Citaat door MaMiTa_GeK:
Volgens geleerden hebben wij het recht om dit te spreken alvorens we het huwelijkscontract tekenen. Als ik tegen mijn man zeg: Ik wil niet dat jij meerdere vrouwen neemt zolang ik leef, ben ik dan fout bezig? Het is toch mijn recht?

Hij heeft dan de keuze om te beslissen: Trouw ik met haar en ben ik tevreden met één, of trouw ik niet met haar en neem ik iemand die het wel accepteert. Simpel.
Dikgedrukte ga je de fout in, het is de man zijn recht om meerdere vrouwen te huwen en daarvoor heeft hij geen toestemming van de vrouw nodig.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8