Bekijk volle/desktop versie : Toepassen van de Islaam tijdens je dagelijkse bezigheden.



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16

09-11-2012, 16:57
Er zijn veel dingen die wij dagelijks doen, waarvan wij ze kunnen blijven doen maar toch wel een verschil in kunnen maken - namelijk: het verdienen van hassanaats. In deze topic wil ik allerlei onderwerpen 'bespreken', zodat we met z'n alle (misschien) dingen ook daadwerkelijk kunnen toepassen in ons dagelijks leven.

Het is verdeeld in de volgende onderdelen (klikbaar):

- Thuis. (post #1)
- Reizen. (post #3)
- School, werk, stage e.d. (post #3)
- Weersomstandigheden. (post #9)
... Overig. (?)


[hr][/hr]



Nog een handige tip m.b.t. het drinken (by Maroccia.x): klik. Dus, alles is gedaan, je bent klaar om te vertrekken van huis naar werk/school/stage of waar je ook heen gaat. Voor het verlaten van huis heb je natuurlijk ook een du'a:

[QUOTE][FONT=Tahoma]Bismiellahi, tawakkaltoe 3ala Allaahi wa laa h’awla wa laa qoewwata illaa biellaah.

[SIZE=2]بٍسْمِ الله تَوَكّلْْتُ عَلَى الله وَ لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوّةَ إلاَّ بٍالله
[/SIZE]
Betekenis: In de Naam van Allah, mijn vertrouwen stel ik in Allah, er is geen macht en geen kracht buiten Allah. [/FONT]

(Hierna komt dus het reizen en school gedeelte, zie hieronder). Na dat allemaal kom je dus thuis, de meeste dingen die je doet bij thuiskomst (eten, wc/douche, bidden etc.) staan allemaal hierboven. Dan beëindig ik dit met een dua voor het slapen gaan:


Citaat:
[FONT=Tahoma]Allahoemma innaka galaqta nafsie wa anta tawaffaahaa, laka mamaatoehaa wamahyaahaa, in ahyaytahaa faahfazhaa, wa in amattahaa faaghfir laha. Allaahoemma innie as-aloeka l-3aafiyah.

[SIZE=2]اللّهُـمَّ إِنَّـكَ خَلَـقْتَ نَفْسـي وَأَنْـتَ تَوَفّـاهـا لَكَ ممَـاتـها وَمَحْـياها إِنْ أَحْيَيْـتَها فاحْفَظْـها وَإِنْ أَمَتَّـها فَاغْفِـرْ لَـها اللّهُـمَّ إِنَّـي أَسْـأَلُـكَ العـافِـيَة

Betekenis: O Allah, U heeft mijn ziel geschapen en U neemt haar terug. U heeft de macht over haar dood en over haar leven. Als U haar levend houdt, bescherm haar en als U haar doodt, vergeef haar. O Allah, ik vraag U (om een goede) gezondheid. [/FONT]
Verder reciteer je surah al-Ikhlaas, Falaq en Nass drie keer, en Ayat al-Qursi!
Beluister Ayat al-Qursi hier: http://www.youtube.com/watch?v=2nrF-eLZZxQ


Citaat:
[font="tahoma"]Allahu la ilaha illa Huwa, Al-Haiyul-Qaiyum
La ta'khudhuhu sinatun wa la nawm,
lahu ma fis-samawati wa ma fil-'ard
Man dhal-ladhi yashfa'u 'indahu illa bi-idhnihi
Ya'lamu ma baina aidihim wa ma khalfahum,
wa la yuhituna bi shai'im-min 'ilmihi illa bima sha'a
Wasi'a kursiyuhus-samawati wal ard,
wa la ya'uduhu hifdhuhuma Wa Huwal 'Aliyul-Adheem

Betekenis: "Allah! There is no god but He - the Living, The Self-subsisting, Eternal. No slumber can seize Him Nor Sleep. His are all things In the heavens and on earth. Who is there can intercede In His presence except As he permitteth? He knoweth What (appeareth to His creatures As) Before or After or Behind them. Nor shall they compass Aught of his knowledge Except as He willeth. His throne doth extend Over the heavens And on earth, and He feeleth No fatigue in guarding And preserving them, For He is the Most High. The Supreme (in glory)." -
(This Verse 2:255 is called Ayat al-Kursi)

09-11-2012, 16:58


!

09-11-2012, 16:58
[hr][/hr]


Iedereen die meer boeken wilt aanraden, plaats het even dan voeg ik het hieraan toe. Dit zijn gewoon boeken die ik ken en waar ik op dit moment op kom. Je kunt natuurlijk ook gewoon dhikr Allaah doen (het gedenken van Allaah), hier heb je veel verschillende manieren voor:

http://www.duakracht.nl/dhikr-schema.pdf

Ik houd het nu even bij dit schema, hier kun je alles terug lezen omtrent de betekenis, beloning e.d.

Hier ook een mooie du'a voor mensen die zelf een voertuig berijden (auto, misschien een ezel. ;o):


Citaat:



[SIZE=4]School | Werk | Stage e.d.[/SIZE]



[hr][/hr]

Wat ik als eerste zou doen, is op internet kijken of je een moskee kunt vinden in de buurt van je school e.d. Heb ik ook gedaan via http://www.moskeewijzer.nl. Het is echt handig voor tussen de pauzes door, voor of na school of tussenuurtjes. Voor het betreden van de moskee heb je ook een du'a, eveneens als voor het verlaten van de moskee.


Citaat:
[FONT=Tahoma]A3oedhoe billahie al-3adhziemi wa bi wadjhihie l-kariem wa soelthaanihi l-qadiem, mina s-shaytaanie r-radjiem. Bismillahie, wa s-salaatoe, wa s-salaamoe 3ala rasoelillaah. Allaahoemma aftah’lie abwaaba rah’matik.

[SIZE=2]أَعُوذُ بٍاللهِ الْعَظِيم وَ بٍوَجْهِهِ الْكَرِيم وَ سُلطَانِهِ الْقَدِيم مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيم. بسْمِ اللهِ وَالصَّلاَةُ وَ السَّلاَمُ عَلَى رَسًُولِ الله. اللَّهُمَّّ افْتَحْ لِي أَبْوَابَ رَحْمَتِك
Betekenis: Ik zoek mijn toevlucht tegen de vervloekte shaytaan bij Allah de Almachtige, bij Zijn Edele Gezicht en bij Zijn onophoudelijke Heerschappij. In de Naam van Allah en zegeningen en vrede zij met de Boodschapper van Allah. O Allah, open voor mij de deuren van Uw genade.[/FONT]
Voor het verlaten van de moskee zeg je het volgende:


Citaat:
[FONT=Tahoma]Bismillahie wa s-salaatoe wa s-salaamoe 3ala rasoeliellah, allahoemma innie as-aloeka min fadlika, allahoemma 3simnie mina s-shaytaani r-radjiem.


بٍسْمِ الله وَ الصَّلاَةُ وَ السَّلاَمُ عَلَى رَسُولِ الله اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ فَضْلِكَ اللَّهُمَّ اعْصِمْنِي مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيم


Betekenis: In de Naam van Allah en gebeden en vrede zij met de Boodschapper van Allah. O Allah, ik vraag U om Uw gunsten. O Allah, bescherm mij tegen de vervloekte shaytaan.[/FONT]
Ikzelf neem meestal een boek mee (uit het lijstje hierboven) die ik op school kan lezen tijdens mijn vrije uren, mocht ik geen huiswerk hebben en niks anders te doen hebben. Verder heb ik ook een du'a boekje waar alle bovengenoemde du'as in staan, die probeer ik dan te memoriseren. Dit is dus ook iets wat iedereen kan doen, dua's leren, koran leren of kennis opdoen over het geloof met gebruik van boeken die leuke verhalen bevatten zodat je ook geïnteresseerd blijft tijdens het lezen.

Verder kun je de du'as die gebruikt zijn onder de sectie 'Thuis' ook gebruiken op school, werk, enz. natuurlijk. Dus bijvoorbeeld de du'a voor naar het WC gaan, of voor en na het eten.

Begroeten van je mede-mens.

We zijn verplicht salaam te geven aan zowel de moslims die we kennen als die we niet kennen.Het is de groet van de profeten, de groet van de engelen aan Adam , en wat kan er beter zijn dat je iemand salaam toewenst, want dat betekent dat je vrede en veiligheid voor hem wenst. Het groeten met salaam maakt de onderlinge banden tussen moslims sterker.

Het lijkt een gewoonte te worden dat we alleen moslims groeten die we kennen. Veel zusters/broeders hebben meegemaakt dat ze op straat een onbekende zuster/broeder groetten, die niets terug zei. Dit is niet de bedoeling! Het beste is zelf de begroeting te starten, maar het minste wat we kunnen doen is teruggroeten als de ander ons groet. En met groeten bedoelen we de islamitische groet, en niet hallo, hoi of iets dergelijks. Uit de ahadieth van onze Profeet leren we dat:

Als we “Assalamoe aleikoem” zeggen, hebben we 10 hasanaat verdiend
Als we “Assalamoe aleikoem wa rahmatoellah” zeggen, hebben we 20 hasanaat verdiend
Als we “Assalamoe aleikoem wa rahmatoellahi wa barakatoeh” zeggen, hebben we 30 hasanaat verdiend.
En als je salaamoe alaykoem ramatlu barukto hoort weet je dat die persoon een lid is.

Du'a bij moeilijkheden, o.a. tentamens ...


Citaat:
[FONT=Tahoma]Allahoemma laa sahla iella maa dja’altahoe sahlan wa anta tadj’aloe al-hazena iedha shie-ta sahlan.


اللّهُـمَّ لا سَـهْلَ إِلاّ ما جَعَلـتَهُ سَهـلاً، وَأَنْتَ تَجْـعَلُ الْحَـزَنَ إِذا شِـئْتَ سَهـْلاً



Betekenis: O Allah, er is niets makkelijker dan hetgeen wat U vergemakkelijkt heeft. Als de zaak U behaagt, dan maakt U zelfs verdriet makkelijk.
Aanrader: Verschillende dua's voor na, tijdens en voor het studeren (klik) by Oudelid4.

09-11-2012, 16:59
Up!
Goeie.
Allahiedjaziek bi gair.

09-11-2012, 17:02


Notif.

09-11-2012, 17:06
Wow. Voor 't eerst dat een topique van Ayoub_B geen-nauwelijks reacties krijgt.

Mohim, wat ik dagelijks zeg als ik uit huis ga/ voordat ik ga slapen:


Citaat:

Ayatul kursi

Ik heb het zelf jaren terug via dit filmpje geleerd: http://www.youtube.com/watch?v=1j8UQAawRXE , veel makkelijker omdat het voor mij niet te sloom en niet te snel ging.

Tekst en betekenis:
Allahu la ilaha illa Huwa, Al-Haiyul-Qaiyum
La ta'khudhuhu sinatun wa la nawm,
lahu ma fis-samawati wa ma fil-'ard
Man dhal-ladhi yashfa'u 'indahu illa bi-idhnihi
Ya'lamu ma baina aidihim wa ma khalfahum,
wa la yuhituna bi shai'im-min 'ilmihi illa bima sha'a
Wasi'a kursiyuhus-samawati wal ard,
wa la ya'uduhu hifdhuhuma Wa Huwal 'Aliyul-Adheem

"Allah! There is no god but He - the Living, The Self-subsisting, Eternal. No slumber can seize Him Nor Sleep. His are all things In the heavens and on earth. Who is there can intercede In His presence except As he permitteth? He knoweth What (appeareth to His creatures As) Before or After or Behind them. Nor shall they compass Aught of his knowledge Except as He willeth. His throne doth extend Over the heavens And on earth, and He feeleth No fatigue in guarding And preserving them, For He is the Most High. The Supreme (in glory)."
(This Verse 2:255 is called Ayat al-Kursi)

http://www.mounthira.com/learning/ayat/alkursi/ayatulkursi/

Je kunt trouwens gewoon googlen, veel meer sites die je dit leren.
Helpt altijd bij mij.

09-11-2012, 17:08
Leerzame topic! moge Allah je daarvoor belonen

als ik uit huis ga zeg ik meestal dua en ayat al koersie en als ik toets maak zeg ik ook ayat al koersie en doea en als ik ga slapen
mag ik mee plaatsen?

09-11-2012, 17:09
Noti

Leuke topic

09-11-2012, 17:10
[hr][/hr]


Betekenis: Geprezen is Degene voor Wie de bliksem de glorie roept voor Zijn lofprijzing en ook de engelen roepen Zijn glorie roepen uit vrees voor Hem.
[/FONT]

Onweer komt voornamelijk voor in de nacht, samen met de mooie maan verlichten zij de nacht. De vastenmaand Ramadan start bij het aanschouwen van de nieuwe maan. Om deze reden wordt er op de 29e dag van de maand Shaban gekeken of de nieuwe maan te zien is. De profeet (vrede en zegeningen zij met hem) heeft immers gezegd: “Ga vasten als jullie hem (de nieuwe maan) zien en stop met vasten als jullie hem (de nieuwe maan) zien. Wanneer het boven jullie bewolkt is, maak dan de (maand) Sha’baan vol tot hij dertig (dagen lang) is.” Dus, du'a voor de nieuwe maan:


Citaat:
[FONT=Tahoma]
Allahoe Akbar, Allahoemma ahiellahoe 3alaynaa bi al-amni wa al-ieemaani wa as-salaamati wa al-islaami wa at-tawfieqi limaa toeh’iebboe rabbanaa wa tarda, rabboenaa wa rabboeka Allaah.

[SIZE=2]اللهُ أَكْـبَرُ اللّهُمَّ أَهِلَّـهُ عَلَيْـنَا بِالأمْـنِ وَالإيمـَان والسَّلامَـةِ والإسْلام وَالتَّـوْفِيـقِ لِمَا تُحِـبُّ رَبَّنَا وَتَـرْضَـى رَبُّنَـا وَرَبُّكَ الله

[/SIZE" -->
Betekenis: Allah is de Grootste. O Allah, breng ons de nieuwe maan in veiligheid, in geloof, in vrede en in islam. O Heer, schenk ons het succes dat U liefheeft en waar U tevreden over bent. (O nieuwe maan) onze Heer en uw Heer, is Allah.

09-11-2012, 17:10
Kun je het een beetje duidelijker maken ? Ik haat het als ik het op die manier moet lezen.

09-11-2012, 17:12

Citaat door MaMiTa_GeK:
Wow. Voor 't eerst dat een topique van Ayoub_B geen-nauwelijks reacties krijgt.

Mohim, wat ik dagelijks zeg als ik uit huis ga/ voordat ik ga slapen:



Helpt altijd bij mij.
Ook is het goed om voordat je het huis uit gaat, Tawakaltu Allah, La Hawla Wa La Quwatta Illa Billah te zeggen.

09-11-2012, 17:13
Wat zijn smeekbeden (Doe'a) ?


Citaat:
Dua, du3a, doe3a, doe’a, het wordt in de transcriptie op verschillende manieren geschreven, maar het betekent hetzelfde. Een dua is een smeekgebed wat de moslim richt tot Allah, waarin hij alles kan vragen wat hij wilt.



Het verrichten van een smeekgebed is een daad van aanbidding. Het laat zien dat de moslim zich overgeeft aan Allah met al zijn behoeften en vragen. De moslim toont hiermee dat hij Allah nodig heeft, zoals natuurlijk het geval is. Ook is het een manier voor de moslim om dichterbij Allah te komen en een manier om te verkrijgen wat hij wilt. Allah belooft namelijk dat hij de smeekbeden zal verhoren van Zijn dienaren:



En wanneer Mijn dienaren jou (O Mohammed) vragen stellen over Mij: voorwaar, Ik ben nabij, Ik verhoor de smeekbede van de smekende wanneer hij tot Mij smeekt. Laten zij aan Mij gehoor geven en in Mij geloven. Hopelijk zullen zij de juiste Leiding volgen.

(Qor’aan 2:186)



Het smeekgebed is in de Islam een belangrijke zaak en het is belangrijk dat de moslim gebruik maakt van de mogelijkheid om smeekbeden te verrichten. Zoals al eerder vermeld in dit bericht toont de moslim op deze manier zijn nederigheid ten opzichte van Allah, hij aanbidt Allah ermee, zoals Allah ons opdraagt:



En ik heb de djinn en de mens slechts geschapen om Mij te dienen.

(Qor’aan 51:56)



Het was ook de gewoonte van de profeet Mohammed, vrede zij met hem, om smeekbeden te verrichten tot Allah. En het was niet alleen de gewoonte van Mohammed, vrede zij met hem. Voorgaande profeten riepen Allah ook aan, zoals profeet Noeh:



En voorzeker, Noeh riep ons aan, en Wij zijn zeker de Beste Verhorende.

(Qor’aan 37:75)



Sta dus stil bij het belang van de doe3a in de Islam en maak er gebruik van, dagelijks. Keer je tot Allah, zowel in moeilijke tijden als in makkelijke tijden, gedenk Hem en vraag Hem om hulp, Allah heeft immers gezegd in een hadith qoedsie:

“Ik ben tegenover iedere dienaar zoals hij denkt dat Ik ben. Ik ben met hem, waar hij Mij ook gedenkt. Bij Allah, Allah is meer verheugd met het berouw van Zijn dienaar dan ieder onder jullie zou zijn nadat hij zijn verloren rijdier in de woestijn terugvindt. Wie Mij een handbreedte nadert, nader Ik een armlengte; en wie Mij een armlengt nadert, nader Ik de ruimte tussen twee uitgestrekte armen. als een dienaar van Mij Mij lopend nadert, ren Ik hem tegemoet.”


(Boekhaarie & Moeslim)

09-11-2012, 17:14


Voor slapen gaan


Citaat:
Wanneer de profeet sallallahoe 'aleihi wassalam last had van een ziekte, reciteerde hij wanneer hij ging slapen in zijn handen: "Qoel hoewwa Allahoe Ahad" en al-Mi'wadhatayn (de laatste drie soera’s van de Qoer-aan), drie maal, na iedere keer vegend over zijn lichaam zo ver als hij kon, zoals is overgeleverd in de saheeh hadieth verteld door 'Aaishah radiyallahoe 'anhaa.

09-11-2012, 17:20

Citaat door Marokkaansze-:
Kun je het een beetje duidelijker maken ? Ik haat het als ik het op die manier moet lezen.
Hoe? :P

09-11-2012, 17:22

Citaat door Ayoub_B:
Hoe? :P
Kijk bijv bij je eerste stuk tekst kan ik niet zo goed zien wat bij wat hoort snapje?

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16