Bekijk volle/desktop versie : Ik zoek hadith's die over Imaan gaan



08-11-2012, 00:33
Salaam alaikoem

bezit iemand deze?


Ik ben bezig met een soort werkstuk en kan nergens hadith's vinden die over het imaan gaan

08-11-2012, 00:49


Al-Hasan zei:
"Imaan wordt niet verkregen door wensen, maar datgene wat wordt geoorloofd door de harten en bevestigd door de daden.
De Imaan van iemand die het goede zegt en doet, zal worden geaccepteerd ; maar van iemand die het goede zegt en het slechte doet, zal niet worden geaccepteerd."

Al-Qortoebie: "Daden van geloof zijn daden die door ledenmaten worden uitgevoerd. Dit houdt in dat het verrichten van goede daden beschouwdt wordt als een onderdeel van 'Imaan.

08-11-2012, 00:51
Heb je ook bron erbij?

08-11-2012, 00:52
"Mijn vader, Oemar ibn al-Khattab , vertelde me: Toen wij op een dag bij de Boodschapper van Allah zaten, verscheen er een man voor ons met melkwitte kleding, en gitzwarte haren. Er was aan hem geen teken van het reizen af te zien en niemand van ons kende hem. Hij ging voor de Profeet zitten, plaatste zijn knieën tegen diens knieën, legde z'n handen op zijn dijen en zei: O Mohammed, bericht mij over (de betekenis van) de Islam. De Profeet antwoordde: De Islam houdt in dat je getuigt dat er geen God is dan Allah en dat Mohammed de Boodschapper is van Allah, (en) dat je het gebed onderhoudt, (en) dat je de Zakaah (armenbelasting) uitgeeft en dat je (tijdens de maand) Ramadan vast en de Hadj (bedevaart) naar het Huis (de Ka'bah in Mekka) verricht, indien je daartoe in staat bent. Waarop hij zei: Je hebt juist gesproken. Wij waren verbaasd dat hij hem (eerst iets) vroeg en (daarna zijn antwoord) goedkeurde. Daarna zei hij: Bericht mij over (de betekenis van) Imaan. Hij (de Profeet, saws) antwoordde: Dat je gelooft in Allah, Zijn Engelen, Zijn Boeken, Zijn Boodschappers, de Laatste Dag en dat je gelooft in de voorbeschikking, zowel het goede ervan als het slechte.

Hij zei: Je hebt juist gesproken. Hij zei (vervolgens): Bericht mij over (de betekenis van) Ihsaan. Hij antwoordde: Dat je Allah aanbidt alsof je Hem ziet en als je Hem niet ziet, dan ziet Hij jou wel. Hij (de man) zei: Bericht mij over het (Laatste) Uur. (De Profeet, vrede zij met hem) antwoordde: Daarover heeft de ondervraagde niet meer kennis dan de vrager. Toen zei hij: Vertel mij (dan) over haar tekenen. Hij antwoordde: Dat de slavin haar meesteres zal baren en dat je ziet dat blootvoetse, naakte en behoeftige schapenhoeders wedijveren in het bouwen van hoge gebouwen. Hierna ging hij (de man) weg en ik (Oemar) bleef enige tijd zitten. Toen zei hij (de Profeet saws): O Oemar, weet jij wie die vrager was? Ik antwoordde: Allah en Zijn Boodschapper weten het het beste. Hij zei: Dat was Djibriel, hij kwam om jullie (over) jullie Geloof te leren".

08-11-2012, 00:55


En nu een overlevering die mij heel erg heeft geïnspireerd: over de zoetheid van Imaan.

De basis van Imaan is (nogmaals) zoals iedereen wel weet het geloven in een engelen, openbaringen, profeten, et cetera. In de bovenstaande ahadith zien we dat een dieperliggende eis van Imaan het houden van de profeet (vzmh) is, meer dan al het andere. Je kunt het zien als een dieper niveau van imaan: van het geloven in voorgaande boeken, engelen, et cetera. Want in Imaan heb je ook verschillende niveau's, het houdt niet op bij die punten. Dat zie je in het volgende:

De profeet had het echter ook over de zoetheid van Imaan: Halaawat-al-Imaan. En als we kijken naar wat zoetheid is dan denken wij vaak aan een toetje. In dit geval zou je het kunnen omschrijven als de hoogste staat van Imaan, of het perfectioneren van Imaan, of het bereiken van het hoogste niveau van Imaan.

Anass levert over dat de geliefde Profeet (vzmh) heeft gezegd: " Wie deze drie dingen in zich heeft, zal de zoetheid van Imaan proeven: Allah en Zijn Profeet (vzmh) zijn hem meer geliefd dan al het andere, liefde voor een ander zal slechts omwille van Allah zijn en na kufr gedaan te hebben zal hij het weer terugkeren in kufr net zo verafschuwen als hij het worden gegooid in vuur verafschuwt".

(Sahih Bukhari, Kitab ul Imaan, Hoofdstuk: Halaawat-al-Imaan, 1/14, # 16 en op vier andere plaatsen in Sahih Bukhari EN Sahih Muslim EN Imam Tirmidhi EN Nisai EN anderen...)

Het mooie aan deze overlevering is de opsomming. Er zijn drie dingen die je de zoetheid van Imaan doen proeven. Het is nog mooier als we ons gaan concentreren op die drie dingen, welke drie dingen? Als de profeet het cijfer drie niet had genomen, zouden sommigen zeggen dat er vier dingen zijn opgesomd in de overlevering. Waarschijnlijk heeft de profeet expliciet dit cijfer erbij genoemd om ons een les te leren. De drie dingen zijn als volgt:

1. Liefde voor Allah en Zijn profeet (vzmh) staat voor hem boven alle andere liefdes
2. Liefde voor anderen omwille van Allah
3. Het verafschuwen van kufr

Waarom ik zei dat sommigen hieruit vier dingen halen, is omdat sommigen de liefde voor Allah los zien van de liefde voor Zijn Profeet (vzmh). Of andersom. De profeet (vzmh) heeft met deze overlevering duidelijk gemaakt dat deze twee liefdes in essentie onlosmakelijk zijn verbonden. Liefde voor de Schepper Allah is liefde voor Zijn schepsel de Profeet (vzmh), en andersom. Als wij dus deze drie dingen in ons eigen leven implementeren, zal Hij ons inshallah deze zoetheid doen proeven.

Moge Allah ons allen deze zoetheid doen proeven... Amien

08-11-2012, 00:56

Citaat door Nadiine_:
Heb je ook bron erbij?
Nee dat heb ik helaas niet.

08-11-2012, 00:56
Dankjewel voor het plaatsen!

08-11-2012, 14:10
“En het betaamt Allah niet dat Hij jullie Imaan verloren zal doen gaan. Waarlijk Allah is zeker Genadig, Meest Barmhartig voor de mens.”
(Soerat al-Baqarah: 143)

In dit vers staat Imaan voor het gebed dat richting Bayt ul-Maqdis (Jeruzalem) werd verricht. Taalkundig valt dit echter niet onder de betekenis van Imaan, omdat het hier een uiterlijke daad betreft en Imaan taalkundig staat voor innerlijke zaken. Als wij dus Imaan vanuit een religieus opzicht willen verklaren, dan zullen wij moeten zeggen dat dit het volgende betekent: de erkenning die gepaard gaat met aanvaarding en onderwerping. Als dit niet het geval is, dan kunnen wij, religieus gezien, niet van Imaan spreken. Hoop dat je hier wat aan hebt...ik zal verder nog kijken voor je

08-11-2012, 14:12
Heb dit voor je gevonden, hoop dat je er wat aan hebt..

Vraag 19:

Wij zouden graag willen dat u uitwijdt over het begrip Imaan en verder willen wij ook weten wat de zuilen van Imaan zijn?

Antwoord:

Wij hebben reeds gesproken over de betekenis waar wij zojuist naar hebben verwezen en die door de Profeet (vrede zij met hem) is gegeven in de overlevering van Djibriel. De betekenis waarnaar wij hebben verwezen, is een algemene betekenis die het algehele geloof omvat, namelijk: erkenning die gepaard gaat met aanvaarding en onderwerping. Dit is de betekenis die de geleerden geven in de boeken over de geloofsovertuiging. Wat betreft de betekenis die gegeven wordt in de overlevering van Djibriel; hier betreft het een specifiekere betekenis van Imaan. Want Djibriel vroeg hem eerst naar de betekenis van de Islam, waarna hij hem dit uitlegde. Hierop vroeg hij hem naar Imaan dat staat voor de innerlijke geloofsovertuiging.

Onder Islam worden de uiterlijke daden begrepen. Ter verduidelijking; niemand twijfelt eraan dat de overtuiging dat ‘er geen god is, behalve Allah’ tot al-Imaan behoort. Wanneer deze overtuiging echter wordt uitgesproken, verandert dit in een uiterlijke daad, zoals het gebed, de armenbelasting, het vasten en de bedevaart. De zuilen van Imaan die door de Profeet (vrede zij met hem) zijn uitgelegd zijn zes, zoals algemeen bekend. Hij antwoordde Djibriel’s vraag, zeggende: “Imaan houdt in dat je gelooft in Allah, Zijn Engelen, Zijn Boeken, Zijn Boodschappers, de Laatste Dag en de Voorbeschikking, in het goede ervan en het slechte.” Wij zullen verder spreken over deze zes zuilen vanwege het belang van hen.

Wat betreft het geloven in Allah, dit omvat vier zaken: het geloven in Zijn Bestaan, het geloven in Zijn Heerschappij, het geloven in zijn Alleenrecht op aanbidding en het geloven in Zijn Namen en Eigenschappen.

Wat betreft het geloven in Zijn aanwezigheid, dit staat voor de volledige erkenning dat Allah bestaat. Niemand zal overigens het bestaan van Allah ontkennen, behalve uit halsstarrigheid. Buiten dit is geen enkele verstandige persoon in staat te stellen dat deze wereld plotseling is ontstaan of geen schepper kent. Dit is namelijk onmogelijk, daar zijn de weldenkende mensen het over eens. Alle bewijzen duiden dus op het bestaan van Allah, zowel het verstand, de natuurlijke aanleg, de zintuiglijke waarneming en de Islamitische Wetgeving. Deze vier zaken duiden allen op het bestaan van Allah.

Wat betreft het bewijs van het verstand, wij zijn allen getuige van het bestaan van deze wereld en daarin doen zich zaken voor die door geen van ons tot stand gebracht kunnen worden, zoals het bestaan van het heelal, de hemelen en de aarde en wat er zich tussen beiden bevindt, waaronder de sterren, bergen, rivieren, bomen, mensen, dieren en dergelijke. Waar komt dit alles vandaan? Of heeft dit alles zichzelf doen ontstaan?

Alleen de volgende vier veronderstellingen zijn te bedenken. Waarvan allen nietig zijn, behalve de laatste. Wat betreft de eerste veronderstelling dat de wereld plotseling is ontstaan, is iets wat tegen het verstand en de realiteit ingaat. Want geen van ons is bij machte om deze verbluffende schepping toevallig te doen ontstaan. Ieder spoor duidt op een veroorzaker. En het feit dat deze schepping gekenmerkt wordt door een overweldigende harmonie en organisatie die niet strijdig zijn met elkaar, noch met elkaar botsen, duidt erop dat dit geen blinde toeval kan zijn. Het is namelijk zo dat alles wat plotseling tot stand komt te maken heeft met onbeheerste veranderingen.

De tweede veronderstelling is dat deze schepping zichzelf heeft doen ontstaan. Ook dit is ongehoord. Want deze schepping was voor haar bestaan niets. En het niets is er niet toe in staat om iets te scheppen.

De derde veronderstelling is dat deze schepping zonder schepper tot stand is gekomen. Dit komt in principe op het zelfde neer als de eerste veronderstelling, namelijk dat de schepping per toeval is ontstaan. Dit is, zoals reeds werd aangegeven, onmogelijk.

Wat rest is de vierde veronderstelling, namelijk dat deze schepping door een Schepper is geschapen; Allah. Zo zegt Allah, de Verhevene:

“Of zijn zij uit niets geschapen, of zijn zij zelf de scheppers? Of hebben zij de hemelen en de aarde geschapen? Zelfs zij zijn daarvan niet overtuigd.”
(Soerat at-Toer: 35-36)

Concluderend kunnen wij zeggen dat het verstand ertoe aanzet te geloven in het bestaan van Allah.

Wat betreft het bewijs van de natuurlijke aanleg voor het bestaan van Allah, dit behoeft in werkelijkheid geen bewijs. Want de mens gelooft van nature in zijn Heer. De Profeet zei: “Iedere geborene wordt geboren met de natuurlijke aanleg. Het zijn zijn ouders die hem vervolgens tot jood, christen of magiër maken.”
(al-Boekhaari en Moeslim)

Vandaar dat wanneer welke persoon dan ook plotseling getroffen wordt door een ramp, hij automatisch roept: “O Allah,” of “O Heer,” of iets dergelijks. Dit wijst er dus op dat de natuurlijke aanleg van iedere mens het bestaan van Allah erkent.

Wat betreft het bewijs van de zintuiglijke waarneming voor het bestaan van Allah, hoe vaak zijn wij niet getuige van iemand wiens smeekbede door Allah verhoord wordt, of onze eigen smeekbeden? Hoeveel mensen richten zich niet ten hemel, zeggende: “O mijn Heer,” en onmiddellijk daarna wordt hun wens vervuld. In de Koran vindt men hier vele voorbeelden van, zoals de Uitspraak van Allah:

“En (gedenkt) Ayyoeb toen hij zijn Heer aanriep (zeggende): ,,Waarlijk, tegenspoed heeft mij getroffen en U bent de Meest Barmhartige onder de barmhartigen. Toen verhoorden Wij hem.”
(Soerat al-Anbiyaa’: 83-84)

Ook in de Soennah komen wij vele voorbeelden tegen, zoals de volgende overlevering van Anas ibnoe Maalik waarin hij zegt: “Op de vrijdag kwam een man de moskee binnen, terwijl de Profeet (vrede zij met hem) aan het preken was. Hij vroeg: ,,O Boodschapper van Allah, de bezittingen zijn verloren gegaan, de mogelijkheden zijn uitgeput, vraag Allah dan ook om ons te hulp te schieten?” Waarna de Profeet (vrede zij met hem) zijn handen ophief en zei: ,,O Allah, kom ons te hulp, O Allah kom ons te hulp, O Allah kom ons te hulp.” De lucht was nog onbewolkt, maar nog voordat de Profeet (vrede zij met hem) van de preekgestoelte afdaalde, was zijn baard reeds doordrenkt met regen. De regen hield aan voor de duur van een gehele week. Totdat een man de volgende vrijdag kwam en vroeg: ,,O Boodschapper van Allah, de woningen zijn verwoest, de bezittingen zijn ondergelopen, vraag Allah om het van ons af te houden?” Waarna de Profeet zijn handen hief en zei, terwijl hij met zijn hand wees: “O Allah, om ons heen en niet over ons.” Hij wees geen kant op of de hemel klaarde daar op, met de toestemming van Allah. De mensen vertrokken hierop terwijl de zon scheen.”
(al-Boekhaari en Moeslim)

Hoe vaak heeft de mens zijn Heer niet aangeroepen, waarna hij verhoring vond?

Wat betreft het religieuze bewijs, dit is ontelbaar. De gehele Koran en alle oordeelbevattende en berichtgevende overleveringen duiden op het bestaan van Allah. Zo staat er in de Koran:

“Als hij (de Koran) van een ander dan Allah afkomstig zou zijn, dan zouden zij daarin vele tegenstrijdigheden treffen.”
(Soerat an-Nisaa’: 82)

Dit betreft één van de onderdelen van het geloven in Allah, namelijk het geloven in Zijn bestaan. Wat betreft het geloven in Zijn Heerschappij, Alleenrecht op aanbidding en Namen en Eigenschappen, daarover hebben wij reeds uitgebreid gesproken.

08-11-2012, 15:48

Onderdelen van het geloof

“Het geloof (imaan) bestaat uit zestig of zeventig afzonderlijke onderdelen. De minste ervan is het verwijderen van iets schadelijks van de weg en de beste ervan is het zeggen van: “Niemand heeft het recht aanbeden te worden behalve Allah,” en gematigdheid is een onderdeel van het geloof.”

Deze hadith is overgeleverd door Abu Huraira (moge Allah tevreden met hem zijn) van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) en staat vermeld in Ibn Maadjah. De hadith is sahih verklaard door Sheikh Al-Albaanie (moge Allah hem genadig zijn).

08-11-2012, 16:20

Citaat door Tetouzina:
“En het betaamt Allah niet dat Hij jullie Imaan verloren zal doen gaan. Waarlijk Allah is zeker Genadig, Meest Barmhartig voor de mens.”
(Soerat al-Baqarah: 143)

In dit vers staat Imaan voor het gebed dat richting Bayt ul-Maqdis (Jeruzalem) werd verricht. Taalkundig valt dit echter niet onder de betekenis van Imaan, omdat het hier een uiterlijke daad betreft en Imaan taalkundig staat voor innerlijke zaken. Als wij dus Imaan vanuit een religieus opzicht willen verklaren, dan zullen wij moeten zeggen dat dit het volgende betekent: de erkenning die gepaard gaat met aanvaarding en onderwerping. Als dit niet het geval is, dan kunnen wij, religieus gezien, niet van Imaan spreken. Hoop dat je hier wat aan hebt...ik zal verder nog kijken voor je
Heel ahrtelijk dank zuster

08-11-2012, 16:25
heb me werkstuk nu uitgeprint bij de bieb hopelijk vinden de andere zusters het ook goed

08-11-2012, 16:26



Citaat door Nadiine_:
heb me werkstuk nu uitgeprint bij de bieb hopelijk vinden de andere zusters het ook goed
InshaAllah Moge Allah 3azawajjal je belonen voor alle moeite en inzet!