Bekijk volle/desktop versie : Roddelen!!!!!



23-01-2003, 10:48
Roddelen

Veel moslims tonen een grote vroomheid door geïmporteerd vlees, vooral geconserveerd vlees niet te eten; zij zijn hier erg voorzichtig mee uit angst dat het misschien op een manier is geslacht die tegen de shareeah in gaat. Dit is een prijzenswaardig inspanning, maar er zijn ook andere soorten vlees die zo subtiel zijn dat zelfs de vromen ze niet detecteren en dat de behoedzamen ze niet zien. De rede daarvan is dat het vlees dat zij willen vermijden zichtbaar en tastbaar is. Niets is verborgen voor diegene die opletten, want diegene die het eet, zal etend gezien worden. Maar dit is niet het geval bij de andere, maar beide worden beschouwd als eten. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):
Zou iemand van jullie het vlees van zijn dode broeder willen eten? (Al-Hoedjoeraat 49:12). (refererend naar menselijk vlees, m.b.t. roddelen).

Ja, dit is zoals Allah het noemt: Zou iemand van jullie het vlees van zijn dode broeder willen eten?
Er is een grote hoeveelheid aan bewijs dat laat zien dat dit haraam is, om aan te tonen hoe gevaarlijk het is en om de gruwel aan te tonen als je toegeeft aan deze zonde.

Het is overgeleverd dat Ibn Masood zei: We waren met de Profeet (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) toen een man opstond en weg ging. Meteen sprak er een man vernederend over hem. De Profeet (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) zei tegen hem, Reinig de ruimte tussen je tanden. Hij vroeg, Waarom moet ik de ruimte tussen mijn tanden reinigen? Ik heb geen vlees gegeten. Hij zei, Je hebt je broeders vlees gegeten. (Geclassificeerd als saheeh door Al-Albaanie).

Mensen geven toe aan deze zonde, en er is geen groter bewijs daarvan dan de dagelijkse realiteit die we zien. Wanneer een van diegene die beschermende jaloezie met betrekking tot de heilige wetten van Allah heeft en niet wilt dat deze overtreden worden, iemand bekritiseerd vanwege deze zonde die ze tot de Hel kan veroordelen, reageert de ander met de woorden die zoveel mensen zeggen: Wil je dan dat we helemaal niet meer praten?

Soebhaan Allah, kunnen ze alleen maar praten over zaken die Allah verboden heeft gemaakt voor zijn Slaven? Wie nadenkt over deze reactie zal zien tot in welke mate de Moslimgemeenschap uit elkaar is gedreven in plaats van elkaar te steunen.

Het is alsof we nooit de worden van de Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem) hebben gehoord: Wie gelooft in Allah en de Laatste Dag, laat hem goede dingen zeggen of laat hem anders stil blijven. (Overgeleverd door Al-Boekhaarie, hadieth 6135).

Dit als antwoord op wat zij zeggen: het is niet goed om deze grote zonde te begaan, dus houd je mond als je niets goeds te zeggen hebt. Degene die stil blijft zal gered worden.

Vraag:
Je kan me vragen hoe het komt dat de rechtschapenen in het bijzonder tot deze zonde vervallen, ondanks het feit dat juist zij er ver verwijderd van zouden moeten zijn. Ik zeg: er zijn redenen waarom zij tot deze zonde vervallen, welke zij delen met de rest van de mensen.
Deze omvatten:
1- Vriendelijk zijn en mee gaan met zijn vrienden. Hij denkt dat als hij ze bekritiseerd, ze hem niet meer zullen mogen.
2- Iemand willen terugpakken. Hij bozer hij is over iemand des te meer hij geniet van laster over hem.
3- Je eigen positie willen verhogen door die van een ander naar benenden te halen en zijn positie aan te vallen.
4- Spelen en grappen; het kan zijn dat hij anderen aan het lachen wil brengen door andere mensen te imiteren.
5- Hasad (jaloezie) Als mensen een man prijzen, zegt hij, Er mankeert dit en dit aan hem, en ik ken hem beter dan jou. Hij ziet geen andere manier om de persoon, waar hij jaloers op is, te pakken te krijgen behalve hem zwart te maken en hem te bekritiseren.
6- Te veel vrije tijd hebben en je vervelen, zodat je nergens anders je tijd mee kan vullen, dan het noemen van de tekortkomingen van mensen. Dit komt doordat hij zijn tijd niet gebruikt om Allah te aanbidden. Er zijn meer verplichte taken dan tijd om ze uit te voeren. De salaf was gewoon te zeggen, Als je niet je nafs (begeerte) bezighoudt, dan zal het jou bezighouden.
7- Mee proberen te gaan met je baas of manager in het zoeken naar fouten van een medewerker, die hij niet mag, zodat hij in de gunsten van hem verwerft.

Denk er maar eens aan:
Je begeeft je onder oneindig veel mensen, familieleden, vrienden, leraren en buren daarbij inbegrepen. Wees op je hoede opdat je ze morgen samen met jou voor Allah ziet staan, en je ziet je vrienden en geliefden vergoeding zoeken voor het zwartmaken van hun eer, waaraan jij ze hebt blootgesteld

23-01-2003, 10:57


Overgeleverd door Aboe Hoeraira dat de boodschapper van Allah ( vzmh ) heeft gezegd : “ weten jullie wat (ghiebah ) is ? zij zeiden : Allah en Zijn boodschapper weten het best. Hij ( vzmh ) zei : (Het is) wanneer je iets over je broeder zegt wat hij niet leuk vindt ? Er werd gezegd ; wat denk je als wat ik over mijn broeder zeg waar is? Hij ( vzmh ) zei : als het waar is, dan roddel je over hem en als het niet waar is dan spreek je kwaad over hem dan belaster je hem.” (Moslim)

23-01-2003, 11:07
jammer genoeg komt dat geroddel vaak voor

vooral bij de marokkanen, en de oudjes kunnen er ook wat van

23-01-2003, 11:12
De vrouwen zijn degene die dat het liefst doen!!!!!!!!!!!!!!!

Vooral hier op marokko.nl!

Again it's the naked truth

23-01-2003, 11:13



Citaat:
Origineel gepost door fatousch
De vrouwen zijn degene die dat het liefst doen!!!!!!!!!!!!!!!

Vooral hier op marokko.nl!

Again it's the naked truth
ja inderdaad, de prikkers kunnen er ook wat van,

23-01-2003, 12:09
let maar goed op!

De reden dat jou dat niet is opgevallen is omdat je te vaak met aiorg bezig bent