Bekijk volle/desktop versie : Riba (Rente)Wie kan me hierbij helpen inshaAllah?!



23-12-2004, 15:21
Salamoe 3laikom wara7matoelah wabarakatoe,

InshaAllah gaat alles Alhamdoelilah goed met jullie.. Moge Allah swt over jullie waken inshaAllah.
Zoals jullie weten is Riba (Rente) Haraam. Ik vroeg me altijd af waarom. Ik heb dan ook het een en ander erover gelezen, maar ik kwam alleen maar tegen wat de profeet saws zei over Riba, maar niet wat de reden is dat Riba haraam is.

Imaam moeslim heeft in zijn Authentieke verzameling van Djabier (RA) het volgende vermeld: 'De boodschapper van Allah saws heeft degene vervloekt die Riba consumeert en het andere laat consumeren, hij die het noteert en er getuige van is'. En hij zei: 'Ze zijn allen gelijk' (Sahieh Moeslim)

Allah swt zegt: 'Degene die van de rente eten zullen niet anders opstaan dan degene die opstaat en door de saytaan tot bezetenheid is geslagen.Dat is omdat zij zeggen:''De handel is te vergelijken met Rente''.Maar Allah heeft de handel toegestaan en de rente verboden. En wie nadat de vermaning van zijn Heer tot hem is gekomen stopt: voor hem is wat hij al heeft, zijn zaak is aan Allah. Maar wie het herhaalt: zij zijn de bewoners van de Hel, zij zijn daar eeuwig levenden''.(Soerah Al-Baqarah Aayah 275)

Zo kan ik nog meer sahieh hadieth en Quraan teksten vermelden die Riba Haraam verklaren, maar ik kan niets terug vinden wat de reden is dat het haraam is. Ik zou het dan ook zeer op prijs stellen als iemand die hier meer van weet inshaAllah met duidelijke bewijzen mij wil vertellen wat dus de reden is. En dan nog een vraagje: hoe zit het dan als je geld op de bank hebt?Want ik had 0.45cent op de bank opeens kreeg ik een bankafschrift dat ik 0.17cent rente bij had gekregen!Hoe moet het dan met die 0.17cent?Ik had begrepen dat je alleen maar producten zoals glorix en andere reinigingsmiddelen mee mocht kopen voor de WC. klopt dat?

InshaAllah kan iemand me helpen en Moge Allah swt mij en jullie allen leiden op de sirat almoestaqiem inshaAllah.
djazakoem Allah gairan

salamoe 3laikom wara7matoelah wabarakatoe.

23-12-2004, 19:50


in de tijd van de profeet leenden de armen geld bij de rijke.. en als ze het geld daarna terug kregen vroegen ze bv. 10% extra.. nou die arme mensen die hadden dat namelijk niet en kwamen nog meer in de problem..

kun je voorstellen dat je een gezin hebt die geen eten heeft en jij leent bij de buurman , 1000 euro en hij vraagt na een jaar 1200 euro bijvoorbeeld en jij ging dan weer bij iemand anders lenen en kwam je nog meer in de schulden,, vandaar dat Allah het heeft verboden..

en tegenwoordig zie je in nederland hetzelfde, banken lenen makkelijk geld aan ieder die dat wil en vragen 10% of meer rente.. en er zijn zat mensen die niet met geld kunnen omgaan en heel makkelijk schulden opbouwen.. kijk om je heen. lees krantberichten...schulden stijgen maar ieder jaar en de deurwaarders hebben meer werk dan ooit.. DIT IS DUS WAT ALLAH WIL VOORKOMEN.. .. vraag maar aan de daklozen waarom heb je geen dak boven je hoofd en je zult vaak te horen krijgen.. ik had schulden en werd ontslagen en ik wist niet meer hoe ik verder moest..

24-12-2004, 16:36
ahlam,

hoe zit het met een uitkering, waar de marokkanen spontaan gebruik van maken.. ik ben benieuwd of dat ook haram is.. wie weet het antwoord..

wist je dat de bijstand door de moslims in het leven is geroepen.. in die tijd was het bedoeld voor armen/ouderen die niet konden werken wegens ziekte, ouderdom enz...

we dwalen af, maar ik vraag me af waarom gaan die mensen met een bijstand naar Elhaj??? en je hoort ze in de moskee over uitkering dit en dat..

ik wil niemand hiermee beledigen, maar zijn wij echte moslims..

25-12-2004, 15:50
salamoe 3laikom wara7matoelah wabarkatoe

djazakaAllah gairan voor jullie reactie's. Maar wat zuster ahlam zei dat kan niet kloppen want je zegt dat je het dan aan bv aan een dakloze moet geven maar zoals in de hadieth die ik daarboven heb vermeld dat de profeet saws zei:'De boodschapper van Allah saws heeft degene vervloekt die Riba consumeert en het andere laat consumeren, hij die het noteert en er getuige van is'. En hij zei: 'Ze zijn allen gelijk' (Sahieh Moeslim).
Dus als ik het op dat moment aan een dakloze geef en hij consumeert het dus door mij en dat is dus ook haraam wa Allah a3lam. maar gair inshaAllah. moge Allah swt jullie belonen inshaAllah

salamoe 3laikom wara7matoelah wabarakatoe

23-10-2005, 01:43


UP!!!