Bekijk volle/desktop versie : akhlaaq tips



21-10-2012, 16:09
Stel jezelf vergevensgezind op tegenover anderen.


En laat hen, die rijkdommen en overvloed onder u bezitten niet ophouden te geven aan verwanten en behoeftigen en hun die hun huizen terwille van Allah hebben verlaten. Laten zij vergeven en over het hoofd zien. Wenst gij niet dat Allah u zou vergeven? Allah is Vergevensgezind, Genadevol. (QS24:22.) .

21-10-2012, 16:09


Bemoei je niet met zaken die je niet aangaan.

Abu Hurayra (radya Allahu 'anhu) heeft overgeleverd: "Als men zich niet bemoeit met zaken die hem niet aangaan is dat een teken dat men zich goed aan de regels van de islaam houdt." (Tirmidhi.)

21-10-2012, 16:10
Deugdzame uitlatingen en vrolijkheid.

Abu Dharr (moge Allah met hem tevreden zijn) heeft overgeleverd: De Profeet (sallaAllahu 'alayhi wa sallam) zei tegen mij: '' Wees fatsoenlijk in je gedrag en minacht dit niet, ook al gaat het er maar om je broeder met een vriendelijk gezicht tegemoet te treden. " [Overgeleverd door Muslim]

De uitleg van de hadith;
De hadith wijst de moslim er op dat het van belang is dat men zijn vrienden met een vriendelijk gezicht tegemoet treedt, met een glimlach en met blijdschap. Het uiterlijk van de mens is immers een weerspiegeling van zijn binnenste. Dit roept vreugde en liefde bij je mede moslims op.

21-10-2012, 16:10
#. Adviseer enkel om de juiste redenen.

Hassan al-Basri (moge Allah hem genadig zijn) heeft gezegd: "O zoon van Adam! Je zult geen ware imaan bereiken totdat je niet meer let op fouten van anderen die je zelf ook hebt, en totdat je die fout van jezelf corrigeert. En als je dat gedaan hebt, zul je weer een andere fout vinden die je nog niet gecorrigeerd hebt. Als je dat doet zul je het erg druk met jezelf hebben. En de meest geliefde dienaar van Allah is degene die zoals deze persoon is."

#.Ken het verschil tussen adviseren en vernederen.

"En wie tekortkomingen van een moslim verbergt, zijn tekortkomingen zullen door Allah
op de dag des Oordeels verborgen worden."
(Overgeleverd in Bukhari en Muslim.)

#.Het geven van naseeha moet met akhlaaq gebeuren.

De Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) tegen Al-Ashadj zei: "Jij bezit twee eigenschappen waar Allah van houdt, zachtheid en rust."
(Overgeleverd in Muslim.)

#.Soms is het beter om niets te zeggen.

Vergeet niet dat de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) heeft gezegd: "Ik sta garant voor een huis in het onderste van het Paradijs voor degene die ophoudt met te discussiëren, ook al zou hij zich op de waarheid bevinden."
(Overgeleverd in Abu Dawud.)

#.Beschouw een advies niet als een belediging.

Sa'ied ibn Djoebayr heeft zelfs gezegd: "Mag Allah genadig zijn voor de
persoon die mij op mijn fouten wijst!"

21-10-2012, 16:11


Wanneer een persoon je iets begint te vertellen wat je al heel goed wist, of dit nou privé of in het openbaar gedaan wordt, doe dan alsof je het niet weet. Haast je niet om jouw kennis bekend te maken of het gesprek te onderbreken. Toon in plaats daarvan jouw aandacht en concentratie.

● De eerwaardige taabi'ie imaam 'Ataa ibn Abie Rabaah' zei: "Een jonge man vertelde me iets wat ik al voor hij geboren was gehoord zou hebben. Desondanks luisterde ik naar hem alsof ik het nooit van te voren gehoord had."

● Khaalid ibn Safwaan at Tamimi, die de zittingen van de twee khaliefa's bezocht: 'Umar ibn 'Abdoel 'Aziz en Hishaam ibn 'Abdoel Maalik, zei: "Wanneer een persoon je iets vertelt wat je al eerder gehoord hebt, of een nieuws die je al geleerd hebt, onderbreek hem dan niet om jouw kennis aan degenen die aanwezig zijn te tonen. Dit is onbeschaafd en slecht gemanierd."

● De eerwaardige imaam 'Abdoellah ibn Wahab al Qoerashi al Masri, een metgezel van imaam Maalik, al-Laith ibn Sa'd en at-Thawri, zei: "Soms vertelt een persoon mij een verhaal die ik al gehoord had voordat zijn ouders getrouwd waren. Maar toch luisterde ik alsof ik het nooit tevoren gehoord heb."

● Ibrahiem ibn al Joenaid zei: "Een wijze man zei tegen zijn zoon: "Leer de kunst van het luisteren zoals je de kunst van het spreken leert."

Goed luisteren houdt in dat men oogcontact heeft, de spreker toestaat om zijn toespraak af te maken, en jezelf in bedwang houdt om zijn toespraak niet te onderbreken.

● Al H'aafidh al Khaatib al Baghdadi zei in zijn gedicht: "Onderbreek nooit een toespraak. Al weet je het binnenstebuiten."