Bekijk volle/desktop versie : discussiëren met een ongelovige?



Pagina's : [1] 2

18-10-2012, 10:38
Salaam aleikoem,

Ik had een vraagje; is het toegestaan in de islam om met anderen te discussiëren over het geloof (zowel man als vrouw);
Ik raak namelijk wel vaker in discussi met ongelovige betreft de islam(koran) en de bijbel.
Met wat wel of niet erin staat, toen heb ik vervolgens gehoord van een zuster dat dit niet mag volgens de islam.
Ik kan er niks over vinden op het internet, ik hoor graag van iemand of het wel of niet mag met daliel svp.

Shokran

Wa aleikoem Salaam,

18-10-2012, 10:39


ik heb geen daliel voor jou, dus hou ik wat ik denk voor mezelf.

maar up voor jou

18-10-2012, 10:41
Shokran ukhti voor de up

Maar wat is jouw mening hierover?


18-10-2012, 14:49
Sallam3laikom.

Ik zou je adviseren om een discussie te vermijden met een ongelovige
en wilt ze tog graag dan zou ik zeggen “wacht maar todat je in je graf ligt“.
Want volgens hun zijn wij diegene die gek zijn en in een leugen leven.
En vergeet niet dat hun diegene zijn die allerlei leugens over Mohammed (vzmh)
Vertellen heb geen contakt met hun aleen zakkelijke gesprekken.


Allah azzawajal zeg in de Quran
“ Voorwaar voor die gene die niet geloven maakt het geen verchil
Of jij hen waarschuwt of dat jij hen niet waarschuwt zij zulken niet geloven.“
Surah Al Baqarah aya 6

Allah heeft hun harten en hun gehoor verzegeld en over hun ogen ligt
Een bedekking en voor hun is er een geweldige bestraffing.
Surah Al Baqarah aya 7



Aantal hadiths

Ik garandeer een huis aan de rand van het Paradijs aan degene
die een discussie vermijdt, ook al heeft hij gelijk. Ik garandeer een
huis in het midden van het Paradijs aan degene die liegen vermijdt,
zelfs als hij grappen maakt en ik garandeer een huis in het bovenste
gedeelte van het Paradijs voor degene met een goed karakter.”

Deze hadith van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) is
overgeleverd door Abu Umaamah (moge Allah tevreden met hem zijn)
en staat vermeld in Abu Dawud.

- Ibn Mas'ud (radiya Allahu 'anhu) heeft gezegd: "Laat de discussie links liggen, want je kan haar wijsheid niet begrijpen en je kan niet veilig zijn voor haar verleiding."

- Imaam Maalik (rahimahu Allah) heeft gezegd: "Discussie maakt het hart hard en veroorzaakt conflicten."

- 'Umar ibn al-Khathaab (radiya Allahu 'anhu) heeft gezegd: "Verzamel geen kennis voor drie zaken en verlaat kennis niet omwille van drie zaken. Verzamel geen kennis om het te gebruiken om te discussiëren, noch om erover op te scheppen, noch om ermee te koop te lopen. Verlaat daarentegen de kennis niet omdat je schaamte ernaar op zoek te gaan je ervan weerhoudt, of omdat je geen enkel verlangen hebt om iets te leren of omdat je er voldoening in vindt onwetend te zijn."

- Al-Ghazaali heeft gezegd: "De grens van de discussie bestaat erin zich te verzetten tegen hetgeen een ander zegt, door hem zijn fout aan te wijzen, ofwel in zijn woorden, ofwel in zijn betekenis, ofwel in hetgeen hij wilde zeggen. En de discussie verlaten doe je door de afkeuring en de betwisting te verlaten. Wat betreft elk woord dat je gehoord hebt; als het juist is, bevestig het dan. En als het niet juist en bedriegelijk is, en het hangt niet vast aan religieuze kwesties, dan is het beter er niet op te antwoorden."

18-10-2012, 14:53


Jazak Allahoe gairan broeder voor het plaatsen!
Ik zal dit meteen effe opslaan ..


18-10-2012, 15:11

Citaat door broeder92:
Sallam3laikom.

Ik zou je adviseren om een discussie te vermijden met een ongelovige
en wilt ze tog graag dan zou ik zeggen “wacht maar todat je in je graf ligt“.
Want volgens hun zijn wij diegene die gek zijn en in een leugen leven.
En vergeet niet dat hun diegene zijn die allerlei leugens over Mohammed (vzmh)
Vertellen heb geen contakt met hun aleen zakkelijke gesprekken.


Allah azzawajal zeg in de Quran
“ Voorwaar voor die gene die niet geloven maakt het geen verchil
Of jij hen waarschuwt of dat jij hen niet waarschuwt zij zulken niet geloven.“
Surah Al Baqarah aya 6

Allah heeft hun harten en hun gehoor verzegeld en over hun ogen ligt
Een bedekking en voor hun is er een geweldige bestraffing.
Surah Al Baqarah aya 7



Aantal hadiths

Ik garandeer een huis aan de rand van het Paradijs aan degene
die een discussie vermijdt, ook al heeft hij gelijk. Ik garandeer een
huis in het midden van het Paradijs aan degene die liegen vermijdt,
zelfs als hij grappen maakt en ik garandeer een huis in het bovenste
gedeelte van het Paradijs voor degene met een goed karakter.”

Deze hadith van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) is
overgeleverd door Abu Umaamah (moge Allah tevreden met hem zijn)
en staat vermeld in Abu Dawud.

- Ibn Mas'ud (radiya Allahu 'anhu) heeft gezegd: "Laat de discussie links liggen, want je kan haar wijsheid niet begrijpen en je kan niet veilig zijn voor haar verleiding."

- Imaam Maalik (rahimahu Allah) heeft gezegd: "Discussie maakt het hart hard en veroorzaakt conflicten."

- 'Umar ibn al-Khathaab (radiya Allahu 'anhu) heeft gezegd: "Verzamel geen kennis voor drie zaken en verlaat kennis niet omwille van drie zaken. Verzamel geen kennis om het te gebruiken om te discussiëren, noch om erover op te scheppen, noch om ermee te koop te lopen. Verlaat daarentegen de kennis niet omdat je schaamte ernaar op zoek te gaan je ervan weerhoudt, of omdat je geen enkel verlangen hebt om iets te leren of omdat je er voldoening in vindt onwetend te zijn."

- Al-Ghazaali heeft gezegd: "De grens van de discussie bestaat erin zich te verzetten tegen hetgeen een ander zegt, door hem zijn fout aan te wijzen, ofwel in zijn woorden, ofwel in zijn betekenis, ofwel in hetgeen hij wilde zeggen. En de discussie verlaten doe je door de afkeuring en de betwisting te verlaten. Wat betreft elk woord dat je gehoord hebt; als het juist is, bevestig het dan. En als het niet juist en bedriegelijk is, en het hangt niet vast aan religieuze kwesties, dan is het beter er niet op te antwoorden."
Als wij een discussie moeten vermijden met een ongelovige, hoe gebeurt da3wa dan? Hoe handelde de profeet vzmh met de ongelovigen?
Gaan die ahadith niet over onnuttige discussies, dus niet specifiek met ongelovigen? Of ongelovigen die erg koppig en arrogant zijn?

18-10-2012, 15:15
je moet je geloof erkenen

18-10-2012, 15:19

Citaat door bigm0:
je moet je geloof erkenen
De bedoeling is dat we ons geloof zoveel mogelijk verspreiden over de ongelovigen. Of heb ik het mis. Natuurlijk tenzij je ongelovigen tegenkomt die niet te veranderen zijn en zich arrogant gedragen tegenover de moslims, Toch? Dit heeft de Profeet vzmh toch ook allemaal meegemaakt.

18-10-2012, 15:19
Discussie en dawah is niet hetzelfde.
Dawah is iiemand informeren, boekjes geven etc Dus laten zien van ''islam is waiting for you!''
Discussie is totaal iets anders;

18-10-2012, 15:20

Citaat door Madame1990:
Discussie en dawah is niet hetzelfde.
Dawah is iiemand informeren, boekjes geven etc Dus laten zien van ''islam is waiting for you!''
Discussie is totaal iets anders;
Als jij het antwoord al weet, waarom stel je dan de vraag hier zuster? Discussiëren behoort ook tot da3wa.

18-10-2012, 15:24
Trouwens ik heb ook antwoorden nodig op men vragen aub. Ik zou het wel heel graag willen weten.

18-10-2012, 15:27

Citaat door Soumaya92:
Als jij het antwoord al weet, waarom stel je dan de vraag hier zuster? Discussiëren behoort ook tot da3wa.
Omdat in mijn ogen dawah geven en discussieren 2 verschillende dingen zijn zuster.
In mijn ogen is dawah geven iemand over het geloof informeren, helpen en advies geven.


18-10-2012, 15:35



Citaat door Madame1990:
Omdat in mijn ogen dawah geven en discussieren 2 verschillende dingen zijn zuster.
In mijn ogen is dawah geven iemand over het geloof informeren, helpen en advies geven.

Ik heb een vraag voor jou: Tijdens dat je da3wa doet krijg je vragen die in tegenstrijd zijn met ons geloof. Je beantwoordt de vraag en de ongelovige snapt het niet reageert er anders op dan jij wil.

Ga je dan zeggen. Ik discussieer niet met jou en je bent weg?

Of: Ga je haar toch proberen te overtuigen met bewijzen uit de koran en de sunna, ook al stribbelt ze met tegenargumenten. (wat normaal is voor een ongelovige die niet veel weet over de islam).

Deze laatste is tegelijk discussiëren en da3wa doen, niet?

18-10-2012, 15:35
Ligt aan je intentie.. Waarom discussieer je? Omdat je al haqq wil spreken, de waarheid wil laten zien? Of omdat je wil laten zien dat jij beter bent dan hem en meer weet?

18-10-2012, 15:43

Citaat door Soumaya92:
Ik heb een vraag voor jou: Tijdens dat je da3wa doet krijg je vragen die in tegenstrijd zijn met ons geloof. Je beantwoordt de vraag en de ongelovige snapt het niet reageert er anders op dan jij wil.

Ga je dan zeggen. Ik discussieer niet met jou en je bent weg?

Of: Ga je haar toch proberen te overtuigen met bewijzen uit de koran en de sunna, ook al stribbelt ze met tegenargumenten. (wat normaal is voor een ongelovige die niet veel weet over de islam).

Deze laatste is tegelijk discussiëren en da3wa doen, niet?
De ene ziet het als een discussie en de ander ziet het als een normale manier van vragen stellen.
Als ik iets uitleg en die persoon snap het niet, dan probeer ik op mijn best om ervoor te zorgen dat hij/zij het wel begrijpt.
En als dat niet het geval is; dan haal ik er iemand bij die meer over de issue weet dan mijzelf en haar/hem beter kan uitleggen.

Iemand die vragen stelt en jij die erop reageerd is niet een discussie.
iemand die zegt nee dat klopt niet en geeft argument en jij weer ook; is een discussie.

Ken egnoeg mensen in mijn omgeving die mij dingenv ragen over het geloof (ze zijn zelf ongelovig) dan geef ik hen antwoord erop. Zij gaan dan niet in defence mode maar accepeteren dat en vragen bijv meer.


Pagina's : [1] 2