Bekijk volle/desktop versie : Grote toename aan Amazigh sprekenden op het forum



Pagina's : [1] 2 3

16-10-2012, 16:30
Ook buiten op straat hoor je veel meer jongeren met elkaar in het Tamazight converseren. Weliswaar tot grote onvreugde van het grote van hun niet Amazigh landgenootjes.

Sommige Arabisch/Darizja sprekenden nemen zelfs de taal aan en kennen liedjes van Mourad Salam, Leila Chakir en Ithran uit het hoofd. Prachtig om te zien van hun kant dat laat wel zien dat de Amazigh identiteit voortleeft in wel meer dan alleen bloedlijn.

Kennelijk heerst er een grotere identiteit realisatie dan 2 jaar terug. Voorheen hoor je zelden jongeren hun taal spreken, maar nu is dat geleidelijk veranderd. Ik hoor gewoon hele gesprekken in het Tmazight. Zelfs soesies en shleu7s onder elkaar.

En dat in sterk contrast met wat er in Marokko aan Arabisatie is gebeurd. Ouders die hun kinderen het darizja aanleren en het Tmazight compleet links leggen. Het grootste voorbeeld is Berkane, een stad vol burgers wiens grootouders nog het Tamazight spreken maar hun kinderen alleen darizja spreken of erger nog zeggen dat ze Arabieren zijn terwijl hun ouders of grootouders nog gewoon Tamazight spreken. Naar mijn mening is de stad Berkane eerlozer dan Casablanca dat gevuld is met criminaliteit prostitutie en pedofilie. Niet aanvallend bedoel voor de casaoui, I'm just stating facts.

Gelukkig dat Marokko met zijn huidige agenda verder gaat dan alleen het preserveren van de Amazigh identiteit, een soort van erkenning wat er eigenlijk al heel lang was.

In sum, ik ben tevreden over de ontwikkelingen hier in Nederland en die van Marokko beginnen ook bij zinnen te komen.

Groetentjies.

16-10-2012, 16:33



Citaat door Dounia_A:
Shum tawayeghetcht yek?

16-10-2012, 16:33
Van Berkane klopt het inderdaad...

Kennisen van ons (Leeftijd van mn ouders en Opa en Oma) Praten gewoon vloeiend tmazight maar hun kinderen en daar de kinderen weer van helemaaaaaaaaaal niet...

16-10-2012, 16:35

Citaat door Hennaya-Soraya:
Van Berkane klopt het inderdaad...

Kennisen van ons (Leeftijd van mn ouders en Opa en Oma) Praten gewoon vloeiend tmazight maar hun kinderen en daar de kinderen weer van helemaaaaaaaaaal niet...
I know, verschrikkelijk vind ik dat. En zelfs om te kotsen.

16-10-2012, 16:38



Citaat door JohnHoward1:
ben bang dat je hier zwaar de mist in gaat, mensen die ik ken leren hun kinderen geen berbers meer sterker nog velen die ik ken spreken enkel nederlands en heb zelfs familieleden neven nichten die niet eens berbers spreken.

en je hebt ook velen die met een arabisch sprekende dame trouwen nou dan kun je het helemaal vergeten over 20 jaar. of de marokkanen in marokko in de grote steden, dat is gewoon verloren zoals ook onze muziek beetje bij beetje naar beneden aan het kelderen is.

enigszins begrijp ik ze wel, wat heb je aan het berbers als je het straks met niemand meer kunt praten en weinig mee kunt doen, anderzijds, je roots zijn belangrijk en de amazigh traditie voortzetten is het zeker wel waard maar daar moet je altijd met meerdere partijen voor zijn
Ik respecteer je mening mijn beste John, maar ik spreek natuurlijk uit eigen ervaring. Hetgeen waar jij het over hebt leefde 2 jaar terug veel meer. Ik weet niet of het een hype is hier in Nederland, maar ik hoor Marokkanen de laatste tijd zelden nog Nederlands op straat speken.

Met de huidige wetgeving is dat niet meer te begrijpen, als je dat in 2010 zei dan had je me wat dat betreft. Maar aangezien de officiele aankondiging dat het Tamazight naast het Arabisch een officiele taal is heeft men absoluut geen poot om op te staan.

16-10-2012, 16:39
Waar is de samenvatting? Ik zie 'em niet..

16-10-2012, 16:39
Maa shaa Allaah..

16-10-2012, 16:41

Citaat door Orochimaru.:
Shum tawayeghetcht yek?
Een stomme tawaya3etch was het toch?
Ik heb je rode puntje nog

16-10-2012, 16:41

Citaat door nador_lover:
Waar is de samenvatting? Ik zie 'em niet..
Ow wat ben jij 7lappi7 ze7. Ik heb deze comment nog nooooooit hier op het forum gelezen. Eerlijk waar jij bent echte de eerste, je bent zoooooo origineel.

16-10-2012, 16:43

Citaat door Orochimaru.:
Ow wat ben jij 7lappi7 ze7. Ik heb deze comment nog nooooooit hier op het forum gelezen. Eerlijk waar jij bent echte de eerste, je bent zoooooo origineel.
Je bent te voorspelbaar. Maar goed, ik stelde een vraag. Waar is de samenvatting?

16-10-2012, 16:52

Citaat door MAGRIBIIII:
Maa shaa Allaah..
Laat me raden ayouma, jij hebt zoiets van laten ze zich meer bezig houden met islam en de Arabische taal?

16-10-2012, 16:52

Citaat door Dounia_A:
Een stomme tawaya3etch was het toch?
Ik heb je rode puntje nog
Ik geef zelden rode puntjes, dan moet je wel iets heel ergs gezegd hebben. Chapeau voor jou

16-10-2012, 16:54



Citaat door JohnHoward1:
Tuurlijk ervaringen wisselen maar ik zie ook best wel veel.
Het mag misschien een officiële taal zijn maar daar hadden ze veel eerder mee moeten komen,vind het daar een beetje te laat voor om de geleden schade enig zins te kunnen beperken. Denk je nou echt dat de Marokkanen in Marokko een tolk gaan nemen als ze in een rechtbank zitten daar zij gewoon Arabisch geschoold zijn en in het dagelijkse leven enkel met Arabisch te maken hebben.

Kijk als je spreekt over de Rif, oke dat is prachtig om te zien dat ze straks hun eigen mensen aan het werk zouden kunnen zetten met hun eigen taal maar dat is een hele kleine populatie wat daar graag leeft de meesten hebben de benen genomen naar Europa of naar de grote steden in Marokko. achtergebleven zijn enkel de terugkerende AOW'ers, en zeg eerlijk wat hebben jij en ik nog gemeen met het Rif zelf... enkel in de zomervakantie de mooie stranden gebruiken en de vis en weg zijn we.
Kleine populatie? Broer, wat er in het buitenland zit is juist de kleine populatie.

Mijn vele gronden daar , wat jou betreft weet ik niet.

16-10-2012, 16:55

Citaat door nador_lover:
Je bent te voorspelbaar. Maar goed, ik stelde een vraag. Waar is de samenvatting?
In je hol. Jalla miyek a moezedjief ifaaghen.

16-10-2012, 16:56

Citaat door Orochimaru.:
Ik geef zelden rode puntjes, dan moet je wel iets heel ergs gezegd hebben. Chapeau voor jou
Nee het was juist andersom, jij zei iets heel ergs. (weet niet eens meer wat)
Maar jij vondt blijkbaar dat ik ook een rood puntje verdiende. Lekker boeiend ook.

Pagina's : [1] 2 3