Bekijk volle/desktop versie : Een kleine herinnering InshaAllah



16-10-2012, 07:49
Een kleine herinnering InshaAllah

In een tijd waarin wij erg met ons zelf bezig zijn, of veel op de fouten van andere letten, is er een aspect in de Islam welke wij wellicht helaas teveel over het hoofd zien; namelijk elkaar helpen, en elkaar vooral in moeilijke tijden ondersteunen en bijstaan. Zodat Allah ons InshaAllah ook niet vergeet en bijstaat in moeilijke tijden. En de fouten van anderen verbergen, zodat Allah onze fouten verbergt.

Abu Yusr [Radhiya Allahu 'anhu] heeft van de Boodschapper van Allah [SallAllahu 'alayhi wa selam] overlevert: “Degene die het gemakkelijk maakt, voor degene die het moeilijk heeft, zal door Allah in Zijn schaduw gezet worden.” [Saheeh Muslim 3006]

Abu Qatadah [Radhiya Allahu 'anhu] heeft van de Boodschapper van Allah [SallAllahu 'alayhi wa selam] overlevert: “Degene die de schuld van iemand door de vingers ziet, of die hem bijstaat om zijn schuld af te lossen, zal zich op de Dag der opstanding in de schaduw van de troon bevinden.” [Saheehul Djaami' 1452]

Abu Hurairah [Radhiya Allahu 'anhu] heeft van de Boodschapper van Allah [SallAllahu 'alayhi wa selam] overlevert: “Degene die helpt om één van de problemen van een gelovige in deze wereld op te lossen... Allah zal een probleem van de problemen van de Dag der Opstanding voor hem verhelpen. En degene die het gemakkelijk maakt voor iemand die het moeilijk heeft.. Allah zal de zaken voor hem gemakkelijk maken in dit leven en in het hiernamaals. En degene die de fouten van een Moslim verborgen houdt in dit leven.. Allah zal zijn fouten verborgen houden in dit leven en in het hiernamaals. En Allah zal de dienaar helpen zolang de dienaar zijn broeder helpt.” [Al-Mishkaat 204]

Ibn Umar [Radhiya Allahu 'anhu] heeft van de Boodschapper van Allah [SallAllahu 'alayhi wa selam] overlevert: “De Moslim is de broeder van de Moslim, hij mag hem geen onrecht aandoen, en hem niet uitleveren aan de vijand, en degene die zich bezighoudt met de aangelegenheden van een Moslim, Allah zal zich bezighouden met zijn aangelegenheden, en degene die een probleem van een Moslim verwijdert, Allah zal een van de problemen van de Dag der Opstanding van hem verwijderen. En degene die de fouten van zijn broeder verborgen houdt, Allah zal zijn fouten verborgen houden, in dit leven en het hiernamaals.” [Saheeh Bukhari en Muslim]

Anas [Radhiya Allahu 'anhu] heeft van de Boodschapper van Allah [SallAllahu 'alayhi wa selam] overlevert: “Degene die zijn broeder in het geheim bijstaat, zal door Allah geholpen worden in dit leven en in het leven dat volgt.” [As-Saheehah 2073]

Er is overlevert: “Er was een man, die nooit iets goeds gedaan had, en die de gewoonte had om geld aan mensen te lenen. En steeds zei hij tegen degene die verantwoordelijk was voor het innen van het geld; “Neem datgene wat voor de mensen gemakkelijk is om te geven, en laat datgene wat voor hen te moeilijk is om te geven, en zie dit door de vingers, want dan zou het wel eens kunnen zijn dat Allah ons vergeeft.” Net voor hij stierf, zei men tegen hem; “Heb jij ooit iets goeds verricht?” Hij antwoordde; “Neen, behalve dat ik de gewoonte had mensen geld te lenen, en wanneer ik de jongeman zond, om dit geld in te zamelen, zei ik hem steeds; “Neem datgene wat voor de mensen gemakkelijk is om te geven, en laat datgene wat voor hen te moeilijk is om te geven, en zie dit door de vingers, want dan zou het wel eens kunnen zijn dat Allah ons vergeeft” Waarop Allah antwoordde; “Ik heb je vergeven.” [Saheehul Djaami' 2073. Soortgelijke overleveringen door Abu Hurairah in Al-Mishkaat 2899 en Ibn Mas' ud, Radhiya Allahu 'anhum.]

Ibn Mas'ud voegt eraan toe dat Allah antwoordde; “Ik kom als eerst in aanmerking om de fouten van mijn dienaren door de vingers te zien. Neem mijn dienaar niet ter verantwoording voor wat hij -aan slechte daden- heeft verricht.” [Saheehul Djaami' 1240]

06-12-2012, 18:14


Mooi. Hoe ver zijn wij vandaag de dag van deze mooie eigenschappen verwijderd? Moge Allaah ons genadig zijn ameen.

06-12-2012, 18:36
Een kleine correctie: Dr Zakir Naik heeft gezegd dat wij niet inschaAllaah of inshallah moeten schijven omdat dit betekent Create Allaah (a3oedibillah) Of het nu Arabisch of Engels is. Je dient het te schrijven met drie aparte woorden in sha Allaah en dit betekent als Allaah het wil.

Wa Allaahu a3lem.

06-12-2012, 18:47
Dankje. Maar ik neem de Nederlandse transcriptie niet zo serieus, het is immers geen taal met grammaticale regels.