Bekijk volle/desktop versie : Eigen Besciamella saus maken?



13-10-2012, 15:13
Wie heeft een goed en lekker Besciamella saus recept voor mij?

Ik ga vandaag lasangna maken en ik heb geen zin in kant en klare pakjes die vol varkensvet en monoglutamaat zitten.

Je krijgt een groen puntje van me!

13-10-2012, 15:16


Boter smelten in een pannetje, daarna roer je heel goed meel erdoorheen, evenveel als de boter. Alroerende giet je melk erin, blijven roeren, zodat er geen klontjes ontstaan en het steeds dikker wordt.

Voor de smaak doe ik altijd beetje zwarte peper en nootmuskaat erdoorheen...heerlijk!

Maakt niet uit hoeveel boter of meel je gebruikt, als ze maar gelijk aan elkaar zijn.

13-10-2012, 15:22

Citaat door Just-a-Female:
Boter smelten in een pannetje, daarna roer je heel goed meel erdoorheen, evenveel als de boter. Alroerende giet je melk erin, blijven roeren, zodat er geen klontjes ontstaan en het steeds dikker wordt.

Voor de smaak doe ik altijd beetje zwarte peper en nootmuskaat erdoorheen...heerlijk!

Maakt niet uit hoeveel boter of meel je gebruikt, als ze maar gelijk aan elkaar zijn.
Oke, soekran, maar ik had laatst gehoord dat nootmuskaat haram is?

Kan je ook kaas erbij toevoegen of andere specerijen?

13-10-2012, 15:24

Citaat door -Ga3Ga3Zoubida-:
Oke, soekran, maar ik had laatst gehoord dat nootmuskaat haram is?

Kan je ook kaas erbij toevoegen of andere specerijen?
Waarom is nootmuskaat haram?? Echt nooit gehoord

Tuurlijk kan je kaas erdoorheen doen, ook lekker! Wel geraspte kaas doen, dat smelt beter.
Andere specerijen heb ik niet geprobeerd, misschien basilicum of rozemarijn?

13-10-2012, 15:29



Citaat door -Ga3Ga3Zoubida-:
Wie heeft een goed en lekker Besciamella saus recept voor mij?

Ik ga vandaag lasangna maken en ik heb geen zin in kant en klare pakjes die vol varkensvet en monoglutamaat zitten.

Je krijgt een groen puntje van me!
Wat is monoglutamaat?

13-10-2012, 15:34

Citaat door Just-a-Female:
Waarom is nootmuskaat haram?? Echt nooit gehoord

Tuurlijk kan je kaas erdoorheen doen, ook lekker! Wel geraspte kaas doen, dat smelt beter.
Andere specerijen heb ik niet geprobeerd, misschien basilicum of rozemarijn?
Oke dan, soukran voor de uitleg. Check je hoekje. Ja, ik had laatst gelezen dat nootmuskaat haram is.

Citaat door Solo_:
Wat is monoglutamaat?
E nummer 621, oftewel vetsin, gistextract enz. het is een gevaarlijk hulpstof die voedsel lekker laat smaken, vooral Aziatische restaurants gebruiken dit en het zit ook in kant en klaar pakjes. Als je meer info zoekt over E-nummer 621 ga je een hoedje schrikken. Ik kan maar niet geloven dat ze het in onze eten stoppen.

13-10-2012, 15:34

Citaat door -Ga3Ga3Zoubida-:
Oke, soekran, maar ik had laatst gehoord dat nootmuskaat haram is?

Kan je ook kaas erbij toevoegen of andere specerijen?
Plaat daliel svp, het is een specerij waarom zou het haram zijn?

13-10-2012, 15:40

Citaat door ENVY_ME:
Plaat daliel svp, het is een specerij waarom zou het haram zijn?
Ik ga meer informatie opzoeken en een daliel plaatsen, maar 1 van de redenen was dat nootmuskaat hallucineerde effecten kan hebben als je het te vaak in neemt en deze wetenschappelijke onderzoek laat zien waarom het haram is!

Nutmeg is a common household spice sometimes abused for its hallucinogenic properties. This abuse is well reported in the medical literature over the last century. Ingestion of less than one tablespoon can produce symptoms similar to those of an anticholinergic toxic episode. Common presenting complaints are hallucinations, palpitations, and feelings of impending doom. We report a case of intentional nutmeg intoxication in a 23-year-old college student. As laboratory tests are usually normal, this diagnosis should be considered in patients presenting with an acute psychotic break accompanied by symptoms resembling an anticholinergic toxic episode. Treatment is primarily supportive once other life-threatening conditions have been ruled out.

13-10-2012, 16:26
Het is gewoon bechamelsaus hoor

13-10-2012, 16:30

Citaat door fatimaatje28:
Het is gewoon bechamelsaus hoor
Ik gebruik de originele Italiaanse benaming voor deze saus.