Bekijk volle/desktop versie : Vaderlijk advies van sheich Ibn al-cOethaymien aan de moslimjongeren.



10-10-2012, 23:27
Van: Sheich Ibn al-cOethaymien

Aan: Alle moslimjongeren

As-Salaamoe calaykoem wa Rahmatoellaahi wa barakaatoeh,

Je hebt mij gevraagd, moge Allah jou zegenen, om voor jou een helder programma uit te stippelen aan de hand waarvan jij je leven kan inrichten. Ik vraag Allah, de Verhevene, om ons allen te leiden naar het Rechte Pad, waarheid en succes. En dat Hij van ons rechtgeleide leidinggevenden maakt.

Ten eerste: Leef met Allah

1. Zorg ervoor dat je altijd met Allah leeft. Heb Zijn Grootsheid altijd voor ogen en denk veelvuldig aan zijn Tekenen om je heen, zoals de schepping van de hemelen en de aarde en wat je daaruit kan ontlenen aan Zijn verfijnde Wijsheid, Zijn indrukwekkende Macht, Zijn allesomvattende Barmhartigheid en giften. Denk ook aan Zijn religieuze Tekenen waarmee de Boodschappers zijn gekomen, in het bijzonder de laatste onder hen: Mohammed (vrede zij met hem).

2. Zorg ervoor dat je hart vervuld is met liefde voor Allah, de Verhevene, dit vanwege alle gunsten waarvan Hij jou heeft voorzien en de misgunsten waarvoor Hij jou heeft behoed. De grootste gunst van allen is de Islam en dat Allah jou in staat heeft gesteld dit te mogen belijden en dat Hij dit geliefd heeft gemaakt bij jou.

3. Zorg ervoor dat jouw hart vervuld is met het verheerlijken van Allah totdat Hij het belangrijkste is in jouw leven. Hierdoor zul je standvastig blijven in het gehoorzamen van Allah, de Verhevene en zul je in staat zijn Zijn verplichtingen na te komen en Zijn verboden zaken te vermijden.

4. Zorg ervoor dat jij toegewijd bent aan Allah in al jouw aanbiddingen. Vertrouw op Hem in alle opzichten om zo werkelijk te voldoen aan:

“U Alleen aanbidden wij en U alleen vragen wij om hulp.” (Soerat al-Faatihah: 5)

Heb altijd voor ogen dat alles wat je laat of verricht voort dient te komen uit jouw gehoorzaamheid tegenover Allah. Dit zal ervoor zorgen dat je zult genieten van jouw aanbidding en dat dit jouw gemakkelijk zal afgaan.

Ten tweede: Leef met de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem)

1. Zorg ervoor dat jouw liefde voor de Profeet (vrede zij met hem) boven jouw liefde voor alle andere schepselen staat en dat jij zijn leiding verkiest boven de leiding van iedereen.

2. Zorg ervoor dat je hem als voorbeeld neemt wat betreft aanbidding en goede gedragscode. Zorg ervoor dat jouw daden van aanbidding op een wijze verricht worden zoals door de Profeet werd voorgedaan en dat jouw gedragscode lijkt op die van hem. Waarover Allah heeft gezegd (interpretatie van de betekenis):

“Waarlijk, jij beschikt over een voortreffelijke gedragscode.” (Soerat al-Qalam: 4)

Als jij dit weet te verwezenlijken dan zul je uiterst zorgvuldig omgaan in het vergaren van kennis omtrent de Shariecah waarmee hij is gekomen en het nabootsen van zijn gedragscode.

3. Zorg ervoor dat je uitnodigt naar en het opneemt voor zijn Soennah, want de steun van Allah aan jou is afhankelijk van de mate waarin jij je vasthoudt aan Zijn Shariecah.

Ten derde: Jouw dagelijkse bezigheden buiten de verplichtingen om

1. Als je wakker wordt om het nachtgebed te verrichten gedenk dan Allah, de Verhevene, en smeekt Hem om wat jij nodig hebt, want op dit tijdstip is het aannemelijker dat jouw smeekbeden worden verhoord. En reciteer de volgende Woorden van Allah (interpretatie van de betekenis):

“Waarlijk, in de schepping van de hemelen en de aarde … O jullie die geloven, weest geduldig, en weest standvastig, sluit de rijen en vreest Allah. Opdat jullie zullen welslagen.” (Soerat Aali cImraan: 190-200)

2. Verricht zoveel mogelijk vrijwillige gebeden in het laatste deel van de nacht en sluit af met al-Witr.

3. Verricht jouw ochtendloftuitingen. Zo kun je bijvoorbeeld honderd keer het volgende zeggen: ‘Laa ilaaha ill-Allah wahdahoe laa sharieka lah. Lahoel Moelk wa Lahoel Hamd wa Hoewa calaa xxxxx shay’in Qadier.’ (Niets of niemand heeft het recht aanbeden te worden, behalve Allah, als Enige zonder enige deelgenoten. Aan Hem behoort het Koninkrijk en aan Hem is de lofprijzing en Hij is tot alles in staat.)

4. Verricht het Doehaa-gebed.

5. Verricht jouw namiddagloftuitingen.

Ten vierde: De manier waarop je kennis dient te vergaren

1. Zorg ervoor dat je de tijd neemt om het Boek van Allah te reciteren en uit je hoofd te leren. Denk eraan dat het reciteren gepaard moet gaan met het nadenken over datgene wat er gereciteerd wordt. Als iets jou tijdens het reciteren opvalt leg het dan vast op papier.

2. Zorg ervoor dat je de tijd neemt om de authentieke overleveringen van de Boodschapper (vrede zij met hem) te leren. Zeer leerzaam is bijvoorbeeld het boek ‘cOmdat-ul Ahkaam’.

3. Zorg ervoor dat je goed geconcentreerd de les bijwoont zodat je zaken duidelijk gestructureerd leert en niet van her en der wat meepikt omdat dit slechts een verspilling van tijd is en tot verwarring leidt.

4. Begin met kleine boeken en kijk er goed naar. Stap vervolgens over naar moeilijkere boeken om zo stapsgewijs jouw kennis op te bouwen. Dit is de beste manier om kennis op een veilige manier te verkrijgen.

5. Zorg ervoor dat je kennis over de Oesoel (grondslagen) en de Qawaacid (basisregels) van de Islamitische leer opdoet. Er wordt namelijk gezegd: “Wie de grondslagen niet kent, zal er ook nooit komen.”

Brond: http://www.al-yaqeen.com

11-10-2012, 17:17


Salaam aleykoum Wa rahmatoellilah broeder ik plaats dit volgende stukje als u het vervelend vindt dan verwijder ik het in SHAA Allah

De soorten harten
Ibn al Qayyim al-Jawziyyah
Vertaalde stuk: The Types of Heart


Zoals het hart kan worden beschreven in termen van levend of dood, zo kan het ook worden beschouwd als behorende tot een van de (volgende) drie soorten; dit zijn het gezonde hart, het dode hart, en het zieke hart.

Het gezonde hart

Op de Dag des Oordeels, zullen alleen degenen die naar Allaah komen met een gezond hart gered worden. Allaah zegt:

“Op de Dag, waarop rijkdom en zonen niet zullen baten. Alleen hij (zal gebaat zijn), die naar Allaah komt met een zuiver hart.” (Soerah As-Sjoe'ara 26:88-89)

Bij het beschrijven van het gezonde hart, is het volgende gezegd: “Het is een hart, wat gezuiverd is van iedere passie (begeerte) die in conflict is met hetgeen Allaah heeft opgedragen of betwist wat Hij verbiedt. Het is vrij van alle impulsen, die het goede van Hem tegenspreken. Als gevolg, wordt het beschermt tegen het aanbidden van iets anders dan Hem, en zoekt (raadpleegt) het het oordeel van niemand anders, dan dat van Zijn Boodschapper . Zijn diensten zijn exclusief gereserveerd voor Allaah, gewillig en liefdevol, met een volledige vertrouwen, waarbij alle zaken met Hem in verband worden gebracht, (dit) met angst, hoop en oprechte toewijding. Wanneer het liefheeft, dan is zijn liefde omwille van Allaah. Wanneer het verafschuwt, dan verafschuwt het dat wat Hij verafschuwt. Wanneer het geeft, dan geeft het omwille van Allaah. Wanneer het achterhoudt, dan houdt het achter omwille van Allaah. Desondanks, zal dit alles niet voldoende zijn voor zijn verlossing (redding), totdat het vrij is van het volgen van of het nemen van iemand anders als zijn gids dan Zijn Boodschapper .” Een dienaar met een gezond hart, moet het toewijden aan het doel van zijn reis, en zijn acties en uitspraken niet basseren op die van iemand anders dan (die van) de Boodschapper van Allaah . Hij moet geen voorrang geven aan een ander geloof of woorden of daden boven die van Allaah en Zijn Boodschapper, vrede en zegeningen van Allaah zij met hem. Allaah zegt:

“O jullie die geloven, plaatst julliezelf niet vóór Allaah en Zijn Boodschapper, maar vreest Allaah. Voorwaar, Allaah is Alhorend, Alwetend.” (Soerah Al-Hoedjoerat 49:1)

HET DODE HART


Dit is het tegenovergestelde van het gezonde hart. Het kent zijn Heer niet en aanbidt Hem niet zoals Hij beveelt, op de manier zoals Hij dat wil, en waarmee Hij tevreden is. Het klampt zich in plaats daarvan vast aan zijn lusten en verlangens, zelfs als deze Allaah’s ontevredenheid en toorn (boosheid) veroorzaken. Het aanbidt andere dingen dan Allaah, en zijn liefdes en zijn haat, en zijn geven en zijn behouden (achter houden), komen vanuit zijn opwellingen (begeertes), welke voor het hart van hoogste belang zijn en verkozen worden boven het behagen van Allaah. Zijn opwellingen (begeertes) zijn zijn imam. Zijn lust is zijn gids. Zijn onwetendheid is zijn leider. Zijn vulgaire impulsen zijn zijn daadkracht. Het (hart) is ondergedompeld in zijn zorgen om wereldlijke doeleinden (doelen). Het is dronken van zijn eigen inbeeldingen en zijn liefde voor haastige, vergankelijke pleziertjes. Het wordt van een afstand opgeroepen tot Allaah en de akhira, maar het reageert niet op adviezen, en in plaats daarvan volgt het iedere sluwe, listige shaytaan. Het leven maakt het boos en stelt het tevreden, en passie maakt het doof en blind [1] voor alles, behalve wat slecht is.

Je associëren met en in gezelschap zijn van de eigenaar van zo’n hart kan ziekte veroorzaken: met hem leven is als het nemen van vergif, en bevriend zijn met hem betekent complete verwoesting

HET ZIEKE HART

Dit is een hart wat zowel leven als ziekte bevat. Het eerste ondersteunt het het ene moment, het tweede op een ander (moment), en het volgt welk van de twee er in slaagt het te domineren. Het heeft liefde voor Allaah, geloof in Hem, oprechtheid jegens Hem, en vertrouwen op Hem, en deze (zaken) geven het leven. Het smacht ook naar lust en plezier, en geeft deze de voorkeur en streeft ernaar om deze te ervaren. Het is vol van zelfbewondering, welke kan leiden tot zijn eigen vernietiging. Het luistert naar twee roepers: (de) een roept het naar Allaah en Zijn Profeet en de akhira; en de ander roept het naar de vergankelijke pleziertjes van deze wereld. Het reageert op welk van de twee het meeste invloed heeft op dat moment.

Het eerste hart leeft, heeft zich overgegeven aan Allaah, is nederig, gevoelig en bewust; het tweede (hart) is broos en dood; het derde (hart) zweeft tussen zijn veiligheid en zijn verwoesting.

[1] Het is overgeleverd door Abu’d–Darda’ dat de Boodschapper van Allaah heeft gezegd (in vertaling): “Je liefde voor iets wat je blind en doof maakt.” Abu Daw'ud, al-Adab, 14/38; Ahmad, al-Musnad, 5/194. De hadith is geclassificeerd als hasan.

http://Www.sincerehearts.nl bron

14-10-2012, 17:16
Shaych Imaam al-Albaanie rahiemehoellaah heeft gezegd:

“Wat voor nut heeft het om de leiders van de moslims tot ongelovigen te verklaren, welk voordeel denken zij te bereiken? Zijn ze in staat hen tegen te houden? Nee, dat zijn ze niet.’’

Ibn Sa’d (rahiemehoellaah) levert over in zijn Tabaqaat al-Koebraa (7/163-165):

“Een groep Moslims kwamen bij Hasan al-Basrie en zochten een oordeel en goedkeuring om te rebelleren tegen al-Hadjdjaadj (een tirannieke en medogenloze heerser). Dus zij vroegen: “O Aboe Sa’ied! Wat is jouw mening over het in opstand komen en vechten tegen deze onderdrukker die onwettig bloed heeft laten vloeien en onwettig bezit heeft afgenomen en dit en dat?” Vervolgens zei al-Hasan rahiemehoellaah : “Ik ben van mening dat hij niet bevochten mag worden. Als dit een bestraffing is van Allaah, dan zullen jullie niet in staat zijn het te verwijderen met jullie zwaarden. Als dit echt een beproeving is van Allaah, wees dan geduldig totdat Allaah’s oordeel komt, en Hij is de beste der rechters.” Vervolgens verlieten zij al-Hasan, ze waren het niet met hem eens en rebellerde tegen al-Haddjaadj. Al-Haddjaadj vermoorde hen allemaal. Al-Hasan rahiemehoellaah zei altijd: “Als de mensen nou geduld hadden wanneer zij worden getest door een onrechtvaardige leider, dan zal het niet lang zijn voordat Allaah hen een uitweg geeft. Desondanks haasten zij zich altijd naar hun zwaarden, dus dan zullen zij bij hun zwaarden blijven. Bij Allaah! Zij hebben geen enkele dag ook maar enig goeds weten voort te brengen.”