Bekijk volle/desktop versie : Is een babyshower haraam eigenlijk??



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6

08-10-2012, 01:39
Ik vraag me dat af omdat dit niet van de Sunnaah is maar is het dan meteen ook haraam of gewoon een afkeurenswaardige daad? Weet iemand dit?

08-10-2012, 01:47


Vraag:

Wat is de regelgeving over het geven van babyshowers? Dit wordt meestal gedaan wanneer een vrouw zeven á acht maanden zwanger is. Zij nodigt dan zusters uit om bijeen te komen, kopen kleding voor de baby en nuttigen samen een maaltijd. Is dit toegestaan in de Islam of is dit een handeling van de ongelovigen en dienen wij hier afstand van te nemen?

Antwoord:

Alle lof zij Allah.

Het basisprincipe met betrekking tot dergelijke tradities is dat ze zijn toegestaan, behalve als het gaat om zaken waar de ongelovigen bekend om staan. Sheikh ul-Islaam ibn Taymiyah zei: “Daden worden verricht uit aanbidding of gewoontes en tradities. Het basisprincipe met betrekking tot daden van aanbidding is dat niets is toegestaan, behalve datgene wat Allah heeft voorgeschreven. En het basisprincipe met betrekking tot gewoontes en tradities, is dat ze zijn toegestaan, behalve datgene wat Allah verboden heeft.”

(Madjmoec ul-Fataawa, boekdeel 4, blz. 196)

Sheikh Ibn ul-cOethaymien heeft gezegd: “Het basisprincipe met betrekking tot iedere daad, behalve een daad van aanbidding, is dat het is toegestaan. Dit omdat Allah, de Verhevene, zegt (interpretatie van de betekenis):

“…terwijl Hij jullie waarlijk heeft uiteengezet wat Hij jullie heeft verboden, behalve hetgeen waartoe jullie waren genoodzaakt…”

(Soerat al-Ancaam: 119)

Wanneer een persoon begint met het verrichten van een daad of begint met het spelen van een spel, en er komt iemand naar hem toe en zegt: “Dit is Haraam voor jou, dit is niet iets wat de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) noch zijn metgezellen deden.” Dan is ons antwoord hierop: “Het basisprincipe is dat dingen zijn toegestaan, tenzij er bewijsmateriaal is dat bewijst dat het verboden is.”

(Sharh Mandhoemah Oesoel ul-Fiqh wa Qawaacidihi, blz. 81-82)

De Permanente Commissie voor het geven van Fataawa werd de volgende vraag gesteld: “Wat is de regelgeving betreffende het eten van voedsel dat traditioneel bereid wordt tijdens verschillende gelegenheden? Zoals het eten van Aklat ur-Rabiec dat gemaakt wordt van griesmeel wanneer de lente aanbreekt?”

De Commissie antwoordde: “Als dat voedsel geen verband heeft met geïnnoveerde festiviteiten en gelegenheden en geen overeenkomsten heeft met de ongelovigen, maar het eerder een gewoonte betreft om tijdens verschillende seizoenen voedsel te verdelen, dan is er niets op tegen om dat te eten. Dit omdat het basisprincipe met betrekking tot gewoontes en tradities is dat ze zijn toegestaan.”

(Fataawa al-Ladjnat ud-Daa’imah, boekdeel 22, blz. 270)

En Allah weet het het beste.

08-10-2012, 01:58

Citaat door Kettingkje:
Vraag:

Wat is de regelgeving over het geven van babyshowers? Dit wordt meestal gedaan wanneer een vrouw zeven á acht maanden zwanger is. Zij nodigt dan zusters uit om bijeen te komen, kopen kleding voor de baby en nuttigen samen een maaltijd. Is dit toegestaan in de Islam of is dit een handeling van de ongelovigen en dienen wij hier afstand van te nemen?

Antwoord:

Alle lof zij Allah.

Het basisprincipe met betrekking tot dergelijke tradities is dat ze zijn toegestaan, behalve als het gaat om zaken waar de ongelovigen bekend om staan. Sheikh ul-Islaam ibn Taymiyah zei: “Daden worden verricht uit aanbidding of gewoontes en tradities. Het basisprincipe met betrekking tot daden van aanbidding is dat niets is toegestaan, behalve datgene wat Allah heeft voorgeschreven. En het basisprincipe met betrekking tot gewoontes en tradities, is dat ze zijn toegestaan, behalve datgene wat Allah verboden heeft.”

(Madjmoec ul-Fataawa, boekdeel 4, blz. 196)

Sheikh Ibn ul-cOethaymien heeft gezegd: “Het basisprincipe met betrekking tot iedere daad, behalve een daad van aanbidding, is dat het is toegestaan. Dit omdat Allah, de Verhevene, zegt (interpretatie van de betekenis):

“…terwijl Hij jullie waarlijk heeft uiteengezet wat Hij jullie heeft verboden, behalve hetgeen waartoe jullie waren genoodzaakt…”

(Soerat al-Ancaam: 119)

Wanneer een persoon begint met het verrichten van een daad of begint met het spelen van een spel, en er komt iemand naar hem toe en zegt: “Dit is Haraam voor jou, dit is niet iets wat de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) noch zijn metgezellen deden.” Dan is ons antwoord hierop: “Het basisprincipe is dat dingen zijn toegestaan, tenzij er bewijsmateriaal is dat bewijst dat het verboden is.”

(Sharh Mandhoemah Oesoel ul-Fiqh wa Qawaacidihi, blz. 81-82)

De Permanente Commissie voor het geven van Fataawa werd de volgende vraag gesteld: “Wat is de regelgeving betreffende het eten van voedsel dat traditioneel bereid wordt tijdens verschillende gelegenheden? Zoals het eten van Aklat ur-Rabiec dat gemaakt wordt van griesmeel wanneer de lente aanbreekt?”

De Commissie antwoordde: “Als dat voedsel geen verband heeft met geïnnoveerde festiviteiten en gelegenheden en geen overeenkomsten heeft met de ongelovigen, maar het eerder een gewoonte betreft om tijdens verschillende seizoenen voedsel te verdelen, dan is er niets op tegen om dat te eten. Dit omdat het basisprincipe met betrekking tot gewoontes en tradities is dat ze zijn toegestaan.”

(Fataawa al-Ladjnat ud-Daa’imah, boekdeel 22, blz. 270)

En Allah weet het het beste.
BarakaAllaahu feeki, bedankt voor de moeite.
Alles wat niet duidelijk haraam is is toegestaan? Maarrrrrr wat als deze traditie nou iets is van de ongelovigen?
Het komt immers van de Amerikanen...

08-10-2012, 06:21
Haraam of hala, het is gewoon geen gezicht om zoiets te vieren...kind nog niet geboren, kan nog van alles gebeuren, tetterende trienen en zwevende wijven....nog belachelijker dan een verjaardag vieren....fekicitaties wagha maar echt moejmi3a organiseren?? naaahhhhh is echt helemaal niets aan...

Niesj? je wilt toch ni???

08-10-2012, 12:40



Citaat door blubjeful:
Inderdaad.. vrees dat het inderdaad hetzelfde is als zoals verjaardagen/valentijnsdag/ etc..


Mag ik vragen waar je die hadeeth vandaan hebt en waarom je juist deze in je ot hebt staan?

Citaat door Toeta_:
Haraam of hala, het is gewoon geen gezicht om zoiets te vieren...kind nog niet geboren, kan nog van alles gebeuren, tetterende trienen en zwevende wijven....nog belachelijker dan een verjaardag vieren....fekicitaties wagha maar echt moejmi3a organiseren?? naaahhhhh is echt helemaal niets aan...

Niesj? je wilt toch ni???
I know, maar ik hoorde van een vriendin dat ze dit met een andere vriendin voor mij willen organiseren..?
Van mij hoeft het eerlijk gezegd niet.
Sabe3 is goed genoeg..

08-10-2012, 13:03
Het is toch zo dat je de kuffar niet mag nadoen en dus haram.. Oe Allah oe 3lem.

08-10-2012, 13:04

Citaat door ilovesoap:
BarakaAllaahu feeki, bedankt voor de moeite.
Alles wat niet duidelijk haraam is is toegestaan? Maarrrrrr wat als deze traditie nou iets is van de ongelovigen?
Het komt immers van de Amerikanen...
spijkerstof komt ook van een amerikaan

08-10-2012, 13:05
Vindt het persoonlijk een beetje onnozel en iets van ongelovigen. Geen enkele vrouw weet of haar kind geboren wordt of niet, dus waarom zo een feest?? ik zie daar het nut niet van. Na de bevalling een geboortefeest geven oké geen probleem.
Maar zo beginnen met kuffar hun manieren, vind ik niet iets voor "'serieuze moslims'.

08-10-2012, 13:17

Citaat door Diffrent_:
Het is toch zo dat je de kuffar niet mag nadoen en dus haram.. Oe Allah oe 3lem.
Ja daar zit ik eigenlijk nu dus ook mee, maar goed kan nergens echt duidelijke daleel vinden.

Citaat door Surfster:
spijkerstof komt ook van een amerikaan
Maar dit is een traditie/ gebruik van kuffaar. Het is niet iets noodzakelijks ofzo.

Citaat door Tahamoesht77:
Vindt het persoonlijk een beetje onnozel en iets van ongelovigen. Geen enkele vrouw weet of haar kind geboren wordt of niet, dus waarom zo een feest?? ik zie daar het nut niet van. Na de bevalling een geboortefeest geven oké geen probleem.
Maar zo beginnen met kuffar hun manieren, vind ik niet iets voor "'serieuze moslims'.
Dit is sunnaah dus aangeraden dus natuurlijk is dat geen probleem...

Is ook zo, maar ja een feestje om de vreugde te delen is soms ook gewoon leuk toch?

08-10-2012, 13:22
niesj van harte gefeliciteerd nog, ik zie dat wij maar een paar daagjes schelen, zo leuk!!

08-10-2012, 13:26

Citaat door Kettingkje:
Vraag:

Wat is de regelgeving over het geven van babyshowers? Dit wordt meestal gedaan wanneer een vrouw zeven á acht maanden zwanger is. Zij nodigt dan zusters uit om bijeen te komen, kopen kleding voor de baby en nuttigen samen een maaltijd. Is dit toegestaan in de Islam of is dit een handeling van de ongelovigen en dienen wij hier afstand van te nemen?

Antwoord:

Alle lof zij Allah.

Het basisprincipe met betrekking tot dergelijke tradities is dat ze zijn toegestaan, behalve als het gaat om zaken waar de ongelovigen bekend om staan. Sheikh ul-Islaam ibn Taymiyah zei: “Daden worden verricht uit aanbidding of gewoontes en tradities. Het basisprincipe met betrekking tot daden van aanbidding is dat niets is toegestaan, behalve datgene wat Allah heeft voorgeschreven. En het basisprincipe met betrekking tot gewoontes en tradities, is dat ze zijn toegestaan, behalve datgene wat Allah verboden heeft.”

(Madjmoec ul-Fataawa, boekdeel 4, blz. 196)

Sheikh Ibn ul-cOethaymien heeft gezegd: “Het basisprincipe met betrekking tot iedere daad, behalve een daad van aanbidding, is dat het is toegestaan. Dit omdat Allah, de Verhevene, zegt (interpretatie van de betekenis):

“…terwijl Hij jullie waarlijk heeft uiteengezet wat Hij jullie heeft verboden, behalve hetgeen waartoe jullie waren genoodzaakt…”

(Soerat al-Ancaam: 119)

Wanneer een persoon begint met het verrichten van een daad of begint met het spelen van een spel, en er komt iemand naar hem toe en zegt: “Dit is Haraam voor jou, dit is niet iets wat de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) noch zijn metgezellen deden.” Dan is ons antwoord hierop: “Het basisprincipe is dat dingen zijn toegestaan, tenzij er bewijsmateriaal is dat bewijst dat het verboden is.”

(Sharh Mandhoemah Oesoel ul-Fiqh wa Qawaacidihi, blz. 81-82)

De Permanente Commissie voor het geven van Fataawa werd de volgende vraag gesteld: “Wat is de regelgeving betreffende het eten van voedsel dat traditioneel bereid wordt tijdens verschillende gelegenheden? Zoals het eten van Aklat ur-Rabiec dat gemaakt wordt van griesmeel wanneer de lente aanbreekt?”

De Commissie antwoordde: “Als dat voedsel geen verband heeft met geïnnoveerde festiviteiten en gelegenheden en geen overeenkomsten heeft met de ongelovigen, maar het eerder een gewoonte betreft om tijdens verschillende seizoenen voedsel te verdelen, dan is er niets op tegen om dat te eten. Dit omdat het basisprincipe met betrekking tot gewoontes en tradities is dat ze zijn toegestaan.”

(Fataawa al-Ladjnat ud-Daa’imah, boekdeel 22, blz. 270)

En Allah weet het het beste.
Ligt het aan mij, of is deze fatwa niet duidelijk. Komt er een conclusie ergens van enfin, het is dus haram of halal?

Wat ik eruit begrijp is, dat dit een traditie is, en dus toegestaan is, totdat er een duidelijk bewijs is dat het haram is. Tenzij het een traditie is dat komt van de ongelovigen, wat dan behoort tot imiteren van kufar? En dus niet toegestaan is.

08-10-2012, 13:26
Ben je zwanger???

08-10-2012, 13:28



Citaat door Surfster:
Ben je zwanger???



Je loopt achter!

08-10-2012, 13:32
Ik weet niet of het Haram is
Ik weet wel dat de meiden al druk bezig zijn om het te organiseren voor mij
Ben er per ongeluk achter gekomen

08-10-2012, 13:39
Ik heb liever een feestje als het zware werk voorbij is haha.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6