Bekijk volle/desktop versie : Gynaecoloog ziet abortusboot liever gaan



04-10-2012, 17:09
Het schip van Women on Waves

Women on Waves biedt Marokkaanse vrouwen veilige abortus, maar kan debat over legalisering schaden. .

De Nederlandse abortusboot van Women on Waves meert vandaag aan in de buurt van Tetouan, in Noord-Marokko. De boot van arts en activiste Rebecca Gomperts wil Marokkaanse vrouwen de mogelijkheid bieden om een veilige abortus te ondergaan en vraagt tegelijkertijd aandacht voor het recht van vrouwen op abortus.

Ilham (29) heeft niet gewacht op de komst van de boot. Ze heeft vorige maand een abortus ondergaan en is nu even terug bij de gynaecoloog voor een controle. Hoewel abortus wettelijk verboden is in Marokko, is het in de grote steden een publiek geheim welke gynaecologen abortussen uitvoeren.

Ilham vertelt verrassend nuchter over haar beslissing om haar zwangerschap te onderbreken: "Ik vond het moeilijk, maar ik ben ervan overtuigd dat het de enige juiste beslissing was." Haar eigen gynaecoloog doet uit principe geen abortussen: "Hij heeft me doorverwezen naar deze arts. 'Denk er goed over na, je kunt altijd nog naar de trouwambtenaar gaan in plaats van naar hem', zei mijn gynaecoloog, maar hij heeft niet geprobeerd me om te praten. Kijk, dat is wat veel buitenlanders niet zien van Marokko: Marokkanen kunnen heel uiteenlopende opvattingen hebben, maar tegelijkertijd prima naast elkaar leven. Voor de volgende reguliere controle ga ik gewoon weer naar mijn eigen arts. Hij veroordeelt me niet."

Ilham - gestylede haren, gemanicuurde nagels en een designbril - heeft al een jaar een relatie met haar vriend. "Het is serieus, ik ga hem binnenkort voorstellen aan mijn ouders en hij mij aan die van hem, maar dat gaat niet als ik al zwanger ben. Misschien dat ik over een jaar wel blij ben als ik zwanger ben, omdat we dan al getrouwd zijn, maar nu kan het echt niet. We hebben het er samen over gehad, ik denk dat hij me ook gesteund zou hebben als ik een andere keuze had gemaakt, maar ik wil niet op deze manier aan ons huwelijk beginnen. Bovendien heb ik net een nieuwe baan."

Ilham kan het zich veroorloven om op een veilige manier een abortus te ondergaan. In de privé-praktijk van een gynaecoloog in Rabat kunnen vrouwen voor iets meer dan 200 euro terecht voor een abortus.

Voor vrouwen uit armere milieus is dat een heel ander verhaal. Professor Chafik Chraïbi, die als gynaecoloog in een publiek ziekenhuis werkt, weet dat uit de praktijk: "Ik krijg elke dag te maken met de verschrikkelijke gevolgen van het verbod op abortus. Een meisje van negentien dat twee dagen na binnenkomst in het ziekenhuis overleed aan vergiftiging, een pasgeboren baby die in een park werd gevonden en onder de wonden van honden of ratten zat, een meisje dat nu geen vagina meer heeft omdat er kalium in haar baarmoeder was gespoten, een vrijgezelle studente die een drieling in het ziekenhuis achterliet, zelfmoordpogingen..."

Chraïbi is voorzitter van de stichting voor de strijd tegen illegale abortussen. Hij is niet blij met de komst van de abortusboot naar Marokko. "Women on Waves is een organisatie die veel nuttig werk verricht, maar ik vind het geen goede aanpak om Marokkaanse vrouwen buiten de kust te willen aborteren. Wij strijden er juist voor dat vrouwen een veilige abortus in Marokko kunnen krijgen, en dus niet via zo'n omweg. Door lobbywerk lukt het ons om de legalisering van abortus op de politieke agenda te houden, maar het debat hierover kan schade oplopen door deze actie, die door veel Marokkanen als een provocatie wordt gezien."

Verboden, tenzij
Anticonceptie is vrij verkrijgbaar in Marokko. Sinds enkele jaren ligt zelfs de morning-afterpil in de schappen van de drogist. Abortus is wettelijk verboden, maar er vinden naar schatting 600 illegale abortussen per dag plaats. In het parlement is al enkele keren gedebatteerd over de voors en tegens van het wetsartikel dat abortus verbiedt. In dat artikel wordt een uitzondering op het verbod gemaakt als het leven of de gezondheid van de moeder in gevaar is.

Abortusboot
Met de abortusboot, die onder Nederlandse vlag vaart, wil Women on Waves (WoW) wereldwijd de aandacht vestigen op het feit dat in landen waar abortus illegaal is, vrouwen onveilige abortussen ondergaan waarbij zij niet zelden het leven laten. Op het schip (en desgewenst ook online) worden overtijdbehandelingen aangeboden met abortuspillen aan vrouwen die tot 6,5 week zwanger zijn. In internationale wateren, 12 mijl uit de kust van een land, valt WoW onder Nederlandse wetgeving. .


http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenland/article/detail/3326183/2012/10/04/Gynaecoloog-ziet-abortusboot-liever-gaan.dhtml


04-10-2012, 17:15


Zelfde doel, andere middelen.