Bismiellahi ar-Rahmaani ar-Rahiem,
As-Salamu ´alaykum wa rahmatullaah,
Een misvatting die vooral onder de Takfiriyyeen en Jihadiyyeen (i.e. extremisten in het ongelovig verklaren en het voeren van Jihad) de ronde doet is: 'Jihad kan gedaan worden zonder een leider.' Andere zeggen weer: 'De benodigdheid van een leider is beperkt tot de aanvallende Jihad, en dus niet nodig bij de verdedigende Jihad.' En zij gebruiken hiervoor verschillende 'tactieken' om de mensen dit wijs te maken. Alvorens ik een aantal van deze 'tactieken' noem, is het belangrijk om te referen naar het Boek van Allah en de Sunnah van Zijn Profeet - sallahu ´alayhi wa sallam - om erachter te komen wat het standpunt is van deze Onfeilbare Bronnen.
[SIZE=3]
Bewijs uit de Quran.
[/SIZE]Het Boek waarin onze Schepper ons verhaalt over vroegere gebeurtenissen met Profeten om er lering uit te trekken. Allah zegt over een groep die aangevallen werden in hun huizen (i.e. verdedigende Jihad):
Weet gij dan niet van de groep onder de kinderen van Israel na Mozes, toen zij tot één hunner Profeten zeiden: ‘’Stel voor ons een koning aan zodat wij op de Weg van Allah kunnen strijden.’’ [Al-Baqarah: 246]
Imaam Ash-Shawkaani (rahimahullah) zei in zijn Tasfir-boek 'Fath al-Qadir' bij de uitleg van dat vers, hierover: ‘’Oftewel, een leider waar wij naar terugkeren en kunnen handelen naar zijn ideeën.’’
Imaam As-Sa´die (rahimahullaah) zei in zijn Tafsir-boek 'Taysir al-Kareem ar-Rahmaan' bij de uitleg van dit vers, het volgende: ‘’Oftewel, wijs voor ons een koning aan, zodat onze afgescheidenen bij elkaar komen en hij met ons de vijand tegemoet gaat.’’
[SIZE=3]
Bewijs uit de Soennah.
[/SIZE]De Profeet sallahu ´alayhi wa sallam zei over het strijden - zonder verschil te maken in verdedigende of aanvallende Jihad, dus mogen wij dit vanuit onszelf niet specifiseren tot alleen de aanvallende - het volgende:
Voorwaar, de Iemaam is een bescherming. Achter hem wordt er gestreden en via hem wordt er afgeschermd.” [Overgeleverd door al-Boechaarie (2957) en Moslim (1841) op gezag van Aboe Hoerayrah (radiallaahoe 'anhoe]
Shaykh al-Fawzaan (moge Allah hem behouden) is gevraagd:
“De hadieth die in Boechaarie staat: “Voorwaar, de Iemaam is een bescherming. Langs hem wordt er gestreden en via hem wordt er afgeschermd.”10 Is dit een argument voor de bewering van dat er persé een vaandel voor de Djihaad geheven moet worden door de Iemaam?”
Antwoord:
“Ja, dit is een bewijs in dit onderwerp! De Iemaam ‘is een bescherming’ i.e. een kleed is, voor de moslims waarmee zij zichzelf beschermen tegen hun vijanden. ‘Langs hem wordt er gestreden’ i.e. langs deze bescherming. En er is geen twijfel over dat het leiderschap van de moslims en de Iemaam van de moslims een geweldige gunst voor de moslims is. Zij strijden met hem (tegen hun vijanden), hij leidt hen, organiseert hen, kiest voor hen de juiste beslissing en velt de verstandige mening. De aanwezigheid van een Iemaam is dus een gunst van Allaah, de Iemaam bewerkstelt de (Islaamitische) grenzen, de Iemaam schenkt de rechten aan degene die onrecht is aangedaan, met de Iemaam zorgt Allaah ervoor dat veiligheid over het land uitstrekt. De Iemaam is een gunst van Allaah Azzowe Djellah!” [Bron: selefienederland.nl]
Ibn Hajr zei in zijn 'Fath al-Baari' over deze overlevering: ‘’Want hij (i.e. de leider) weerhoudt de vijand tegen de belastering van Moslims en stopt het belasteren onder elkaar, en de bedoeling van de leider is elke verantwoordelijke voor de zaken van de moslims.’’
En zo zijn er uit verschillende teksten uit de Openbaring die duiden op het feit dat Jihad, een verantwoordelijkheid van de leider is en dus enkel met zijn toestemming uitgeroepen kan worden. Ondanks dit, zullen de mensen van emoties en begeerten altijd opzoek gaan naar teksten die hun vooringenomen standpunten zouden moeten bevestigen. En zoals gezegd, zal ik aantal van deze teksten noemen.
[SIZE=3]De analogie met het verhaal van Abu Baseer. [/SIZE]
Shaykh al-´Allaamah Saalih al Fawzaan (hafidahullah) is gevraagd:
[SIZE=3]‘’Wat is uw mening, uwe excellentie, over degenen die bewijsvoeren met het verhaal van Abu Baseer om te bewijzen dat de toestemming van de leider niet nodig is?[/SIZE]
Hij - hafidahullaah- antwoordde:
''Abu Baseer was niet ondergeschikt aan de leider, Abu Baseer was ondergeschikt aan de ongelovigen en bevond zich onder hun bewind. En hij wilde zichzelf vrijwaren van de ongelovigen en bevond zich niet onder het bewind van de Boodschapper – sallahu ´alayhi wa sallam! Want de Boodschapper stuurde hem terug naar hen doordat er een overeenkomst en vredesakkoord gaande was en deze schreef voor: wie van onder de Moslims komt (naar Medina) dan wordt hij overgeven aan de ongelovigen. En de Boodschapper kwam deze overeenkomst na en stuurde hun terug, en de Boodschapper vertrouwde op Allah en was er van overtuigd dat Allah voor hen een uitweg opent.
Dus Abu Baseer bevond zich onder het bewind van de ongelovigen en hij wilde zich vrijwaren van hen en hij was niet in een Islamitisch land of onderschikt aan een (Islamitische) gezaghebber.’’ [Al-Jihaad wa Dhawaabituhoe as-Shar´iyyah blz. 52]
Imaam ibn Sireen zei hierover: ''De eerste die aan analogie (i.e. vergelijking) deed is Iblees en de zon, noch de maan werd niet aanbeden, behalve door vergelijkingen.'' Waarop ibn Katheer in 'Bidaaya wa Nihaaya' het commentaar gaf: ''Dit is het bewijs dat als een analogie indruist met een tekst uit het Boek van Allah en de Sunnah van Zijn Profeet, een corrupte vergelijking is.''
[SIZE=3]Een fatwa van ´Abdullaah al-Ghunaymaan.[/SIZE]
In de fatwa stelt al-Ghunaymaan het volgende: ''Het hebben van een leider voor de Jihaad is geen voorwaarde, of deze nou verdedigend of aanvallend is. Met betrekking tot de defensieve Jihaad, is dit zeer duidelijk, want als de vijand een land aanvalt, wordt het verplicht voor een ieder die hiertoe in staat is, om het te beschermen, zelfs de vrouwen zijn verplicht om te strijden. En dit is gezegd door de Foeqahaa (Rechts-geleerden), want dit is Fard 'Ayn (een individuele verplichting). De rol van een leider is het organiseren. Als er dus een leider is, dan is het allemaal goed en wel, en indien er geen leider is, dan zijn de Moslims alsnog verplicht om te strijden.''
Ash-Shaykh Ahmed As-Sabi´ee al-Kuwaiti zei als (algemene) antwoord op al-Ghunaymaan:
[CENTER]''Dus hij bevestigt dat de leider geen voorwaarde is voor Jihad, niet voor de verdedigende, noch voor de aanvallende. En hij maakt (hiermee) de rol van de leider, een nutteloze rol welke er is voor organisatie, en niet voor Jihad op de Weg van Allah. En hij smeet al die betrouwbare overleveringen tegen de muur welke gekend zijn bij de kleinste studenten van kennis van Ahlu l Hadith (i.e. Ahlu Sunnah) en wat opgeslagen is in de boeken van de imaams van de Sunnah en in hun Geloofsleer - van Ahlu Sunnah. Zij zien het Jihad voeren met de leiders, of ze nu vromen zijn of zondaren. Ze maakten het toegestaan en het kan zelfs verplicht zijn om te strijden met de zondige leider. En dat alles is de onderscheidende factor tussen Ahlu Sunnah en de Khawaarij die het strijden zien als onafhankelijk plunderen voor eenieder die het begeert of denkt dat hij daarin goed is, waarop hij opstaat en begint te strijden vanuit zijn optiek, zonder te kijken naar wettelijke voorwaarden, waartoe behoort: de aanwezigheid van een leider. En zo is deze kwestie, zeer gevaarlijk en volgt al-Ghunaymaan de groeperingen en mensen van begeerten, al-Qaida en alle andere van onder de ontspoorden aan de Sunnah; hij volgt hun en staat hun bij met waar zich op bevinden van de valsheden, zonder dat hij zijn oude leeftijd van nut is welke hij verstreken heeft op de Sunnah en in connectie met de wettelijke kennis: inna li Laahi wa inna ilayhi raaji`oen.'' [Bron: http://m-noor.com/showthread.php?t=12075]
[SIZE=3]Vervolg..