Bekijk volle/desktop versie : Wat is



Pagina's : [1] 2

02-10-2012, 14:09

Citaat:
hoogmoed
?

02-10-2012, 15:34


Sallam Halikom Warahmatu Allahu Wa Barakatu oegtie,

Insha Allah kan ik je vraag beantworden. Hoogmoed is bijvoorbeeld:
Arrogantie, Trots, Egotisme, Gevoel van Eigenwaarde, Overdreven ijdelheid.

Allah houdt niet van de hoogmoedigen. Q. 16:23

Allah Soubhan Allah Allahu Ta3alah zegt:
En loop niet trots op aarde rond. Voorwaar,
Allah houdt van geen enkele verwaande opschepper!. Q. 31:18

O jullie die geloven! Maak jullie liefdadigheid niet ongeldig door op te scheppen of door te kwetsen, zoals degene die van zijn eigendom geeft om op te vallen bij de mensen... Q. 2:264

Aanbid Allah en ken Hem in niets een deelgenoot toe en wees goed voor de ouders en de verwanten en de wezen en de behoeftigen en de verwante buren en de niet-verwante buren en de metgezellen en de reiziger en de slaven waarover jullie beschikken. Voorwaar, Allah houdt niet van trotse hoogmoedigen!. Q. 4:36

Bron:
http://www.islambronnen.nl/grote%20zonden/Hoogmoed.htm

02-10-2012, 15:42
http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=4103083

02-10-2012, 21:06
Oua 3alikoem salam oua rahmatoe Allahie oua barakatoe

Dankjewel oegtie maar heb je daar bewijsjes voor misschien?


Citaat door Oum_Yuhairia:
Hoogmoed is bijvoorbeeld:
Arrogantie, Trots, Egotisme, Gevoel van Eigenwaarde, Overdreven ijdelheid.

02-10-2012, 21:12



Citaat door y4ss1n:
http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=4103083
Er staan daar lappen aan tekst, heb de eerste drie posts gelezen maar ik begrijp nog steeds niet wat kibr precies is he. Ze hebbenet daar over et oordeel/straf van kibr, maar niet echt over wattet inhoudt. Ook zeggen ze dat kibr afhoudt van iman en volgen van islam enzo... maar weer niet over wat kibr dan precies is.

Pride, hebben ze het vertaald. Dat is dus trots. Maar ik begrijp dat niet hoor. Hoe trots? Soms bennik ook trots als ik bijv. een mooie taart gemaakt heb. Das toch geen trots waarvoor je bestraft wordt. Dus wat bedoelen ze met trots precies.

Vattet echt niet.

02-10-2012, 22:02

Citaat door SaraSientje:
Oua 3alikoem salam oua rahmatoe Allahie oua barakatoe

Dankjewel oegtie maar heb je daar bewijsjes voor misschien?
http://www.encyclo.nl/begrip/hoogmoed

02-10-2012, 22:06

Citaat door Oum_Yuhairia:
http://www.encyclo.nl/begrip/hoogmoed
Is dat ook de islamitische bedoeling?

02-10-2012, 22:26

Citaat door SaraSientje:
Is dat ook de islamitische bedoeling?
Allahu A3lam oegtie

19-10-2012, 20:15
Zoals van de Profeet is overlevert "hoogmoed is neerkijken op anderen".

19-10-2012, 20:59

Citaat door Shaakir:
Zoals van de Profeet is overlevert "hoogmoed is neerkijken op anderen".
Met bron aub, bvd.

19-10-2012, 21:17

Citaat door SaraSientje:
Met bron aub, bvd.
Het is een bekende hadith:

De Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) zei: “Degene die in zijn hart het gewicht van een atoom aan hoogmoed heeft, zal het Paradijs niet binnentreden.” Een man zei toen: ”Maar de mens heeft graag dat zijn kleding en zijn schoenen mooi zijn.” Daarop zei de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem): “Voorzeker, Allah is Mooi en Hij houdt van schoonheid. Hoogmoed betekent minachting van het recht en neerkijken op de mensen.” [Deze hadith van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) is overgeleverd door Abdullah ibn Masud (moge Allah tevreden met hem zijn). De hadith staat vermeld in Muslim en Tirmidhi.]

19-10-2012, 21:20

Citaat door Shaakir:
Het is een bekende hadith:

De Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) zei: “Degene die in zijn hart het gewicht van een atoom aan hoogmoed heeft, zal het Paradijs niet binnentreden.” Een man zei toen: ”Maar de mens heeft graag dat zijn kleding en zijn schoenen mooi zijn.” Daarop zei de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem): “Voorzeker, Allah is Mooi en Hij houdt van schoonheid. Hoogmoed betekent minachting van het recht en neerkijken op de mensen.” [Deze hadith van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) is overgeleverd door Abdullah ibn Masud (moge Allah tevreden met hem zijn). De hadith staat vermeld in Muslim en Tirmidhi.]
Ok maar daar worden twee verschillende zaken opgesomd he. 1. minachting vannet recht 2. neerkijken op de mensen

Nummertje 2 is duidelijk, maar wat bedoelen ze met minachting vannet recht dan?

19-10-2012, 21:40


Die vertaling is niet zo goed. Het verwerpen van de waarheid is een duidelijkere vertaling.

20-10-2012, 12:36

Citaat door Shaakir:
Die vertaling is niet zo goed. Het verwerpen van de waarheid is een duidelijkere vertaling.
Oke, hebbie die hadit innet Arabisch misschien? En kwil niet vervelend doen ofzo he, maar zelfs zo vindikkem wel abstract. De waarheid kan van alles zijn. Isset de waarheid in de zin van de gehele islam, of de waarheid in de zin van persoonlijke dingenses onderling twee mensen... of wat bedoelen ze precies met die waarheid denk ik dan. Want asset om de islam gaat he, dan is iemand met hoogmoed dus kafir, want die verwerpt de islam. Maar kdenk dat er ook hoogmoedige moslims bestaan. Maar dan vraag ik me weer af hoe dat ken, want er is een hadit die ongeveer zegt dat als iemand slechts een mosterdzaadje (of andere kleine zaadje of iets, kweetni meer) aan kibr in zijn hart heeft, hij het paradijs niet binnengaat. Maar moslims gaan uiteindelijk toch het paradijs binnen. Maar misschien wordt de kibr er in het hellevuur uitgewassen zegma en kan hij daarna het paradijs in he, als je begrijpt wattik bedoel.

20-10-2012, 12:41
Dr moet een uitleg van die hadit zijn denkik.

Pagina's : [1] 2