Bekijk volle/desktop versie : Boedhisme !



Pagina's : [1] 2

19-12-2004, 13:32
Ik was tijdje geleden in discussie met een atheist op mijn werk over de islam en et geloven etc....Toen kwam hij met de vraag van " hoe verklaar je dan boedhisme ?" ...EN toen had ik zoiets van Allahoe a3lem.

Christendom / jodendom en islam heeft wel 1 ding gemeen...ze geloven in allah swt.....en hebben veel overeenkomsten....maar het boedhisme die geloven dat de koe misschien een voorvader is geweest en daarom niet geslacht worden..meer weet ik niet.

Is er iemand die er iets vanaf weet?

24-12-2004, 17:13


JA hallo iemand of nie

24-12-2004, 22:12
Hoi Riffi,

Haha, je hebt me wel laten lachen de eerste hier op de site!
Als ik jou was zou ik een site bezoeken voor meer informatie!

Boedisme (Dharma): Je hebt jou ouders gekozen, je leven. Je bent hier om te leren.

Elke weg die je bewandeld, de pijn die je misschien in je hart voelt is om daar juist mee om te gaan, en van te leren.

Het boedisme kent geen lijdensweg. Het leven wordt aangeprezen als een geheel leerproces.

De wet van karma schrijft ons niet voor hoe we moeten handelen.Het is een rechtvaardige wet die alleen van ons vraagt dat we van onze fouten leren.Wanneer we "slecht" karma creéren door uit zelfzucht te handelen,
anderen te benadelen,de harmonie van het universum verstoren(daden die door sommige "zonde" worden genoemd) worden we niet
door het universum veroordeeld. De wetten van het universum zorgen
ervoor dat de disharmonie vanzelf naar ons word terug gekaatst, waardoor we opnieuw een kans krijgen om op de juiste manier te reageren.

Ik hoop dat je iets wat hebt opgestoken. Voor verdere verdieping verwijs ik je naar boeken, bibliotheek of het internet.

Je hoeft er niets mee te doen, maar het is wel reuze interessant

Veel liefs,

LM

24-12-2004, 22:19

Citaat door Lela Hamaka:
Hoi Riffi,

Haha, je hebt me wel laten lachen de eerste hier op de site!
Als ik jou was zou ik een site bezoeken voor meer informatie!

Boedisme (Dharma): Je hebt jou ouders gekozen, je leven. Je bent hier om te leren.

Elke weg die je bewandeld, de pijn die je misschien in je hart voelt is om daar juist mee om te gaan, en van te leren.

Het boedisme kent geen lijdensweg. Het leven wordt aangeprezen als een geheel leerproces.

De wet van karma schrijft ons niet voor hoe we moeten handelen.Het is een rechtvaardige wet die alleen van ons vraagt dat we van onze fouten leren.Wanneer we "slecht" karma creéren door uit zelfzucht te handelen,
anderen te benadelen,de harmonie van het universum verstoren(daden die door sommige "zonde" worden genoemd) worden we niet
door het universum veroordeeld. De wetten van het universum zorgen
ervoor dat de disharmonie vanzelf naar ons word terug gekaatst, waardoor we opnieuw een kans krijgen om op de juiste manier te reageren.

Ik hoop dat je iets wat hebt opgestoken. Voor verdere verdieping verwijs ik je naar boeken, bibliotheek of het internet.

Je hoeft er niets mee te doen, maar het is wel reuze interessant

Veel liefs,

LM

Hoezo lachen dan

Ewa ik ben gewoon benieuwd.....waar die rare vogels hen geloof op basseren? Op shie beeld van een boulie genaamd boedha ?

24-12-2004, 22:20


nou ik weet en alhamdoelilah nix van en wil dat zo houden....
maarja zo heeft ieder zijn/haar eigen mening

:blauwkus:

24-12-2004, 22:21
!Hola! Riffi,

Hier de oorsprong van het boedisme, die ontstaan is om verlangens naar meer materie tegengaat, oftewel je verlangens negeert of hoe dan ook....


De oorspronkelijke inhoud van het boeddhisme.

Het oorspronkelijke thema van het boeddhisme was het lijden van de mensen. Dit werd verkondigd in de 6e eeuw v. Chr. in Noord-India door Gautama Siddhartha (ook 'Boeddha' of 'S(h)akyamuni' genoemd. 'Shakyamuni' betekent 'wijze der Shakya's'). Dit lijden wordt volgens het boeddhisme veroorzaakt door de verlangens en ambities van de mensen. Alleen wanneer iemand erin geslaagd is die van zich af te zetten kan hij de cyclus van telkens weer geboren te worden (reïncarnatie) doorbreken en het Nirvana bereiken. Oorspronkelijk stond het begrip Nirvana voor de staat van volkomen rust, ofwel afwezigheid van verlangens. Volgens Boeddha was een juiste levenswijze en meditatie het middel om dit te bereiken. Deze kernleer van het boeddhisme staat bekend als de 'vier edele waarheden en de achtvoudige weg'.
Tegen de tijd dat het boeddhisme China bereikte had deze religie al vele veranderingen doorgemaakt en was de zuivere leer verkondigd door Gautama aangevuld met nieuwe elementen.

24-12-2004, 22:25
Ja, dat is misschien ook zo. Maar elk geloof heeft zijn dingen toch. En het is gewoon leerzaam om ook in anderen te verdiepen.

Oh met dat lachen bedoelde ik echt niets negatiefs hoor
Liefs,

LM

24-12-2004, 22:28
Je mag toch je mening geven aan je collegas? Zolang je het maar niet overdrijft en het in het midden laat...

Maar voor de volgende keer kan je lekker meepraten. Maar wel gewoon 'jezelf blijven' :boogie:

Liefs,

LM

24-12-2004, 22:52

Citaat door Bassie_de_clown:
Ik was tijdje geleden in discussie met een atheist op mijn werk over de islam en et geloven etc....Toen kwam hij met de vraag van " hoe verklaar je dan boedhisme ?" ...EN toen had ik zoiets van Allahoe a3lem.

Christendom / jodendom en islam heeft wel 1 ding gemeen...ze geloven in allah swt .....en hebben veel overeenkomsten....maar het boedhisme die geloven dat de koe misschien een voorvader is geweest en daarom niet geslacht worden..meer weet ik niet.

Is er iemand die er iets vanaf weet?
Voor alle duidelijkheid, het Boeddhisme is meer een levenswijze dan een religie (heilige boeken, of kastensystemen zijn in het Boeddhisme niet aanwezig) en het is ontstaan uit het Hindoeïsme.
Anyway, er was eens stichter Sidharta nog wat, die groeide op in een groot rijkdom afgezonderd van de wereld, op zijn 29ste besloot hij zich terug te trekken van de rijkdom en zich te storten op meditatie. Na 6 jaar en 49 dagen eenzaam te hebben gemediteerd (hun manier van bidde) bereikte hij de 'Verlichting' (betekent Boedha). Zo werd hij Boedha en vormden langzamerhand gemeenschappen, mensen volgden zijn leer en pasten zich aan de morele regels, en het ethische gedrag. Ze geloven in 3 elementen namelijk, verlossing (door kennis), plicht en succes, daar hebben ze 3 goden voor centraal staan namelijk Brahma, deze wordt afgebeeld met 4 hoofden deze staat bekend om zijn kennis, verder hebben we Sjieva deze komt weer voor in verschillende gedaantes zoals Krishna's en Rama's, en staat voor leven en dood, en de 3e god heet Vishnu, maar ben vergeten waar die voor staat
Dus er is geen sprake van een openbaring, het verkondigt zijn leer aan filosofische denkers (guru's enz), en monniken.

PS: Hoe het met die koe zit weet ik niet.

24-12-2004, 23:31
Hoi Tears for palestina.

Hoe ben jij dit te weten gekomen? Bij mij puur uit interesse. Het was prins Siddhartha voor de duidelijkheid;-)

Liefs,

LM

24-12-2004, 23:48
Heb ook pas gelezen dat ze de kippen en de ratten willen verdedigen tegen shin spul ofzo

Rare mensen

24-12-2004, 23:53

Citaat door Bassie_de_clown:
Ik was tijdje geleden in discussie met een atheist op mijn werk over de islam en et geloven etc....Toen kwam hij met de vraag van " hoe verklaar je dan boedhisme ?" ...EN toen had ik zoiets van Allahoe a3lem.

Christendom / jodendom en islam heeft wel 1 ding gemeen...ze geloven in allah swt.....en hebben veel overeenkomsten....maar het boedhisme die geloven dat de koe misschien een voorvader is geweest en daarom niet geslacht worden..meer weet ik niet.

Is er iemand die er iets vanaf weet?
Ja , heb 2 jaar in thailand gewerkt. Mensen kennen daar Allah niet ( behalve de 5 procent moslims in dat land , geconcentreerd in het zuiden ).
Verder doen ze aan alles wat ongeveer haram is.

Boedisme is maar een verklaring voor : dwaalgeloof

24-12-2004, 23:58



Citaat door Tears4Palestine:
Voor alle duidelijkheid, het Boeddhisme is meer een levenswijze dan een religie (heilige boeken, of kastensystemen zijn in het Boeddhisme niet aanwezig) en het is ontstaan uit het Hindoeïsme.
Anyway, er was eens stichter Sidharta nog wat, die groeide op in een groot rijkdom afgezonderd van de wereld, op zijn 29ste besloot hij zich terug te trekken van de rijkdom en zich te storten op meditatie. Na 6 jaar en 49 dagen eenzaam te hebben gemediteerd (hun manier van bidde) bereikte hij de 'Verlichting' (betekent Boedha). Zo werd hij Boedha en vormden langzamerhand gemeenschappen, mensen volgden zijn leer en pasten zich aan de morele regels, en het ethische gedrag. Ze geloven in 3 elementen namelijk, verlossing (door kennis), plicht en succes, daar hebben ze 3 goden voor centraal staan namelijk Brahma, deze wordt afgebeeld met 4 hoofden deze staat bekend om zijn kennis, verder hebben we Sjieva deze komt weer voor in verschillende gedaantes zoals Krishna's en Rama's, en staat voor leven en dood, en de 3e god heet Vishnu, maar ben vergeten waar die voor staat
Dus er is geen sprake van een openbaring, het verkondigt zijn leer aan filosofische denkers (guru's enz), en monniken.

PS: Hoe het met die koe zit weet ik niet.
Ik heb kennis gemaakt met het thaise boedisme. Daar eten ze geen grote dieren omdat ze bang zijn voor de geest van het dier.
een varken of een kip is geen probleem.
koe wordt wel gegeten maar lang niet door iedereen . olifant is echt taboe.

verder eten ze graag allerlei vormen van ongedierte. Dat is niet uit armoede want een stukje kip is voordeliger.

25-12-2004, 00:09

Citaat door Bassie_de_clown:
Ik was tijdje geleden in discussie met een atheist op mijn werk over de islam en et geloven etc....Toen kwam hij met de vraag van " hoe verklaar je dan boedhisme ?" ...EN toen had ik zoiets van Allahoe a3lem.

Christendom / jodendom en islam heeft wel 1 ding gemeen...ze geloven in allah swt.....en hebben veel overeenkomsten....maar het boedhisme die geloven dat de koe misschien een voorvader is geweest en daarom niet geslacht worden..meer weet ik niet.

Is er iemand die er iets vanaf weet?
Je verwart buddhisme met hindoeïsme. Heb jij geen godsdienstles gehad?

Waar je ook heen gaat in India, overal zie je koeien door de straten zwerven, die op groenteresten kauwen en het verkeer ophouden. Hindoes hebben zeer veel respect voor de koe vanwege haar melk. Sommigen beschouwen de koe zelfs als 'moeder' omdat kinderen gevoed worden met koemelk en de koe daarbij soms haar eigen kalveren tekort doet. Geen enkele hindoe zal een koe kwaad doen of doden, evenmin zal hij rundvlees eten.
Bron

Hindoeïsme is de naam, die in de 19e eeuw gegeven werd aan de verschillende godsdiensten in India. Het hindoeïsme is geen monotheïstische godsdienst.

De god Brahma vertegenwoordigt het genererende of scheppende aspect van G-O-D in de drie-eenheid Generator (Schepper)/Onderhouder/Destructor (Vernietiger). Het onderhoudende aspect van God wordt vertegenwoordigd door Vishnu en het vernietigende aspect door Maheshvara (Shiva).
Bron

25-12-2004, 00:24
Het Boeddhisme is zowel een stroming in de filosofie als een religie en is gesticht omstreeks 533 v. Chr. door Siddharta Gautama, beter bekend als de eerste Boeddha.
De filosofie gaat uit van de werkelijkheid van het geestelijke. Dit in tegenstelling tot het huidig westerse denken dat werkelijkheid toekent aan de materie en het geestelijke ziet als een werking van stoffelijke hersenen.
De materie, de stof, wordt in het Boeddhisme gezien als een produkt van het geestelijke, is in wezen illusie en wordt daarom ook Maya genoemd. Maya betekent illusie.
Kenmerken van het Boeddhisme zijn het geloof in reïncarnatie (wedergeboorte, ook transmigratie genoemd), het respect voor alle levende wezens, de meditatie als weg naar de Verlichting en de afwezigheid van een aanbeden godsfiguur.

Verlichting in de boeddhistische betekenis is de staat van spiritueel ontwaakt zijn. Het wordt omschreven als een volledig bewustzijn van de ware aard van het heelal.

Verlicht zijn is het ultieme doel van het Boeddhisme. Een mogelijke beschrijving is: de volledige eenwording van het verstand en het gevoel. Hierdoor zou je in direct contact staan met de hogere (goddelijke) energie. Een andere mogelijke beschrijving is: het Nirvana bereiken danwel zichzelf verwerkelijkt te hebben (zelfverwerkelijking).

Er zijn twee visies op Nirvana. Een vat Nirvana op als een plaats waar geen lijden bestaat, een aangename plek, een verheven rijk, in de andere visie is Nirvana een gemoedsgesteldheid waarin de psyche volkomen losgemaakt is van dwalingen en bezoedelingen en opgegaan in de werkelijkheid, zoals die door een verlicht wezen wordt ervaren.
Bron

Ik heb ook wel eens gelezen dat met bereiken van Nirvana de reïncarnatie wordt doorbroken.
Hindoeïsme, boeddhisme alsook astrologie hangen nauw met elkaar samen. Boeddha werd als hindoe-priester geboren. Een bekende roman over het leven van Boeddha is Siddharta van Herman Hesse, bekend onder veel scholieren die het voor hun Duitse literatiuurlijst lezen.

Pagina's : [1] 2