Bekijk volle/desktop versie : Riba (rente) is haram, maar.....



29-09-2012, 20:56
Wat doen jullie met de rente die jullie ontvangen op de spaarrekening in Nederland of Marokko?
Dus de rente over het spaarsaldo... DIe ontvang je immers, maar is dat ook haram en zo ja wat doe je ermee?

29-09-2012, 21:00


Aan de moskee of doneer het aan armen en zeg er bij dat het om riba geld gaat.

29-09-2012, 21:01
Doneren aan armen of aan iemand die schulden heeft.

29-09-2012, 21:02
Geef het ook weg aan mensen die bijvoorbeeld in de schulden zitten. Zeg er altijd bij dat het om Rente gaat. Je krijgt er geen hassanaats voor, maar vind het wel fijn dat mensen die het echt goed kunnen gebruiken er blij mee zijn.

29-09-2012, 21:02


periodiek overboeken. ik irriteer me mateloos aan de rabobank die me als klant gelokt heeft met dat goede doelen sparen - dan boekte zij het percentage aan rente zelf direct over aan goede doelen - en later zijn ze daarmee gestopt.

zolang hadden ze het niet eens volgehouden. eigenlijk zou ik weg moeten als klant

29-09-2012, 21:08
Ik dacht dat dat zelfs niet mocht? Ik had ooit bij de ING gevraagd of het ook mogelijk was om de rente helemaal niet op mijn spaarrekening te ontvangen en de vrouw vertelde dat het mogelijk was. Ze geven dat geld dan weg aan een goede doel dus het komt helemaal niet op je rekening te staan,., Maar ik weet niet of dat inmiddels is verandert.

29-09-2012, 21:26
Waarom heb je aslan een spaarrekening? Anyway, oplossing: Geen spaarrekening nemen. Opzeggen. En het geld dat je inmiddels hebt ontvangen weg geven als liefdadigheid. Alhoewel je er volgens mij geen beloning voor krijgt als zodanig.