Bekijk volle/desktop versie : Een kleine vraag over Nafs...



18-12-2004, 23:02
Asalaamoe 3eleikoem allemaal..

Ik zit met een kleine vraagje, misschien kunnen jullie 'm wel beantwoorden...insha Allah

Ik zat laatst op school, met een goeie vriendin van mij, te praten over de islaam, over bepaalde onderwerpen. Ik kan erg veel van haar leren, alhamdoelilah.
Maar nu mijn vraag We had het ook over a Nafs, ze begon mij een beetje uit te leggen wat prcies a Nafs is. Maar toen zei ze dat de jongens 9 Nafs hebben, en de meisjes 1 Nafs..?
Kan iemand mij misschien uitleggen wat a Nafs precies is? Ze had het mij wel uitgelegd wat het is ongveer met een voorbeeld, maar ik begrijp dan niet de 9 Nafs en 1 Nafs

Mijn vraag is eigenlijk ook of dit klopt, dat de jongens/mannen 9 Nafs hebben en de meisjes/vrouwen 1 Nafs...?

Ik hoop insha Allah dat jullie m'n vragen kunnen beantwoorden ...
Alvast bedankt

Wa3eleikoemoe salaam...

21-12-2004, 22:55


Niemand...

21-12-2004, 23:10
Wa alaikoem salaam,

Ik heb daar nooit van gehoord. Nafs betekent gewoon je ziel/eigen ik

28-12-2004, 00:17

Citaat door RaiseUp:
Wa alaikoem salaam,

Ik heb daar nooit van gehoord. Nafs betekent gewoon je ziel/eigen ik
Salaam oe3eleikoem,

sorry voor mijn latere reactie..zat er een tijdje niet op...

Dus het kan zijn dat het gwoon niet waar is...Ik had het ook bij m'n vader nagevraagd en hij zei ook dat hiet niet waar is...zoiets ga je ook niet zomaar verzinnen denk ik dan..maar Allahoe a3lem.

Chokran alvast voor je reactie, je uitleg...

Wa3eleikoemoe salaam...

28-12-2004, 13:56


wa alaikoem salaam,

Ik heb er ook nooit van gehoord als je tenminste van de defintie van het woordje nafs uitgaat. Vraag haar waar ze dat vandaan heeft.

28-12-2004, 15:05
Je kan het haar toch ook vragen wat het woordje Nafs in haar context betekent? Nafs is trouwens ziel en meer niet minder ook niet

28-12-2004, 15:51
Asalaamoe 3eleikoem,

Ik had het haar ook gevraagd of ze dat zeker wist, maar met volle overtuiging zij ze van wel..
Ik ga het haar insha Allah nog eens vragenl. Ik had zo mijn twijfels erover. Ze weet erg veel over de Islam, vandaar. Maar ik wou het zeker weten, daarom ging ik het ff navragen.

Ik ga het insha Allah er nog eens met haar over hebben. Vragen vanwaar ze dat heeft..

Djazaka Allahoe Ghairen, voor jullie reacties.

Wasalaam oe3eleikoem...

28-12-2004, 18:30
salamoe alaikoem

zo ver ik weet is je nafs , je eigen ziel of je eigen IK zeg maar.
een moslim dient natuurlijk zijn nafs te zuiveren dmv meerdere wegen; geen haram dingen bekijken enz... enz....

hier een stukje over de NAFS in de koraan.

7. En bij de ziel en haar volmaaktheid,

8. Hij openbaarde haar wat slecht en wat goed (voor haar) is,

9. Voorwaar, geslaagd is hij die haar loutert

10. En voorzeker hij gaat te gronde die haar te gronde richt.


maar volgens mij is er geen bewijs in de koraan dat een man 9 nafs heeft, en een vrouw 1.

wa allahoe a3lam.

28-12-2004, 21:44
Wat je niet weet kan je gewoon opzoeken, ipv. in onwetendheid en bijgeloof te belanden:


De Roeh en de Nafs

Om te weten waarom wij moeten vasten, moeten wij eerst weten dat er in de mens twee grote krachten zijn:
1. de Roeh (de ziel)
2. de Nafs (de begeerte)

Deze twee krachten zijn tegengesteld aan elkaar en ook vijanden van elkaar.
De verbondenheid van de Roeh is met de Alemi Amr of Malakoet. De wereld waar de engelen wonen heet de Alemi Malakoet. Zoals de engelen niet eten, drinken, slapen of geen verdriet of geluk hebben, zo is de Roeh ook.


Lees verder op:

http://www.miesbahoelislam.nl/ramadan.php?page=2



Davud

29-12-2004, 22:06

Citaat door krimo123:
salamoe alaikoem

zo ver ik weet is je nafs , je eigen ziel of je eigen IK zeg maar.
een moslim dient natuurlijk zijn nafs te zuiveren dmv meerdere wegen; geen haram dingen bekijken enz... enz....

hier een stukje over de NAFS in de koraan.

7. En bij de ziel en haar volmaaktheid,

8. Hij openbaarde haar wat slecht en wat goed (voor haar) is,

9. Voorwaar, geslaagd is hij die haar loutert

10. En voorzeker hij gaat te gronde die haar te gronde richt.


maar volgens mij is er geen bewijs in de koraan dat een man 9 nafs heeft, en een vrouw 1.

wa allahoe a3lam.
Asalaam oe3eleikoem

Chokran voor je uitleg krimo123. Het is me nu wel een beetje duidelijk geworden , chokran...

Ik zal eens vragen aan haar vanwaar ze dat vandaan heeft. Misschien is dat wel het handigst nu.
Ik was er benieuwd naar. En ik wist niet of het wel echt waar was. Ben het daarom maar even hier komen vragen. Maar de meeste van jullie hebben hier ook nooit eerder van gehoord.
Maar ik zal het haar insha Allah wel vragen.

Chokran allemaal voor jullie uitleg hierover.
Baraka Allahoe fiekoem...


Wasalaam oe3eleikoem...

29-12-2004, 22:26

Citaat door Davud:
Wat je niet weet kan je gewoon opzoeken, ipv. in onwetendheid en bijgeloof te belanden:


De Roeh en de Nafs

Om te weten waarom wij moeten vasten, moeten wij eerst weten dat er in de mens twee grote krachten zijn:
1. de Roeh (de ziel)
2. de Nafs (de begeerte)

Deze twee krachten zijn tegengesteld aan elkaar en ook vijanden van elkaar.
De verbondenheid van de Roeh is met de Alemi Amr of Malakoet. De wereld waar de engelen wonen heet de Alemi Malakoet. Zoals de engelen niet eten, drinken, slapen of geen verdriet of geluk hebben, zo is de Roeh ook.


Lees verder op:

http://www.miesbahoelislam.nl/ramadan.php?page=2



Davud
Wat is dat een mooie uitleg zeg, echt prachtig!