Bekijk volle/desktop versie : De kleding van de overledene..



28-09-2012, 12:21
Wa salaam alaikoum warahmatoelahoe wa barakatoe,

Ik had een vraagje en hoop dat 1 van jullie mij kunnen helpen.

Mijn vader is overleden ( Allaahie Ra7moe) en wij willen zijn kleding weg geven wat natuurlijk van belang is, maar mijn moeder had veel kleding gewassen alleen zijn jassen kan me mama niet wassen tenminste omdat mijn papa veel kleding heeft die gewassen moeten zijn en veel jassen heeft. Mijn vraag is dan ook maak het niet uit als ze niet gewassen zijn dat we het weg geven alleen de jassen of moeten ze ook gewassen worden?

Ik hoop dat ik een antwoord krijg van mijn vraag Ghair Insha'Allaah

Wa salaam alaikoum,

28-09-2012, 19:21


Asalaam Alikum Wa Rahmat Allah Wa Barakthu.

Geachte zuster,

Allah yarham waldik. Ik heb helaas niks specifieks terug kunnen vinden omtrent u vraag. Maar leest u insja`Allah het volgende:


Citaat:
Praise be to Allaah.
This idea is not correct, rather the clothes and belongings of the deceased are part of his estate, and his heirs are entitled to them; they may make use of them or sell them, and they do not have to give them in charity. But if they choose to give them in charity, seeking reward, they may do that, so long as they are adults of sound mind. As for a minor, no one has the right to give his share of these things or others in charity.

Shaykh Ibn ‘Uthaymeen (may Allaah have mercy on him) was asked: Is it permissible for the family of the deceased to use the clothes of the deceased? He (may Allaah have mercy on him) replied: Yes, if a person dies, everything that he owned becomes the property of his heirs, such as clothing, furniture, books, writing implements, desks, chairs and everything, even his headgear that he was wearing. It all goes to his heirs. When it passes to his heirs, they may dispose of it as they dispose of their own wealth. If they – the heirs – are of sound mind and they decide that the clothes of the deceased are to go to one of them, and he wears them, there is nothing wrong with that. If they agree to give them in charity, there is nothing wrong with that. If they agree to sell them, there is nothing wrong with that. They are their property and they may dispose of it as anyone disposes of his own property. End quote from Fataawa Noor ‘ala al-Darb.

Shaykh Saalih al-Fawzaan (may Allaah preserve him) was asked: Is it permissible to keep the clothes of the deceased, and if that is not permissible, what is the best thing to do with them?

He replied: It is permissible to keep the clothes of the deceased for a family member who can wear them, or to give them to any needy person who will wear them, and they should not be wasted. Whatever the case, they are part of the estate if they are valuable, and they should be counted as part of the estate that belongs to the heirs. Keeping them for memory’s sake is not permissible and is not appropriate, and it may be haraam if the aim is to seek blessing from these clothes and so on. This is also a waste of money, because they should be made use of, not stored without making use of them. End quote from al-Muntaqa, 2/271.

And Allaah knows best.
Hieruit is terug te lezen dat de kledij van de overleden persoon het eigendom wordt van zijn erfgenamen. Zij mogen de kledij houden, verkopen of weggeven. Bij zowel het verkopen als het weggeven dient men zorgt te dragen dat de kledij niet vies is. Het wassen zou daarom goed zijn, maar of dit verplicht is? Dat weet ik niet. Het lijkt mij, gezien de kledij uw eigendom wordt, dat u er mee omgaat als uw eigen kledij. Indien de kledij dus viezigheden bevatten, dan dient men dit te verwijderen. Indien dit niet het geval is, of het wassen van de kledij te moeilijk is, dan kan men het verkopen/weggeven en de defecten van de kledij duidelijk maken aan de personen wie de kledij kopen of in ontvangst nemen.

Het "verplicht", "halal of haram" is mij nogmaals onbekend. De regelgeving omtrent wereldse zaken (zaken los van de aanbidding) is dat alles halal is behalve wat haram is verklaard. Indien men daarom beweert dat het verplicht is de kledij te wassen, of haram gezien deze van een overleden persoon komen. Dan dient men bewijs naar voren te brengen omtrent dit en anders gelden er gewoon de regels zoals wij dat kennen m.b.t. onze eigen kledij en het verkopen/weggeven van dezen.

Let zuster dat ik niet zeg: "Het is halal of haram om te wassen, niet wassen". Ik zeg slechts dat voor zulks wereldse (buiten de aanbieding) zaken geldt: "Dat er bewijs moet worden gegeven voor het verplicht maken of haram verklaren van. Indien de bewijs er niet is, dan is het halal tot men het tegenbewijs is gegeven".

Moge Allah dit gebeuren voor uw familie vergemakkelijken en uw vader van het goede voorzien.
M3aSalaam.

28-09-2012, 21:08

Citaat door Tahmid:
Asalaam Alikum Wa Rahmat Allah Wa Barakthu.

Geachte zuster,

Allah yarham waldik. Ik heb helaas niks specifieks terug kunnen vinden omtrent u vraag. Maar leest u insja`Allah het volgende:



Hieruit is terug te lezen dat de kledij van de overleden persoon het eigendom wordt van zijn erfgenamen. Zij mogen de kledij houden, verkopen of weggeven. Bij zowel het verkopen als het weggeven dient men zorgt te dragen dat de kledij niet vies is. Het wassen zou daarom goed zijn, maar of dit verplicht is? Dat weet ik niet. Het lijkt mij, gezien de kledij uw eigendom wordt, dat u er mee omgaat als uw eigen kledij. Indien de kledij dus viezigheden bevatten, dan dient men dit te verwijderen. Indien dit niet het geval is, of het wassen van de kledij te moeilijk is, dan kan men het verkopen/weggeven en de defecten van de kledij duidelijk maken aan de personen wie de kledij kopen of in ontvangst nemen.

Het "verplicht", "halal of haram" is mij nogmaals onbekend. De regelgeving omtrent wereldse zaken (zaken los van de aanbidding) is dat alles halal is behalve wat haram is verklaard. Indien men daarom beweert dat het verplicht is de kledij te wassen, of haram gezien deze van een overleden persoon komen. Dan dient men bewijs naar voren te brengen omtrent dit en anders gelden er gewoon de regels zoals wij dat kennen m.b.t. onze eigen kledij en het verkopen/weggeven van dezen.

Let zuster dat ik niet zeg: "Het is halal of haram om te wassen, niet wassen". Ik zeg slechts dat voor zulks wereldse (buiten de aanbieding) zaken geldt: "Dat er bewijs moet worden gegeven voor het verplicht maken of haram verklaren van. Indien de bewijs er niet is, dan is het halal tot men het tegenbewijs is gegeven".

Moge Allah dit gebeuren voor uw familie vergemakkelijken en uw vader van het goede voorzien.
M3aSalaam.
Wa salaam alaikoum,

Baraka lahoe fiek voor jou antwoord! en voor de korte samenvatting komt goed uit want ik ben niet goed in engels, maar dan is het mij helder geworden en die jassen zijn sowieso niet vies nee maar mijn mama heeft dan die alweswes dat ze denkt straks moet je het als nog wassen. Voor de rest de vieze kleding wordt sowieso gewassen dat spreekt voor zich. Maar dan weet ik het.

En soukran het is moeilijk om 1 van je ouders te verliezen maar Alhamdoelilah Allaah geeft je vanzelf die sbarr maar het blijft moeilijk.

Nogmaals bedankt moge Allaah je hier voor belonen Allahoema amien.

28-09-2012, 22:04
Wa Alikum Asalaam Wa Rahmat Allah Wa Barakthu.

Wa Feeki BarakAllah zuster.

De overleden persoon is niet echt dood, hij/zij leeft, doch het lichaam is slechts opgehouden met functioneren. Niemand kent iemand zijn/haar toekomst behalve Allah . Wie weet welke zonden ons te wachten staan? Alle Lof komt Allah toe dat onze families en geliefden sterven als muslimeen. Hoevele die jong stierven, en middels het jong sterven vele zondes en wellicht zelfs kufr uit de weg zijn gegaan? Als een Barmhartigheid van Allah . En hoevele wie Allah hen een lange leven heeft geschonken, en zij daarin slechts vermeerderden in ongehoorzaamheid en zondigheid en stierven terwijl zij achteloos waren?

Het verliezen van een geliefd iemand is moeilijk, zeker één van je ouders. Doch wij dienen blij te zijn dat dezen heen zijn gegaan terwijl zij moslim waren. Bij Allah zij zouden niet terug willen keren tot dit leven als je hen daartoe de kans gaf. Behalve omwille van Allah en het aanbidden van Hem .

Wij zijn allen stervend zuster, behalve wie Allah in leven houdt. Moge het leven voor ons verlangend worden indien dit ons doet toenemen in het goede. En verkort worden indien het verlengen daarvan zou doen leiden tot zondigheid en achteloosheid.

Hoe groot de gunst van de islaam? Daar de families herenigd worden? En hoe het leven van de Kafirs? Wie van hen doden denken ze nooit meer terug te zien?

"En het nageslacht van hen die geloven en die in hun geloof door hun nageslacht gevolgd worden hebben Wij bij hen gevoegd. En Wij laten hen voor wat zij gedaan hebben in niets tekortkomen". Surah At-toer.

M3aSalaam.

29-09-2012, 19:16



Citaat door Tahmid:
Wa Alikum Asalaam Wa Rahmat Allah Wa Barakthu.

Wa Feeki BarakAllah zuster.

De overleden persoon is niet echt dood, hij/zij leeft, doch het lichaam is slechts opgehouden met functioneren. Niemand kent iemand zijn/haar toekomst behalve Allah . Wie weet welke zonden ons te wachten staan? Alle Lof komt Allah toe dat onze families en geliefden sterven als muslimeen. Hoevele die jong stierven, en middels het jong sterven vele zondes en wellicht zelfs kufr uit de weg zijn gegaan? Als een Barmhartigheid van Allah . En hoevele wie Allah hen een lange leven heeft geschonken, en zij daarin slechts vermeerderden in ongehoorzaamheid en zondigheid en stierven terwijl zij achteloos waren?

Het verliezen van een geliefd iemand is moeilijk, zeker één van je ouders. Doch wij dienen blij te zijn dat dezen heen zijn gegaan terwijl zij moslim waren. Bij Allah zij zouden niet terug willen keren tot dit leven als je hen daartoe de kans gaf. Behalve omwille van Allah en het aanbidden van Hem .

Wij zijn allen stervend zuster, behalve wie Allah in leven houdt. Moge het leven voor ons verlangend worden indien dit ons doet toenemen in het goede. En verkort worden indien het verlengen daarvan zou doen leiden tot zondigheid en achteloosheid.

Hoe groot de gunst van de islaam? Daar de families herenigd worden? En hoe het leven van de Kafirs? Wie van hen doden denken ze nooit meer terug te zien?

"En het nageslacht van hen die geloven en die in hun geloof door hun nageslacht gevolgd worden hebben Wij bij hen gevoegd. En Wij laten hen voor wat zij gedaan hebben in niets tekortkomen". Surah At-toer.

M3aSalaam.
Jaa dat is zoo, maar het was een goede man Masha´Allaah rustgevend hij was zeer geliefd bij de mensen Allaah neemt ook de goede mensen snel bij zich alhamdoelilah. Baraka lahoe fiek voor jou wijze woorden! wij zullen allen daar naar toe gaan en ons leven begint pas na de dood. Moge wij behoren tot de mensen van het paradijs Allahoema amien.