Bekijk volle/desktop versie : Help: Wassing op het werk?



26-09-2012, 22:51
Sallaam wa3aaikom,

Ik heb onlangs met mijn baas gesproken over het feit dat ik het gebed op het werk zal verrichten, inchaAllah, en toen kwam het volgende in mij op. Ik kan de wassing thuis verrichten en het volgende gebed op het werk verrichten maar dat houd ik nooit een hele dag vol. Kan iemand mij vertellen hoe ik de wassin op het werk kan verrichten? En hoe zit het met kleding die eventueel vies kan worden op het werk? De plek waar ik werk is alleen voorzien van een dames-wc zonder douche/wasruimte.

Djazaka lahoe gayran!


Wa3alaikom sallaam,

missriffiaRoos

26-09-2012, 23:22


hebben ze daar ook geen wc voor gehandicapten met aparte wasbak?

27-09-2012, 15:18
Nee ook niet, maar chokran voor je reactie! Ik heb mijn antw gekregen

27-09-2012, 16:49
ja ik weet ook nooit hoe ik dat moet doen
neem altijd een flesje mee en doe het gewoon op het toilet hoe anders?

27-09-2012, 18:23


Asalaam Alikum Wa Rahmat Allah Wa Barakthu.

Het beste wat u kunt doen is thuis eerst de wudoo verrichten en over uw sokken vegen (zodoende hoeven uw sokken niet uit bij het doen van een nieuwe wudoo). Vervolgens neemt u een fles water mee en kunt u zichzelf in de wc reinigen insja`Allah. Er is dan ook niks mis met het verrichten van de wudoo in de wc ruimte. U wordt wel aangeraden de "BismilAllah" in uw hart te zeggen, en dit niet uit te spreken in de wc. Alhoewel Shaykh Ibn Baz dit toestond. Bron: http://islamqa.info/en/ref/23308/

Leest u hier welke voorwaarden zijn verboden aan het vegen over de sokken: http://islamqa.info/en/ref/9640
U dient hier dus eerst puur te zijn (de wudoo verricht te hebben) dan vervolgens de sokken aandoen en over dezen vegen.

Leest u hier hoe u over de sokken moeten vegen:


Citaat:
The way in which one wipes over them is to put one’s wet fingers on the toes then pass them over the feet to the shin; the right foot should be wiped with the right hand and the left foot with the left hand. The fingers should be spread when wiping and it should not be repeated.

(See al-Mulakhkhas al-Fiqhi by al-Fawzaan, 1/43).
M3aSalaam.