Bekijk volle/desktop versie : Alleen voor de vrouwen onder ons.



Pagina's : [1] 2

18-12-2004, 19:04
(bron)

UTRECHT - ,,Een vrouw die zich continu wil meten met mannen is niet zichzelf. Gelijkheid is een illusie,’’ aldus de Tunesische Kaouthar Darmoni (35), managementtrainer, docente Cultuur en Media aan de Universiteit van Amsterdam én buikdanseres.


De Tunesische geeft managementtrainingen aan (top)vrouwen en politici. Soms in combinatie met buikdanslessen. ,,Vrouwen moeten vrouwelijker zijn om hogerop te komen,’’ aldus Darmoni tijdens een netwerkavond voor Marokkaanse vrouwen, verzorgd door het Samenwerkingsverband Marokkanen en Tunesiërs (SMT).

Darmoni zit in het midden en in een cirkel om haar heen luisteren een twintigtal Marokkaanse vrouwen geïnteresseerd naar haar workshop. De buikdanssjaals in de aanslag want na de oratie van de Tunesische wordt er gedanst.

Toen Darmoni zeven jaar geleden naar Nederland verhuisde na in Tunesië, Frankrijk en de VS te hebben gewoond viel het haar op dat er in Nederland maar weinig topvrouwen waren. Darmoni: ,,Drie jaar geleden waren in Nederland 3 procent vrouwen aan de top. Dit jaar is het gehalveerd. Het is nog maar 1.6 procent. De helft van de topvrouwen zijn mediterraan. Dus zo goed doet de Nederlandse vrouw het helemaal niet qua emancipatie.’’

,,Vrouwen die wel carrière maken zijn vaak halve mannen. Ze zijn te veel bezig met zichzelf. Om maar beoordeeld te worden op hun intelligentie. Daardoor vergeten ze hun gevoelens. Nederlandse vrouwen hebben het contact verloren met hun vrouwelijkheid,’’ vindt Darmoni.

,,Ik wil vrouwen leren hun vrouwelijkheid in de strijd te werpen. Het is een wapen. Gebruik het dan ook. Iedereen denkt dat de islamitische culturen patriarchaal (mannelijk) zijn, maar anderzijds zijn ze ook matriarchaal (vrouwelijk). De vrouw is binnenshuis vaak de baas. Je merkt nu dat Arabische vrouwen ook buitenshuis macht aan het vertonen zijn.’’

Darmoni is bijzonder geïnteresseerd in godsdiensten. Tijdens het bestuderen van de protestants-christelijke calvinistische geschiedenis viel het haar op dat er geen vrouwelijke figuren aanwezig zijn. In de geschiedenis van de profeet Mohammed zijn altijd vrouwen aanwezig. ,,Vrouwen waren binnenshuis, maar wel actief. Ze discussieerden altijd met de profeet over belangrijke beslissingen.’’OnderaanOm haar visie te illustreren vertelt ze dat er een groot onderzoek is geweest naar de emancipatie van de Europese vrouw. Daarbij hadden de Griekse en Italiaanse vrouwen met vlag en wimpel gewonnen. De Nederlandse vrouw bungelde ergens onderaan. ,,Vrouwen uit de zuidelijke culturen hebben het matriarchale meegenomen in hun cultuur buitenshuis. Als vrouw, als moeder, als autoriteit onderhandelen ze tegen de man. Ze gebruiken hun vrouwelijke kracht om naar buiten te gaan.’’

,,Het zwakke punt van de Nederlandse vrouw is het gebrek aan matriarchale kracht. Ze gedragen zich mannelijk. Nederlandse vrouwen zijn te veel bezig met zichzelf. Om maar beoordeeld te worden op hun intelligentie.’’ Darmoni vindt het onnodige stress. ,,Je bent gelijkwaardig, maar niet gelijk. Een Arabische vrouw probeert eerst het vertrouwen te winnen van een man, om vervolgens indirect en strategisch haar zin te krijgen. Italiaanse en Griekse vrouwen kunnen het ook.’’

Ook weerspreekt Darmoni de negatieve kritiek op de gescheiden wereld tussen man en vrouw in de islamitische cultuur. ,,De scheiding tussen man en vrouw kan ook voordelen hebben. Vrouwen zijn vrijer. De afwezigheid van mannen maakt het voor vrouwen mogelijk dat vrouwen zich concentreren op hun vrouwelijkheid. Wat ik vaak heb meegemaakt tijdens mijn trainingen is dat vrouwen aan de top vaak eenzaam zijn. Maar als Arabische vrouwen ergens een belangrijke functie bekleden, dan hebben ze vaak een groot vrouwennetwerk achter zich.’’MixDarmoni legt intussen ook de pluspunten van de emancipatie van de Nederlandse vrouw uit. ,,De Nederlandse is stoer, nuchter en pragmatisch, daar kan de Arabische vrouw weer wat van leren. Ik vind het belangrijk om een mix te maken.’’ Daarna is er een vragenrondjeen wordt er gedanst. ,,Veel westerlingen denken dat buikdansen voor de man is. Maar Arabische vrouwen dansen juist vaak voor vrouwen. Om te genieten en het plezier van het lichaam te ondervinden. De kracht van het vrouw-zijn te voelen,’’ aldus Darmoni.

18-12-2004, 19:25


te veel om te lezen.

nu begrijp ik waarom je geen reacties hebt.

alé beslama

18-12-2004, 19:31
Er staat toch duidelijk dat het alleen voor vrouwen bedoeld is!Anders had ik er wel bijgezet dat het voor onze ongeschoolde 2pac luisterende lipgloss dozen was.
Er staan geen plaatjes in dus get lost!

18-12-2004, 19:38
Ik vind het wel een interessant artikel.
Leuk hoe er op de kracht van vrouwen gewezen wordt en ook leuk dat ook Italiaanse en Griekse vrouwen genoemd worden.
De overeenkomst in cultuur in landen rond de Middelandse Zee is me vaker opgevallen.

18-12-2004, 19:39


Ik ben blij dat ik vrouwen die niet meer dan 3 regels vol onzin kunnen lezen niet vaak tegen kom.

18-12-2004, 21:47
whaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahahhahahahahah
ik ga niks lezen vindt het maar saai en heb je niks te doen wela?
ga wat eten moet jij je maar zo vermaken

18-12-2004, 23:23

Citaat door a.damse:
Ik vind het wel een interessant artikel.
Leuk hoe er op de kracht van vrouwen gewezen wordt en ook leuk dat ook Italiaanse en Griekse vrouwen genoemd worden.
De overeenkomst in cultuur in landen rond de Middelandse Zee is me vaker opgevallen.
Let op hoe gauw een serieus stuk door mensen wordt afgekraakt.

Terwijl de schrijfster duidelijk en zeer goed verwoord wat een zeer trieste werkelijkheid is.

Met een beetje meer vrouwelijk instinct en gedrag op hoge posities brengt meer goodwill dan macho gedrag in een rok!

Vrouwen die dat kunnen combineren hebben volgens mij het ei van columbus


Met stroop vang je meer vliegen dan met azijn

19-12-2004, 00:16
Wat wordt hier bedoeld met 'je vrouwelijkheid in de strijd gooien' ??

19-12-2004, 00:18
Wat een superleuk stuk..... Bedankt voor je leuke bijdrage. Het jammer voor de luiaards onder ons dat het een lange stuk is. Maar ik waardeer het.
Het is vooral leuk om de verschillen te lezen tussen de Nederlandse topvrouwen en de islamitische topvrouwen. Ik merk zelf inderdaad vaak in mijn omgeving dat er onder de eerste generatie heel open maar op een grappige bedekte manier wordt gesproken over lichaam en sex. Ik maak weinig mee dat er op zo'n manier wordt gesproken over dat soort dingen tussen Nederlandse vrouwen.

Ik ben wel van mening dat de moslimvrouw echt heel vrouwelijk is, ik weet alleen niet goed waar dit aan zou kunnen liggen. Maar ik moet zeggen dat ik ervan geniet vrouw te zijn, heb nu niet sterk de behoefte om ergens aan de top te staan, dat zou wel kunnen komen over een paar jaar. Ik gebruik mijn vrouwelijkheid binnen de grenzen van de islam om mijn doel te bereiken..................

19-12-2004, 00:28

Citaat door Maslov:
Mijn schoondochter is 30 jaar, directeur bij KLM vracht, afgelopen maand door de soll. proc. heengekomen. Ze is op en top vrouw.
ohja daar heb ik denk ik niet echt bij stilgestaan.
Wat de een vrouwelijk vind is a-vrouwelijk voor de ander.
Misschien kun je uitleggen wat jij onder vrouwelijk zijn verstaat want ook hieronder bestaan er culturele opvattingen over.

19-12-2004, 00:40

Citaat door Karin':
Wat wordt hier bedoeld met 'je vrouwelijkheid in de strijd gooien' ??
Ik begrijp het wel ongeveer, maar kan het niet echt onder woorden brengen denk ik.
Het gebruik maken van louter sexuele aantrekkingskracht is het niet in ieder geval.

Meer gebruik maken van het (zelf)respect dat de vrouw juist als vrouw heeft.
Een ander soort respect dan dat wat mannen krijgen.

Zoals in het artikel genoemd wordt, het matriarchale.

Heb je wel eens Italiaanse films gezien?
Het temperament dat vrouwen daar in uit kunnen stralen?
Zoiets ongeveer.

19-12-2004, 01:52
Whoa, een leuk en serieus topic van Matahari. Goed dan, ik vind bepaalde zaken van emancipatie in Nederland te ver gaan; alsof vrouwen vanzelfsprekend minder capabel zijn dan mannen en dus voorgetrokken moeten worden. Ik zou zelfs zeggen vanuit mijn oogpunt dat onze maatschappij juist te vriendelijk is voor vrouwen; en dat het daarom niet werkt. Maar hoe dan ook, wel interessant. Maar dit..


Citaat:
,,Het zwakke punt van de Nederlandse vrouw is het gebrek aan matriarchale kracht. Ze gedragen zich mannelijk. Nederlandse vrouwen zijn te veel bezig met zichzelf. Om maar beoordeeld te worden op hun intelligentie.’’ Darmoni vindt het onnodige stress. ,,Je bent gelijkwaardig, maar niet gelijk. Een Arabische vrouw probeert eerst het vertrouwen te winnen van een man, om vervolgens indirect en strategisch haar zin te krijgen. Italiaanse en Griekse vrouwen kunnen het ook.’’
,dit vind ik niet echt reëel. De Nederlandse cultuur is veel directer en het achter iemands rug proberen draagvlak te creëren wordt niet sympathiek gevonden. Dus ik twijfel of dat gaat werken.

19-12-2004, 02:11


Wat ze in mijn ogen bedoeld met "Nederlandse vrouwen gedragen zich mannelijk", is dat de Nederlandse vrouw in het algemeen teveel op de man wil gaan lijken.Ze gedragen zich letterlijk als mannen in hun doen en laten omdat ze succes spiegelen aan mannen.

19-12-2004, 04:46
Ik als man zijnde kon het niet laten om het voor vrouwen bestemde tekst te lezen. Interessant verhaal en ook zeer leuk om te lezen. Wat betreft die "troela's" hierboven die niet eens een tekst lezen en dan gaan reageren, ik zou zeggen neem eens een training bij deze mevrouw, misschien steek je er wat van op

Maar heb genoten van deze tekst, ook al ben ik geen vrouw

19-12-2004, 08:47

Citaat door Hoogervorst:
,dit vind ik niet echt reëel. De Nederlandse cultuur is veel directer en het achter iemands rug proberen draagvlak te creëren wordt niet sympathiek gevonden. Dus ik twijfel of dat gaat werken.
ehm. misschien kom ik van een andere planeet, maar politiek optreden, konkelen, kneden, achterkamertjes, influisteren. ik heb de dingen wel gezien intussen.

Pagina's : [1] 2