Bekijk volle/desktop versie : Prentenboeken voor moslimkinderen bevatten incest en chantage



23-09-2012, 21:29
discusie op twitter
http://https://twitter.com/appeldepeer/status/249518588925448192/photo/1

'Het nut van goede daden' is een prentenboek dat voor moslimkinderen van vier tot zes jaar bedoeld is. Te leen bij de OBA, maar is het wel geschikt?

In het kinderboek biecht een man dat hij zijn nicht met 120 dinar probeerde te chanteren om met hem het bed te delen, maar daarvan afzag door zijn vrees voor God. Deze passage staat in een prentenboek van achttien pagina's voor moslimkinderen van vier tot zes jaar. Het nut van goede daden is het laatste deel van de zevendelige kinderboekenserie uit 2008 van Iqra Media uit Indonesië en uitgeverij Sheijma uit Amsterdam.

De boekjes worden niet alleen in islamitische winkels in de stad en op islamitische webshops verkocht, maar zijn ook te leen in de Openbare Bibliotheek Amsterdam. In totaal bieden zeven Nederlandse bibliotheken het boekje aan, vertelt Hedy van den Broek, medewerker van NDB Biblion, landelijk bibliotheekaanbieder.

NDB-medewerkers vonden het boek 'te moeilijk en niet passend voor de doelgroep', vertelt Van den Broek. 'Maar blijkbaar is het toch opgenomen in het assortiment.'

Het nut van goede daden gaat over drie mannen die in een grot opgesloten raken doordat een rotsblok de uitgang blokkeert. Ze besluiten tot Allah te bidden voor hun vrijlating. Door hun goede daden op te dissen, rolt het rotsblok, beetje bij beetje, opzij.

De omstreden passage heeft betrekking op de tweede man die in zijn gebed zegt: 'Allah, ik heb een nicht waar ik veel van hou. Ik wilde eigenlijk met haar naar bed. Maar zij weigerde altijd. Een paar jaar later had zij een probleem en kwam ze naar mij toe. Ik gaf haar toen 120 dinar op voorwaarde dat zij met mij naar bed zou gaan.' De islamitische nicht, afgebeeld als een kleurrijk cartoonfiguurtje met een hoofddoek, weigerde met de woorden 'Denk aan Allah!', waarop de man van zijn chantage- en incestplannen afzag.

Het boek maakt deel uit van de boekenserie Klein Verhaaltje, die beoogt islamitische waarden op kinderen over te brengen. Andere kinderboeken van dezelfde uitgever lijken meer geschikt voor kinderen, zoals het verhaal over Jona in de walvis, die op zijn islamitisch Yunus heet, of over een melkmeisje dat wordt beloond voor haar eerlijkheid als ze de melk niet verdunt met water.

Lees meer vandaag in Het Parool.

(Heiba Targhi Bakkali)

bron
http://www.parool.nl/parool/nl/984/SHOWNIEUWS/article/detail/3320650/2012/09/22/Prentenboeken-voor-moslimkinderen-bevatten-incest-en-chantage.dhtml

23-09-2012, 21:32


Ik zie een hoop tekst maar geen duidelijke titel en naam schrijver.

23-09-2012, 22:14
Dit is niet normaal!! Kinderen van 4-6 jaar hoor je niet haram of halal zaken met deze voorbeelden te verduidelijken??? De kinderen zijn veel te jong voor zaken als seksualitieit en overspel. Dit is onpedagogisch en onverantwoord!!

23-09-2012, 22:22
Als de kinderen van Nederland dit werd onderwezen dan zouden er misschien niet zulke misdaden worden gepleegd als in het hofnarretje. Waar de misdadiger jaren zijn gang kon gaan met talloze kinderen. We leven nu eenmaal in een wereld waar dit soort zieke mensen bestaan, dus moeten we onze kinderen hier ook over leren en onderwijzen!

23-09-2012, 22:38



Citaat door Shaakir:
Als de kinderen van Nederland dit werd onderwezen dan zouden er misschien niet zulke misdaden worden gepleegd als in het hofnarretje. Waar de misdadiger jaren zijn gang kon gaan met talloze kinderen. We leven nu eenmaal in een wereld waar dit soort zieke mensen bestaan, dus moeten we onze kinderen hier ook over leren en onderwijzen!
Daar zijn andere onderwijsmethoden voor te vinden.
Dat je incest pleegt met je familie is natuurlijk helemaal not done!
Dat hoort niet!

23-09-2012, 23:36
tja je moet ze vroeg voorbereiden op de nlse maatschappij en de gewoonten normen en waarden in nl

24-09-2012, 07:56

Citaat door Shaakir:
Als de kinderen van Nederland dit werd onderwezen dan zouden er misschien niet zulke misdaden worden gepleegd als in het hofnarretje. Waar de misdadiger jaren zijn gang kon gaan met talloze kinderen. We leven nu eenmaal in een wereld waar dit soort zieke mensen bestaan, dus moeten we onze kinderen hier ook over leren en onderwijzen!
jij vindt 120 natuurlijk veel te weinig

24-09-2012, 08:11

Citaat door QueenBee:
Ik zie een hoop tekst maar geen duidelijke titel en naam schrijver.
Lees meer van Heiba T B vandaag in Het Parool

Heiba was vroeger een gerespecteerde moderator op dit forum

24-09-2012, 08:57

Citaat door abdellah1988:
Dit is niet normaal!! Kinderen van 4-6 jaar hoor je niet haram of halal zaken met deze voorbeelden te verduidelijken??? De kinderen zijn veel te jong voor zaken als seksualitieit en overspel. Dit is onpedagogisch en onverantwoord!!
Je meent het. En neem je dit verhaaltje voor zoete koek of doe je die grote oogkleppen van je af?