Bekijk volle/desktop versie : Wat betreft de ongelovige of de hypocriet? voel jij je aangesproken?



23-09-2012, 19:58
Wat betreft de ongelovige of de hypocriet, wanneer hij in zijn graf geplaatst wordt en zijn omstanders zijn vertrokken, komen er twee engelen die hem rechtop laten zitten in zijn graf. Zij zeggen tegen hem:

“Wie is jouw Heer?”Hij (i.e. de (de ongelovige of hypocriete) persoon in zijn graf) zal zeggen:

“Haah, Haah, ik weet het niet.”

Vervolgens zeggen zij (i.e. de twee engelen) tegen hem:

“Wat is jouw religie?”
Hij (i.e. de (de ongelovige of hypocriete) persoon in zijn graf) zal zeggen:

“Haah, Haah, ik weet het niet.”

Vervolgens zeggen zij (i.e. de twee engelen) tegen hem:

“wie is deze persoon die naar jullie gezonden is?”
Hij (i.e. de (de ongelovige of hypocriete) persoon in zijn graf) zal zeggen:

“Haah, Haah, ik weet het niet.”

Vervolgens zal er een oproeper vanuit de hemel oproepen:

“Mijn dienaar heeft gelogen, dus spreidt (een bed) voor hem uit in het hellevuur en open een deur voor hem naar het hellevuur”

Vervolgens bereikt hem iets van haar (i.e. het hellevuur) hitte en hete wind en wordt zijn graf nauw gemaakt totdat zijn ribben in elkaar steken. Vervolgens komt er een man naar hem toe met een lelijk gezicht, lelijke kleren en een stinkend geur en zegt:

“Wees verheugd met datgene wat jou zal treuren, dit is jouw dag die jouw beloofd is.”

Hij (i.e. de (de ongelovige of hypocriete) persoon in zijn graf) zal zeggen:

“Wie bent u? U hebt het gezicht van iemand die met het slechte komt.”

Hij (i.e. de man) zal zeggen:

“Ik ben jouw slechte daden.”

Hij (i.e. de (de ongelovige of hypocriete) persoon in zijn graf) zal zeggen:

“O Heer, laat het uur niet aanbreken.”

Vervolgens wordt er een blind, doof stom persoon naar hem gestuurd met een hamer in zijn hand. Als een berg ermee geslagen zou worden zou deze to zand worden. Hij (i.e. de ongelovige of hypocriete) wordt er één keer mee geslagen waarop hij zand wordt. Vervolgens laat Allah (جل و عز) hem weer terugkeren in zijn oude staat, om nog een keer geslagen te worden. Hij zal zo hard schreeuwen dat één ieder hem kan horen behalve de mensen en djinn.[2]

Wij zoeken toevlucht bij Allah tegen zijn bestraffing en tegen een slecht einde.

door Shaych Zayd ibn Haadie al-Madchalie

Bron: al-Adjwieba as-sadieda `ala al-asilla ar-rashieda, deel 1-3, blz. 91-92, druk: Daar al-Minhaadj.
Vertaling: Youssef aboe Safiyyah


--------------------------------------------------------------------------------.

[2] Overgeleverd door Iemaam Ahmed in zijn moesnad (deel 4, blz. 287-288) op gezag van al-Baraa` ibn `Aazib, en door aboe Dawoed in het boek over het dodengebed onder het hoofdstuk “het zitten bij de graf” (deel 4, blz.337).