Bekijk volle/desktop versie : Serie: Op zoek naar geluk



06-09-2012, 20:15
Voorwoord


Elk mens op deze aardbol is ernaar op zoek. Ongeacht geloof, leeftijd of afkomst. Iedereen wil gelukkig zijn, en niemand wil ongelukkig zijn. Want zonder geluk heeft het leven geen smaak, ook al bezit je al datgene wat jouw hart begeert. En met geluk is het leven prettig, ook al bezit je niet veel.

De praktijk leert dat maar weinig het geluk vinden. Vooral in deze ingewikkelde tijd die we leven van drukte en stress. Verdriet, slapeloosheid en depressie zijn veelvoorkomende termen in iedere maatschappij.xx

Er is zoveel ongelukkigheid dat sommige zelfs zijn gaan denken dat geluk niet bestaat. Dat geluk een verzonnen mythe is.x

Ik kan u vertellen beste broeder of zuster dat geluk wel degelijk bestaat.x

Geluk wordt niet gevonden omdat er verkeerd wordt gezocht. De één denkt dat het vergaren van een fortuin geluk zal brengen.xDe andere denkt dat het bezitten van een mooi huis met luxe auto voor de deur hem gelukkig zal maken.xZo denkt de andere dat het vinden van de juiste baan de oplossing is. Iedereen is zoekende maar zonder resultaat.x

Sommigen zijn het zoeken naar geluk zo zat dat ze niet inzien waarom ze nog verder zouden moeten leven, dus maken zij er in het ergste geval een einde aan.xVelen proberen het gevoel van ongelukkigheid te ontvluchten door merendeels van hun vrije tijd voor de tv of in het gezelschap van alcohol en drugs door te brengen.

Psychiaters weten zich ook geen raad met al die ongelukkige mensen, dus worden ze in de meeste gevallen maar met antidepressiva naar huis gestuurd.

Geluk, beste broeder of zuster, is een gevoel dat in het hart wordt ervaren en zich vervolgens uit op het gezicht en rest van het lichaam.xGeluk is een geschenk van Allah de meest Verhevene. Hij schenkt het Zijn dienaren die er de juiste pad voor volgen.x

Zodra jij jou dit beseft kan jouw zoektocht naar geluk beginnen, anders zul je altijd blijven dwalen, zoekend naar geluk.x

Allah zegt: "Wie het goede doet en gelovige is, man of vrouw zijnde, die zullen Wij een goed leven schenken." an-Nahl 97

In deze serie zullen we met de hulp van Allah in het beknopt met meerdere berichten verduidelijken hoe het volgen van de Islam jou leid naar het geluk.x

Wilt u deze reeks van berichten ontvangen, meld u dan aan door een leeg mailtje te versturen naar:

abulfadlmedina@gmail.comxx

Twitter
@abulfadlmedina

09-09-2012, 15:52


Deel 1; Geloven in Allah & verrichten van goede daden.x

Geluk, beste broeders en zusters, begint in het hart.x

Allah verruimt jouw borst voor de Islam, zodat jij daar jouw rust en gemak in vind.x

Allah zegt:

"Wie Allah leiding wil geven, diens borst verruimt Hij voor de Islam." al-An'aam 125

Ieder doel wordt pas bereikt nadat de juiste weg er naar toe wordt bewandelt. De juiste weg voor het hebben van een goed leven is zoals Allah in de Qoraan vertelt: xx

"Wie het goede doet en gelovige is, man of vrouw zijnde, die zullen Wij een goed leven schenken." an-Nahl 97

Allah belooft in dit vers, en niemand is trouwer aan de belofte dan Hij, dat degene die in Hem gelooft en goede daden verricht een goed leven zal worden geschonken.x

Een goed leven is geluk, rust in het hart, verruiming van de borst, tevredenheid en voorziening van het goede (rizq halal). Als jou deze zaken worden geschonken dan heb jij zeer zeker een goed leven.

Dus het geloven in Allah is de sleutel voor het leiden van een gelukkig leven. Want het geloven in Allah doet het hart leven.x

Allah zegt:

"O jullie die geloven, geeft gehoor aan Allah en aan de Boodschapper wanneer hij jullie oproept tot datgene wat jullie leven geeft." al-Anfaal 24

Het geloven in Allah en het gehoorzamen van Hem en Zijn profeet doet jouw hart en ziel leven. En met leven van het hart hebben we het niet over haar functie in medische termen, namelijk het rondpompen van bloed door het lichaam.x

We hebben het over een hart dat haar Schepper kent en beseft dat Hij alleen dient te worden gehoorzaamd en aanbeden. Een hart dat begrijpt wat het doel van dit leven is en vervolgens streeft naar het bereiken van dit doel. Dat is een levend hart!

Allah vergelijkt degene die in dwaling verkeert dan ook met de dode en degene die geleid is met de levende;

"En wie dood was (in dwaling en verwarring), en wiens (hart) wij daarna tot leven brachten (met geloof) en voor wie Wij een licht (van leiding) maakten, waarmee hij onder de mensen rondgaat, is hij te vergelijken met hem die in de duisternissen (van dwaling en onwetendheid) verkeert, waar hij nimmer uit kan komen?" al-An'aam 122

Dus de belangrijkste en eerste stap die we zetten richting het bereiken van geluk is het versterken van onze band met Allah.

Door Hem te gehoorzamen en te aanbidden met ons hart, tong en ledematen.x

Met het hart door o.a. van Hem te houden, op Hem te vertrouwen, Hem te vrezen en hopen op Zijn beloning en vergeving.

Met de tong door o.a. Hem veel te gedenken en met het reciteren van de Qoraan.x

Met de ledematen door o.a. het gebed, zakaat, vasten en bedevaart te verrichten. x xx

Als je wilt weten hoe sterk jouw band met Allah is, kun je jezelf een aantal vragen stellen;

Hoe vaak per dag gedenk ik Allah? Besef ik mij dat Allah mij ziet en hoort? Ben ik bezig met datgene waar Allah van houdt en tevreden mee is, of juist niet?

Hoe sterker jouw band met Allah is, des te gelukkiger jij zult zijn. Net zoals onze vrome voorgangers het geluk vonden vanwege hun sterke band met Allah. Ook al hadden zij het niet ruim. x

Eėn van hen zei: "Als de koningen en hun kinderen wisten hoe wij ons voelen dan zouden zij ons daarom met de zwaarden bestrijden."

Een andere zei: "Het hart maakt tijden mee waarin ik zeg: als de mensen van het paradijs zich zo voelen dan hebben zij zeker een goed leven."

IbnulQayyim rahimaho Allah zei:x

"In het hart is een leegte die alleen het houden van Allah en het continu gedenken en terugkeren naar Hem kan vullen, en ook al zou ie alles wat zich op deze wereld bevindt worden gegeven, zou hij deze leegte niet kunnen vullen."

Dit verklaart waarom velen van ons al datgene bezit wat ie begeert, maar toch nog wat mist... x x x
xxx
Insha Allah wordt er iedere week een bericht aan deze serie toegevoegd.

Moge Allah ons allen van geluk voorzien, in dit leven en in het hiernamaals.

09-09-2012, 17:36
,السلام عليكم

Allereerst, een mooie topic masha'allah!

Vervolgens heb ik een mooie aanvulling voor u topic, als u het niet erg vind:

http://www.youtube.com/watch?v=VQXuzUx71H4&feature=related

09-09-2012, 17:40
up! Mscha allah doet me denken aan een boek wees niet bedroefd.

15-09-2012, 15:33


Serie: Op zoek naar geluk.

Deel 2;

Lichaam & Ziel

Zoals jullie allen weten bestaat de mens uit lichaam en ziel. Het lichaam heeft genot en de ziel geniet ook.

Het lichamelijke genot kennen wij allemaal. Het lichaam geniet van lekker eten & drinken. Geniet van rijkdom, een mooi huis, mooie auto en allerlei andere wereldse luxe.

Maar het probleem van dit soort genot is dat het op den duur verveelt. Zelfs degene die zo welvarend is dat ie in staat is om continu te kopen wat zijn hart begeert, verveelt zich op den duur. En voelt dat er iets ontbreekt....

Nadat wij het lichamelijke genot in het kort hebben besproken, rest nu de vraag: wat is het genot van de ziel dan?

De ziel, beste broeders en zusters, heeft Allah geschapen net zoals Hij onze lichamen heeft geschapen. En Hij heeft bepaald dat het genot en geluk van de ziel alleen te ervaren is met datgene wat Hij heeft geopenbaard. En dat is de Qoraan en Sunnah van de profeet salallaaho 'alayhi wa sallem.

Allah heeft Zijn openbaring 'Rûh' genoemd, wat ziel betekent:

"Zó hebben Wij aan jou een 'Rúh' geopenbaard, een zaak van Ons." as-Shoera 52

Allah heeft de openbaring 'Rúh' genoemd, omdat de nobele Qoraan en haar voorschriften leven geven aan het hart en ziel.

En in tegenstelling tot het wereldse genot, verveelt dit genot niet. Daarom zie je dat de moslim zijn hele leven hetzelfde gebed verricht, zelfde Qoraan leest en zelfde smeekbedes uitspreekt. En iedere dag put hij daar weer nieuwe energie uit.

Het aanbidden en gedenken van Allah is voeding voor de ziel. De ziel heeft deze voeding hard nodig, net zoals ons lichaam haar voeding nodig heeft.

De Islam en haar richtlijnen zijn gebaseerd op het besteden van aandacht aan lichaam & ziel. In tegenstelling tot andere geloven en levenswijzen waarbij het één ten koste gaat van het ander.

Een voorbeeld is de katholieke kerk die de priesters verbiedt of afkeurt te trouwen, het idee hierachter is dat al zijn energie en toewijding gericht moet zijn op God en het geloof. Dit druist in met de natuurlijke aanleg en behoeften van de man. Met als gevolg het grote misbruik schandaal binnen de katholieke kerk.

Van de monniken wordt ook verwacht dat hun levensstijl bestaat uit het zoveel mogelijk beperken van mentale en lichamelijke genietingen.

Anderen gaan weer extreem ver met het volgen van de lichamelijke genietingen en begaan al datgene wat het gezond verstand verwerpt. De ziel daarentegen krijgt totaal geen aandacht. Zolang zij hun lichamelijke begeerten maar vervullen. Met als gevolg dat vrouwen achter ramen als handelswaar te koop worden aangeboden.

De islam bewandelt een middenweg en gebiedt aandacht voor lichaam en ziel.

Allah zegt bijvoorbeeld over het vrijdaggebed:

"En wanneer het gebed is beëindigt, verspreidt jullie dan op de aarde en zoekt de gunst van Allah." al-Jumu'ah 10

Nadat je de ziel hebt gevoed met het gebed, ga je op zoek naar datgene waarmee je het lichaam voedt.

De islam heeft bepaalde grenzen gesteld aan het lichamelijke genot om ons te beschermen tegen het verwerpelijke en schadelijke. En niet om ons in onze vrijheden te beperken en ook niet om ons ongelukkig te maken. Allah zegt:

"Wij hebben de Qoraan niet tot jou neergezonden om jou ongelukkig te maken." Taha 2

We leven in een tijd waarin niemand wat te klagen heeft op het gebied van lichamelijk genot. Alle aandacht gaat uit naar de lichamelijke conditie; sportscholen en voedingsadviseurs in overvloed.

Het welzijn van de ziel, wat de bron van ons geluk is, wordt daarentegen totaal verwaarloost. Dat verklaart waarom zoveel mensen zich deze dagen ongelukkig voelen.x

Ervaar je ongelukkigheid, beste broeder of zuster, dan is de tijd aangebroken dat je jouw ziel ook eens haar nodige aandacht geeft.

Wilt u de reeks berichten van deze serie via de mail ontvangen, meld u dan aan door een leeg mailtje te versturen naar:

abulfadlmedina@gmail.com

21-09-2012, 20:16
Serie: Op zoek naar geluk.




Deel 3;




Hét doel




Wanneer je de meeste mensen vraagt: 'wat is jouw doel in het leven?' Dan zullen zij hun schouders ophalen, of met allerlei onnozele antwoorden komen. De één zegt: 'genieten', de andere zegt: 'gewoon leven.'




Sommige mensen hebben het liever niet over dergelijke onderwerpen. Vragen zoals: 'Waarom zijn we hier?' 'Wat is het doel van het leven?' 'Wat is de zin van het bestaan?', maken hen nerveus. Het frustreert om het antwoord op zulke belangrijke vragen niet te kennen.




Zelfs wij moslims, bij wie het antwoord heel simpel zou moeten zijn, hebben nogal wat moeite met deze vraag gekregen. Dit nadat wij vervreemd zijn geraakt met ons geloof.




Het is algemeen bekend dat je met een doel in jouw leven gelukkiger bent en door doelloosheid ongelukkig wordt, maar wat is het doel van het leven dan?




Allah de meest Verhevene heeft verduidelijkt wat de reden van het scheppen van de schepping is. En dat dat niet zonder doel heeft plaatsgevonden.




Allah zegt:




'Denken jullie dat Wij jullie zo maar geschapen hebben en dat jullie niet tot Ons terugkeren? Verheven is Allah, de Ware Koning.' al-Mominoen 115, 116




In een ander vers zegt Allah:




'En Wij hebben de hemel en aarde en wat daartussen is niet voor niets geschapen. Dat is het vermoeden van degenen die ongelovig zijn.' Shad 27




Allah heeft het wereldse leven ook niet geschapen zodat de mens als het vee eet, drinkt en voortplant. En al datgene wat ie begeert begaat, hoe verwerpelijk dat ook moge zijn. Allah heeft het wereldse leven geschapen als beproeving.




Allah zegt:




Voorwaar, Wij hebben wat op de aarde is een versiering voor haar gemaakt om hen te beproeven (en om te kijken) wie de beste daden verricht. Kahf 7




Allah heeft het bestaan voor een nobel doel geschapen, en dat is dat de schepping Haar Schepper leert kennen en Hem alleen aanbidt.




Allah zegt:




'En Ik heb de Djinn's en de mens slechts geschapen om Mij te aanbidden.' ad-Dzariyat 56




Dus het hoofddoel van het leven, beste broeders en zusters, is het aanbidden van Allah de meest Verhevene en het bereiken van Zijn welbehagen en tevredenheid. Door Zijn geboden op te volgen en Zijn verboden te laten.




De moslim ziet het wereldse leven als een tijdelijke verblijfplaats, en als een beproeving. Hij neemt van wat zijn Heer hem heeft toegestaan en laat zich niet verleiden en afleiden totdat hij het hoofddoel van zijn bestaan vergeet.




Hij ziet het leven als een reis naar Allah en de goede daden zijn zijn proviand. Hij zaait in dit wereldse leven om in het hiernamaals te oogsten.




Wanneer de moslim het leven begrijpt en beseft wat het doel is, ervaart hij een enorme rust. De meeste zorgen ontstaan door aanhankelijkheid aan het wereldse leven. Maar als jij je als moslim beseft dat het wereldse leven slechts tijdelijk is en dat de terugkeer naar Allah onvermijdelijk is. Dan zullen heel veel zorgen verdwijnen als sneeuw voor de zon.




Het feit dat het hoofddoel van het leven het aanbidden van Allah is, wil natuurlijk niet zeggen dat je met niks anders bezig mag zijn. In het vorige bericht van deze serie was al verduidelijkt dat de islam aandacht gebiedt voor lichaam & ziel.




En het betekent ook niet dat je geen andere doelen mag hebben. Zolang deze doelen maar niet ten koste gaan van het hoofddoel.




Weet dat de islam een grote gunst is en jou antwoorden geeft op vraagstukken waar wetenschappers tot op de dag van vandaag nog niet uit zijn. Er is geen grotere leiding dan begrip van het leven te verkrijgen. In tegenstelling tot degenen die totaal geen begrip van het leven hebben en doelloos rondzwerven....





Wilt u de reeks berichten van deze serie via de mail ontvangen, meld u dan aan door een leeg mailtje te versturen naar:

abulfadlmedina@gmail.com

30-09-2012, 19:54
Serie: Op zoek naar geluk.

Deel 4;

Houden van de profeet.

Van de zaken die het hart vullen met vreugde en blijdschap, is het houden van de laatste der profeten; Mohammed salla allaho 'alaihi wa sallem.

De profeet salla allaho 'alaihi wa sallem zegt:
'Wie drie eigenschappen bezit, ervaart daardoor zoetheid van het geloof.' Hij noemde als eerste eigenschap: 'dat Allah en Zijn boodschapper meer geliefd bij hem zijn dan alles en iedereen.' {al-Boecharie}

Wanneer de moslim de profeet salla allaho 'alaihi wa sallem meer geliefd heeft dan alles en iedereen, ervaart hij zeer zeker de zoetheid van het geloof. Wie deze zoetheid proeft, verruilt deze niet ook al zij het voor al het wereldse genot.

De sahaabah (metgezellen) van de profeet salla allaho 'alaihi wa sallem hielden ontzettend veel van hem, zij hebben hun levens en bezittingen gegeven om hem te steunen bij het verkondigen van de boodschap van Allah.

Één van de metgezellen, radia allaho 'anho, hield zoveel van de profeet dat hij op een dag naar de profeet ging en het verdriet duidelijk van zijn gezicht was af te lezen. De profeet salla allaho 'alaihi wa sallem vroeg hem: 'wat is er aan de hand?'
Hij antwoordde; 'ik ben niet ziek en heb ook geen pijn, alleen wanneer ik jou niet zie, mis ik je enorm en ervaar ik een moeilijk te verduren eenzaamheid. Toen moest ik aan het hiernamaals denken en ik vrees dat ik jou daar niet zal treffen; ik weet dat jij met de profeten zult zijn en áls ik het paradijs binnentreed zal ik niet zo hoog als jou in rang zijn en als ik het paradijs niet zal betreden zal ik jou helemaal nooit zien?!'

Toen heeft Allah het volgende vers neergezonden:

'En wie Allah en de boodschapper gehoorzaamt; zij zijn met de profeten en de waarachtigen en de martelaren en de oprechten die Allah begunstigd heeft. Zij zijn het beste gezelschap.' An-Nisaa 69

Één van de grootste vijanden van de profeet salla allaho 'alaihi wa sallem, bezocht de profeet om te onderhandelen over een kwestie voor zijn volk. Tijdens dat bezoek stond hij versteld van wat ie zag aan respect van de sahaabah voor de profeet. Toen hij terugkeerde naar zijn volk, zei hij tegen hen:
'Ik heb koningen bezocht en de Keizer van de Romeinen en Leider van de Perzen, maar het respect dat de sahaabah voor de profeet hebben, heb ik nog nooit gezien bij de mensen rondom de koningen. Wanneer hij hen beveelt, haasten zij zich met het uitvoeren van het bevel, wanneer hij spreekt verlagen zij hun stemmen en niemand staart naar hem uit respect.' {al-Boecharie}

Vanaf die tijd, 15 eeuwen geleden, tot op de dag van vandaag houden de moslims wereldwijd van deze nobele profeet salla allaho 'alaihi wa sallem.

Het is voor de moslim een eer om tot zijn volgelingen te mogen behoren. Want als wij zijn levensloop doornemen en zijn manieren bestuderen, dan zien wij moslims en iedereen die oprecht is, dat hij het recht heeft om van hem te houden en om als voorbeeld te worden genomen.

Allah zegt:

'Jullie hebben in de boodschapper van Allah een goed voorbeeld' al-Ahzaab 21

En Allah zegt over zijn manieren:

'En voorwaar, jij beschikt over een hoogstaand karakter.' al-Qalam 4

Hij was leider, strijder, imam, leraar, opvoeder, vader, echtgenoot, vriend en bovenal; boodschapper van Allah.

De grote taak die hij had; het verkondigen van de boodschap van Allah als laatste der profeten, weerhield hem er niet van om ieder zijn recht te geven.

Als we kijken naar het recht van zijn Heer wat betreft de aanbidding dan zien wij dat niemand hem daarin kan evenaren.
Hij was gewoon om in nachtgebed te staan totdat zijn voeten opzwollen. Aicha -radiya allaho 'anhaa-, vrouw van de profeet, verbaasde zich hierover en zei: 'Allah heeft jouw voorgaande en komende zonden vergeven, waarom doe jij dit?'
Hij antwoordde: 'mag ik geen dankbare dienaar zijn?' {al-Boecharie}

Één van de metgezellen overlevert dat ze in sommige van zijn zittingen hem honderd keer Allah om vergeving hoorden vragen.
Zoals hij tijd maakte voor de aanbidding van zijn Heer, maakte hij ook tijd voor de mensen om hem heen. En gaf iedereen zijn recht, jong en oud.

Hij was zacht en liefdevol voor zijn kinderen en toonde respect voor hen. Wanneer zijn dochter Fatima -radia allaho 'anhaa-binnen kwam, nam hij haar bij de hand en liet hij haar plaatsnemen op zijn plek. {Tirmidhi}

Hij plaatste Hasan –radia allaho 'anho, zijn kleinzoon, op zijn schouder en zei; 'O Allah ik hou van hem; houd van hem.' {al-Boecharie}

Hij was liefdevol en behulpzaam voor de echtgenote. Aicha -radiya allaho 'anhaa- werd gevraagd: wat deed de profeet salla allaho 'alaihi wa sallem wanneer hij thuis kwam. Zij antwoordde: 'hij stond in dienst van zijn vrouw totdat het tijd voor het gebed was, wodoe verrichte en de deur uit ging.' {Sahih Moslim}

Zoals hij goed in de omgang was met de echtgenote, zo spoort hij zijn gemeenschap aan om de vrouw goed te behandelen. Hij zegt: 'de beste onder jullie zijn de beste voor hun vrouwen, en ik ben de beste van jullie voor mijn vrouw.' {Tirmidhi}

Hij deed niemand onrecht aan;

Aicha -radiya allaho 'anhaa- overlevert: 'De boodschapper van Allah heeft nooit iets met de hand geslagen, geen vrouw noch iemand die hem diende. Alleen in het geval van het strijden op de weg van Allah.' {Sahih Moslim}

Makkelijk in de omgang;

Anas overlevert: heb tien jaar lang de profeet gediend, nooit heeft hij mij afgesnauwd of tegen mij gezegd voor iets wat ik heb gedaan waarom ik dat heb gedaan of voor iets wat ik heb nagelaten of ik het niet beter had kunnen doen.' {al-Boecharie}

Sprak met vriendelijkheid en gebruikte geen grove woorden.

Hij was goed voor zijn metgezellen; bezocht de zieken onder hen, woonde hun begrafenissen bij en hielp de behoeftigen.

Hij was nederig; als ie door een van zijn metgezellen werd uitgenodigd, gaf hij gehoor aan de uitnodiging ook al was het voor een bescheiden maaltijd.

Jarir radia allaho 'anho, een van zijn metgezellen, overlevert: 'Iedere keer wanneer de profeet mij zag glimlachte hij naar mij.' {al-Boecharie}

Hij was gul, dapper, rechtvaardig, geduldig, nederig en bezat alle nobele eigenschappen die een mens kan bezitten.

Dit is een kleine greep uit de manieren waarvoor hij bekend stond bij de mensen van toen en iedereen die zijn levensloop oprecht bestudeert.

Een levensloop met allerlei soorten beproevingen en moeilijkheden. Hij is opgegroeid als weeskind, verdreven door zijn eigen volk uit zijn geliefde geboortestad. Heeft zes kinderen en vele dierbare vrienden en familie verloren. Leidde een bescheiden leven, zelfs zo dat maanden voorbij gingen zonder dat er thuis werd gekookt en genoegen werd genomen met dadels en water zoals Aicha -radiya allaho 'anhaa- overlevert. Ongeacht al deze beproevingen was hij optimistisch en hield van optimisme.

Hij heeft de boodschap van Allah sinds het profeetschap, op zijn 40e, tot aan zijn overlijden, op zijn 63e, gretig verkondigt. Hij is daarom bespot en uitgemaakt voor allerlei dingen; leugenaar, tovenaar, bezetene, waarzegger en andere benamingen zoals Allah ons in de Qoraan heeft vermeld.

En ook in deze tijd zijn er mensen die spotten met onze nobele profeet salla allaho 'alaihi wa sallem. Maar in werkelijkheid spotten ze alleen met henzelf. De liefde voor onze profeet salla allaho 'alaihi wa sallem en het geloof in hem is gegrondvest in onze harten en neemt door zulke praktijken alleen maar toe. De Islam is de snelst groeiende religie en de volgers van de profeet nemen met de dag toe!

Wel hebben wij de plicht om onze profeet salla allaho 'alaihi wa sallem te verdedigen. En om te verduidelijken dat wij nooit en te nimmer zullen accepteren dat er met onze profeet salla allaho 'alaihi wa sallem wordt gespot, ook al noemen zij dat vrijheid van meningsuiting. Mooie vrijheid is dat als het ten koste gaat van de gevoelens van meer dan 1 miljard moslims.

Maar het verdedigen en opkomen voor de profeet salla allaho 'alaihi wa sallem moet wel op de juiste manier gebeuren en dat is door zijn ware persoonlijkheid aan de mensen te verduidelijken en door zijn sunnah op te volgen en ernaar uit te nodigen. Niks irriteert zijn jaloerse vijanden meer dan dat zijn sunnah openlijk wereldwijd wordt gepraktiseerd.

Tevens moeten wij bij dit soort zaken terugkeren naar onze grote geleerden en niet de emoties de vrije hand geven. En niet spontaan initiatieven nemen zonder kennis, zoals het oproepen tot het boycotten van producten e.d. De grote alom gerespecteerde geleerde en lid van het Comité van Grote Geleerden, Saalih al-Fawzaan, werd gevraagd over de pas verschenen film die spot met de profeet salla allaho 'alaihi wa sallem en de reactie die daarop volgde.

Zijn advies is om de rust te bewaren en niet te reageren met demonstraties, het doden van onschuldigen, of het vernielen van bezittingen. Hij zegt dat dat juist is wat zij willen; creëren van chaos onder de moslims. Verder zegt hij dat het reageren op dergelijke kwesties toe behoort aan de mensen van kennis en niet aan onwetenden.

30-09-2012, 19:58
Onze profeet salla allaho 'alaihi wa sallem heeft vele rechten op ons, een aantal van deze rechten zijn:

1. Het oprecht geloven in hem en al datgene wat hij heeft verkondigt.

Allah zegt:

'Geloof in Allah en Zijn boodschapper en het licht (de Qoraan) dat Wij hebben neergezonden.' at-Tagaaboen 8

2. Hem gehoorzamen.

Allah zegt:

'O jullie die geloven, gehoorzaamt Allah en Zijn boodschapper en wendt je niet af van hem terwijl jullie horen.' al-Anfaal 20

3. Hem volgen en als voorbeeld nemen.

Allah zegt:

'En volgt hem opdat jullie rechtgeleid zullen zijn.' al-A'raaf 158

4. Het houden van hem.

De profeet salla allaho 'alaihi wa sallem zegt: 'Niemand van jullie gelooft totdat ik geliefder bij hem ben dan zijn ouders, kinderen en alle mensen.' {al-Boecharie}

Van de duidelijke tekenen dat jij oprecht van de profeet salla allaho 'alaihi wa sallem houdt, is het volgen van zijn sunnah en het gehoorzamen van zijn bevelen en het laten van hetgeen hij verboden heeft.

5. Respecteren en verdedigen.

Allah zegt:

'O jullie die geloven, plaatst julliezelf niet voor Allah en Zijn boodschapper.' al-Hodjoraat 1

6. Het uitspreken van de vredewens over hem. (salla allaho 'alaihi wa sallem)

Allah zegt:

'O jullie die geloven, spreekt de Salaat en de Selaam over hem uit.' al-Ahzaab 56

De salaat en de selaam zijn verzamelt in de uitspraak: salla allaho 'alaihi wa sellam.

Het is aanbevolen voor de moslim wanneer hij de naam van de profeet hoort, uitspreekt of schrijft om salla allaho 'alaihi wa sallem te zeggen.

De profeet salla allaho 'alaihi wa sallem zegt:

'De gierige is degene bij wie ik wordt genoemd en geen vredeswens over mij uitspreekt.' {Tirmidhi}

Van de grootste gunsten die de mensheid heeft gekend is de zending van deze edele profeet salallaaho 'alayhi wa sallem.

Allah zegt:

'Voorzeker, Allah gaf een grote gunst aan de gelovigen, toen Hij tot hen een boodschapper uit hun midden stuurde.' Aal 'Imraan 163
Weet dat er mensen zijn die de moslims benijden voor deze grote gunst en hun best doen om ons de gunst van het volgen en houden van de profeet proberen te ontnemen.

Allah zegt:

'Velen van de Lieden van de Schrift (de Joden en Christenen) wensen dat zij jullie, nadat jullie tot geloof zijn gekomen, weer tot ongelovigen zouden kunnen maken, uit afgunst (jaloezie) die onder hen leeft, nadat voor hen de waarheid duidelijk was geworden.' al-Baqarah 109

Iedere keer weer en op verschillende manieren proberen zij om twijfels over de Islam te zaaien en over de profeet van de Islam; Mohammed salla allaho 'alaihi wa sallem. Zij denken hiermee het licht van Allah; de Islam, te kunnen doven, maar dat is onmogelijk.

Allah zegt:

'Zij willen het licht van Allah doven met hun monden, maar Allah accepteert slechts dat zijn licht volledig schijnt, ook al haten de ongelovigen het. Hij (Allah) is het die Zijn boodschapper heeft gezonden met de leiding en de ware godsdienst, om deze te doen zegevieren over alle godsdiensten, ook al hebben de veelgodenaanbidders er een afkeer van. at-Tawbah 32,33

Wie de edele Qoraan doorneemt, valt hem direct op hoe hoog de status van deze nobele profeet salla allaho 'alaihi wa sallem wel niet is bij Allah. De mensen die met hem trachten te spotten, schaden alleen henzelf. De status van deze profeet salla allaho 'alaihi wa sallem bij Allah en de moslims is met niets te beschadigen.

Beste broeders en zusters;

De profeet salla allaho 'alaihi wa sallem is gestorven en heeft geen bezittingen nagelaten als erfenis, maar heeft kennis nagelaten. Hij heeft zijn sunnah nagelaten welke allemaal wijsheid is en openbaring net zoals de Qoraan openbaring is.

Het is niet gepast om als moslim niets tot weinig te weten over de sunnah van onze nobele profeet salla allaho 'alaihi wa sallem en zijn wijze uitspraken. Zijn sunnah is verzamelt en terug te vinden in vele boekwerken, het meest authentieke van deze boekwerken zijn Sahih al-Boecharie en Sahih Moslim.

Wie deze profeet volgt en gehoorzaamt zal geleid zijn en geluk treffen in dit leven en in het hiernamaals.

Allah zegt:

'En als jullie hem gehoorzamen zullen jullie geleid zijn.' an-Noer 54

Er is geen betere levenswijze dan te leven volgens de sunnah van onze nobele profeet Mohammed salla allaho 'alaihi wa sallem.

Ik excuseer mij voor het lange bericht, maar ik zag mij geen andere optie vanwege het grote recht dat de profeet salla allaho 'alaihi wa sallem op ons heeft.

Wilt u de reeks berichten van deze serie via de mail ontvangen, meld u dan aan door een leeg mailtje te versturen naar:

abulfadlmedina@gmail.com

08-10-2012, 12:14
Serie: Op zoek naar geluk.


Deel 5;


Geduld.


Het is algemeen bekend dat het leven bestaat uit voor- en tegenspoed. Dat het leven bestaat uit leuke en nare ervaringen. Als jij met beide situaties op de juiste manier weet om te gaan ben je zeer zeker gelukkig.

In dit bericht zullen we kort stil staan bij tegenspoed en wat de juiste handelswijze is voor deze situatie.

Tegenspoed:

Niemand ontkomt er aan, iedereen maakt dingen mee in het leven die als onplezierig worden ervaren. Dit wereldse leven kenmerkt zich immers als een plaats van beproevingen. Allah beproeft de mens met Zijn wijsheid zodat het onderscheid er is tussen de ware gelovige en degene die alleen gelooft wanneer alles naar wens verloopt.

Allah zegt:

'Dachten de mensen dat zij met rust gelaten worden, als zij zeggen: "Wij geloven," en dat zij niet op de proef gesteld worden?' al-'Ankaboet 2

Allah beproeft de mens zodat zij naar Hem terugkeren, sommige mensen ontwaken alleen uit hun diepe slaap van onachtzaamheid wanneer zij met een ramp worden getroffen. Pas dan beseffen zij zich dat de koers moet worden bijgesteld.

Allah zegt:

'En Wij beproefden hen met de goede en de slechte dingen opdat zij zullen terugkeren.' al-A'raaf 168

Als het leven alleen uit voorspoed bestond, zouden de gunsten niet worden gewaardeerd. De waarde van veel dingen worden pas gerealiseerd wanneer het tegenovergestelde ervoor in de plaats komt. Wanneer ziekte jou treft, besef jij je de waarde van gezondheid pas. Wanneer armoede jou treft, besef jij je de waarde van welvaart pas….

Wanneer de mens met tegenspoed wordt getroffen, beseft hij zich pas dat dit wereldse leven eigenlijk maar weinig voorstelt. De ene dag ben je gelukkig en de volgende dag ben je alweer ongelukkig. Dan begrijpt de moslim dat het echte leven na de dood zal zijn, althans als ie daarin geïnvesteerd heeft.

Kortom achter de beproeving en tegenspoed zijn grote wijsheden welke vaak ons verstand te boven gaan.

De mens wordt op allerlei verschillende manieren op de proef gesteld. De één verliest een dierbare, de andere verliest inkomsten. De andere wordt met ziekte beproeft, en ga zo maar door.

We hoeven niet al te lang stil te staan bij de soorten beproevingen, omdat iedereen wel voorbeelden kan bedenken uit zijn eigen leven. Maar de belangrijke vraag is; hoe dienen wij met tegenspoed om te gaan?

Wij dienen, beste broeders en zusters, daarmee om te gaan door geduldig te zijn. Wij moslims zijn bevoorrecht met het begrip dat niets in deze wereld gebeurt alleen met de wil van Allah. En met het begrip dat niets zomaar gebeurt, maar met voorbeschikking (al-Qadr).

Dus wanneer de moslim iets naars meemaakt of overkomt, beseft hij zich dat dat met Allah's voorbeschikking heeft plaats gevonden. En dat hetgeen hem is overkomen onvermijdelijk is, dus opmerkingen als: 'Waarom moest mij dit overkomen?' of 'Als ik zus en zo had gedaan dan was dit nooit gebeurt… horen niet door een moslim te worden gemaakt.

Integendeel, de moslim geeft zich over aan zijn Schepper en is geduldig met hetgeen hem overkomen is. Zaken als paniek, neerslachtigheid, woede, wanhoop e.d. veranderen niks aan de situatie en maken alles alleen maar erger.

De moslim houdt zich in en hoopt op de grote beloning die er is voor de geduldigen.

Allah zegt:

'Geeft verheugende tijdingen aan de geduldigen. Degenen die wanneer een ramp hen treft, zeggen: (inna lillahi wa inna ilaihi raadji'oen)"Voorwaar, aan Allah behoren wij, en voorwaar tot Hem zullen wij terugkeren.' Al-Baqarah 155-156

En in een ander vers zegt Allah:

'Voorwaar, het zijn de geduldigen die hun beloning zonder berekening zal worden gegeven.' az-Zoemar10


Ook hoopt de moslim dat zijn zondes worden gewist, wanneer hij door iets vervelends wordt getroffen.

De profeet salla allaho 'alaihi wa sellam zegt:

'Wat de moslim ook overkomt aan vermoeidheid, ziekte, zorg, verdriet , pijn (leed), bedroefdheid - al wordt ie slechts door een doorn geprikt-, scheldt Allah daardoor van zijn zonden kwijt.' al-Boecharie
De meesten van ons wanneer hen iets naars overkomt, verkeren zij direct in depressie en wanhoop alsof het einde in zicht is.

Allah zegt daarover:

'En wanneer Wij de mensen Barmhartigheid (gunsten) doen proeven, dan zijn zij daar blij mee; maar wanneer iets slechts hen treft, wegens wat zij bedreven, dan wanhopen zij.' ar-Roem 36

Maar de sterke gelovige wiens band met Allah stevig is, is geduldig en wanhoopt niet. Hij weet dat de tegenspoed hem met de wil van Allah heeft getroffen en dat alleen Hij in staat is om betere tijden te doen aanbreken.

Allah zegt:

'Indien Allah jou met tegenspoed treft, dan kan niemand die weghalen, behalve Hij.' al-An'aam 17

Daarom is zijn hart met Allah en verwacht hij van niemand anders dan Allah redding. Dat neemt niet weg dat de moslim doet wat hij kan om de ramp of probleem op te lossen of te verlichten.

Beste broeders en zusters, wees niet bedroefd!

Allah zegt:

'Voorwaar, zo komt met de moeilijkheid verlichting. Voorwaar, met de moeilijkheid komt verlichting.' as-Sjarh 5-6

Kijk hoe Allah deze belofte herhaalt! Hoe groot de moeilijkheid ook in omvang moge zijn beste broeders en zusters; geduld. Elke moeilijkheid gaat gepaard met verlichting.

Hoe donker en lang een tunnel moge zijn, aan het einde van de tunnel tref je licht. Hoe donker en lang de nacht ook is, deze wordt opgevolgd door de stralende zon.

Als jij je bovengenoemde zaken goed beseft en toepast in tijden van tegenspoed door geduldig te zijn en daar jouw gewoonte van maakt voor elke tegenslag of moeilijkheid in jouw leven, dan zul je zeker geluk vinden.

In het komende bericht zullen we met de wil en hulp van Allah ingaan op de tweede situatie; voorspoed.

Wilt u de reeks berichten van deze serie via de mail ontvangen, meld u dan aan door een leeg mailtje te versturen naar:

abulfadlmedina@gmail.com