Bekijk volle/desktop versie : Tips bij het voeren van discussies



06-09-2012, 17:54
Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim.

Vaak voeren wij discussies met zowel moslims als andersgelovigen. Op zich is dit een goede bezigheid, want zo leren we van elkaar en komen andere meningen aan bod. Echter voeren wij deze discussies vaak op een verkeerde en hardvochtige manier. Allah (Subhana wa Ta'ala) zegt: "Roep op tot de weg van uw Heer met wijsheid en een uitnemende vermaning en discussieer met hen op de beste wijze." (QS16:125.) Het probleem dat zich dan voordat is dat kennis en wijsheid vaak ontbreken en daarnaast discussiëren we wel, maar zeker niet op de beste wijze. In plaats van mensen naar dit geloof uit te nodigen, doen wij hen van dit geloof afkeren doordat de discussies op verkeerde wijze verricht worden. Daarom is het van essentieel belang dat wij letten op de manier waarop wij discuteren.

#1: Elke daad wordt beoordeeld op basis van de intentie.
Zoals de Boodschapper van Allah (salla Allahu 'alayhi wa salaam) heeft gezegd: "Voorwaar! De daden worden beoordeeld op basis van de intentie en ieder mens zal alleen dat krijgen wat met zijn intentie samenhangt..." (Bukhari, Muslim.) Vooraleer wij beginnen aan het voeren van discussies, moeten we kijken naar onze intentie. Indien onze intentie niet oprecht en zuiver is, dienen we ook niet aan zo'n daad te beginnen. Hoe kunnen wij het woord van Allah (Subhana wa Ta'ala) verkondigen en de boodschap van de Profeet Moh'ammad (salla Allahu 'alayhi wa salaam) overdragen als onze intentie niet voor de zaak van Allah is. Hoe kunnen wij een goede daad verrichten als onze intentie niet juist is. We zullen enkel slagen hierin als wij het doen met een oprechte intentie. Verder moeten we niet enkel rekening houden met onze intentie voor de discussie begint maar ook tijdens de discussie. Wij dienen voortdurend waakzaam te zijn over datgene wat er in onze hart bevindt. Indien wij beseffen dat het voor onze eer is of iets dergelijks, dienen we er ook meteen mee op te houden.

#2: Wordt nooit of te nimmer boos.
Het gebeurt vaak dat men kwaad wordt als er niet geluisterd wordt waardoor men zich boos of onbeleefd gaat opstellen tegenover de tegenpartij. Hoe kunnen wij echter iemand overtuigen wanneer wij ons onvriendelijk gedragen? Dit zal enkel en alleen een negatief effect hebben en in onze eigen nadeel zijn. Wat is het imago van degene die altijd kwaad en boos wordt midden in een discussie. In ieder geval niet positief. We kennen allemaal de h'adith waarin een jood de dood toewenste aan de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam). Hierop werd zijn vrouw, 'Aisha (radya Allahu 'anha) kwaad. Doch, de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) zei: "Wees kalm, O 'Aisha! Je zou kalm en mild moeten zijn en pas op voor hardheid en Fuhs (m.a.w. slechte woorden)." (Al-Bukhari.) Hopelijk leren we hier ook een les uit en brengen wij dit in praktijk. Dus beste broeder of zuster, wanneer je de woede voelt opkomen, houd dan op met discussiëren. Houd op discussiëren want het zal niet in jouw voordeel zijn. Zoals de Boodschapper van Allah (salla Allahu 'alayhi wa salaam) heeft gezegd: "Als iemand van jullie boos wordt, laat hem dan zwijgen." (Ah'mad.)

#3: Wees vriendelijk en zachtaardig.
Hikmah houdt meer in dan enkel de hoeveelheid kennis waarover men beschikt. Hikmah heeft ook betrekking op het gedrag, men dient zich met wijsheid te gedragen en met wijsheid te spreken. Lees wat de Profeet Moh'ammad (salla Allahu 'alayhi wa salaam) tegen Al-Ashadj zei: "Jij bezit twee eigenschappen waar Allah van houdt, zachtheid en rust." (Muslim.) Subhana-Allah, hoe komt het dan dat wij deze eigenschappen vaak missen in onze gedrag? Als Allah (Subhana wa Ta'ala) de Profeet Musa ('alayhi salaam) heeft gevraagd om Phir'aun te waarschuwen op milde wijze. Hoe dienen wij dan om te gaan met onze broeders en zusters in het geloof? Er kwam eens een man naar de khalifah toe lopen en viel tegen hem uit omwille van enkele beslissingen die hij had genomen. De khalifah antwoordde, "Bij Allah, Fir'aun was slechter dan ik. En bij Allah, Musa ('alayhi salaam) was vromer dan jij. En toch, Allah gebood hem "en spreekt mild tot hem, moge hij zich laten vermanen of er bang van worden". En laten wij de mooie woorden van Ibn Baaz (moge Allah hem genadig zijn) niet vergeten: "Deze tijd is de tijd voor zachtheid, geduld en wijsheid, en niet de tijd voor hardheid. De meeste mensen verkeren in onwetendheid, onachtzaamheid en liefde voor het wereldse leven. Dus is geduld noodzakelijk, en is zachtheid noodzakelijk, zodat de da'wah de mensen bereikt en zodat zij zullen weten. En we vragen Allah Leiding voor eenieder..."

#4: Spreek enkel als je zeker bent over je uitspraken.
De laatste tijden lijkt ieder van ons wel een geleerde te zijn. Ook al hebben we nog maar enkele boeken gelezen, wij denken dat wij alles weten. Dit is een triestige zaak, aangezien zelfs de grootse geleerden voorzichtiger omgingen met hun uitspraken dan wij. Als de metgezellen zoals Abu Bakr, 'Ali, 'Umar, en dergelijke (radya Allahu 'anhum) een vraag gesteld werd, verwezen zij liever naar een andere metgezel door dan zelf het antwoord te geven. Wie zijn wij dan om op elke vraag te antwoorden, zelfs als wij niet helemaal zeker zijn? Denken wij wel na over de volgende h'adith, indien wij uit het niets fatawa vervaardigen. De Boodschapper van Allah (salla Allahu 'alayhi wa salaam) heeft gezegd: "Degene die zonder de juiste kennis over de Qor'an spreekt, laat hem zich op zijn plaats in het hellevuur voorbereiden." (At-Tirmidhi.) Subhana-Allah, zijn wij beter dan de geleerden die ons zijn voorgegaan? Hebben wij meer kennis dan onze vrome voorgangers die jaren en jaren studie hebben verricht? Ibn Wahb verhaalt dat hij imam Maalik (moge Allah hem genadig zijn) hoorde zeggen: "Haastig zijn in het geven van een fatwa is een vorm van onwetendheid."

#5: Zwijg indien in een discussie uit de hand loopt.
Soms is het overduidelijk dat een discussie nergens tot leidt behalve naar het slechte. Indien dat het geval is, kan men beter zwijgen. Het heeft geen zin om hier verder op in te gaan, wanneer er niet geluisterd wordt of wanneer emoties het gesprek overmeesteren. Als je weet dat jouw worden geen positieve invloed zullen hebben, dan is het beter om niets te zeggen. Ook is het niet juist om te discussiëren enkel om te discussiëren. Spreek enkel als je het goede te zeggen hebt, anders valt er niets nuttigs te zeggen. De Boodschapper van Allah (salla Allahu 'alayhi wa salaam) heeft gezegd: "Wie in Allah en in de laatste dag gelooft, spreekt over het goede of zwijgt." (Bukhari, Muslim.) Beste broeder of zuster, wat is een discussie zonder doel? Wat heeft het voor zin om te discuteren als beide partijen niet bereid zijn om naar de ander te luisteren. Wees de eerste die op de juiste manier handelt en beëindig de discussie. Herinner de Profeet Moh'ammad (salla Allahu 'alayhi wa salaam) zijn woorden: "Ik sta garant voor een huis in het onderste van het Paradijs voor degene die ophoudt met te discussiëren, ook al zou hij zich op de waarheid bevinden." (Aboe Dawoed.)

En Allah (Subhana wa Ta'ala) weet het best.

Umm Anas Ayman

06-09-2012, 17:59


Ik stel voor dat we een discussieleider aanstellen die drogredenen kan ontdekken en de deelnemers daarop wijst.