Bekijk volle/desktop versie : Shirk zit in een klein hokje!



27-08-2012, 23:28
Bismillâhi Rahmâni Rahîm, Alhamdulillâhi Rabbil 'Âlamîn was-salâtu was-salâmu 'alâ nabiyyinâ Muhammadin wa 'alâ ahlihi wa ashâbihi aj'ma'în amma' ba'd.

In de Naam van Allâh, de Erbarmer, de Meest Barmhartige.

As-salâm 'alaykum warahmatullâhi wa barakâtuh beste broeder of zuster,

Vandaag de dag worden wij moslims door verschillende organisaties/personen benaderd om een stem uit te brengen op diverse politieke partijen die beweren dat zij voor de rechten van de Islâm en de moslims opkomen. Bepaalde moskeeën zijn het toneel geworden van verkiezingscampagnes die ook nog eens ondersteund worden door bepaalde imâms die de moskeegangers niet alleen oproepen te gaan stemmen, maar hen zelfs daartoe verplichten. Zij schudden fatâwâ van prominente geleerden uit hun mouw die bijna zonder uitzondering geen enkele acceptabele islamitische bewijsvoering bevatten. Ze zijn slechts gebaseerd op semi-logische redeneringen. Daarnaast zijn deze fatâwâ uitgevaardigd in situaties die niet te vergelijken zijn met die van ons. De bewuste moslim die graag wil weten wat het islamitische standpunt is omtrent democratie, verkiezingen, het stemmen, het oproepen hiertoe of een andere vorm van hulp hieraan, vragen wij met alle aandacht het onderstaande te lezen.

We willen jullie erop wijzen dat er consensus bestaat onder de islamitische geleerden dat democratie een taghût-systeem is. At-Taghût is een algemene uitdrukking voor datgene wat aanbeden wordt naast Allâh de Almachtige terwijl deze daarmee tevreden mee is, en eenieder die met iets anders dan datgene wat Allâh de Wetgever heeft neergezonden regeert of daarnaar uitnodigt. Oftewel eenieder die zijn perken te buiten is gegaan door middel van shirk of kufr, of naar één van de twee uitnodigt. Dit oordeel is immers gegrondvest in de kern van ons geloof.

Allâh de Almachtige zegt namelijk in zijn Luisterrijke Qur’ân (interpretatie van de betekenis):

"En voorzeker, Wij hebben aan iedere ummah (gemeenschap/natie) een Boodschapper gezonden (die zei: ) "Aanbidt Allâh en houdt afstand van de Taghût."" {Qs 16:36}

Verder zegt Allâh:

"Het oordeel komt alléén Allâh toe. Hij beveelt dat jullie alléén hem dienen. Dat is de juiste godsdienst, maar de meeste mensen weten het niet." {Qs 10: 40}

Dit wordt ook erkend door de organisaties/personen die de moslims uitnodigen/opdragen de weg van de democratie te volgen. Echter zeggen ze dat de moslims door het huidige politieke klimaat enkel hun belangen kunnen behartigen door hierin actief te participeren middels stemmen bij democratische verkiezingen.

Ter ondersteuning van deze visie gebruiken ze hoofdzakelijk de volgende argumenten:

- Als een moslim geplaatst is tussen twee kwaden dan moet hij kiezen voor de minst slechte (noodsituatie). Het voordeel hiervan zou groter zijn dan het nadeel;
- We zijn verplicht om met alle toegestane middelen onze belangen te behartigen;
- Het is toegestaan zolang de intentie goed is.

De argumenten die zij aandragen zijn islamitische basisprincipes. Echter kunnen deze niet toegepast worden op zaken die leiden naar shirk of kufr. Deze misvattingen zijn kinderlijk te weerleggen.

We zullen daarom in vogelvlucht de misvattingen separaat verduidelijken.

- Als een moslim geplaatst is tussen twee kwaden dan moet hij kiezen voor de minst slechte (noodsituatie). Het voordeel hiervan zou groter zijn dan het nadeel;

We zeggen hierop dat er géén voordeel/goeds groter is dan tawhîd en imân en dat er géén nadeel/kwaad groter is dan shirk en kufr. Allâh de Almachtige zegt namelijk in de Edele Qur’ân:

"Allâh vergeeft niet dat iets met Hem vereenzelvigd wordt (shirk) en Hij zal buiten dat (door Tawhîd), vergeven wie Hij wil. En wie iets met Allâh vereenzelvigt, is inderdaad ver afgedwaald". {Qs 4:116}

Vervolgens moeten we weten wanneer dit geloofsprincipe toegepast mag worden en wat de islamitische context is van een noodsituatie. De geleerden zijn hierin duidelijk. Volgens hun is er geen noodzaak in de islâm, tenzij het leidt naar een mogelijk groter kwaad, de dood, als het gelaten wordt. De noodzaak die resulteert in een ontheffing van de oorspronkelijke regelgeving, is een kwestie van leven en dood. Het is dus niet iedere "noodzaak", zoals gedefinieerd door het menselijk verstand. Iedereen weet dat het electorale proces op vrijwillige basis geschiedt en daarom kan "noodzaak" onmogelijk een excuus zijn dat stemmen toegestaan maakt.

- We zijn verplicht om met alle toegestane middelen onze belangen te behartigen;

Dit is juist, echter hebben we reeds aangegeven dat er onder de geleerden consensus bestaat dat het hier een kwestie betreft die niet toegestaan is en dus ook niet als middel gebruikt mag worden om onze belangen te behartigen. Abû Hurayra heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) heeft gezegd:
"Allâh, de Verhevene, is goed en aanvaardt alleen het goede." (Overgeleverd door Muslim)

Hiermee wordt bedoeld dat Allâh de Barmhartige Zelf Goed is. Hij is Goed wat betreft Zijn Eigenschappen enDaden. Hij accepteert slechts datgene wat goed is en datgene wat op een goede (toegestane) manier is bewerkstelligd. Dit kan daarom onmogelijk een excuus zijn dat stemmen toegestaan maakt.

- Het is toegestaan zolang de intentie goed is.

Met deze redenatie gaat men voorbij aan een belangrijk feit en dat is dat een slechte daad, een zonde, nooit legitiem kan worden vanwege een goede intentie. We kunnen ook niet stellen dat iemand die steelt met de intentie een gemeenschappelijk doel te financiëren zoals een moskee bouwen, goed bezig is. Hoe kan men dan zeggen dat het plegen van shirk toegestaan is zolang men de intentie heeft de moslims te behoeden voor vijandige partijen? Een zonde kan men alleen legitiem verrichten als daar een duidelijk bewijs voor is in de Qur’ân en/of de Sunna, zoals het eten van varkensvlees in noodsituaties.

De betekenis van de overlevering van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) waarin hij zegt: "Waarlijk,alle daden worden beoordeeld volgens de intentie." (Overgeleverd door Al-Bukhârî en Muslim) is dan ook beperkt tot neutrale en goede daden. Dit kan daarom onmogelijk een excuus zijn dat stemmen toegestaan maakt.

Na deze verduidelijking gelezen te hebben, kan er maar één conclusie getrokken worden en dat is dat de verkondigers van democratie, ondanks de overduidelijke bewijzen, zand in de ogen proberen te strooien van de moslims. Laat je daarom niet misleiden door hun misvattingen/argumenten.

Allâh de Alwijze zegt in de Edele Qur’ân:

"En spreek recht tussen hen naar hetgeen Allâh u heeft geopenbaard en volg hun boze neigingen niet en wees op uw hoede dat zij u niet afleiden van hetgeen Allâh u heeft geopenbaard. Maar indien zij zich afwenden, weet dan, dat Allâh hen voor sommige hunner zonden wenst te treffen. En een groot aantal mensen is inderdaad ongehoorzaam. " {Qs 5:49}

Laat je ook niet wijs maken dat als een moslim niet gelooft in democratie dat het betekent dat hij/zij niet kan participeren in de maatschappij, dit kan zeker wel! Onze grens is hetgeen de Qur’ân en Sunna verbieden! DeQur’ân draagt ons op om in een vredige gesprek te gaan met andersdenkenden, zoals Hij de Verhevene zegt in de Luisterrijke Qur’ân:

"Roep tot de weg van uw Heer met wijsheid en goede raad en redetwist met hen op een gepaste wijze" {Qs 8:125}

De moslim die nadenkt houdt zich derhalve verre van dit duivelse theater genaamd verkiezingen. Het Goede kan namelijk nooit door misleiding/valsheid tot stand gebracht worden en tot Allâh de Almachtige keren wij terug.

Inshâ’Allâh hebben we middels deze mailing de misvattingen hieromtrent verduidelijkt. We zijn ons ervan bewust dat we deze kwestie zeer beknopt uiteen hebben gezet. Over dit onderwerp kun je een boekwerk met een enorme omvang schrijven. We kunnen ons daarom goed voorstellen dat er hierover nog vragen/of opmerkingen zijn.

Jullie kunnen ons altijd mailen, inshâ’Allâh. Wij staan open voor jullie vragen, opmerkingen en suggesties.

Subh'ânaka Allâhumma wa bihamdik, ash-hadu allâ illâha illâ anta, astaghfiruka wa atûbu ilayk.

Wa ‘alaykum as-salâm warahmatullâh,


Projectgroep Moslims In Dialoog (MID)

28-08-2012, 02:16


Djazaak Allah ou gayraan.

28-08-2012, 18:59

Citaat door OuJda_:
Djazaak Allah ou gayraan.
Wa iyâki.

28-08-2012, 19:22

Citaat door Abu_7aarith:
Door wie is dit artikel in elkaar gezet? Het klopt wel dat Democratie Taghut systeem is en dat democratie Shirk is, hoe kijkt men op personen die ondanks dit nog wel stemmen?
Dus jouw leiders zijn tawagheet zij regeren met democratie.Of gaan we weer heel hypocriet de bewijzen verdraaien en draaien en draaien.tot je de mensen duizelig maakt.