Bekijk volle/desktop versie : Perongeluk gegeten tijdens inhaal dag, telt deze dag nog??



25-08-2012, 12:31
Sellam moe3lijkoem,

Bismillah

Misschien dat iemand mij kan helpen met deze vraag..
Deze zuster had een uur voor magrab haar vasten vebroken ze dacht nml dat het tijd voor magrab was.
na een half uur kwam ze erachter, weet iemand of deze dag verloren is gegaan? met dalil graag.

BarakAllahoe fikoem

(dit gaat om een inhaal dag)

25-08-2012, 17:54


Salaam,

als ze per ongeluk heeft gegeten doordat zij het is vergeten, dan telt haar vasten gewoon

Allah zegt in de heilige Koraan:

"Onze Heer, straf ons niet als wij vergeten of een fout hebben begaan, …”
[al-Baqarah 2:286]

Abu Hurayrah heeft overgeleverd dat de Profeet Mohammed heeft gezegd:

“Indien één van jullie vergeet (dat hij aan het vasten is); en hij eet of hij drinkt: dan completeert hij zijn vasten, want Allah heeft hem gevoed en te drinken gegeven.”
(Hadieth, verzameld door Boecharie en Moslim

Het gaat dus duidelijk om het vasten zelf. Dus ook bij een inhaaldag. Veel mensen kennen helaas maar één periode van vasten, en dat is de Ramadan. Deze is als enige ook verplicht. De andere ( aanbevolen) periodes om te vasten zijn:

6 dagen van Shawal
De tiende dag van Moeharram
Vasten van de maand Sja’bân
Vasten in Dzoel-Hidjah: De negende dag van de maand van de Hadj ( één dag voor het offerfeest)
De 13e, 14e en 15e nacht van de maanmaand.

Wa Salaam,

Moge Allah mij vergeven als ik fouten heb gemaakt.

25-08-2012, 19:19
BarakAllahoe fik voor jou antwoord.

Moge Allah swt je hiervoor belonen.

27-08-2012, 11:30
Salaam alaikom,

Ik heb een vraag, ik ben vandaag aan het vasten (inhaal dag). Maar heb nu erge buikpijn! (geen honger pijn). Is het toegestaan om te verbreken en een andere dag in te halen? Met daliel aub.

Wa salaam

29-08-2012, 12:36


Wa3lijkoem sellam,

Deze vraag had ik pas nog opgezocht, Ik heb geen dalil voor je, maar daar instond dat je inhaal dagen niet mag verbreken alleen de dagen die je vrijwillig vast, AllahoeA3lem.