Bekijk volle/desktop versie : Het niet eens zijn met sommige dingen uit het geloof.



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7

24-08-2012, 13:35
[Of kritisch staan tegen bepaalde rechten en plichten in de islam. Is dat per definitie slecht en maakt jou dat een slechte moslim?]

24-08-2012, 13:39


Nee zolang je het naar voor je houdt en het niet open baar maakt. Daarbij is je kennis zo ver dat je het in twijfel trekt of trek je het alleen in twijfel omdat de westerse gedachtengang er niet mee klopt.

24-08-2012, 13:40
Dus als je veel weet over het geloof is het normaal om bepaalde punten te betwijfelen?


Citaat door ra_bo:
Nee zolang je het naar voor je houdt en het niet open baar maakt. Daarbij is je kennis zo ver dat je het in twijfel trekt of trek je het alleen in twijfel omdat de westerse gedachtengang er niet mee klopt.

24-08-2012, 13:40
Dat hoop ik niet.

24-08-2012, 13:42



Citaat door miss_ike:
Dus als je veel weet over het geloof is het normaal om bepaalde punten te betwijfelen?


Beter lezen, als je kennis voldoende is zal je zeker niet twijfelen omdat je dan de antwoorden hebt of uitleg. Heb je geen kennis dan twijfel je al snel of wordt je onzeker

24-08-2012, 13:43

Citaat door ZV_:
[Of kritisch staan tegen bepaalde rechten en plichten in de islam. Is dat per definitie slecht en maakt jou dat een slechte moslim?]
9 vd 10 keer komt 'kritisch' zijn voort uit een zwakke imaan.

24-08-2012, 13:50

Citaat door ra_bo:
Beter lezen, als je kennis voldoende is zal je zeker niet twijfelen omdat je dan de antwoorden hebt of uitleg. Heb je geen kennis dan twijfel je al snel of wordt je onzeker
oh, dan ben NIET ergens in je zin vergeten!

24-08-2012, 13:51

Citaat door ra_bo:
Nee zolang je het naar voor je houdt en het niet open baar maakt. Daarbij is je kennis zo ver dat je het in twijfel trekt of trek je het alleen in twijfel omdat de westerse gedachtengang er niet mee klopt.
Dus je mag niet kenbaar maken als je iets in het geloof tegenkomt waar je eigenlijk niet volledig achterstaat?

24-08-2012, 13:53
Een bekend voorbeeld is volgens mij polygamie. Veel mensen zijn er tegen, maar het is en blijft halal, onder bepaalde omstandigheden dan.

24-08-2012, 13:53

Citaat door ZV_:
[Of kritisch staan tegen bepaalde rechten en plichten in de islam. Is dat per definitie slecht en maakt jou dat een slechte moslim?]
En dit vraag je hier??
Praat met mensen, zoals een imam. Hij kan je misschien beter uitleggen geven over zaken waar jij aan twijfelt of niet mee eens bent.
Misschien heb je een verkeerde interpretatie.


Maar over het algemeen is het goed als je over zulke dingen nadenkt. Betre dan klakkeloos overnemen.

24-08-2012, 13:54

Citaat door Holbewoonster:
9 vd 10 keer komt 'kritisch' zijn voort uit een zwakke imaan.
Dat zeker, als je een sterke imaan hebt geloof je alles wat de islam voorschrijft. Echt alles.

24-08-2012, 13:56

Citaat door Abu_Haydar:
Een bekend voorbeeld is volgens mij polygamie. Veel mensen zijn er tegen, maar het is en blijft halal, onder bepaalde omstandigheden dan.
Toevallig, dit.

Want gisteren zat ik een beetje te lezen en toen las ik dat een man geen toestemming hoeft te vragen aan zijn eerste vrouw, om er een tweede bij te nemen. Het eerste wat door me heenging was; nou, daar ben ik het absoluut niet mee eens!

Daarna dacht ik; oei, het geloof schrijft het wel voor.. Daar moet ik dan gewoon achter staan. Tóch kon ik mezelf niet overtuigen.

24-08-2012, 13:57



Citaat door ZV_:
Dat zeker, als je een sterke imaan hebt geloof je alles wat de islam voorschrijft. Echt alles.
Flauwekul wat je zegt!

Als vroeger mensen niet kritisch waren dan hadden we nu iets van 600.000 hadiths gehad die iedereen klakkeloos dan zou aannemen.
Juist omdat mensen twijfelden en onderzochten zijn veel afgestreept.

24-08-2012, 13:57

Citaat door Murrie:
En dit vraag je hier??
Praat met mensen, zoals een imam. Hij kan je misschien beter uitleggen geven over zaken waar jij aan twijfelt of niet mee eens bent.
Misschien heb je een verkeerde interpretatie.


Maar over het algemeen is het goed als je over zulke dingen nadenkt. Betre dan klakkeloos overnemen.
Mijn letterlijke vraag is of het slecht/verboden is om iets wat de islam voorschrijft in twijfel te trekken. Ik zoek geen hulp voor dingen waar ik zelf aan twijfel, ik wil alleen weten of het haram is of niet.

24-08-2012, 13:59
Het hoef je niet per definitie een slecht mens te maken .

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7