Bekijk volle/desktop versie : Steun voor EU in Turkije op dieptepunt



22-08-2012, 18:59
Steun voor EU in Turkije op dieptepunt
ISTANBUL - Nog maar 17 procent van de Turken wil dat Turkije lid wordt van de Europese Unie. Dat blijkt uit een representatief onderzoek door een Turks bureau, dat woensdag is geciteerd in Turkse media. In 2004 was de steun nog 78 procent.

Het Turks-Europees Educatief en Wetenschappelijk Onderzoeksinstituut ondervroeg ruim 1100 Turken in acht verschillende steden. Behalve de laagste steun voor Europa ooit, bleek ook dat de Turken er steeds minder in geloven dat Turkije in de komende 10 jaar daadwerkelijk lid zal worden. In 2011 zag 53 procent dat niet gebeuren, dit jaar is dat gestegen tot 66 procent.

In 2004 was Turkije vol hoop op EU-lidmaatschap en wilde een flinke meerderheid zich ook aansluiten bij de Unie. In december van dat jaar werd aangekondigd dat de toetredingsonderhandelingen konden beginnen, in 2005 begonnen ze daadwerkelijk. Turkije had net een diepe economische crisis achter de rug en hoopte dat aansluiting bij de EU het land economisch stabieler zou maken. Ook was er hoop dat het toetredingsproces de democratisering in het land goed zou doen.

Inmiddels doet Turkije het beter dan Europa als het gaat om economische groei. Wat democratisering betreft zijn er inderdaad stappen gezet de afgelopen jaren, maar er heerst steeds minder het idee dat Turkije Europa nog nodig heeft.

De opstelling van grote EU-landen tegenover Turkije helpt de liefde verder te bekoelen: zowel Duitsland als Frankrijk ziet niets in een Turks EU-lidmaatschap.


http://www.telegraaf.nl/buitenland/12809867/__Turkse_steun_voor_EU_minder__.html

22-08-2012, 19:14


Niets nieuws onder de horizon!

22-08-2012, 19:40
Ow dat is goed nieuws. Dan kunnen we de toetredingsprocedure ook gelijk stoppen en niet te vergeten de geldkraan dichtdraaien, scheelt weer wat miljarden. Laten die westerse varkens het zelf maar uitzoeken.

22-08-2012, 19:49

Citaat door STRANGERRR:
Groot gelijk hebben ze. Turkije met een groter wordende economie heeft niks te zoeken bij die westerse varkens, met hun enorme staatsschulden dat blijft oplopen Ik vraag me af met welk lef zij kunnen wijzen met de vingers naar turkije, terwijl ze hun eigen stront niet eens kunnen opruimen
Helemaal gelijk joh ..... ik hoop echt dat alle Turken hier heel snel weer vertrekken naar dat nieuwe paradijs

22-08-2012, 19:58



Citaat door STRANGERRR:
Waarom zouden ze blijven op een zinkend boot
Ja dat vraag ik mij ook af. Wanneer ga jij naar het land van je ouders en opa en oma?

22-08-2012, 20:05

Citaat door STRANGERRR:
Ik stuur je wel een kaartje van het mooie landschap, vanuit turkije. Terwijl jij hier buiten doodvriest in het regen
Hopelijk doen al de turken dat snel, ik zal het altijd sterk aanmoedigen

22-08-2012, 20:22
' u play hard to get then u won't get got'

22-08-2012, 20:32
Everybody happy.

22-08-2012, 20:57
ja duuuh we willen niet failliet gaan met EU zinkende boot


22-08-2012, 21:04

Citaat door STRANGERRR:
Tuurlijk moeten ze het zelf uitzoeken, je denkt toch niet werkelijk dat turkije net zo achterlijk is als europa, om mee te betalen voor de grieken en spanjaarden. Europeanen hebben nu mooi een koekje van eigen deeg gekregen. Dat krijg je ervan he, als je je economie draaiende houdt met gestolen geld, en rente
Ik doelde op het geld wat Turkije van Europa ontvangt. Hoeveel heeft Turkije al mogen ontvangen ? Iets van zevenhonderd miljoen ?

22-08-2012, 21:11

Citaat door STRANGERRR:
Ja natuurlijk, ze profiteren van de achterlijkheid van EU. Dat heet slim zijn
Zodra de kraan dichtgaat zullen de Turken het best missen.