Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

Bekijk volle/desktop versie : Brinkhorst: Submission was onverstandig

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6

RitaMaria
13-12-2004, 20:13

Gepubliceerd op maandag 13 december 2004 AMSTERDAM (ANP) - Minister Brinkhorst van Economische Zaken noemt het maken van de film Submission, van filmmaker Theo van Gogh en Tweede-Kamerlid Hirsi Ali, onverstandig. De D66-bewindsman zegt dat in een interview met het weekblad Vrij Nederland. ,,Toen ik die film zag, dacht ik: oei, oei, loopt dit wel goed af? Je weet wat er gebeurt als je in een munitiemagazijn een sigaret opsteekt. Zo'n film mag, maar ik vond het niet verstandig. Ik vind het heel begrijpelijk dat daar onder moslims opwinding over is ontstaan. Neem me niet kwalijk! Wie is hier nou naïef?'' aldus Brinkhorst. Hij vindt, dat dit ,,niets te maken heeft met de vrijheid van meningsuiting. Als ik voor het huis van mijn buurvrouw de hele dag 'rothoer' roep, wordt ze boos. Daar moet ik dan niet verbaasd over zijn. De situatie is kwetsbaar met zoveel tegenstellingen. Als je dan voortdurend herhaalt dat je gelijk hebt en gelijk wilt krijgen, draag je bij tot een klimaat waarin oplossingen niet meer mogelijk zijn. Zo denk ik erover en voor die opvatting zal ik strijden''. Ongeremd Brinkhorst is er ,,tegen om ongeremd van alles te roepen. Je moet nadenken voordat je iemand voor rotte vis uitmaakt. Ik kan het woord kutmarokkaan niet meer horen. En de term geitenneuker krijg ik niet over mijn lippen. In het dagelijks leven en op de televisie worden nu woorden gebruikt waarvan ik zeg: die zijn provocerend. Die zijn vuig, die hebben niets meer te maken met het benoemen van de problematiek. Mensen worden tegen elkaar opgezet. Als ik mijn vrijheid van meningsuiting alleen kan veroveren door jou te vernederen, dan ben ik onverantwoord bezig. En dat moet ook maar eens hardop worden gezegd. Ik vind helemaal niet dat alles moet kunnen''.

voorbijganger
13-12-2004, 20:20
Ik stem, Brinkhorst :)

Scottie
13-12-2004, 20:36
Nou, Brinkhorst werd drie weken geleden in Nova neergezet als iemand die niet langer serieus wordt genomen in het kabinet. Hij is een minister die te oud is geworden en er maar een beetje voor Jan Klaassen bijzit. Ze kunnen niet van hem, aftreden wil hij niet dus hoopt het kabinet op verkiezingen. Brinkhorst's verbinding met het Koninklijk Huis is het wellicht naar het hoofd gestegen. En daar hing al zo'n geur van rottend vlees na zijn genocide op duizenden gezonde koeien. Om het over al die failliete en berooide boeren maar niet te hebben. Sommigen zeggen hier dat Hirshi Ali in de Kamer hoort en geen films hoort te maken. Anderen zeggen dat Hirshi Ali geen verstand heeft van de islam. Ik geloof dat niet, wat ik wel geloof is dat Brinkhorst een boerenlul is en derhalve absoluut geen verstand van politiek, islam, de Koran en van films heeft. Schoenmaker, hou je bij je leest Scottie.

RitaMaria
13-12-2004, 20:49
Up..

amused
13-12-2004, 20:54

Ik ben het absoluut met Brinkhorst eens als hij zegt dat het maar de vraag is of je alles wel moet kunnen zeggen; er zijn in mijn ogen absoluut fatsoensgrenzen. Maar wat ik een enge zin vond, was deze: Je weet wat er gebeurt als je in een munitiemagazijn een sigaret opsteekt. De Nederlandse samenleving als munitiemagazijn... Tja, er liggen - zo is gebleken- hier en daar wat zware explosieven opgeslagen. Maar betekent dat dat het rookgedrag van de hele samenleving zich daaraan moet aanpassen?

Tim76
13-12-2004, 20:59
Het is vind ik een beetje ongepast dat een lid van de regering een inhoudelijke reaktie geeft op iets dat een kunstenaar/cineast maakt. In de jaren zeventig had deze man gezouten kritiek op het christelijke geloof. Dat mocht wel, en kritiek en spot op de islam niet?

ruziezoeker
13-12-2004, 21:01
de heer brinkhorst is één van de weinige hollanders die dit soort dingen durft te zeggen . er zijn er een klein aantal anderen ,maar daar word geen aandacht aan geschonken. jawel dames en heren , we zijn in een toestand beland dat je als 'witte' hollander niet eens mag zeggen dat theo en anderen te ver gaan in hun uitspraken , zonder dat de meneer of mevrouw van het journaal , een verontwaardigd gezicht trekt , terwijl ze u het 'nieuws' brengt.

amused
13-12-2004, 21:08
de heer brinkhorst is één van de weinige hollanders die dit soort dingen durft te zeggen . er zijn er een klein aantal anderen ,maar daar word geen aandacht aan geschonken. jawel dames en heren , we zijn in een toestand beland dat je als 'witte' hollander niet eens mag zeggen dat theo en anderen te ver gaan in hun uitspraken , zonder dat de meneer of mevrouw van het journaal , een verontwaardigd gezicht trekt , terwijl ze u het 'nieuws' brengt. We zijn ook al in een toestand belandt dat je als 'witte' of 'zwarte' hollander geen kritiek op de Islam mag hebben zonder te moeten vrezen voor zijn of haar leven... Ben bang dat die observatie van de maatschappij als munitiedepot niet eens zo ver naast de waarheid ligt. :(

Heiba
13-12-2004, 21:08
Eindelijk iemand die het eens een keer snapt. Werd tijd.

Scottie
13-12-2004, 21:13
Nou, Brinkhorst is een man die in het kabinet niet meer serieus wordt genomen. Een minister van Landbouw en Veeteelt hoeft geen verstand van films te hebben. Zijn vergelijking met een munitie-opslagplaats is correct. Maar een beetje Nederlander heeft Brinkhorst niet nodig om te vernemen dat de spanningen tussen moslims en niet-moslims ongehoord hoog blijken te zijn. Ook een maatschappij-betrokken moslim heeft Brinkhorst daar niet voor nodig In Nederland is een kloof tussen beide groeperingen, moslims geven dat nu zelf ook toe. Hopelijk geven zij ook toe dat hun geringe bijdrage in plaats van moslim te zijn Nederlander te willen zijn aan die spanningen bijdraagt. De islam en daarmee de moslims staan op een kruispunt. Concreet: als een moslim nog een aanslag pleegt dan vrees ik dat de veewagens uit het Oorlogsmuseum worden gehaald. Scottie.

RitaMaria
13-12-2004, 21:29
De wens is de vader van de gedachte..

rja
13-12-2004, 21:29
Vrijheid van merningsuiting is vrijheid van merningsuiting, zo'n film valt daar onder, als je een mening niet bevalt, kun je dit via democratische weg aanpakken , hij zit ook nog de moord op Theo van Gogh goed te praten. Van mij mag hij een andere baan zoeken.

amused
13-12-2004, 21:32

De wens is de vader van de gedachte.. :confused:

ruziezoeker
13-12-2004, 21:35
De wens is de vader van de gedachte.. even wachten hoor ........ Vrijheid van merningsuiting is vrijheid van merningsuiting merning ?? :confused: LAND UIT !! :kwaad:

RitaMaria
13-12-2004, 21:37
:confused: Wat begrijp je niet?

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6