Bekijk volle/desktop versie : Onbenullige tienerruzie op Facebook leidde tot moord



20-08-2012, 09:42
De vrolijke tiener Joyce Hau (15) werd begin dit jaar slachtoffer van een moordcomplot door tieners. De fatale plannen werden gesmeed na een uit de hand gelopen ruzie op Facebook. Haar vader Chun Nam Hau hoopt dat ouders en tieners gewaarschuwd zijn voor de gevaren van ruzies via internet. 'Ik hoop dat deze zaak de mensen wakker kan schudden.'





Kleine dingen kunnen via internet zomaar uit de hand lopen

Deze bizarre moordzaak werd gedoopt tot Facebook-moord. Vandaag moet de Facebook-moord hoofdverdachte voor de rechter verschijnen en vader Chun Nam Hau zal de moordenaar van zijn dochter Joyce in de ogen kunnen kijken. Dat schrijft het AD. Hij wil er bij zijn, om te voelen dat het allemaal echt is gebeurd en de wereld het niet zomaar kan vergeten. 'Het is mijn bedoeling dat het overlijden van mijn dochter toch ook van betekenis kan zijn voor andere mensen.'

Blinde woede

Joyce zou bij een onbenullige ruzie via Facebook haar vriendin Polly W. (toen 15) diep hebben gekwetst. Hau zou details over Polly's privéleven hebben verspreid waardoor het meisje razend werd. In haar blinde woede schakelde Polly haar vriendje Wesley C. (dan 17) in. Deze was verblind door verliefdheid. Zo zei hij tegen de politie dat hij van een flat zou springen als Polly hem dat zou vragen. Wesley liet daarop zijn dan pas 14-jarige 'stapmaatje' Jinhua K. opdraven die vervolgens met een mes naar de woning van Joyce ging, die hij vaag kende. Voor naar verluidt 100 euro stak Jinhua op 14 januari van dit jaar op Joyce in, ze stierf enkele dagen later in het ziekenhuis.

Wat de tieners exact heeft bezield, is nog een raadsel. Maar voor vader Hau is één ding duidelijk: het chatleven van zijn dochter en haar leeftijdsgenoten is een katalysator geweest in een onbenullige tienerruzie. 'De wereld is veranderd sinds het internetgebruik,' vertelt hij daags voor het proces.

Gevaren

'De wereld is zoveel groter geworden met het gebruik van sociale media en mobiele telefoons. En de gevaren zijn daarmee ook groter geworden. Ik denk dat het te snel komt voor de kinderen. Ze zijn nog te jong.'

Ook Chun raakte gewond bij de aanval van Jinhua. In een poging zijn dochter te redden, raakte het mes zijn wang. Het lukte Nam de moordenaar van zijn dochter te verjagen, maar zijn reddingspoging zou later vergeefs blijken.

Wat resteert is zijn wil om tieners te wijzen op de krachten van het internet. Waar kleine ruzies kunnen uitgroeien tot fatale twisten. Juist omdat de tieners elkaar niet zien, komen de twisten harder over en groeien conflicten sneller. 'Kleine dingen kunnen via internet zomaar uit de hand lopen. Eigenlijk zou hierover voorlichting moeten worden gegeven, op school bijvoorbeeld. Ik hoop dat deze zaak wat mensen wakker kan schudden.'

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3303585/2012/08/20/Vader-meisje-Facebook-moord-wijst-op-gevaar-social-media.dhtml

20-08-2012, 09:46


FB is rotzooi, de mensen die zo een FB hebben ook!

20-08-2012, 09:47

Citaat door stranger1001:
FB is rotzooi, de mensen die zo een FB hebben ook!
Elk medium kan uit de hand lopen. Zelfs een mobiele telefoon.

20-08-2012, 09:49

Citaat door stranger1001:
FB is rotzooi, de mensen die zo een FB hebben ook!
Maar dan hoef je alsnog niet iedereen over één kam te scheren.