Bekijk volle/desktop versie : Karima



13-12-2004, 16:52
Dag mensen, ik heb deze verhaal eerder geplaatst, maar ik kon niet altijd vervolgjes plaatsten, tot het gevolg dat ik mijn eigen verhaal niet meer terug kon vinden ik heb het gelukkig opgeslagen dus ik zal zo het verhaal weer opnieuw plaatsen, en verder gaan.. hopelijk kan ik elke dag dan weer een vervolgje plaasten, als mijn inspiratie me niet in de steek laat teminste
ik hoop dat jullie het een leuk verhaal vinden

Groetjes JuSzt_Me

13-12-2004, 16:58


Woedend zat ik voor me uit te kijken, als ik uit de raam keek van mijn slaapkamer keek ik uit op een vijver.. dan lag ik op mijn bed en liet mijn blik rusten op het water, zo kwam ik tot rust. Hier zat ik altijd als ik me down voelde.. en dat was de laatste tijd alleen maar zo.. Het gespreksonderwerp gingen de laatste dagen alleen maar over mijn opleiding.
De zoveelste discussie had ik net achter de rug met mijn moeder; " Karima, je weet dat ik het niet wil hebben ! " hoorde ik mijn moeder schreeuwend in het marokkaans zeggen. Er vielen tranen langs me wangen heen, mijn lippen ving ze op.. ik proefde de bitterheid van mijn tranen en pakte snel een zakdoekje om mijn gezicht schoon te maken.. liggend en nog steeds kijkend naar het vijvertje was ik diep in gedachtes weggezonken.. Ik kwam uit een warm gezin, een lieve vader en moeder, die me altijd steunden, die kusjes gaven als ik was gevallen, en die altijd voor me klaar stonden ik mag zeker niet over hun klagen en heb echt een geweldige jeugd gehad, bovendien houd ik ontzettend veel van ze en ik zou niet weten wat ik zonder hun moest..

Ze zien me nog altijd als dat 6 jarige meisje, maar inmiddels ben ik tien jaar ouder geworden.. en moet ik nu een beslissing maken wat ik met mijn toekomst wil gaan doen.. verder heb ik nog twee broers genaamd Fouad die 2 jaar ouder was dan mij en met zijn 18 jaar een bijzondere indruk maakte op meisjes, ik had een goede en vooral een leuke band met hem, hij was niet streng zoals je soms hoort van andere marokkaanse meisjes.. nee hij was een broer die problemen op loste door vooral erover te praten en geen handjes te gebruiken.. en nog een broer Samir die 4 jaar ouder was dan mij, hij is 20 en hij is als een soort 2e vader voor me, hij heeft me heel veel goede dingen in het leven geleerd.. en mede dankzij hem ben ik zoals ik nu ben, een meisje die niet haar hoofd laat gek maken door een jongen, die verder kijkt dan haar neus lang is.. en die niet iemand vooroordeeld over hoe diegene eruit ziet.. dat heb ik allemaal geleerd door Samir, een geweldige jongen waar ik een iets serieusere band mee heb dan met Fouad, mohiem twee geweldige broers.. verder heb ik nog een zusje Touria ze is een nakomeling, en ze gaat net na de basisschool.. en geweldige schatje van 4 jaar.. ik heb een geweldig gezin.. vooral een warm gezin, die het beste met me voor hebben en ik ook met hun..

De problemen begonnen toen ik mijn laatste jaar van het voorgezet onderwijs moest volgen, we waren bezig met het examen, en ik moest kiezen welke opleiding ik hierna wou doen.. Ik heb me er veel over laten informeren en veel met Samir over gepraat, hij had me gezegd dat het mijn toekomst was, en dat ik een opleiding moest kiezen wat het beste bij me zou passen en waar ik mij het beste bij voel.. zo gezegd zo gedaan, Ik ging op allerlei sites kijken maar niks trok echt mijn aandacht, het waren allemaal opleidingen die vanzelfsprekend waren, de meeste opleidingen hadden niet echt een doel in het leven.. ik wou iets doen, waar je heel veel levenservaring mee zou op kunnen opbouwen, een opleiding die spannend is en die niet vanzelfsprekend is..
Het was een rustige avond, Touria lag in bed mijn ouders waren op visite gegaan en mijn broer Fouad en Samir waren samen weggegaan naar buiten, ik zat op de bank met een bult leerwerk voor mijn examens.. tot een reclame spotje mijn aandacht trok, de landmacht.. ik zat er naar te kijken, en het leek me echt iets voor mij.. ik was altijd gek geweest op sport en dat was een opleiding met een doel, ik wou mensen helpen die slachtoffer waren van een oorlog.. ik zag het wel zitten dus ik haaste me al snel achter de pc en tikte bij google in " landmacht " ik vroeg foldertjes aan en las van alles wat er op die site te lezen was, hoe meer ik las.. hoe enthousiaster ik werd.. het was te gek !! Ik besloot het om tegen Samir te zeggen als hij zodadelijk thuis zou komen.. kijken wat hij ervan vond. Ik sloot de pc af en keek even bij me zusje in de slaapkamer.. ik moest lachen hoe ze erbij lag.. de deken had ze ver van zich af geschopt ik dekte haar opnieuw toe en kuste haar voorhoofd. Aangekomen in de woonkamer, besloot ik verder te gaan met het leren van mijn examens.. ik nam school serieus, en ik wou er ook alles aan doen om mijn diploma te halen, mijn gedachtes gingen terug naar de landmacht, het leek me zo onwijs gaaf.. Een harde knal maakte mijn wakker van mijn dagdroom, ik keek op en zag Samir en Fouad in de deuropening staan, ze waren alletwee aan het lachen en kwamen niet meer bij, vragend keek ik hun aan.. " wat is er zo grappig? " " haha zusje, jongenspret " zei Samir lachend en gaf me een knipoog.. ik schudde mijn hoofd en lachend probeerde ik mij te concentreren op mijn leerwerk..Wat overgens niet lukte met twee vervelende broers om me heen.. ik sloeg de boek dicht en keek hun serieus aan.. " ik probeer te leren " zei ik haast boos.. ze keken me allebei met een zielig gezicht aan.. " vergeef je het ons? " vroeg Fouad smekend op zijn knieen.. ik proeste het uit, en even later was ik mijn leerwerk vergeten, we zaten gezellig met zijn drietjes op de bank te praten over van alles en nog wat.. er viel een stilte en ik bedacht me weer over een opleiding die mijn hart had gestolen.. de landmacht.. voorzichtig probeerde ik erover te beginnen, want ik wist wel zeker dat mijn broers en ouders er niet accoord mee zouden gaan.. maar diep in mijn hart hoopte ik dat ze mij steunden..

13-12-2004, 17:05
Ga snel verder

-x- je 1e Fan

13-12-2004, 17:06
Niets was minder waar, Samir en Fouad namen me niet eens serieus.. ze begonnen te lachen en vonden het een goede grap.
Ik kon er anders echt niet om lachen.. een zuur glimlachje was er van mijn gezicht af te lezen en Samir merkte het meteen..
" Karima.. je meent het toch niet echt hé? " Ik knikte.. en keek naar de grond.. bang voor de reactie van mijn broers..
" Meid, je hebt een gouden toekomst voor je.. je bent een goed meisje.. met haar hart op de juiste plaats, er staan vele jongens voor je in de rij om je te nemen als een vrouw.. omdat je mooi bent van buiten maar ook een geweldig karakter hebt, als je in de landmacht gaat dan is het haast niet mogelijk om te trouwen en een gezin te stichten ! " zei Samir haast met een boze toon..
Ik wist niet zo goed wat ik moest zeggen, hij had misschien wel gelijk.. het zou heel zwaar worden om een gezin en bij de landmacht te horen.. maar trouwen kan nog altijd.. dacht ik bij mezelf..
Vanuit mijn ooghoeken zag ik Foaud knikken.. en keek me serieus aan.. hij is niet vaak serieus.. maar als hij dat wel is.. dan is het ook echt serieus.. ik probeerde een zucht te onderdrukken en keek de andere kant op.. " Denk erover na, Samir heeft gelijk.. er zijn nog zoveel andere mooie opleidingen die je kunt volgen.. waarom moet je nu perse de landmacht kiezen? " zei Fouad..
Ik pakte mijn boeken en stond op.. " bedankt jongens.. ik dacht dat jij diegene was die tegen mij zei om mijn hart te volgen, en om een opleiding te kiezen waar ik mij het beste bij voel, en de enige opleiding die mijn hart heeft gestolen dat is de landmacht " ik keek naar Samir en naar Fouad.. " weltrusten " en ik liep de woonkamer uit.. " Karima, wacht nou ! " hoorde ik Samir nog roepen.. ik draaide me om en keek in zijn donker bruine ogen.. " Ik heb het beste met je voor " hij kuste mijn voorhoofd.. en liep terug naar de woonkamer.. gefrustreerd stampte ik de trap op.. liep mijn slaapkamer binnen en plofte op mijn bed neer.. kijkend naar mijn vijvertje..

De volgende morgen probeerde ik mij nog meer te laten informeren door de landmacht, ik belde naar een bureau waar ze al je vragen willen beantwoorden.. ik wou dit echt.. ik wou zo graag dit doen.. zo kon ik mensen helpen die zwaar in nood waren, mensen die pijn lijden, mensen die in de oorlog alles hadden verloren.. hun huis, hun familie alles.. dromend zat ik voor me uit te kijken.. ik wou er 100 % achter staan, zodat als ik het aan mijn ouders zou vertellen, dat ik er veel over wist en hun vragen zou kunnen beantwoorden.. de hoop dat hun mijn keuze zouden accepteren werd met de dag groter.. sinds die ene avond hebben mijn broers er niet meer met me over gehad.. Maar ik zou ze laten zien dat ik het meen, dat ik echt de landmacht in wil..

Ik was samen met mijn moeder en mijn zusje Touria koekjes aan het bakken.. mijn zusje was helemaal onder het meel en ik moest lachen om dr witte gezichtje " spook!! " riep ze gierend uit.. ik lachte met dr mee en mijn moeder zuchte diep.. " jullie zijn er ook twee !! " zei ze met een glimlach op dr gezicht.. als mijn moeder glimlachte dan kreeg ik een warm gevoel van binnen.. een gevoel dat me vertelde dat ik gelukkig was, dat ik haar had.. Ik ging verder met de koekjes en mijn zusje knoeide verder.. Na een tijdje was ze het zat en wou opstaan.. ik hield haar nog net op tijd tegen en wou haar gezichtje afnemen met een washandje.. " Dat gaat mooi niet door, mevrouwtje! Zo heb ik de hele keuken onder het meel zitten " ze keek me lachend aan en gelukkig vond ze het goed dat ik dr gezichtje en haar handjes schoonmaakte.. nadat ze weer schoon was rende ze naar de woonkamer heen naar me vader die op de bank naar het nieuws zat te kijken.. smekend vroeg ze me vader of er een tekenfilm op mocht.. ik moest lachen hoe ze mijn vader om dr vingers heen draaide, Mijn vader stemde toe en samen zaten ze op de bank naar een tekenfilm te kijken.. lachend ruimde ik de tafel af, en deed ik de laatste koekjes in de oven.. Mijn moeder was bezig met de afwas en ze floot vrolijk een liedje.. ik wou het haar zo graag vertellen over de landmacht.. en ik probeerde een manier te bedenken hoe ik er het beste over kon beginnen.. " Mama? " vroeg ik lief.. mijn moeder draaide zich naar me toe en een geheimzinnige glimlach kwam tevoorschijn.. ik moest lachen om dr blik.. " vertel.. " zei ze.. " Nou, ik moet binnekort doorgeven op school welke opleiding ik ga doen.. en het leek me een heel leuk idee om de landmacht in te gaan " mijn moeder verslikte zich bijna van dr thee.. en ik sloeg mijn ogen op de grond neer.. ze schrok, en ik wist dat ze het nooit zou goed keuren..
" Karima, hoe wil jij dan een gezin stichten? als jou man en jou kinderen niet weten of je nog leeft of niet.. je moet in gebieden komen waar er oorlog is.. waar de vijanden zich niet afvragen of jij een kind hebt of niet.. ze schieten je medogenloos neer.."
Haar mond wou ze weer opendoen om nog meer te zeggen maar ik onderbrak haar.. " Mama, ik ga niet vechten in de oorlog, het enigste wat ik wil is de mensen een veilig bestaan geven die midden in de oorlog zitten "
Mijn moeder schudde haar hoofd.. " Heb je er met je vader over gehad? " " nee " zei ik.. " ik weet zeker, dat hij er net zoals mij overdenkt.. ik zal het er met hem over hebben.. je hoort het nog wel van me.. maar verwacht er niet veel van " ze ging verder met de afwas en floot haar liedje verder.. Kennen jullie dat gevoel, dat je zo graag iets wilt.. maar dat het dan binnen enkele seconden in duigen valt? zo voelde ik mij dus ook.. een gevoel van machteloosheid.. ik wou dit zo graag en ik wist dat ze het goed bedoelden.. dat ze het beste met me voor hadden.. het was frustrerend.. Ik besloot om er verder niet over te praten..

13-12-2004, 17:07


Gekke_Sanae thx.. mijn eerste fan! j0eppii

13-12-2004, 17:09
Op school vroeg mijn mentor of ik nu al uit was welke opleiding ik nou wilde gaan doen.. ik wou hem zo graag vertellen dat ik de landmacht in wou.. maar zolang mijn ouders mijn geen toestemming wouden geven, besloot ik om er met niemand over te praten.. zelfs niet met Rachida.. mijn maatje waar ik sinds de brugklas een aardige band mee heb opgebouwd.. ik kon het goed met haar vinden en we kwamen dagelijks bij elkaar over de vloer.. maar ik wou haar niet iets vertellen wat misschien toch niet zou doorgaan.. De examens kwamen steeds dichterbij, en binnenkort was de laatste lesdag al in zicht.. Ik zat zoals altijd samen met Rachida achter in.. ze begon tegen mij te praten over kinderdagverblijf.. hoe lief die kindjes wel niet waren enzovoort enzovoort.. ik knikte maar met mijn gedachtes was ik er niet helemaal bij, Ik was gek op kindjes.. ik had zelf een zusje en was heel blij met dr.. meestal deed ik haar s'avonds de pyama aan.. en las ik een verhaaltje voor.. ik deed heel veel samen met haar en mijn broers en mijn ouders.. iedereen was gek met haar, Kinderen zijn onze toekomst heeft mijn mentor een keer tegen me gezegd.. en dat klopt grotendeels.. maar er is ontzettend veel zorg voor kinderen.. het is zo'n vanzelfsprekende baan in het kinderdagverblijf werken.. het zou me harstikke leuk lijken, daar niet van.. maar er is toch zoveel meer in de wereld aan de gang.. waarom willen de mensen zelf het allerveiligst wonen en leven, maar steken ze hun kop in de zand als ze zien dat er aan de andere kant van de wereld mensen hongernood hebben, mensen die geen huis meer hebben omdat een of andere president heeft besloten om hun land op te blazen.. zoveel vragen en zo weinig antwoorden.. ik werd uit mijn gedachtes gehaald door Rachida.." hej luister je wel? " ik schrok en knikte.. ze wou verder gaan met haar verhaal, maar op dat moment ging de bel.. ik pakte mijn tas in en liep samen met Rachida en nog een paar andere klasgenootjes de klas uit.. we hadden een tussenuur en we zaten met zn allen in de aula, grotendeels bestond mijn klas uit allochtonen, de meesten waren Marokkanen, dan volgden de turken en nog een aantal halfbloedjes zaten in de klas.. Ons groepje bestond uit een stuk of 10 vrienden, en je kon ons altijd vinden in de aula.. Mo begon te praten over een opleiding als ITer.. Mo was zo'n type jongen die veel auwehoerde en een goede vriend was.. ik moest lachen om zijn idee en schudde met mijn hoofd.. " wat dan zie je mij er niet voor aan dan Karima? " zei hij nadat hij had gezien dat ik lachend mijn hoofd schudde.. " ik zie je al voor me, met zo'n brilletje.. een nerd die de hele dag met pc's bezig is.. wat een leven !! " een paar begonnen te lachen.. ik maakte met mijn handen een bril en begon Mo de gek aan te steken.. hij moest om me lachen.. " oja.. en wat wil miss disser gaan doen dan? " het werd stil en iedereen zat te wachten op mijn antwoord.. " ik weet het niet " zei ik.. een stemmetje binnen in mij schreeuwde dat ik het moest vertellen.. zeg dan landmacht !!! maar ik durfde het niet.. niet dat ik bang was dat ze me zouden uitlachen.. ik was bang dat mijn hoop en verlangens alleen maar groter zouden worden.. en als het straks niet door zou gaan, mijn teleurstelling groter zou zijn..
Ik haalde mijn schouders op.. en keek Mo aan.. " ik weet het niet gekkie, we zien wel.. " hij knipoogde naar me en ze begonnen over een ander onderwerp..


Na een lange dag op school, met natuurlijk veel gelachen met mijn vriendengroep, ben ik thuis.. Touria kwam naar me toegelopen, ze liet me een tekening zien die ze speciaal voor mij heeft gemaakt.. ik trok mijn schoenen uit en ondertussen bewonderde ik haar tekening.. ik zag een poppetje met een zon en een regenboog, ik moest lachen en gaf haar een kus op de voorhoofd.. ze begon te vertellen wat ze vandaag allemaal had gedaan op school en ik luisterde aandachtig naar haar verhalen. Ze trok me mee naar de woonkamer, daar zat mijn vader ik groette hem en plofte naast hem op de bank neer met Touria op mijn schoot..Na een kwartiertje te hebben gepraat en gelachen met mijn kleine zusje, wou ik naar boven heen gaan om me om te kleden en dan aan het eten te beginnen, mijn moeder zou zo thuiskomen.. en mijn broers zullen nu ook onderweg zijn.. ik bekeek mezelf vluchtig in de spiegel en trok een gekke bek.. ik moest lachen om mezelf en liep naar beneden heen..
Touria was buiten aan het spelen, ik zette het raam open..zodat ik tijdens het eten koken mijn kleine zusje in de gaten kon houden.. het was een mooie dag.. een zwoele zomeravond.. de zon was nog volop te bewonderen en een klein briesje zorgde ervoor dat je het kon uithouden.. ik was druk bezig met het eten tot ik twee handen op mijn ogen voelde.. ik draaide me om en zag Fouad voor me staan.. ik groette hem en liet het eten even staan, zodat ik met hem kon bijpraten over onze dag.. we gingen aan de keukentafel zitten en hij begon te vertellen wat hij zoal had gedaan.. ik luisterde aandachtig en zette ondertussen thee, " Heej Karima, je meent het toch niet echt he..over dat landmacht bedoel ik " zei me broer vragend..
" Fouad, kijk ik wil het echt graag.. ik weet dat er meer in het leven is, dan op een kinderdagverblijf te werken of op een kantoor.." hij wist niet zo goed wat hij moest zeggen en roerde in zijn kopje.. " wat heeft papa er van gezegd? "
" Mama zou met hem gaan praten, maar ze zei tegen me dat ik me er niet te veel van moest verwachten " hij knikte en keek me doordringend aan.. " je wilt het echt hé? " Dit keer was ik degene die knikte.. hij kuste mijn voorhoofd.. " wij hebben het beste met je voor, wacht eerst af wat papa er van vind oke? " " is goed.. " zei ik..
Na het eten zaten mijn moeder en ik als laatst aan tafel, zo ging dat elke avond meestal.. mijn vader ging meestal gelijk weer naar de woonkamer na het eten, mijn broers gingen naar buiten en mijn zusje zat soms bij me vader of met haar poppen te spelen.. ik kon dan rustig mijn dag doornemen met mijn moeder, en samen tussen de verhalen door gingen we afruimen en afwassen.. dit keer verliep het anders, normaal was het leuk en gezellig als ik samen met mijn moeder ging afruimen..
" Mama, heb je het nog aan papa gevraagd ? " vroeg ik voorzichtig.. mijn moeder keek me aan.. " Karima, hij vind het geen goed idee.." " ja maar mam, ik wil het zoo graag " mijn moeder stond op en begon de tafel af te ruimen.. ze zei niks.. en was druk in de weer met de pannen en borden.. " mama? " zei ik zachtjes.. " Karima, doe Touria maar in bed "
Ik slaakte een zucht en probeerde het niet erger te maken zoals het al is.. ze was nu boos op me.. Ik riep Touria en ze kwam meteen.. ik zag aan dr dat ze moe was.. " zeg papa maar weltrusten, je komt niet meer beneden " ze rende naar de woonkamer heen en na een paar seconden was ze weer terug.. " ik ben moe " zei ze met een zielig stemmetje.. ik moest lachen om dr en beurde haar op.. " Geef mama maar een kus en dan gaan we naar boven.. " Samen met Touria liep ik naar mijn moeder heen.. ze gaf haar een kusje en zo liepen we naar boven.. nadat ik haar had gedoucht, haar haar had gedaan en haar tanden gepoetst te hebben lag ze uitgeput in bed.. ik kwam bij dr zitten, ze keek me met haar prachtige ogen lief aan en aaide over mijn wang.. ik smolt en knuffelde haar.. " tijd voor een verhaaltje..?? " vroeg ik.. ze schudde beslist haar hoofd.. " wat dan? " vroeg ik.. ze keek naar het plafond en keek weer naar mij.. " weetje.. " " vertel lieverd " " ik wil later een prinses worden " zei ze..
Ik moest lachen om dr.. " jij bent al een prinsesje.. jij bent onze prinsesje!! " " Ja maar ik wil een echte zijn, met een mooie grote jurk en een kroon " ik zette een glimlach op mijn gezicht.. en gaf haar een kus op dr wang.. " Lieverd, als je je ogen dichtdoet.. dan zal je slaap je overal mee naar toe brengen, waar je ook maar wilt.. " " echt waar?! " riep ze verbaasd uit.. " echt waar " zei ik..
Ze deed meteen haar ogen dicht.. lachend dekte ik haar toe.. en wenste haar weltrusten..

13-12-2004, 17:12
Bedankt

Ga snel verder !

-x-

13-12-2004, 17:14
Graag gedaan
Ik ga weer verder als er nog meer mensen zich melden

13-12-2004, 17:15
Oke is goed

13-12-2004, 22:12
Zo te zien, geen andere mensen die een reactie plaatsen
Toch ben ik zo lief om nog een stukje te plaatsen

13-12-2004, 22:13
Aangekomen beneden was mijn moeder al klaar met het opruimen, ze zat in de keuken ik kwam bij dr zitten en probeerde het weer goed te maken.. " Mama, sorry.. maar geef me een kans, ik zal jullie bewijzen dat het absoluut niet gevaarlijk is " ze schudde haar hoofd.. ik wist dat ik niks in te brengen had.. mijn ouders besluit stond vast.. voor mij geen landmacht.
Maar ik wou niet toegeven, ook al zou ik er veel moeite voor moeten doen, ik wist dat het waard was.
Na nog een tijdje te hebben gekletst met mijn moeder besloot ik om maar naar bed te gaan..
Ik zei me ouders weltrusten en liep naar boven heen, automatisch keek ik elke avond voordat ik ging slapen even bij Touria, dat deed ik al sinds ze geboren was.. nadat ze vredig lag te slapen sloot ik zachtjes haar deur en liep naar mijn kamer.. ik deed mijn pyama aan en lag op mijn bed.. ik moest denken aan wat ik net tegen mijn zusje had gezegd en sloot mijn ogen..
Mijn slaap bracht me niet naar een kasteel, waar ik een prinsesje zou zijn.. nee mijn slaap bracht me naar de landmacht..


De daarop volgende dagen waren niet uit te houden, als ik dit jaar nog mee wou delen aan de landmacht moest ik mij aanmelden binnen 3 weken.. en voor dat aanmelden gaan er nog testjes vooraf... er komt dan heel veel bij kijken.. ik probeerde mijn ouders over te halen, wat niet lukte ik werd telkens teleurgesteld, hun bleven voet bij stuk houden.. en ik ook.. ik wou deze droom niet laten varen..
Nu zit ik hier.. woedend voor me uit te kijken, op mijn vijvertje.. mijn tranen rollen over mijn wangen en mijn lippen vangen ze op.. ze proeven de bitterheid.. ik pak snel een zakdoekje om mijn gezicht schoon te maken.. ik was moe om telkens mijn vader en moeder proberen te overtuigen dat het een geweldige baan voor me zou zijn.. maar luisteren wouden ze niet eens meer naar me.. als het woordje landmacht al te sprake kwam dan deden ze net alsof ze doof waren..
Ik heb nog één week om me nog aan te melden voor dit jaar.. en ik zou het zo ontzettend graag willen.. Langzaam maar zeker begon ik te beseffen dat het slechts een droom voor me zal blijven, die ik niet werkelijkheid zou kunnen maken.. Na vele discussie's, ruzie's en gepraat met mijn ouders.. heb ik er niks mee bereikt..
Ik heb het alleen voor mezelf moeilijk gemaakt.. Ik probeerde me bij hun besluit neer te leggen.. en op zoek te gaan naar een andere opleiding.. een opleiding die hun wel zouden waarderen.. Samir en Foaud hebben me niet gesteund, diep in mijn hart hoopte ik dat ze mijn kant zouden kiezen en een goed woordje voor me zouden houden, maar hun kozen de kant van mijn ouders.. wat achteraf heel logisch is.. ik probeerde mijn verlangens te sussen door te denken dat ze het beste met me voor hebben, en dat hun er niet aan moesten denken om hun dochter en zus naar een oorlogsgebied te sturen..
Mijn zakdoekje was nat geworden, hoe meer ik probeerde om de tranen te laten stoppen, hoe meer tranen er kwamen.. Mijn moeder kwam mijn kamer binnen.. " Karima, het spijt me van zonet.. maar ik wil niet dat er telkens geruzie hier over word gemaakt.. ik wil het niet hebben, papa niet en jou broers ook niet, probeer het uit je hoofd te zetten.. je zult zien dat dit het beste voor je is.. " ik knikte en zei niks terug ik had geen zin om nog een discussie aan te gaan.. had er de afgelopen weken genoeg gehad.. Mijn moeder nam me in mijn armen en kuste mijn voorhoofd.. dit gaf me een veilig gevoel.. ze streelde over mijn haren..
Ik gaf haar een kus op dr voorhoofd.. " dank je mama.. " ze knikte en wenste me een fijne nacht.. ik deed mijn pyama aan en waste mijn gezicht.. morgen moet ik er weer vroeg uit.. mijn eerste examen staat morgen op me te wachten.

13-12-2004, 22:40
Bedankt Schat... !

-x-

13-12-2004, 23:02


Dank je wel meiden !!!
Morgen weer vervolgen

xx JuSzT_Me !

14-12-2004, 20:45
Mijn eerste examen zat er op, het was niet echt moeilijk.. maar dat zal ook zeker komen omdat ik als een gek heb geleerd..
Ik verliet de gymzaal, waar de examens werden gehouden en wachte in de aula op de anderen.. ik miste ze heel erg.. we zagen elkaar veel minder de laatste tijd.. Rachida kwam altijd wel langs maar onze gezamelijke groep zag ik niet meer zovaak.. Nadat onze laatste lesdag was afgelopen heb ik een paar tranen laten vallen.. 4 jaar heb ik meegemaakt met deze klas en het was altijd gezellig en nu werd het uit elkaar gesplitst.. we zagen elkaar nu alleen nog maar op school, als we de examens hadden. Mo was de eerste die na mij ook klaar was.. ik zag hem de aula binnen lopen.. hij kwam naar me toe lopen en ging naast me zitten.. " En? hoe heb je het gemaakt? " vroeg ik.. hij zag er niet echt vrolijk uit en haalde zijn schouders op.. " ik heb het zwaar verprutst man.. " hij keek me aan en glimlachde.." we zien wel joh ik maak me niet zo druk " ik moest lachen om hem en we begonnen herinneringen op te halen van afgelopen jaren.. Rachida en de anderen kwamen ook de aula binnen..Na nog gekletst te hebben over de examen van net besloot ik om naar huis te gaan.. Ik groette iedereen en vertrok richting de bushalte..
Aangekomen thuis was mijn moeder druk bezig in de keuken.. ik groette haar.. " hoe heb je de examen gemaakt? " vroeg mijn moeder.. " goed, teminste heb er een goed gevoel over.. ik wist alle antwoorden wel " mijn moeder knikte en ging verder waar ze mee bezig was.. " Zal ik Touria ophalen? " ik wierp een blik op de klok en zag dat het bijna 3 uur was.. " Ja is goed.. " zei me moeder..
Nadat ik Touria had opgehaald liepen we terug naar huis.. druk in gesprek hoe haar dagje was kwamen we binnen.. mijn moeder groette mijn zusje, ze rende daarna gelijk naar haar poppen heen en begon er mee te spelen.. " Mama heb je hulp nodig? " " nee, is al bijna klaar.. ga even zitten " ik ging aan de keukentafel zitten en mijn moeder kwam eraan met thee.. ik nam een slok en keek haar vragend aan.. " Samir kwam gisteren naar me toe, en hij vond dat wij jou een kans moesten geven.. " ik wist niet zo goed wat ik hoorde en schudde mijn hoofd.. " wat bedoel je? " " Nou.. dat jij je mag laten inschrijven bij de landmacht.. maar dat je ons wel 1 ding moet beloven.. " ik kon het wel uitschreeuwen van geluk.. maar hield me rustig.. " en dat is? "
" Dat is dat je niet naar gevaarlijke landen gaat om oorlog te voeren "
" nee, ik wil alleen de mensen helpen die het daar moeilijk hebben.. "
Mijn moeder knikte en ik vloog haar om de hals.. " Bedank je broer maar Karima, hij heeft er heel veel moeite voor gedaan.. "
Tranen stonden in mijn ogen van geluk.. net toen ik dacht dat ik me erbij neer moest leggen dat ik nooit in de landmacht kon komen.. krijg ik dit te horen.. Mijn dag kon niet meer stuk.. Ik pakte mijn telefoon en belde Samir op.. " Hej Karima " hoorde ik aan de andere kant van de lijn..
" Samirr !!! dank je.. ik weet niet hoe je het voor elkaar hebt gekregen maar duizend maal dank.." ik hoorde hem lachen.. " Ik kom zo thuis dan vertel ik je het hele verhaal wel.. " Na afscheid genomen te hebben hangde ik op.. en plofte op de bank neer.. ik staarde voor me uit en begon te denken hoe het zou zijn in de landmacht.. Samir was precies op tijd.. ik had nog één week om me aantemelden..
Fouad kwam de kamer binnen ik groette hem.. " heb je het al gehoord?? " vroeg ik.. " Ja.. je mag de landmacht in " ik knikte en begon te lachen.. " Het is echt zoo geweldig Foaud.. gewoon niet te geloven hoe Samir het voor elkaar heeft gekregen.. terwijl hij er zelf ook eerst op tegen was ! " Fouad begon te lachen en knipoogde naar me.. " Samir krijgt altijd alles voor elkaar.. " we moesten lachen en op dat moment kwam Samir de kamer binnen lopen.. " wat zitten jullie over mij te praten " zei hij.. ik kuste zijn wang en omhelsde hem " Je bent echt een schat.. dank je wel !! " " ho rustig.. je drukt me plat man.. " zei hij lachend.. hij ging naast me op de bank zitten.. en begon te vertellen.. " Ik was er eerst op tegen, maar ik heb gezien hoe graag jij dit wilt.. dus ik dacht dat jij wel een kans zou verdienen om aan mama en papa te laten zien dat je het wel kunt. Ik wou je het niet vertellen dat ik mama wou overhalen omdat als het mij ook niet lukte de teleurstelling voor jou groter werd.. vandaar en het is me gelukt.. "
Mijn gezicht straalde helemaal.. ik omhelsde Samir en ik begon ze te vertellen wat ik er zo mooi aan vond.. ze luisterden aandachtig en even later kwam ook mijn moeder erbij.. ook zij draaide bij en werd een beetje gerust gesteld dat ik niet in midden in de oorlog zou gaan vechten.. maar dat ik de mensen die slachtoffer waren geworden zou helpen..

14-12-2004, 21:15
Graag gedaan

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51