Bekijk volle/desktop versie : Jihad annafs is een levenspatroon



18-08-2012, 13:54
Bismillah;

Ik hoor vaak mensen roepen dat je met jihad annafs moet beginnen voor sommige andere daden, ik wil graag deze misvatting ophelderen, want jihad annafs is iets wat de moslim zijn hele leven hoort te doen, het is een levenspatroon en niet een tijd gerelateerde handeling.

Ik zei dat jihad annafs een levenspatroon is, maar wat houdt het precies in? Ibn al Qayyim legde het uit, hij zegt dat de graden van jihad annafs zijn: (uit geheugen; ik heb even geen bron)

a) Kennis opdoen
b) Werken volgens die kennis
c) Mensen aansporen tot deze kennis
d) Geduld hebben op de moeilijkheden die in de weg komen
[einde]
(Zie ook de tafsier van Surat al Asr).

Oftewel het is een levenspatroon die de hele tijd door gaat in de leven van de moslim, HET is de leven van een moslim, op elke onderwerp is jihad annafs toepasbaar; salat, vasten, jihad, goed zijn tegen je buren, etc., het is op je hele leven toepasbaar; Je leert iets kennen, je past het toe, leert het aan anderen en houdt vol!
Ibn Hajar legt het duidelijk uit, in Fat7 al Bari:

الجهاد:بذل الجهد في قتال الكفار، ويطلق أيضا على مجاهدة النفس والشيطان والفساق، فأما مجاهدة النفس فعلى تعلم أمور الدين ثم على العمل بها ثم على تعليمها، وأما مجاهدة الشيطان فعلى دفع ما يأتي به من الشبهات وما يزينه من الشهوات، وأما مجاهدة الكفار فتقع باليد والمال واللسان والقلب، وأما مجاهدة الفساق فباليد ثم اللسان ثم القلب[/SIZE]

vertaling rode stuk ongeveer:
"....en de Mujahada van anNafs is het leren van dingen van de geloof dan het werken met die dingen en dan ze te leren (aan mensen)...."[einde]

Misvattingen en shubuhaat:

Er bestaat een misvatting dat jihad annafs de grote jihad is en "jihad met de zwaard" de kleine jihad is, dit heeft geen oorsprong in de hadith, (misschien rationeel gezien wel in categorisch zin qua indeling, want jihad annafs is natuurlijk ook toepasbaar op "jihad met de zwaard", maar ook op andere handelingen. Het is ruimer. Dus het het zeggen dat de ene beter is dan het andere is irrationeel, alsof je zegt dat keukens beter zijn dan flatten, namelijk een keuken is iets dat in een flat zit. De vergelijking moet gedaan worden binnen dezelfde categorie.
Tevens als het woord jihad ergens zonder toevoeging wordt gebruikt in een text, is de bedoeling ervan de oorlogs jihad, behalve als de context iets anders meent; zo zegt Ibn Rushd (مقدمات ابن رشد ج1/342):

[SIZE=3] فكل من أتعب نفسه في ذات الله فقد جاهد في سبيله، إلا أن الجهاد في سبيل الله إذا أطلق فلا يقع بإطلاقه إلا على مجاهدة الكفار بالسيف
[/SIZE]
groffe vertaling:
"iedereen die zich zelf moe maakt om Allah heeft jihad in zijn weg gedaan, maar als de jihad op een mutlaq manier wordt genoemd (gewoon zomaar jihad zeggen zonder toevoeging), dan wordt de jihad met de zwaard tegen de kuffar bedoeld."[einde]
kijk ook: التاج والإكليل لمختصر خليل لمحمد بن يوسف بن أبي القاسم العبدري ج3/346

Zoals ik zei bestaat de term jihad al asgar (kleine jihad) niet in de hadith. Ibn Taymiyah zegt erover:
[SIZE=3]
" مجموع الفتاوي " ( 11/197 ) : أما الحديث الذي يرويه بعضهم أنه قال في عزوة تبوك : (رجعنا من الجهاد الأصغر ، إلى الجهاد الأكبر ، فلا أصل له) ، ولم يروه أحد من أهل المعرفة بأقوال النبي وأفعاله[/SIZE]

groffe vertaling:

"De hadith die sommige mensen overleveren dat hij zei bij de slag van Taboek: {we zijn terug van de kleine jihad naar de grote jihad} heeft geen oorsprong, en niemand met kennis van de gezegden en daden van de profeet heeft hem overleverd, Jihad tegen kuffar is van de beste daden, zelfs de beste van de aanbevolen daden"[einde]

Ibn Hajar zegt over die "hadith":

[SIZE=3] هو كلام إبراهيم بن أبي عبلة وليس بحديث

groffe vertaling:

"dat zijn de woorden van Ibrahim ibn Abi 3ablah, het is geen hadith"

Ik hoop dat het hiermee een stuk duidelijker is.