Bekijk volle/desktop versie : Koppige man (betreft zakaat al fitr)



Pagina's : [1] 2

17-08-2012, 01:07
Vandaag heb ik een hele discussie gehouden met mijn man over zakaat al fitr. Ik weet dat het verboden is deze zakaat uit tegeven in vorm van geld, maar mijn man is het hier niet mee eens. Ik heb hem de bewijzen laten zien en hij komt aanzetten met de 'lokale imaam' die wat anders gezegd had en qaradawie pffff.

Mijn man is echt koppig! Wordt zijn zakaat aanvaarden of niet?

17-08-2012, 01:56



Citaat door Sabiraah:
Vandaag heb ik een hele discussie gehouden met mijn man over zakaat al fitr. Ik weet dat het verboden is deze zakaat uit tegeven in vorm van geld, maar mijn man is het hier niet mee eens. Ik heb hem de bewijzen laten zien en hij komt aanzetten met de 'lokale imaam' die wat anders gezegd had en qaradawie pffff.

Mijn man is echt koppig! Wordt zijn zakaat aanvaarden of niet?
Allaho mostahin,
Hier ook een hele discussie over. De imam zei je moet het als eten geven en niet geld.
Toch blijven mensen koppig,

17-08-2012, 01:58
ow dit wist ik niet maar aan wie ga je in nl het als eten geven ik denk dat daarom mensen het als geld naar marokko sturen

17-08-2012, 02:37
zakat fitr mag je toch in geld geven? ik begrijp je ff niet. heb je bewijs?

17-08-2012, 02:38



Citaat door oumMousa:
zakat fitr mag je toch in geld geven? ik begrijp je ff niet. heb je bewijs?
zie hier de fatwa van al-´allaamah ibn Baaz:
http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=4367653

17-08-2012, 02:53

Citaat door oumMousa:
zakat fitr mag je toch in geld geven? ik begrijp je ff niet. heb je bewijs?
Asalaam Alikum Wa Rahmat Allah Wa Barakthu.

Indien de zakaat al fitr in vorm van eten gegeven kan worden, dan is het verplicht deze te geven in de vorm van eten. Indien er geen behoeftige moslims zijn in het land waar men woont, dan dient men iemand aan te stellen in een moslim land die met het geld eten kan kopen en deze aan de armen kan geven. Leest u: If you cannot find anyone in your own country, you can delegate someone else to give it on your behalf in another country. May Allaah help us and you to do the duties that He loves. And Allaah knows best. fatwa: http://islamqa.info/en/ref/1396/

Het blijkt echter, hoewel dit niet tot de sterkste meningen behoort, dat Abu Haneefah en een aantal andere geleerden het toegestaan vinden de zakaat al fitr in geld te betalen. Leest u:


Citaat:
Praise be to Allaah.

Paying zakaat al-fitr in cash is not acceptable according to the majority of scholars, because the Prophet (blessings and peace of Allah be upon him) enjoined that it be given in the form of the local staple food, and it is not known that he or any of his Companions gave it in the form of money.

Al-Nawawi said in al-Majmoo’ (6/113):

It is not acceptable to pay the cash value of zakaat al-fitr in our view. This was also the view of Maalik, Ahmad and Ibn al-Mundhir.

Abu Haneefah said: It is permissible. This was narrated by Ibn al-Mundhir from al-Hasan al-Basri, ‘Umar ibn ‘Abd al-‘Azeez and al-Thawri.

He said: And Ishaaq and Abu Thawr said that it is not acceptable except in case of necessity. End quote.

See: al-Mawsoo'ah al-Fiqhiyyah, 23/343-344.

See also the answer to question no. 22888.

If a person follows the view of the Hanafis, ‘Umar ibn ‘Abd al-‘Azeez and al-Hasan al-Basri, that it is permissible to give the value of zakaat al-fitr in cash, based on the evidence that he regards as more correct, or following the scholars who said that, it is acceptable in sha Allah.

Shaykh Ibn ‘Uthaymeen (may Allah have mercy on him) was asked:

If a person pays zakaat al-fitr in cash, following the opinion of the scholars of his country, then comes to learn the more correct view, what should he do with regard to his charity??

He replied:

He does not have to do anything. If a person does something on the basis of a fatwa from a scholar or following the scholars of his country, he does not have to do anything. An example of that is if a woman does not pay zakaah on her jewellery and remains for several years not knowing that zakaah is due on jewellery, or on the basis that her scholars have advised her that no zakaah is due on it, then she learns the ruling; she has to pay zakaah after she learns the ruling, but before that she does not have to. End quote.

Liqaa’aat al-Baab al-Maftooh, no. 191, question no. 19

Thus it is clear that if your father pays zakaat al-fitr on your behalf in cash -- based on his following the scholars whose opinion that is -- it is acceptable and valid, and you do not have to do it again in the form of food so long as your father is responsible for spending on you and you are not yet spending on yourself independently.

And Allah knows best.
De verwarring aan mijn kant komt deels weg wegens verschillende fatwa`s die expliciet spreken van een zakaat al fitr in de vorm van eten, waarbij men het absoluut niet als correct ziet de zakaat in vorm van geld te geven: "As for giving zakaat al-fitr in the form of money, this is not permissible at all". http://islamqa.info/en/ref/books/54.
Hierbij laat men echter de mening van andere geleerden weg, dit zelfs in verschillende fatwa`s... Jammer, dit leidt immers tot verwarring. Daar iemand na het lezen van een aantal fatwas soms de neiging heeft conclusies te trekken.. daar dezen dan toch niet helemaal correct blijken te zijn.. (i.e. dat het niet mag (zoals ik dat fout heb gedaan). Ghair, insja`Allah schept dit wat duidelijkheid. Moge Allah het vergeven.

M3aSalaam.

17-08-2012, 14:55
Heb een vraagje misschien een domme vraag maar moet je alleen Zakaat alfitr geven of ook nog iets in de Ramadan?

17-08-2012, 15:01
Heb een vraagje misschien een domme vraag maar moet je alleen Zakaat alfitr geven of ook nog iets in de Ramadan?

17-08-2012, 15:07
Ga eerst goed onderzoeken of je überhaupt gelijk hebt in plaats van je man als koppig bestempelen.

17-08-2012, 15:55
wie zegt dat je het niet in geldvorm mag geven?

17-08-2012, 16:12
Mag wel in geld volgens vele geleerden

17-08-2012, 16:43
nou we geven jaren lang altijd geld ipv eten. ook sturen we soms geld naar islamic relief of israa . ik wist niet dat je eten moet geven????????????????? Maar aan wie moet ik eten geven????????????mensen willen geld!!!!!!!!!!!!!!!!

17-08-2012, 17:26


idd wij geven ook altijd geld!!

17-08-2012, 17:35

Citaat door Muhammad_000:
Mag wel in geld volgens vele geleerden
noem ze maar op...

17-08-2012, 18:05
In Nederland kan je moeilijk iemand te eten geven.


Nu ik dit weet hoef ik dus helemaal niks te geven eten kan niet.(arme mensen zijn er niet)
En geld mag niet volgens sommige hier. Nou dan doe ik niks. bedankt. deze komt op naam van jullie.

Pagina's : [1] 2