Bekijk volle/desktop versie : Peiling: gat tussen VVD en PVV wordt steeds groter



05-08-2012, 21:22
Spotted

Enkele weken voor de verkiezingen op 12 september ontlopen de SP en de VVD elkaar nog steeds niet veel. Dat valt vandaag op te maken uit een peiling van Maurice de Hond.

Als er nu verkiezingen zouden zijn, zou de SP de grootste partij worden met 34 zetels. De VVD volgt met 32 zetels: één meer dan vorige week.

Het gat tussen de SP en de VVD enerzijds en de andere partijen groeit echter al een tijdje. De PVV verloor deze week één zetel en houdt er 18 over. Het gat tussen de virtueel derde partij met de VVD is daarmee 14 zetels. Een maand geleden liep de virtueel derde partij nog maar 4 zetels achter op de nummer twee, aldus De Hond.

Premier
Uit de peiling blijkt verder dat degenen die nu SP, PvdA of GroenLinks zouden stemmen, een duidelijke voorkeur hebben voor SP-leider Emile Roemer als premier. Aanhangers van de andere partijen en kiezers die nog 'zweven' zien meer in de huidige VVD-premier Mark Rutte. Over het geheel genomen is Rutte echter populairder: 47 procent heeft een voorkeur voor hem, terwijl 40 procent liever Roemer als premier ziet.

Verder blijkt dat de PvdA en CDA zijn oververtegenwoordigd bij oudere kiezers. Groen Links en D66 zijn juist relatief populair bij jongere kiezers. SP en PVV zijn behoorlijk oververtegenwoordigd bij lager opgeleiden. Hoogopgeleiden voelen zich beter thuis bij D66, Groen Links en de VVD.

05-08-2012, 23:02


't gaat em niet worden met meneertje wilders.!

05-08-2012, 23:42
ik hoop dat hij straks nog zijn kapper nog kan betalen, gaat steeds slechter met die kerel

06-08-2012, 00:04
Ik ga PVV stemmen.. die man msikein b9a fiya

06-08-2012, 01:17


pvv tuig word hard gestraft .

06-08-2012, 01:55
Ik ga niet stemmen.